Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Designad av LovroDela
  1. Jag heter Lovro och är 12 år. Min dröm
    är att bli berömd modeskapare-

  2. -pianist och fotograf.

  3. Jag har skapat kläder i fyra år,
    och i år ska jag ordna en modevisning.

  4. Min största dröm är att ha
    många affärer över hela världen-

  5. -och att folk älskar mina produkter-

  6. -och att de är glada,
    bekväma och chica.

  7. Jag vill verkligen göra min skapelse-

  8. -en enkel ritning,
    till ett verkligt plagg.

  9. Jag måste gå till sömmerskan.

  10. Hon har sytt två kostymer åt mig,
    till mina uppträdanden.

  11. Hon är jättebra, underbar.

  12. Vi gör det tillsammans.

  13. Jag älskar haute couture, men även
    att rita kläder för vanliga människor.

  14. Jag vill förändra modet, göra intryck.

  15. Jag vill inte bara rita skjortor,
    jag vill förändra saker och ting.

  16. Jag vill ha en jättesnygg klänning,
    som är mer som haute couture.

  17. Den ska sitta åt mer här
    och sen kan vi sätta band här.

  18. Det kan vi göra. Sen är klänningen
    inte tråkig. Den är...

  19. En del ska vara knutna i rosetter,
    andra inte.

  20. Det ska vara massor av dem.
    De ska vara svarta och vita-

  21. -och en del ska vara guld.
    Kanske två eller tre.

  22. Vi hittar rätt tyg först,
    så tar vi färgerna sen.

  23. -Ja, tyget först, sen färgerna.
    -Ja.

  24. Nu är vi på äldreboendet
    som mina föräldrar driver.

  25. Jag måste gå ut med maten.

  26. -Tack.
    -Varsågod.

  27. Jag ska städa
    och se vad som behöver göras.

  28. Jag är oemotståndlig och söt och
    vissa ger mig pengar. Då blir jag glad.

  29. Jag får pengar när jag fyller år.

  30. Jag har sparat pengar-

  31. -så jag kan nog betala
    för åtminstone en del av visningen.

  32. Det blir ganska dyrt, men inte
    i närheten av de stora visningarna.

  33. Hur mycket kostar det?
    Har du pengar?

  34. Jag har omkring 1 400 kuna,
    det räcker inte alls.

  35. Jag måste låna en matta, ett podium...

  36. Så många saker.

  37. Du kan inte dra in andra personer om
    du inte vet om du kan betala för det.

  38. Fråga Sanja hur mycket hon tar.

  39. Se hur mycket tyget
    kommer att kosta...

  40. ...och hur mycket
    du behöver betala mannekängerna.

  41. Du kan hitta flickor
    som kan bära klänningarna.

  42. De behöver inte vara
    professionella modeller.

  43. -De får inte snava på klackarna.
    -Det gör de inte. Det blir billigare.

  44. Det blir minst 350 kuna för kapporna.

  45. Och för de lättare kanske 300.
    Kanske 250.

  46. 4 000 för allt.

  47. Först får du använda
    dina egna pengar.

  48. -Sen betalar ni resten?
    -Ja.

  49. Men du måste arbeta för en del av det.
    Resten ger vi dig.

  50. Men...

  51. -Då är vi...
    -...överens.

  52. -En månad.
    -Okej.

  53. -Men inte varje dag.
    -Jo. Du får en ledig dag i veckan.

  54. "Hej. Jag har en fråga."

  55. "Jag behöver två mannekänger
    till en modevisning."

  56. "Jag skulle vilja veta
    hur mycket det kostar."

  57. De svarar inte. Men det står här:
    "För mer information"-

  58. -"ring vardagar
    mellan klockan 10 och 13."

  59. Hallå? God eftermiddag.
    Jag ska ha en liten modevisning.

  60. Jag har omkring fem plagg
    och behöver två mannekänger.

  61. Tack.

  62. De sa att det kostar 500-700 kuna
    per mannekäng-

  63. -och det är lite för mycket för mig.

  64. Bjelovar är en för liten stad.

  65. Mannekängerna
    skulle se underliga ut i Bjelovar.

  66. Det skulle vara mycket bättre
    att göra det i Zagreb.

  67. Jag vill visa upp dem för folk och
    Blommornas torg är den bästa platsen.

  68. Det är alltid fullt av folk där,
    och det är en öppen plats.

  69. Nu ska vi hälsa på
    mina goda vänner Marija och Ramona.

  70. De är små skräddare.

  71. Hej!

  72. Alla visningar behöver nåt speciellt.

  73. De har erfarenhet,
    de tillverkar handväskor och dockor.

  74. De kan nog hjälpa mig.

  75. Det kommer att bli så fint.

  76. Nej.

  77. Blommornas torg är stort.

  78. Jag behöver nåt till mannekängerna.

  79. Du kan hyra ett tält.

  80. Men tält är inte fina.

  81. -Allt måste inte vara perfekt.
    -Jo!

