Titta

Sittstrejken

Sittstrejken

Om Sittstrejken

De unga afghanerna och deras sympatisörer sätter sig ner i en fredlig protest mot utvisningarna till Afghanistan. Manifestationen får stor uppmärksamhet och stöd, men väcker också motstånd i ett polariserat Sverige. Vi får följa en rörelse på gatan vars budskap orsakar regeringskris och ger framgångar i riksdagen. Händelsen skildras ur olika perspektiv - aktivisternas, mediernas och politikens.

Till första programmet

Sittstrejken : MediernaDela
  1. Jag står upp för mitt land.
    Vad står ni upp för?

  2. Alla är rädda.
    De väntar på utvisning.

  3. Öppna era hjärtan...

  4. ...för att se människor som flyr.

  5. Man ska utvisa till Afghanistan.

  6. Mitt Europa bygger inte murar!

  7. Det kommer jättemycket poliser.

  8. Kom, syster.
    Det de gör är inte rättvist.

  9. I förra programmet såg vi
    hur rörelsen Ung i Sverige blev till.

  10. De protesterade
    mot utvisningar till Afghanistan.

  11. Vi ska vara tillsammans
    och agera gemensamt.

  12. I dag fortsätter berättelsen,
    med extra fokus på medierna.

  13. Allt går ut på att synas.

  14. Inte bara på gatan, utan också
    i sociala medier, tidningar och tv.

  15. Vi undrar hur traditionella medier
    väljer att bevaka aktivisterna.

  16. Jag gick på schema på Dagens Nyheter.

  17. Vi blev ditskickade
    deras andra dag på Mynttorget.

  18. Redan då utmärkte det sig
    att det var något annat.

  19. Det som skilde var nog
    att de hade styrt upp och planerat-

  20. -och filmade och lade ut på Facebook.

  21. De sände live. Det var en live-video
    när de gick till Mynttorget.

  22. Hoppas det är bra med dig.
    Jag har bestämt...

  23. Första live-sändningen gör Amir
    och Fatemeh på väg till Mynttorget.

  24. Vi ska sittstrejka för att
    alla utvisningar till osäkra länder-

  25. -särskilt till Afghanistan -
    måste stoppas.

  26. Social media är viktig, men det
    kan vara viktigare att få dit folk-

  27. -och göra folk intresserade
    och få stöd att sitta kvar där.

  28. Vi är på Mynttorget
    i närheten av Riksdagen.

  29. Budskapet är enkelt:
    att stoppa utvisningarna-

  30. -och att Migrationsverkets general-
    direktör Mikael Ribbenvik ska komma.

  31. "Hej, Mikael Ribbenvik. Hoppas du
    har det bra med dina kära och nära."

  32. "När du läser det här väntar över
    hundra unga på dig på Mynttorget."

  33. Ung i Sveriges Facebook-inlägg
    får i början några tusen visningar.

  34. Även traditionell media
    har en blygsam bevakning.

  35. Varför skriva om en rörelse där
    man sittstrejkar och inget händer?

  36. Man måste hela tiden ha en berättelse
    som är värd att berätta.

  37. Dag tre händer något som
    vänder upp och ner på sittstrejken.

  38. Det ska mångdubbla antalet delningar
    och medias intresse.

  39. Sätt er ner!

  40. Sätt er!

  41. Våld mot aktivister och demonstranter
    är ju aldrig bra.

  42. Man blir ju utsatt-

  43. -men det kan leda till symboliska
    moment som förändrar dynamiken.

  44. Vi har flytt från krig!

  45. Våra ungdomar har skadats i Sverige.

  46. Det var en extrem situation.

  47. Man fick se Fatemeh skrika och gråta-

  48. -på ett sätt som värker i hjärtat.

  49. Attacken och Fatemehs sammanbrott
    sprids i sociala medier.

  50. De var snabba med att lägga ut det
    på Facebook, Twitter och Instagram.

  51. Flera personer gjorde det.

  52. Folk reagerade jättefort och kom dit.

  53. Det är ett sensationsvärde
    på en nazistattack som får spridning.

  54. Då vaknar lite nätverk som är
    väldigt ajour på högerextrem närvaro-

  55. -som också sprider informationen
    väldigt snabbt.

