Titta

Bildbang

Bildbang

Om Bildbang

Hur påverkas vi av bilder? Och hur kan vi bli bättre på att måla, filma och fota - och på att förstå vad bilder gör med oss? Här går skapande och analys hand i hand, och i varje avsnitt varvas samtal och workshops med en massa tips och trix.

Syfte

Syftet med serien, som främst är tänkt för nioåringar, är att ge inspiration att skapa. Serien ger också konkreta kunskaper om bildskapande, verktyg för bildanalys och bildkritiskt tänkande. Konsthistoriska bilder löper som en röd tråd genom serien, men lika genomgående är mediekunskap och källkritik. Bildbang kombinerar MIK med bildämnet och bidrar till barnens kreativitet och lärande.

Till första programmet

Bildbang : Läskigt!MaterialDela
  1. -Varför är det så mörkt?
    -Jag vet inte.

  2. Varför ser man inget?
    Det går inte att göra tv-program här.

  3. Var tänder man? Det här är läskigt!

  4. Tack! Skönt. - Är ni mörkrädda?

  5. -Ibland.
    -Det kan vara obehagligt.

  6. Att många tycker det är obehagligt
    med mörker och konstiga ljud-

  7. -är nåt de som jobbar med att göra
    läskiga filmer och bilder vet om.

  8. De använder det för att skrämma oss.
    Vi ska lära oss att avslöja dem-

  9. -och också lära oss
    att själva skrämmas med bilder.

  10. Hej, pang, välkomna till "Bildbang"!
    Här lär vi oss göra snygga bilder-

  11. -fula bilder, proffsiga bilder och
    luriga bilder. Jag heter Natanael.

  12. -Hej, Noomi, Laura... - Vart ska du?
    -Hämta ett äpple.

  13. Hoppsan. Kan ni hjälpa mig?
    Jag tänker på Bruno, så att han...

  14. Om ni bara...

  15. Aj då. Jag tänker... När folk dör på
    film händer det väl inte på riktigt?

  16. -Självklart inte!
    -Vad skönt! Tack, Bruno. High five!

  17. Vad härligt att se dig. Du...

  18. Innan programmet är slut måste du
    berätta hur du gjorde det där. Bra.

  19. I dag fokuserar vi på läskiga saker-

  20. -och skrämmande och kanske lite
    obehagliga foton, bilder och filmer.

  21. Vad tycker ni är läskigt att se på?

  22. Jag tycker clowner är läskigt.

  23. Jaså? Nu ska ni få se en bild.

  24. Den har du gjort.
    - Vad säger du, Noomi? En clown.

  25. Jag vet ju att nån bara har
    ritat den, men den är ändå läskig.

  26. Jag inspirerades att rita clowner
    av en film som mamma hade sett.

  27. När jag hörde talas om den ville jag
    veta mer, och så började jag...

  28. Har du sett den själv? Det kvittar.

  29. -Vad är du mest nöjd med?
    -Leendet!

  30. -Ja.
    -Det är ganska läskigt.

  31. Ni ska få se nåt
    som många har blivit jätterädda för.

  32. Där är ju Djävulen.
    Bilden är från en vägg i en kyrka.

  33. Varför målar man en djävul på väggen?

  34. För att skrämmas: "Gör inte dumma
    saker, då hamnar du i helvetet!"

  35. -Men blir ni rädda för bilden i dag?
    -Nej.

  36. -Så den är misslyckad i dag?
    -Ja.

  37. Varje gång får en av er extra hjälp.

  38. Ni får en assistent som är proffs.
    - Nu är det din tur, Bruno!

  39. Jag heter Bruno, är nio år
    och gillar att rita skräck.

  40. Typ, det otrygga.

  41. Man är inte säker nånstans.
    Det onda kommer alltid att hitta en.

  42. Jag kan rita en clown
    med ett stort leende-

  43. -eller en docka som stirrar på en,
    med nåt farligt i ögonen.

