Titta

Klartänkt

Klartänkt

Om Klartänkt

Vad handlar den vetenskapliga metoden om och hur funkar den? Vem kom på att jorden snurrar runt solen? Vad har Einsteins teorier för betydelse i praktiken? Vem uppfann vaccinet och hur gick det egentligen till? Vi lär oss om hur vår hjärna fungerar och hur man kan undvika att hamna i tankefällor. Vår hjärna kan nämligen vara ganska lättlurad. Vi får också tips på vad man ska undvika och se upp med när man argumenterar för sin sak.

Till första programmet

Klartänkt : ArgumentationsfelMaterialDela
  1. Hej. Tidigt i människans utveckling
    uppstod nåt fantastiskt - språket.

  2. Vi lärde oss att tala med varandra
    och det gav oss ett försprång.

  3. När vi kommunicerade med ord
    kunde vi göra så mycket mer.

  4. Ibland var vi oense men lyckades ändå
    lyssna och lära av varandra.

  5. Språket spred
    kunskaper och erfarenheter.

  6. Men vi använde också orden
    mot varandra-

  7. -argumenterade felaktigt
    och kom ingenstans.

  8. I dag är situationen
    ungefär densamma.

  9. Men om vi lär oss att höra hur det
    låter när vi argumenterar fel-

  10. -så kan vi lära oss att använda
    språket på ett bättre sätt-

  11. -och att genomskåda
    vilseledande information.

  12. I dag handlar det
    om argumentationsfel.

  13. Argument som inte är okej
    och som förstör.

  14. De dyker upp överallt,
    i reklam och politik-

  15. -och när syskon, föräldrar, lärare,
    chefer och kompisar pratar med oss.

  16. Argumentationsfelen kan vara
    effektiva för dem som använder dem.

  17. Men de kallas just "fel"
    eftersom de förstör samtal-

  18. -och lurar sina mottagare,
    om man inte genomskådar dem.

  19. Vi har valt ut några vanliga typer
    som det är bra att passa sig för.

  20. Det här är vanligt i offentlig debatt
    men även mellan privatpersoner.

  21. Personangrepp går ut på att inte
    bemöta motståndarens argument.

  22. Istället attackerar man motståndaren
    som person.

  23. Jag är jag och det där
    är en person som argumenterar fel.

  24. Jag kan säga: Det vore bra
    om snabbmatsrestaurangerna-

  25. -redovisar hur mycket
    socker och fett maten innehåller.

  26. Vi har problem med ohälsosam livsstil
    och mer information kan hjälpa.

  27. Jag såg dig på grillen i går.
    Du åt pommes frites och drack cola.

  28. Sen kommer du och pratar
    om behovet av en hälsosam livsstil.

  29. Varför skulle jag lyssna på dig?

  30. Vi skulle inte prata
    om mig som person.

  31. Tycker han att jag har fel
    kan han argumentera om det jag säger-

  32. -om ohälsosamma livsstilar
    och behovet av information.

  33. Men att ge sig på mig personligen
    har inget med saken att göra.

  34. Det visar bara
    att han helt saknar egna argument.

  35. Det här är en fräck taktik.
    Kolla här:

  36. Den förskräcklige snömannen
    - Yetin - finns.

  37. Nej, det gör han inte.

  38. Hur kan du säga det så säkert?
    Himalaya är 300 000 km² stort-

  39. -och innehåller miljontals isgrottor.

  40. Har du eller nån annan
    sökt igenom hela området-

  41. -och konstaterat att han inte finns?

  42. Nej. Det har jag förstås inte.

  43. Men det behöver jag inte göra.
    Om han påstår att snömannen finns-

  44. -är det han som ska bevisa det,
    inte jag.

  45. Vi ska inte låta oss bli utsatta
    för flytt av bevisbörda.

  46. Är du inte med mig så är du emot mig.

  47. Så kan det ofta låta, även om man
    kan stå mellan två ståndpunkter.

  48. Men det tillåter inte den som
    vill ställa upp ett falskt dilemma.

  49. Man tar en komplex fråga
    och förenklar den-

  50. -tills det bara finns
    två alternativ kvar.

  51. Det är vanligt
    inom budgetförhandlingar.

  52. Du vill satsa på skolan? Då blir det
    inga pengar kvar till pensionärerna.

  53. Så behöver det inte fungera.

  54. Inget säger att pengar till skolan
    måste tas just från pensionärer.

  55. Det är bra att vilja komma överens.

  56. I regel går det inte
    att dela upp världen i två motsatser.

  57. Men det händer att ett alternativ är
    rätt och att ett är fel.

  58. Vi kan ta solens uppgång som exempel.

  59. Solen går upp i öster. Om nån säger
    att solen går upp i väster-

  60. -blir inte slutsatsen
    att solen går upp mittemellan.

  61. Men vi kan se debatter
    där ett fåtal klimatförnekare-

  62. -jämställs
    med världens samlade vetenskap-

  63. -eller att en enstaka bloggare som
    har konspirationsteorier om vaccin-

  64. -jämställs
    med världens samlade läkarkunskap.