  82. Allt kan inte vara lyxigt,
    som om du är en kung, eller nåt.

  83. Det är inte det!
    Allt måste vara vackert, inte fult!

  84. Vem kommer till Bjelovar?

  85. Ja, vem kommer? Tre personer.
    Jag måste åka till Zagreb.

  86. Zagreb är världens centrum. I Kroatien.

  87. Bravo!

  88. Jag är mest rädd för att ramla.

  89. Så att ramla, smärta, höga höjder,
    misslyckanden och spindlar.

  90. Och småkryp är jag rädd för.

  91. Jag fick dig. Dö!

  92. Jag är mest rädd för
    att inte kunna ordna visningen-

  93. -att jag behöver nåt slags tillstånd
    på torget.

  94. Min kusin Nataša har en syster.
    Antonia.

  95. Antonia och två vänner.

  96. De har ingen erfarenhet,
    men de lär sig.

  97. Ni måste vicka på höfterna så att
    klänningen svänger. Ni kommer hit.

  98. Klänningen slutar svänga för att ni
    stannar. Då gör ni så här. Kom igen.

  99. -Går jag som jag ska?
    -Nej.

  100. Rör vid håret.

  101. Se glad ut.

  102. -Jag kan inte.
    -Så här. Sväng på höfterna.

  103. Så där! Äntligen!

  104. Jag ser mig själv som en ensamvarg.

  105. Jag har inget emot att vara ensam,
    men ibland saknar jag sällskap.

  106. Jag vill dela mina känslor med nån.

  107. Läskigt!

  108. Jag mår illa.

  109. Det vore perfekt.

  110. En skärm här, de andra två där.

  111. Mannekängerna
    kommer från båda håll.

  112. De kommer härifrån.

  113. Sen svänger de...och går...

  114. ...och går...

  115. Vad säger ni om det här?

  116. Här har vi tejp.

  117. I mitten kan vi ha nån sorts blommor.

  118. Jag tycker att det är en jättebra idé.
    Det gör jag verkligen.

  119. Vi borde sätta upp
    två eller tre skyltar.

  120. Det här är ett "C".

  121. Mosso, couture. Det betyder "mode".

  122. Vi måste gå in nu.

  123. Det är en del folk här.

  124. Jag är rädd för
    att polisen ska dyka upp-

  125. -och skrika att vi inte får vara här.

  126. Det oroar mig.

  127. Och jag är rädd för
    att ingen ska bry sig.

  128. Men tejpen, det här, kvinnor i vackra
    kläder... Jag hoppas att de ser det.

  129. Ni får inte synas än!

  130. -Ska vi börja?
    -Men folk går bara förbi.

  131. Jag säger till.

  132. -Kan jag gå nu?
    -Nu.

  133. Bravo!

  134. Bravo! Bravo!

  135. Härligt! Jag är så glad
    över reaktionen och applåden.

  136. Jag fick en riktig adrenalinkick.

  137. Känslan är obeskrivlig.

  138. Jag tänker ordna
    många modevisningar.

  139. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Slöjd > Design och formgivning, Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Barn, Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Kroatien, Mode, Modedesign, Modedesigner, Samhällsliv, Socialantropologi, Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Geografens testamente - Norden - syntolkat

Fjordarnas rike

Vid Skagens fyr träffar Holger och Mortensen Mary Dianas gamla vän Kopernikus. Han berättar hur Mary Dianas mamma under andra världskriget upptäckte något värdefullt som absolut inte fick komma i nazisternas händer. Efter att han gett dem en del av en gammal karta liftar de med en fiskebåt över Nordsjön upp till Norges långa kust. I Ålesund ror de in i den långa Geirangerfjorden och vandrar in mot fjällen där de äter sig mätta på brunost och lyssnar på folkmusik utanför en 100 år gammal bondgård. Del 3 av 10.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Skolan som inte finns

Syriska barn som flytt till grannländer får inte plats i turkiska eller irakiska skolor. Här berättar de om sin vardag. När det varken finns pennor, skolböcker eller ens en skola att gå till tvingas många barn hjälpa till med försörjningen hemma.