  56. Efter gårdagens attack
    mot de ensamkommande i Stockholm-

  57. -flyttas manifestationen från
    Mynttorget till Medborgarplatsen.

  58. Den här platsen är bättre.
    Här är det svenskar hela tiden.

  59. Det här är bättre publicitet för er.

  60. Vi blir fler och fler.

  61. Tillsammans är vi många!

  62. Rörelsen får en god start.

  63. De når ut till afghaner i Sverige
    och får spridning i svenska nätverk-

  64. -som Vi står inte ut,
    med 75 000 medlemmar.

  65. De som var engagerade i Facebook-
    grupperna och säkert Vi står inte ut-

  66. -kom för att visa sitt stöd.

  67. Sen tror jag att allmänheten
    kom förbi och satte sig en stund.

  68. Det handlar också om tajming.

  69. De ensamkommande är en het fråga som
    traditionella medier gärna bevakar.

  70. Vad kommer att hända här?

  71. Vad är poängen med att visa bilderna?

  72. Jag började med att prata med
    och fotografera personer på strejken.

  73. Jag ville få fram individerna
    och personerna som protesterade.

  74. Man pratar om afghaner som en grupp.
    Det blir väldigt anonymiserat.

  75. Det var min idé
    att försöka plocka fram individerna.

  76. Många journalister bevakar händelsen-

  77. -att hundratals afghaner stannar
    på Medborgarplatsen dygnet runt.

  78. De vill helst prata med den
    17-åriga tjejen som står längst fram.

  79. Får jag bara ta en bild?

  80. -Får jag fråga hur ditt namn stavas?
    -Ja.

  81. -"Fatimeh"?
    -Nej.

  82. Oftast sitter jag där borta.

  83. Jag kommer tillbaka i kväll
    och är jättejobbig och fotar mycket.

  84. -Är det så?
    -Sen slutar jag i morgon.

  85. Jag hade inte fokus på Fatemeh
    från början-

  86. -men jag pratade med henne.

  87. Jag hade tur som var där redan andra
    dagen och fick hennes telefonnummer.

  88. De som kom senare, när dags-
    tidningarna följde på, hade problem.

  89. Hon svarade ju inte i telefon.
    Man var tvungen att komma dit.

  90. Kan du ta min mejl i stället?
    Det är så många som ringer.

  91. Det var otroligt skickligt.
    Hon fick alla att komma till henne.

  92. Hej. Jag är från Expressen.
    Vad heter du?

  93. Fatemeh Khavari.

  94. Hon kunde inte gå en meter
    utan att folk flockades kring henne.

  95. Hur ska man inte välja att skriva
    om den som får den upphöjda rollen?

  96. Det är lite speciellt.
    De flesta ensamkommande är killar-

  97. -och så blir en ung kvinna
    talesperson för rörelsen.

  98. Att hon är kvinna bidrog
    till att man ville prata med henne.

  99. Ska du skriva om mig eller strejken?

  100. Om strejken, men då måste jag skriva
    om dig. Du är ju en del av den.

  101. Många vill skriva om mig nu.
    Jag tycker inte om det.

  102. När jag pratar med folk säger de:
    "Du får fråga Fatemeh."

  103. -Hur är det att vara den personen?
    -Jag tror att...

  104. Jag tror att alla som är här
    tycker att jag är deras hopp.

  105. -Nu måste vi ha presskonferens.
    -Så klart.

  106. När uppmärksamheten är stor
    kallar man till presskonferens.

  107. Inbjudan går ut med kort varsel
    på sociala medier.

  108. Jag håller mig undan lite
    så att jag inte syns i bild.

  109. De gjorde det på ett så häftigt vis,
    med alla ungdomar i bakgrunden.

  110. De satte sig så att man visade upp
    människorna och mängden.

  111. Att man är många. Man är en rörelse,
    och man är personer.

  112. Sitta eller stå?

  113. Det innehöll inga nyheter, utan det
    handlade om att stoppa utvisningarna.

  114. Ändå kom alla och hela media
    och lyssnade på presskonferensen.

