Titta

Bildbang

Bildbang

Om Bildbang

Hur påverkas vi av bilder? Och hur kan vi bli bättre på att måla, filma och fota - och på att förstå vad bilder gör med oss? Här går skapande och analys hand i hand, och i varje avsnitt varvas samtal och workshops med en massa tips och trix.

Syfte

Syftet med serien, som främst är tänkt för nioåringar, är att ge inspiration att skapa. Serien ger också konkreta kunskaper om bildskapande, verktyg för bildanalys och bildkritiskt tänkande. Konsthistoriska bilder löper som en röd tråd genom serien, men lika genomgående är mediekunskap och källkritik. Bildbang kombinerar MIK med bildämnet och bidrar till barnens kreativitet och lärande.

Till första programmet

Bildbang : Bildbevis!MaterialDela
  1. Ser du oss?

  2. Men betyder det att vi faktiskt står
    här? Är en bild alltid sann?

  3. Nej, en bild kan du göra
    vad som helst med.

  4. -Kan ni lova att ni står här och nu?
    -Ja.

  5. -Kanske.
    -Ja, man ska aldrig vara helt säker.

  6. Ofta används ju foto eller film
    som bildbevis-

  7. -alltså att man med bilden bevisar
    att nåt är sant.

  8. Men hur ska man veta när en bild
    som påstås visa verkligheten-

  9. -verkligen visar verkligheten?

  10. Som tur är
    så är jag proffs på att veta-

  11. -när nåt är på riktigt
    eller när det är fejk.

  12. Ser jag en dinosaurie
    så kan jag direkt säga-

  13. -om den är på riktigt
    eller om det är på låtsas.

  14. Oj. Eh...okej.

  15. Nio gånger av tio kan jag direkt se-

  16. -om en dinosaurie är på riktigt
    eller på låtsas.

  17. -Nej, men... Mår du bra?
    -Ja, så klart. Gick du på det där?

  18. Ja. Lova att innan programmet är slut
    så berättar du hur du gjorde det där.

  19. Hej och pang!
    Välkomna till "Bildbang".

  20. Och hej och välkomna,
    Laura, Noomi och Bruno.

  21. -Hör ni, är jorden rund eller platt?
    -Rund.

  22. Nehej. Om jag säger så här, då?
    Den är platt, och jag har bildbevis.

  23. Här är en bild som visar hela jorden
    och visar att den är platt.

  24. Professor Orlando Ferguson
    gjorde den här 1893.

  25. Han har källhänvisningar
    till var han hämtat fakta.

  26. Det står här. Det är från Bibeln.

  27. -Alltså...
    -Du skrattar.

  28. Jag tror att en kartbok
    fungerar bättre än Bibeln.

  29. Men om det hade varit ett foto,
    hade ni trott mig då?

  30. Nej.

  31. Det finns väldigt många vetenskapliga
    belägg för att jorden är rund.

  32. Men vet ni vad?
    Det visste man redan på 1800-talet.

  33. Men han gjorde den här tavlan ändå.
    Så kan det vara.

  34. Vad säger ni om det här, då?
    Är det här på riktigt eller fejk?

  35. Det är svårt att säga, för det är ju
    bara en häst som springer.

  36. Och videon ser ut
    att vara ganska gammal.

  37. -Ja, och ryckig.
    -Ja, precis.

  38. -Och helt svartvit.
    -Ja. Jättebra analys.

  39. Det här är faktiskt
    världens första film.

  40. Den filmades 1893,
    så den är ju på riktigt.

  41. Om det är sant eller inte kan hänga
    ihop med vad jag påstår om filmen.

  42. Om jag säger:
    "Det här filmade jag i går."

  43. "Hästen började skena,
    och ryttaren ramlade av och dog."

  44. -Då ljuger du.
    -Precis.

  45. Visar jag en film men påstår nåt som
    inte stämmer då blir helheten lögn.

  46. Jag har hört att för att bli riktigt
    bra på att avslöja om nåt är fejk-

  47. -då måste man också kunna luras
    som proffsen.

  48. Så jag tänkte ge er en utmaning.
    Jag skulle vilja att ni lurar mig.

  49. Ni ska få en assistent. Ett proffs.
    Han jobbar med att avslöja saker-

  50. -som är lur
    och osanningar och fejkade nyheter.

  51. Jag heter Jack Werner
    och är journalist.

  52. Jag analyserar texter och bilder
    på nätet-

  53. -och tar reda på om de är sanna
    och vad de egentligen föreställer.

  54. Sen har jag en podd också.
    I den berättar jag om spökhistorier.

  55. Ibland frågar människor
    om historierna jag berättar är sanna.

  56. Då svarar jag alltid: "Självklart."

  57. Men man måste kolla allt själv om man
    vill vara säker på att det är sant.

  58. -Ska ni lura Natanael?
    -Ja.