  65. Sanningen
    ligger inte alltid mittemellan.

  66. Låt dig inte luras
    av falska kompromisser.

  67. Den falska liknelsen är svår
    att värja sig emot.

  68. Som lyssnare är den lätt att ta till
    sig. Som talare är svår att motstå.

  69. Jag använde själv en falsk liknelse
    i den här seriens andra program.

  70. Jag sa att om man ger s.k.
    alternativa mediciner till döende-

  71. -så är det som att kasta i en
    låtsasflytväst till nån som drunknar.

  72. Det var en effektiv liknelse
    men den var falsk.

  73. Alternativmediciner må sakna effekt
    men de är inte låtsasflytvästar.

  74. Det var nåt jag hittade på.

  75. Den som använder
    det sluttande planets felargument-

  76. -utgår ifrån ett oskyldigt påstående
    och glider iväg med falska liknelser-

  77. -så att man hamnar i en bedräglig
    slutsats. Så här:

  78. Jag tycker att det är bra att säga
    "hen" i stället för "hon" och "han".

  79. Jaha, då kanske du ska ta och
    bestämma att det ska vara så.

  80. Sen kan du lagstifta om det
    och glömma yttrandefriheten.

  81. Men där man inte har yttrandefrihet
    där har man diktatur.

  82. Vill du ha det så?

  83. Ju längre kedjan blir
    desto absurdare blir konsekvenserna.

  84. Men håller man kedjan enklare
    är det lätt att tro på den.

  85. Som ni minns från förra avsnittet-

  86. -vill vi gärna tro på till synes
    logiska och enkla berättelser.

  87. Det är dags att tänka efter
    och aktivera system 2.

  88. Det gäller för de flesta
    av argumentationsfelen-

  89. -som vid första anblick
    kan verka övertygande.

  90. Det finns många argument som helt
    enkelt inte har med saken att göra.

  91. Ibland vill nån göra poängen
    att nåt är bra eller dåligt-

  92. -bara för att det är
    nytt eller gammalt.

  93. Det här naturläkemedlet är jättebra.

  94. I Bortre Asien har man använt det
    i tusentals år.

  95. Det har inte med saken att göra.

  96. Jag vill inte veta
    hur länge medlet har använts.

  97. Jag vill veta om det funkar.

  98. Irrelevanta argument handlar också
    ofta om vad andra gör-

  99. -för att man själv
    ska slippa undan ansvar.

  100. Jag röstar så för att två miljoner
    andra har röstat så.

  101. Det har inte med saken att göra.
    Man ska rösta av egen anledning-

  102. -inte bara för att andra gör det.

  103. Det här var
    några få argumentationsfel.

  104. Det finns fler, men det viktigaste är
    inte att kunna dem utantill-

  105. -utan att vi får en känsla
    för hur de låter-

  106. -och att vi är vaksamma på
    att de kan dyka upp.

  107. Då kan vi lägga märke till dem
    och undvika att bli lurade.

  108. Och om vi själva lägger bort
    argumentationsfelen när vi pratar-

  109. -kan vi föra mer givande samtal, för
    att tillsammans kunna tänka klarare.

  110. Tack för att ni har tittat.

  111. Jag hoppas ni känner
    att ni har fått lära er nåt-

  112. -inte bara om argumentationsfel,
    utan även från förra programmet-

  113. -om att det kan vara bra
    att tänka efter för att tänka klart-

  114. -och våga tänka nytt
    och testa det man tänker.

  115. Då kan vi med vetenskaplig metod
    utveckla-

  116. -både livsviktiga mediciner
    och kunskap om allt omkring oss.

  117. Tack ska ni ha.

  118. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Argumentationsanalys, Argumentationsteknik, Filosofi, Logik, Språkfilosofi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Klartänkt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och himlakroppar

Avsnitt 1 av 4

Den vetenskapliga metoden handlar om att se sig omkring, fundera på hur saker fungerar och prova lösningar på olika problem. Här får vi veta hur gravitationen påverkar olika himlakroppar till exempel jordens förhållande till solen. Och vilka var Copernicus och Newton, och på vilket sätt har de med saken att göra?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och vaccin

Avsnitt 2 av 4

Vi får lära oss olika metoder som används i vetenskaplig forskning. Vad är till exempel dubbelblindstudier och hur de går till? Och så får vi veta vilken viktig roll våra kossor spelade vid upptäckten av vaccinet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Att undvika tankefällor

Avsnitt 3 av 4

Hjärnan kan vara ganska lättlurad ibland. Dessutom tänker den gärna fort men fel. Det är lätt hänt att falla i tankefällor och för argumentationsfel, till exempel personangrepp. Men om vi förstår på vilket sätt våra hjärnor fungerar och hur vi tänker kan vi öka vårt kritiska tänkande, och minska risken för dessa fällor och fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Fatta historia - kortversion - finska

Upplysningen

En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Alkohol

Marika berättar om när hon gick i gymnasiet och drack väldigt mycket alkohol. Hon ville passa in och vara en del i gänget, men hon fick mer ångest och oro. Det finns många negativa konsekvenser av att använda droger och alkohol, men det måste ju finnas något bra med det också. Psykiatriforskaren Emma Frans berättar om varför många ändå dricker alkohol. Vi ringer också upp videobloggaren Clara Henry och ifrågasätter hennes "perfekta" flöde i sociala medier.