  115. SVT, TT, DN, Expressen,
    Aftonbladet... Alla kom.

  116. Vi vill ha hopp om en bättre framtid.

  117. Vi väntar på ert svar,
    Migrationsverket.

  118. När tar ni ansvar för vår säkerhet?

  119. Jag vet, jag har blivit som en man.

  120. Jag fixar mig inte alltid.

  121. Man måste vara fin när man är tjej.
    Mamma är jättesur på det.

  122. För att du inte gör dig i ordning?

  123. -Ni får tänka på Fatemeh som en man.
    -Hon har en mans personlighet.

  124. -"Hon pratar högre. Hon är högljudd."
    -Jaha. Tar plats.

  125. Sjuttonåriga tjejer tänker
    på smink och kläder.

  126. De tänker på killar.

  127. Men du är som en äldre man,
    upptagen av andra saker.

  128. Pratar med
    polis, rasister, vuxna afghaner...

  129. "Vilken tjej kan syssla med polisen
    och rasister och vuxna afghaner"-

  130. -"som kritiserar och provocerar?"

  131. Den här tjejen. Är du inte stolt?

  132. -Är du stolt över henne?
    -Ja, självklart. Ibland väldigt stolt.

  133. Tittar man på hur rapporteringen har
    utvecklats så har fokuset ändrats.

  134. Det är mycket mer Fatemeh som syns.
    Det är ingen grupp runt henne i bild.

  135. Också i tal och ord.
    Det är Fatemeh som talar.

  136. På kort tid har Ung i Sverige väckt
    frågan om ensamkommande afghaner.

  137. Nu vill SVT sända live från torget.

  138. SVT Opinion vill sända härifrån.

  139. Det är ganska mycket tv-tid.
    Det är jättebra.

  140. -Vi måste prata om hur vi ska prata.
    -Ja, men han var bra och sa:

  141. "Jag vill prata med Fatemeh först
    för att se hur man kan utforma det."

  142. Jag skickar hans nummer.
    Kommer du ihåg att ringa i morgon?

  143. Vad bra.

  144. I ungefär elva dagar
    har sittstrejken pågått i Stockholm.

  145. Det också spridit sig
    till t.ex. här i Göteborg.

  146. Det är jättebra spridning
    att vara med i SVT Opinion.

  147. Man kan inte underskatta
    att slå sig in i olika rum-

  148. -för att vara med.

  149. Ann Heberlein.
    "En grundmoralisk fråga."

  150. Det är inte enkelt,
    men enklare än vad man gör det.

  151. Sverige har störst ansvar
    för sina medborgare.

  152. Vi har skol-, vård- och poliskris.
    Vi har kris överallt.

  153. Vi har exempel på människor
    som har skickats tillbaka och dött.

  154. Det visar att Migrationsverket
    inte alltid har koll.

  155. Över till Medborgarplatsen.
    Det handlar ju om dem.

  156. "Om man har fått avslag ska man
    respektera det och lämna landet."

  157. "Man ska inte missbruka asylrätten."
    Vad säger du?

  158. Om man kan mista livet
    på grund av krig och våld-

  159. -skyddar man sig
    på vilket sätt som helst.

  160. Man kämpar till slutet, tycker jag.

  161. Hon gjorde det fantastiskt bra
    på väldigt lite tid-

  162. -och fick leverera poänger
    som de behövde höra.

  163. Hon gick ur det programmet som
    den som hade värdigheten i behåll.

  164. -De färdas genom säkra länder. När...
    -Var har du bevisen?

  165. -Låt Paula prata klart.
    -Var är bevisen för att folk ljuger?

  166. -Är vi klara?
    -Ja. Du var jätteduktig.