  59. Med en bild? Vad finns det för bilder
    man kan luras med?

  60. Reklam. De vill ju sälja saker.

  61. De vill bara säga att allt blir bra
    om du köper. Mer, då?

  62. Nyheter vill de att man ska tro på,
    fast man borde inte alltid göra det.

  63. Nyhetsbilder ska ju vara sanna. Det
    gör det lättare att luras med dem.

  64. Hur kan man göra detta, då?

  65. Man tar en bild och säger att
    det är sant fast det inte är sant.

  66. Ja, i princip. Ganska enkelt.

  67. Har ni hört om nån läskig grej
    som man kan lura Natanael med?

  68. Ja, läskiga clowner. Här borta.

  69. Där hade du nåt man kan använda
    för att lura Natanael.

  70. Många gånger har just läskiga clowner
    blivit nåt som alla blivit rädda för.

  71. Det här är första gången jag vet om.
    Rubriken är: "Barn blev skrämda."

  72. "En clown har synts på skolgården
    på Drury Academy." Det är i USA.

  73. Det här skulle man kunna ha läst
    i tidningen i veckan.

  74. För det känns som att det är nåt som
    händer ofta. Det här är från 1896.

  75. Sen började det pratas om att det
    fanns läskiga clowner även i Sverige.

  76. Här är en sån artikel,
    som skrevs för bara några år sen.

  77. "Galningar klär ut sig
    för att skrämmas."

  78. "Hjälp polisen att dela varningen."
    Det är amerikansk polis.

  79. Men sen har man
    en bild på en svensk polisbil.

  80. -Tror man att det utspelar sig i USA?
    -Nej.

  81. "Hjälp polisen att dela." Det vet man
    inte om polisen har bett om.

  82. Däremot vet man att sajten mår bra
    om vi delar artikeln.

  83. En rädd människa är lättare att lura.

  84. En rädd människa
    är mindre kritisk mot det den ser.

  85. Så det känns som en jättebra idé
    att hitta en kul plats-

  86. -där man kan se läskig ut som clown.

  87. Så.

  88. Det blir perfekt.

  89. -Kan ni ta en med lite rörelse också?
    -Ja.

  90. -Ställ dig där bakom staketet.
    -Ja, exakt.

  91. -Och så kan vi ta emellan här.
    -Ja.

  92. Där.

  93. -Ja, så här. Det blir superbra.
    -Ja, jättebra.

  94. En sån.

  95. Ta ett nu. - Bravo, Bruno!

  96. Vad skulle ni skriva för bildtext
    till den här-

  97. -om ni vill
    att människor ska tro på det?

  98. Kanske typ: "I dag när jag gick ut
    med min hund så såg jag en clown."

  99. Jag tror att det är bra. Om jag läser
    bildtexten "Clown finns i Stockholm"-

  100. -då tänker jag att det var lite vagt.

  101. Men däremot om man hittar på
    att kl. 15.33 såg jag den här-

  102. -på Östgatan 33-

  103. -då känner man: "Skulle man
    ha hittat på nåt så noggrant?"

  104. -Nej.
    -Det är därför man hittar på det.

  105. Nu ska ni få ta en reklambild.

  106. -Kan ni backa lite?
    -Ja.

  107. -Lite gladare, tack. Gladare.
    -Ja, precis.

  108. Ni ser redan ut
    som en reklam för färg.

  109. Vad sägs om
    att vi gör reklam för färg?

  110. Först måste man veta vad reklam är
    och hur det funkar.

  111. Reklam ska ju göra en köpsugen,
    och köpsug har med känslor att göra.

  112. Det är den bästa dagen i ert liv.

  113. -Vad tänker ni då jag säger "reklam"?
    -Glad och sugen.

  114. Så man känner: "Wow!
    Det här skulle göra mitt liv bättre."

  115. -Blir ni sugna på färg av den här?
    -Ja. Det ser lyxigt ut.

  116. -Vad skulle man skriva på den?
    -"Ett liv i färg."

  117. Det är fint.

  118. Att ha kul med vänner, tänker jag.

  119. Natanael är ju vuxen.

  120. Det vänner gör då är väl mest
    att äta lunch och prata.

  121. Ja, precis. Vi har tråkiga liv.

  122. Då är det kul om man kan lova
    en vuxen ett roligare liv.

  123. Ni är ju extremt smarta
    och har koll på sånt här-

  124. -men även den smartaste
    kan gå på sånt här.

  125. Därför ska jag lära er fem saker
    man kan leta efter-

  126. -när man ska ta reda på
    om nåt är sant.

  127. De fem är i korthet:
    Vem? Var? När? Varför? Hur?

  128. Vem är det som har tagit bilden?
    Vem föreställer den? Ta reda på det.

  129. Var är den tagen?
    Kan den vara tagen i Ryssland-

  130. -fast det ska föreställa Sverige?

