Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Bisans röstDela
  1. Jag heter Bisan.
    Jag är tolv år gammal och sångare.

  2. Jag sjunger på hebreiska,
    engelska och arabiska.

  3. Mitt modersmål är arabiska.

  4. Jag är ett barn med nånting att säga

  5. Snälla, lyssna på mig

  6. Jag är ett barn som vill leka

  7. Varför får jag inte det?

  8. Allt det vi vill, låt bli

  9. Jag hör mig inte så bra.

  10. -Hej, Bisan. Vad ska du sjunga?
    -Arik Einsteins "Yesh bi Ahava".

  11. Varsågod.

  12. Mellan det mörka och det dolda
    i vår cyniska värld

  13. säger de att det finns hopp
    och det hoppet kallas "kärlek"

  14. Vi väntar på att det ska komma

  15. Det var min första audition.
    Den blev mitt genombrott.

  16. Trots alla krig överallt i världen-

  17. -vill jag leva som en flicka utan krig.

  18. Jag är en arabisk-israelisk tjej.
    Jag är född i Israel. Jag är israel.

  19. Jag är inte jude.
    Jag är arab och bor i Israel.

  20. Jag bor i Ramla,
    där judar och araber samexisterar.

  21. Min kompis Manal
    kommer från Jawarish.

  22. Jawarish gränsar
    mot Ganei Dan där jag bor-

  23. -och det är en mur
    mellan Manal och mig.

  24. Muren stör mig. Den är ett hinder.
    Den förhindrar kärlek.

  25. Min vän bor där. Jag gillar henne och
    vill vara med henne. Och vice versa.

  26. Jag vill att hon bor nära mig
    och är med mig.

  27. Om vi, till exempel, vill leka-

  28. -kan vi inte göra det på grund av muren.

  29. Då måste man klättra över muren.

  30. Varför? När vi lämnar skolan
    går vi åt varsitt håll.

  31. Jag vet att jag inte kan riva muren,
    men alla hoppas-

  32. -att de sätter in en dörr
    som är öppen för alla.

  33. Jag har känt henne sen tvåan.

  34. Jag gillar henne, och enligt Koranen
    är vi alla en enda familj.

  35. Jag betraktar henne som en syster.

  36. Jag vill ha henne som syster.

  37. Jag vill hälsa på henne.
    Jag har aldrig varit hemma hos henne.

  38. -Hej då, Alex.
    -Hej då.

  39. Muren mellan Jawarish och Ganei Dan
    gör att jag inte kan hälsa på dig.

  40. Vi kan inte slå hål på den
    och sätta in en dörr-

  41. -så jag har bestämt
    att vi ska måla en dörr.

  42. Det kommer att inge hopp.

  43. Vi kan dela ut flygblad,
    du i ditt område och jag i mitt.

  44. -Kvittar det vem som kommer?
    -Ja. Både araber och judar är välkomna.

  45. Ja.

  46. -Vad är så farligt i Jawarish?
    -Det är hög brottslighet där.

  47. -Jag ska vara hos Nizar kl. 15.
    -Okej.

  48. Jag ska nämna det här.
    Han kanske har några idéer.

  49. Då går vi.

  50. MUSIKSKOLA FÖR BEGÅVADE

  51. Vi kom för att ta emot dig
    Under högtiden ställdes frågan

  52. Varför firar vi inte
    och varför har vi inget pynt?

  53. Ack, värld, mitt land är förstört

  54. Mitt land har ingen frihet

  55. -Sången är jättebra.
    -"Har ingen frihet..."

  56. Precis.

  57. Jag improviserade ihop texten
    på arabiska.

  58. Ja. Jag gillar att du lär dig snabbt.

  59. Jag har en fråga.
    Jag har tänkt starta ett projekt.

  60. När vi vill träffa dem i Jawarish
    måste vi gå en lång omväg.

  61. Det skulle vara mycket lättare
    om inte muren fanns där.

  62. Ja.

  63. Vi kan ju inte riva den. Det går inte.

  64. Jag vill ge folk lite hopp
    genom att måla en dörr.

  65. Då får du prata med borgmästaren.

  66. Alla projekt som bidrar till staden är
    bra. Jag kan lägga ut det på Facebook.

  67. Jag är optimistisk,
    men jag vet inte vad andra tycker.

  68. De kanske tycker det är dumt
    och vill inte komma-

  69. -eller så kommer de och förstör.
    Det finns såna som gör så.

  70. Ja, vi är alla människor.
    Människor är rädda.

  71. Vi är rädda för varandra
    för att vi inte känner varandra så väl.

  72. Vad skulle jag göra utan dig?

  73. Du och jag kommer att förändra

  74. världen

  75. RAMLA STADSHUS

  76. Det är en sak som stör mig.

  77. Det är en sak
    som skiljer två områden åt.

  78. Muren mellan Ganei Dan och Jawarish.
    Jag vet att vi inte kan riva den-

  79. -men vi kan göra
    nåt som symboliserar hopp.

  80. -Jag vill måla en dörr på den.
    -Varför det?

  81. Det är en dörr som ger folk hopp-

  82. -om att det en dag ska bli möjligt
    att leva tillsammans.

  83. Det kan också tolkas som
    att trots drömmar om en dörr-

  84. -så finns muren ändå där.