  167. Att Fatemeh blir ledare innebär inte
    bara att hon hamnar på förstasidor.

  168. Hon får ta emot mycket hat och hot
    på nätet.

  169. Svensk lag! Svensk lag!

  170. Du blev tyst, jävla batikhäxa!

  171. Tonläget är uppskruvat överallt.

  172. En Facebook-grupp
    anordnar en protest-

  173. -mot vad de kallar "en olaglig
    ockupation av Medborgarplatsen".

  174. Inga afghaner på våra gator!

  175. Några dagar senare sker något som
    drar upp temperaturen ytterligare.

  176. Larmet kom halv elva i förmiddags.

  177. En polis vid Medborgarplatsen
    på Söder-

  178. -utsattes av allt att döma
    för en oprovocerad knivattack.

  179. Hej.
    Jag är journalist på Aftonbladet.

  180. Ni har ju suttit här.
    Har du möjligtvis sett något?

  181. Nej, tyvärr.
    Vi vet inte vad som har hänt.

  182. Bara det inte påverkar er.
    Det vore synd.

  183. -Varför skulle det påverka oss?
    -En massa rasister kommer ju...

  184. De grep en kille.

  185. Tyvärr ser det ut att vara en kille
    som ser ut som jag - den gripne.

  186. -Det var därför jag sa...
    -Men i alla fall...

  187. Det har inget med oss att göra.

  188. Trots att knivattacken inte
    har med sittstrejken att göra-

  189. -får Fatemeh frågor
    från journalisterna.

  190. Det hände inte på vårt område,
    och alla våra ungdomar är...

  191. Alla lägger stor vikt vid vilken
    nationalitet gärningsmannen kan ha.

  192. Efter bara fem, tio minuter
    börjar det twittras.

  193. Alla förstår nog vikten av...

  194. Det skulle kunna vända nu, om det är
    en av afghanerna på strejken.

  195. Kanske är det nu allt vänder,
    och nu måste de också flytta.

  196. Ny adress för sittstrejken
    blir Norra Bantorget.

  197. Tjena, medmänniskor.
    Välkomna till Norra Bantorget.

  198. Medierna är på plats-

  199. -men nu är de inte lika intresserade
    av Ung i Sveriges budskap.

  200. Nyheten om knivdådet tar över.
    Den häktade visar sig vara afghan.

  201. Då har till exempel attacken
    mot polisen så klart ett nyhetsvärde.

  202. Det måste vi prata om.

  203. Jag kan visa den här bilden.
    Det finns annan information också.

  204. -Var fick du information om ursprung?
    -Det pågår häktningsförhandling.

  205. -Man ser namnet och "Tolk: dari".
    -Han är afghan.

  206. Du frågar som journalist
    och jag svarar som ansvarig.

  207. Polisen kommer att göra sitt jobb,
    och det är jätteviktigt.

  208. -Det kan ju också förstöra för er nu.
    -Varför ska det förstöra oss?

  209. Människor kanske tänker att någon vid
    demonstrationen knivhögg en polis.

  210. Vi... Vem han är spelar ingen roll.

  211. Twittrare och högerextrema skribenter
    försöker hitta kopplingar-

  212. -mellan attacken och sittstrejken.

  213. Vi måste stoppa utvisningarna.

  214. Jag glömde vad jag skulle säga.

  215. Stoppa utvisningarna
    till Afghanistan!

  216. Tiden på Norra Bantorget är långt
    från succén på Medborgarplatsen.

  217. Rörelsen är en månad på det nya
    torget, men intresset är begränsat.

  218. Varför har det inte kommit så många?

  219. Förutom journalister
    som gräver om knivdådet-

  220. -är Sveriges främsta undersökande
    magasin Uppdrag granskning på plats.

  221. De undersöker om det är så farligt i
    Afghanistan som Ung i Sverige hävdar.

  222. I kväll tar vi upp en känslig, laddad
    och symbolisk fråga.

  223. Ryktet säger
    att reportaget blir kritiskt.

  224. 17-åriga Fatemeh och de andra
    är nervösa.

