Titta

Klartänkt

Klartänkt

Om Klartänkt

Vad handlar den vetenskapliga metoden om och hur funkar den? Vem kom på att jorden snurrar runt solen? Vad har Einsteins teorier för betydelse i praktiken? Vem uppfann vaccinet och hur gick det egentligen till? Vi lär oss om hur vår hjärna fungerar och hur man kan undvika att hamna i tankefällor. Vår hjärna kan nämligen vara ganska lättlurad. Vi får också tips på vad man ska undvika och se upp med när man argumenterar för sin sak.

Till första programmet

Klartänkt : Att undvika tankefällorMaterialDela
  1. Hej. Vi har helt fantastiska hjärnor.

  2. Men väldigt ofta använder vi dem inte
    så bra som vi skulle kunna-

  3. -och hamnar i enkla tankefällor.

  4. Våra hjärnor vill gärna tänka snabbt
    och då blir det lätt lite slarvigt.

  5. Vi ska se hur vi alla kan kamma hem
    den vinst som finns i att veta-

  6. -när man bör tänka långsammare.

  7. Ända från början har vi lärt oss
    att reagera snabbt.

  8. När lejonen hoppade fram hoppade vi
    iväg. När myggan kom klippte vi till.

  9. Än i dag gillar vi att reagera snabbt
    även om hoten ser annorlunda ut.

  10. Det kan handla om folk
    som försöker lura oss-

  11. -eller så lurar vi oss själva genom
    att inte tänka klart-

  12. -och fattar fel beslut.

  13. Men om vi förstår på vilket sätt
    våra hjärnor är lättlurade-

  14. -kan vi minska risken för
    att gå i tankefällor.

  15. Tankefällor har studerats länge.

  16. Ett av de kändaste namnen är
    ekonomipristagaren Daniel Kahneman.

  17. Han beskriver det så här: Vi tänker
    snabbt och vi tänker långsamt.

  18. Om jag ber dig addera 1 och 1
    behöver du inte ens tänka.

  19. 2 dyker upp direkt.
    Du har använt ditt snabba tänkande.

  20. Men om jag ber dig ta 12 x 17
    måste du börja fundera-

  21. -med ett mer ansträngande
    och långsammare tänkande.

  22. Inom psykologin kallas det snabba
    tänkandet för system 1-

  23. -och det långsamma för system 2.
    Båda är bra att ha.

  24. Med system 1 klarar vi av det mesta.

  25. Vi äter, går, reagerar på vädret,
    blir glada och hälsar på grannarna.

  26. Men det blir problem
    när vi använder det snabba system 1-

  27. -när vi borde koppla över
    till det analyserande system 2.

  28. Visst är det övre strecket
    längre än det undre?

  29. System 1 har fattat
    ett snabbt beslut-

  30. -men hade vi kopplat in
    det långsamma system 2-

  31. -så hade vi upptäckt
    att strecken är lika långa.

  32. Såna här tankefällor
    går vi i varje dag.

  33. Vi vill tro. System 1 vill att
    världen ska vara enkel och bekant.

  34. Här står det "A-B-C"
    och här står det "12-13-14".

  35. Men om vi ser efter är "13" och "B"
    samma symbol.

  36. System 1 gjorde det enkelt. 12 styrde
    oss att läsa 13 och A att läsa B-

  37. -för att allt
    skulle följa bekanta mönster.

  38. Vi vill tro.
    Vi vill att allt ska hänga ihop.

  39. Men vår vilja att tro kan utnyttjas-

  40. -av dem som vet att korta berättelser
    där vi fyller i med det vi vill höra-

  41. -fungerar mycket bra som påverkan
    inför ett politiskt val-

  42. -eller i en köpsituation.

  43. Berättelsen behöver inte vara sann.

  44. Är den bara enkel och tilltalande
    har vi lätt att tro på den.

  45. Vår bekväma hjärna ger sig lätt.

  46. Om nåt upprepas ofta
    tror vi allt mer på det.

  47. Om vi får höra att folk med skägg är
    kloka, belästa, bildade-

  48. -eftertänksamma och rentav visa-

  49. -blir det till slut lättare att tro
    att folk med skägg är klokare.

  50. Men om vi tänker efter
    så finns det inget skäl att tro det.

  51. Kom ihåg: Inget blir mer sant
    bara för att det sägs många gånger.

  52. Halofällan har att göra med det
    psykologer kallar "haloeffekten".

  53. Det är ett slags magiskt ljus
    som omger allt våra idoler gör.

  54. De kan vara musiker eller idrottare-

  55. -som uttalar sig i frågor
    där de inte är experter.

  56. Med halofällan avses att vi gärna
    vill hålla med personer vi gillar-

  57. -även om hen inte vet mer än nån
    annan om ämnet som diskuteras.

  58. Om idolen
    inte har några särskilda kunskaper-

  59. -bör vi inte lyssna okritiskt, om vi
    vill undvika att gå i halofällan.

  60. Det finns en omvänd halofälla
    med dem vi ogillar.

  61. Då ogillar vi gärna allt personen
    säger, även om det är nåt klokt.

  62. Ankringsfällan handlar om
    att placera ut en första siffra-

  63. -för att styra de siffror
    du sen ska ta ställning till.

  64. Med ankring styr man ofta
    hur mycket vi vill betala.

  65. Du vill köpa en ny väska som är
    nedsatt från 1 500 kr till 700.

  66. Det är ett fyndpris, men 1 500
    kan vara en påhittad siffra-

  67. -en ankarsiffra,
    som får 700 att låta billigt.