  131. När är den tagen? För fem år sen,
    men det påstås att det hände i går?

  132. Varför är den tagen?

  133. Svaret på den frågan kan ju vara:
    För att lura er.

  134. Eller för att ni ska köpa grejer
    eller för att ni ska bli rädda.

  135. Och hur är bilden tagen eller gjord?

  136. Den kan ju vara fejkad.
    Så "hur?" är en bra fråga.

  137. Bilden är inte nödvändigtvis
    som den faktiskt togs.

  138. Vem? Var? När? Varför? Hur?
    Det är allt ni behöver kunna.

  139. Vad kan man egentligen veta
    om en bild?

  140. Den här tjuren till exempel
    är gjord för ungefär 17 000 år sen-

  141. -och finns på väggen i en grotta
    i Frankrike.

  142. I dag vet vi inte varför den målades.
    Kanske är det graffiti.

  143. Eller en religiös symbol. Eller
    en varning. Varning för tjuren.

  144. Ja, det tror jag.

  145. Vad tror du?

  146. "Varning för livsfarlig clown.
    Jag såg den i går kl. 17.30."

  147. -Hej.
    -Hej.

  148. Vad bra. Mår ni bra?
    Har ni sett vad som har hänt?

  149. -Vad då?
    -En clown överfaller folk.

  150. -Hur vet du det?
    -Det står ju här. Där. På skärmen.

  151. -Det är bild och allt.
    -När togs bilden?

  152. Det står ju också.
    "I går kl. 17.30 på Storgatan."

  153. -Vad är syftet med bilden?
    -Syfte? Vad då? För att varna.

  154. Det står ju här.
    "Dela gärna varningen."

  155. -Vem tog bilden?
    -Vad då "vem"? Nån har ju tagit den.

  156. Vem? Nej, det står inte.

  157. -Vem är det på bilden?
    -Vad då? Det är ju en clown.

  158. Men hallå! Det känns inte
    som om ni tar mig på allvar.

  159. Nej, det är ju vi
    som har tagit bilden.

  160. -Va? Var det ni?
    -Ja.

  161. Det är jag som är clownen.

  162. Du? Nej! Det är fult att luras.

  163. Apropå att luras... Du lovade
    att berätta hur det gick till-

  164. -när du blev uppäten av dinosaurien.

  165. Okej. Innan jag blev uppäten så
    gjorde jag ett ryck och gick i väg.

  166. Sen klippte vi in dinosaurien.

  167. Den var filmad på ett annat ställe,
    och sen bara klippte vi in den.

  168. Jag ligger och sprattlar med benen
    mot en green screen.

  169. Då kan man klippa ut mina ben
    och lägga dem var som helst.

  170. Vi stoppade in dem
    i dinosauriemunnen.

  171. Sen blev det så här
    när vi klippte ihop det.

  172. -Det var den här vi använde.
    -Men den är ju jätteliten.

  173. Nu kommer jag aldrig
    att bli lurad igen.

  174. Nu får ni gå och leka.
    Jag ska beställa färg på nätet.

  175. Titta. "Ett liv i färg.
    Du kommer inte att ångra dig."

  176. -Jag kommer att bli så lycklig.
    -När? Var? Hur? Varför? Vem?

  177. Tänk på det innan du beställer.

  178. När? Var?

  179. Hur? Vem?

  180. Hallå! Det är ju ni
    som har gjort den här!

  181. Nej.

  182. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bildbevis!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Ämnen:
Bild > Konsthistoria, Bild > Måla och skapa, Information och media > Informationssökning och källkritik, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Bildanalys (konst) , Filosofi, Konst, Konstestetik, Konstkritik, Konstnärligt skapande, Konstteori, Kunskapsteori, Källkritik, Reklam, Vetenskapsteori, Visuell kommunikation
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Bildbang

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Snyggt!

Vad är det som gör att en film eller en bild upplevs som cool, snygg eller vacker? Lär dig om ljus, utsnitt och bildtänkande när du filmar. Laura och filmfotografen Andrés gör en musikvideo. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Andrés Rignell och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Läskigt!

Vad är det som gör att en bild känns läskig eller skrämmande? Hur kan du själv göra en läskig och rolig film? Lär dig om bildmanus och vändpunkter i en film och hur en greenscreen fungerar. Bruno och Johan, som är konstnär och filmklippare, gör en film som är både kuslig och komisk. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Johan Wik och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Proffsigt!

Måla och rita som proffsen. Men vad är egentligen en proffsig bild? Lär dig om skuggor, måleri och att teckna snabbt. Noomi målar och gör snabba skisser tillsammans med bildkonstnären Lisa. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Lisa Rinnevuo och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Bildbevis!

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Luke och Skvadern

Mamma! Pappa!

Hur gör olika djur när de pratar med sina mammor och pappor? Den lilla skvadern vet fortfarande inget om sig själv. Luke som är tolk försöker med en film igen. Förstår skvadern när andra djur pratar med sina mammor och pappor? Bebisprat? Är skvadern en unge?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Här vill inte hundar bo

Del 2

Vem är flickan med lockigt hår som hänger upp och ner och dinglar på järnställningen? Maria har inte sett henne förut. Det ser lätt och härligt ut, med vinden som fladdrar i hennes guldlockiga hår. Johan Hallberg läser Anna Ehrings roman om sexåriga hundlängtande Maria som utspelar sig 1974.

Fråga oss