  225. Den som får ja ska möta
    samma rättigheter och skyldigheter-

  226. -som alla andra.

  227. De skickar människor
    direkt till döden.

  228. Är det så? Hur vet du det?

  229. Tittar man på
    hur medierapporteringen utvecklas-

  230. -så följer medierna
    en viss dramaturgi.

  231. I början
    är man kanske mest sympatisk.

  232. Man har sympati
    för det politiska projektet-

  233. -men sen måste man prata om det
    på nya sätt.

  234. Då är att till exempel
    gå in och kritisera eller granska-

  235. -aktivisterna i rörelsen,
    eller vad det handlar om-

  236. -ett sätt att vända blicken lite
    och få in nya inslag i diskussionen.

  237. -Det var inte så illa som jag trodde.
    -Inte jag heller.

  238. Ingen fara. Vi kämpar vidare.

  239. -Eller hur?
    -Yes.

  240. Därför är vi här.
    Jag vet att det är kallt.

  241. Efter två månader är strejken slut.

  242. Man väcker opinion på andra sätt,
    och man live-sänder alltid.

  243. Kom hit med dina vänner,
    efter jobbet eller skolan.

  244. De hälsar på Matin, som sitter inlåst
    i väntan på utvisning.

  245. -Vilken fin!
    -Den skickar vi.

  246. De protesterar på Centralen
    mot en massutvisning.

  247. Vi är på centralstationen.

  248. Stötta varandra, var bredvid varandra
    och håll tummarna.

  249. De samarbetar med andra
    som skapar aktioner.

  250. Här kan man skriva
    var man ska träffas.

  251. Unga... Nej.

  252. Vänta. Jag har glömt.

  253. Vi har en demonstration
    kl. 13 på Medborgarplatsen.

  254. Hej. Vi är framför förvaret i Åstorp.

  255. Det är bra om ni kommer hit.

  256. När de försöker stoppa en utvisning i
    Åstorp i Skåne är medierna inbjudna.

  257. Fatemeh och Elin blir länken till
    Mostafa som är inlåst i förvaret.

  258. Jag heter Hanna
    och är från Dagens Nyheter.

  259. -Hur mår du?
    -Jag mår sådär.

  260. Får du prata med de andra där?

  261. Sitter du ensam i ett rum
    eller är du tillsammans med andra?

  262. Han kan prata med andra.

  263. Ung i Sverige
    sticker ut i mediebruset.

  264. Kanske för att de ensamkommande
    sätter sig för att möta svenskarna.

  265. Eller för att de också
    har mötts av våld och hat.

  266. Kanske handlar det om tajming,
    för frågan är redan het.

  267. Eller för att det är en ung tjej
    längst fram bland alla killar.

  268. De flesta protester
    får inte den uppmärksamheten.

  269. Just kombinationen
    att vara synlig på stan-

  270. -i samband med ett strategiskt sätt
    att använda sociala medier på-

  271. -gör att de är framgångsrika.

  272. De gjorde ju rätt.

  273. De hade en kampanj på sociala medier
    när de satte sig på torget.

  274. De både mobiliserade folkligt stöd-

  275. -och fick stöd från vanliga medier.

  276. Radio och tv rapporterade
    från torget-

  277. -och gjorde att de fick folkligt stöd
    och att partierna blev intresserade.

  278. De har stöd från hela partiet.

  279. Stark solidaritet med er.

  280. Sverige kan inte behålla alla.

  281. Vi ska bygga landet tillsammans.

  282. Vi står utanför förvaret i Märsta.

  283. De lyckas producera budskap-

  284. -och artikulera sitt politiska mål-

  285. -på ett sätt som kan plockas upp
    av svensk offentlighet.

  286. Det är egentligen en jättestor grej.

  287. Frågan som Ung i Sverige har väckt
    diskuteras överallt.

  288. En lag säger vilka som får stanna och
    inte. Det hanteras av en myndighet.

  289. Vi har Migrationsverket
    och migrationsdomstolar.

  290. Att skicka unga till talibanerna, IS
    och terrordåden i Afghanistan-

  291. -är ganska outhärdlig. Ingen av oss
    skulle sätta sin fot där.