  85. Vill du inte
    att vi målar en dörr på muren?

  86. Jag anser att en dörr
    ger vissa signaler.

  87. Vissa ser den som hopp, som du.
    Andra kommer att ogilla den.

  88. Det är en mur.
    Den är där för att dela upp samhället.

  89. -Men muren står där. Det är ett faktum.
    -Vill du acceptera det?

  90. Jag accepterar att befolkningen
    får bestämma om sitt område.

  91. -Kan jag visa dig flygbladet?
    -Javisst.

  92. Vill du måla det här?
    Dela ut det och se hur folk reagerar.

  93. Manal? Jag har nyss pratat
    med borgmästaren och är förvirrad.

  94. -Vad hände?
    -Jag vet inte.

  95. Han sa att det går, men
    att det är upp till de boende i området.

  96. Vad ska jag göra?
    Hur ska jag övertyga de boende här?

  97. Flygbladen är klara. Jag vet inte...

  98. Aj då.

  99. Vad ska jag säga för att övertyga dem?

  100. "Jag heter Bisan
    och jag vill måla en dörr på muren."

  101. Vill du ses? Bra. Vi ses där. Hej då.

  102. Vi lägger ett i varje box.

  103. Hej. Vi vill ge dig ett flygblad.

  104. Vi vill göra en målning på muren.
    Det vore kul om du kom.

  105. -Dela ut de här.
    -Lycka till.

  106. Vi målar symboler som står för fred,
    dialog och samexistens.

  107. Det vore kul om du ville hjälpa till.

  108. Innan jag blev berömd
    var det ingen som lyssnade på mig.

  109. Jag vet inte hur folk kommer att reagera
    när jag berättar om målningen.

  110. -Tack.
    -Du kommer väl? Tack.

  111. Folk känner igen mig och gillar mig.
    Jag känner det.

  112. Folk kommer att hjälpa mig.

  113. Vi ses.

  114. -Mamma, vad är Jawarishs historia?
    -Jawarishs historia?

  115. -Det har varit mycket problem där.
    -Får jag åka dit?

  116. Jag är lite orolig,
    som alla mammor skulle vara.

  117. Det är annorlunda i dag.
    Det är mycket säkrare.

  118. Får jag sova över hos henne?

  119. -Fundera på det.
    -Ja.

  120. Det är spännande.
    Jag har väntat länge på det här.

  121. Jag hoppas det går bra.

  122. Det är trist
    att jag inte får måla dörren-

  123. -för den står för
    allt jag vill uttrycka.

  124. Men det är okej. Jag kan uttrycka det
    jag vill på andra sätt.

  125. Fattas nåt mer?

  126. Jag väntade och till slut
    kom några barn...och några till.

  127. Jag var omgiven av 30 barn.
    Det är mycket.

  128. Vänta. Vi målar vitt runt den här.

  129. Vet du vad min nästa dröm är?
    Att sova över hos dig.

  130. Jag hade en dröm
    och agerade för att förverkliga den.

  131. Jag är inte helt nöjd,
    men jag är glad att jag målade muren.

  132. Tar jag några fler såna steg
    blir jag nog nöjd.

  133. En stor applåd för Bisan Abu Laban
    som ska sjunga "A'thuna Al Thoufuli"-

  134. -en önskan om fred, lycklig barndom,
    trygghet, rättvisa och mänsklighet.

  135. Ge mig min barndom tillbaka

  136. Ge mig min barndom tillbaka

  137. Säg det. Vi säger det tillsammans.

  138. -Du ska sova över hos mig.
    -Jag ska sova över hos dig.

  139. Var ska vi sova? Hur ser ditt hus ut?
    Jag har aldrig varit där.

  140. Vi har ett vardagsrum...

  141. När jag fick åka till dig-

  142. -tänkte jag
    att jag skulle ta med mig färg.

  143. Jag har kritor. Vi kan rita en dörr.

  144. -Jag skriver "fred" på hebreiska.
    -Jag skriver på arabiska.

  145. Den kanske inte syns så tydligt,
    men den finns i våra hjärtan.

  146. -Går du hela den här vägen varje dag?
    -Ja.

  147. -Vi måste riva den här muren.
    -Hur vill du riva den?

  148. -När kommer vi hem till dig?
    -Du är så otålig. Vi är snart framme.

  149. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Andra länders politik och statsskick, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Barn, Drömmar, Etniska konflikter, Etnologi, Familjeliv, Israel, Minoriteter, Murar, Palestinafrågan, Samhällsliv, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Socialantropologi, Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

De stora städerna

Holger och Mortensen besöker Sveriges tre största städer och deras mest berömda byggnader och platser: Turning torso, Öresundsbron och Möllevångstorget i Malmö; Läppstiftet, Älvsborgsbron och Järntorget i Göteborg; Slottet, Sergels torg, Slussen, Stadshuset och Kaknästornet i Stockholm. Del 8 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Östergötland, Småland

Del 3 av 11: Ormens skinn. Jakten går vidare mot Domkyrkan i Linköping. Där på en pelare finns en inskription som kan leda Jim och Ayla närmare den försvunna trollboken. På sin väg dit varnas Jim av en knölsvan på Göta kanal. Trots det tar Jim hjälp en mystisk präst. Efter en lång bilfärd söderut, längs Vättern, söder om Ljungby, bjuds Jim och Ayla på trollfest. Men kalaset får ett tvärt slut när den stora ormen Lindi lockas ut ur sin bur.