  68. På nätet finns ofta "köp nu"-ikoner.

  69. Kan de siffrorna
    ha nåt med ankring att göra?

  70. Våra hjärnor är
    i grunden fantastiska-

  71. -men de bär inte runt
    på en exakt kopia av verkligheten.

  72. Vi skapar våra egna varianter
    av verkligheten-

  73. -utifrån de bilder vi har samlat
    på oss och sparat i vårt minne.

  74. Det mesta glömmer vi
    men dramatiska bilder kommer vi ihåg.

  75. Det gör att vi har svårt
    att bedöma olika risker.

  76. Om vi badar i havet i ett varmt land
    känner vi lätt rädsla för hajar.

  77. Det finns de som har känner hajrädsla
    när de badar i Sverige.

  78. Bilderna av hajen som kommer under
    vattnet har vi sett många gånger.

  79. De är snabbt tillgängliga och vi kan
    enkelt ta fram dem och bli skrämda.

  80. Den här fällan påminner om den förra.

  81. På samma sätt som våra hjärnor inte
    speglar världen på ett precist sätt-

  82. -så blir den världsbild
    som når oss från nyheterna-

  83. -inte heller alltid helt rättvisande.
    Varje dag nås vi av nya hemskheter.

  84. Det positiva får inte lika mycket
    plats. Vi kanske vill ha det så?

  85. Studier har visat att vi hellre
    tar till oss sånt som är negativt.

  86. Det var säkert bra för länge sen att
    vara beredd på det värsta utfallet...

  87. ...så att vi slapp obehagligheter.

  88. Nu reagerar vi på det gamla sättet
    men på nya saker.

  89. När vi får höra om terrorattacker,
    miljöhot och sjukdomar-

  90. -tänker vi lätt
    att allt är på väg åt fel håll.

  91. Undersökningar visar att folk tror
    att det blir allt sämre på jorden-

  92. -trots att de flesta mått som
    barnaöverlevnad, läskunnighet-

  93. -medellivslängd och levnadsstandard
    bara går uppåt.

  94. Det blir bara bättre och bättre.

  95. Vår hjärna är häpnadsväckande
    mångsidig.

  96. Men hjärnan, med system 1 som gärna
    vill tro, är ofta för snabb och lat.

  97. Det gäller att vi vet det.

  98. Det är nåt som annars kan ställa till
    med en del bekymmer.

  99. Till synes enkla, tilltalande
    och ofta upprepade berättelser-

  100. -kan ta sig in i våra huvudet
    trots att de inte borde.

  101. Våra rädslor och vår benägenhet
    att tänka pessimistiskt-

  102. -är enkla vägar in i oss
    för att styra våra handlingar.

  103. Vi tror lätt för mycket
    på dem vi gillar-

  104. -och vägrar lära nåt
    från dem vi ogillar.

  105. Vi kanske inte kan komma ihåg
    alla slags tankefällor-

  106. -men om vi får en känsla
    för när vi bör vara på vår vakt-

  107. -kan vi lära oss att bromsa och
    koppla in system 2 när det behövs.

  108. På så sätt kan vi använda hjärnans
    mångsidighet allra bäst-

  109. -för vi kan bli bättre på
    att tänka klart.

  110. I nästa avsnitt ska det handla
    om hur vi pratar med varandra.

  111. Ofta gör vi det på fel sätt.
    Vi blir osams och kommer ingenstans.

  112. Men det finns bättre sätt att samtala
    på, med målet att tänka klarare.

  113. Vi hörs då. Tack för nu.

  114. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Att undvika tankefällor

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hjärnan kan vara ganska lättlurad ibland. Dessutom tänker den gärna fort men fel. Det är lätt hänt att falla i tankefällor och för argumentationsfel, till exempel personangrepp. Men om vi förstår på vilket sätt våra hjärnor fungerar och hur vi tänker kan vi öka vårt kritiska tänkande, och minska risken för dessa fällor och fel.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen, Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Allmän medicin, Filosofi, Hjärna, Kunskapsteori, Medicin, Nervsystemet, Neurologi, Tankefel, Tänkande, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Klartänkt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och himlakroppar

Avsnitt 1 av 4

Den vetenskapliga metoden handlar om att se sig omkring, fundera på hur saker fungerar och prova lösningar på olika problem. Här får vi veta hur gravitationen påverkar olika himlakroppar till exempel jordens förhållande till solen. Och vilka var Copernicus och Newton, och på vilket sätt har de med saken att göra?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och vaccin

Avsnitt 2 av 4

Vi får lära oss olika metoder som används i vetenskaplig forskning. Vad är till exempel dubbelblindstudier och hur de går till? Och så får vi veta vilken viktig roll våra kossor spelade vid upptäckten av vaccinet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Att undvika tankefällor

Avsnitt 3 av 4

Hjärnan kan vara ganska lättlurad ibland. Dessutom tänker den gärna fort men fel. Det är lätt hänt att falla i tankefällor och för argumentationsfel, till exempel personangrepp. Men om vi förstår på vilket sätt våra hjärnor fungerar och hur vi tänker kan vi öka vårt kritiska tänkande, och minska risken för dessa fällor och fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Hur har man analsex?

Psykologen och sexualupplysaren Reyhaneh Ahangaran svarar på frågan: "Hur har man analsex?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Föräldrar

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och får bli älskad för den man är. Hemma hos Tove var det inte så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar. Vi undrar också hur det står till i de digitala drömparadisen och ringer upp Klas Eriksson för att ställa honom mot väggen