  292. Ändå går det att utvisa dit.
    Hur går det ihop?

  293. Ung i Sverige har lyckats
    med sitt opinionsarbete.

  294. Om det ska leda till att
    politikerna lyssnar återstår att se.

  295. En dag kallar regeringen
    till presskonferens.

  296. Nästa vecka får vi se
    vad som händer i frågan.

  297. Ung i Sverige fortsätter väcka
    opinion och bearbetar politikerna.

  298. Ska de lyckas i sin kamp
    för att få stanna i Sverige?

  299. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Medierna

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ung i Sverige utnyttjar sociala medier på ett effektivt sätt för att nå ut med budskapet om sittstrejken och väcka opinion mot utvisningarna till Afghanistan. De traditionella medierna hakar på, och får snart fokus på den 17-åriga tjejen som står längst fram. Fatemeh Khavari är en av två talespersoner men det är henne medierna lyfter fram. När intresset för strejken börjar dala sker en knivattack på andra sidan torget som åter får medierna till platsen.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Information och media > Massmedia, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Afghanska flyktingar, Flyktingar, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Massmedia, Politik, Proteströrelser, Samhällsvetenskap, Sittstrejker, Sociala frågor, Sociala medier, Statskunskap, Ung i Sverige, Utomparlamentariska metoder, Utvisning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Sittstrejken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSittstrejken

Aktivisterna

Avsnitt 1 av 3

Vi följer aktivisterna i Ung i Sverige som protesterar mot utvisningarna till Afghanistan, och får en unik inblick i rörelsens innersta krets. Ung i Sverige får stora framgångar och sympatier, men möter också mycket avsky - som dock alltid bemöts med vänlighet och icke-våld. Allteftersom manifestationen växer skapas interna konflikter, samtidigt som röster börjar höjas om resultat. Vad har ledningen för rörelsen egentligen åstadkommit efter nästan två månader på torget?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSittstrejken

Medierna

Avsnitt 2 av 3

Ung i Sverige utnyttjar sociala medier på ett effektivt sätt för att nå ut med budskapet om sittstrejken och väcka opinion mot utvisningarna till Afghanistan. De traditionella medierna hakar på, och får snart fokus på den 17-åriga tjejen som står längst fram. Fatemeh Khavari är en av två talespersoner men det är henne medierna lyfter fram. När intresset för strejken börjar dala sker en knivattack på andra sidan torget som åter får medierna till platsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSittstrejken

Politiken

Avsnitt 3 av 3

De unga aktivisterna i Ung i Sverige vill väcka opinion för sin sak, men målet är också att förändra politiken. Ska det lyckas? De har flera partier på vänsterkanten bakom sig men viktigast är Socialdemokraterna, som fortfarande har en stram hållning gentemot de ensamkommande. Vi hör bland andra Gustav Fridolin (MP), som hyllar gräsrotsrörelsens kamp, och Johan Forssell (M), som är kritisk till att en kampanj ska kunna påverka migrationspolitiken.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer gymnasieskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Populärvetenskapliga veckan

Att växa upp i en digital värld

Utvecklingen av digitala medier har gått närmast explosionsartat snabbt och har nu även nått de yngsta åldrarna. I förskoleålder använder de flesta barn i Sverige digitala medier. Anett Sundqvist, docent i psykologi vid Linköpings universitet, berättar om hur det påverkar barnets språk och dess kognitiva förmågor. Inspelat på Linköpings universitet den 24 oktober 2018. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Vem är vår vampyr?

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström ställer sig frågan varför den historiska personen Vlad III Dracula blev förlagan till vår tids vampyr. Varför inte till exempel Elisabeth Báthory som har rykte om sig att vara en av historiens värsta seriemördare? Varför beskrivs män och kvinnor på så olika sätt i uppslagsverk? Och vad kan vi göra åt det?