  44. Mina bilder ska göra folk otrygga,
    men det är inte många som blivit det.

  45. ...än.

  46. Du gör också filmer med
    specialeffekter. Vad brukar du göra?

  47. Mest humor, blandat med skräck.

  48. -Väldigt brutala, fast ändå roliga.
    -Då vet jag vem du ska få träffa.

  49. Jag är Johan Wik,
    konstnär och filmklippare.

  50. Som barn
    gjorde jag tv-program med kompisar.

  51. De skulle likna
    tv-program vi gillade.

  52. Det jag gillade mest var science
    fiction och mysig tecknad film.

  53. Det är samma som jag gillar nu. Jag
    vill lära mig mer om skådespeleri.

  54. Jag är både framför och bakom kameran
    och måste lära mig mycket hela tiden.

  55. Allt behöver inte förklaras på film,
    det kan finnas en hemlighet bakom-

  56. -som gör en nyfiken när man tittar.

  57. När du gör film, hur gör du då?

  58. Jag brukar experimentera mig fram,
    prova mig fram.

  59. Brukar du göra bildmanus,
    och rita ner vad ni ska spela in?

  60. Nej.

  61. Jag brukar göra bildmanus, för
    det blir lättare. Då kan jag se-

  62. -hur olika bildvinklar passar ihop
    och vad som händer. Jag får struktur.

  63. Brukar du planera vad du ska göra?

  64. Jag brukar försöka ha en läskig grej,
    som att nån blir jagad.

  65. Sen när det är som läskigast tappar
    den jagade personen sin mobil-

  66. -och offrar sig själv
    för att få ta en sista selfie.

  67. Det är jättebra!
    Ska vi inte göra en sån film i dag?

  68. Du blir jagad, och vi får med en
    selfie. Både läskigt och komiskt.

  69. Vad tror du om att du skulle
    bli jagad av ett stort monster?

  70. -Ja.
    -Är det en bra idé?

  71. För att få nåt stort som jagar dig
    kör vi monstret mot "greenscreen".

  72. "Greenscreen" är en stor grön skärm
    som är bakgrund när man filmar.

  73. Sen kan man lägga in andra bilder.

  74. Och man kan få saker att se större ut
    än de är - till exempel ett monster.

  75. Vad tror du
    om en jättetomat som jagar...?

  76. -Den kan vara lite läskig, kanske...
    -Nej.

  77. En pruttpåse?

  78. -Den, kanske?
    -Vad är det där?

  79. Vad fint!

  80. Ja, det är verkligen du.
    Det här blir så bra.

  81. Då måste vi komma på
    vad filmen ska handla om.

  82. Kanske att jag
    blir jagad av gorillan...

  83. ...hittar en banan
    och glömmer bort att jag är jagad.

  84. Och det måste hända en twist, också.

  85. -Att gorillan halkar på bananskalet?
    -Ja!

  86. -Ska vi börja rita bildmanus?
    -Ja.

  87. Rita att du kommer runt ett hörn.

  88. -Bakom dig kommer gorillan.
    -Så stor?

  89. Ja, ännu större,
    så man måste gå upp med kameran.

  90. Perfekt!

  91. Det är bara att springa!

  92. Om det här är bakifrån, kan du vända
    dig om och skrika och springa vidare.

  93. Titta bakåt, skrik! En gång till!

  94. Närmare här, vi byter bildvinklar.

  95. En profil där du är rädd
    men ser en banan.

  96. En banan!

  97. Ät banan, ät banan!

  98. Rita att du fotar dig.

  99. En till! Kör bara på. Och le!
    Den där är fin.

  100. Och gorillan.

  101. Så där, fantastiskt!

  102. Vi tar en till. En gång till.

  103. Vi kör en gång till.
    En till. En sista.

  104. Jättebra, vi kör en till.
    En gång till! Några till.

  105. Bra! En gång till.

  106. Det här är konstnären Niki de Saint
    Phalle. Men varför har hon ett gevär?

  107. Jo, en dag bjöd hon in folk
    till ett gärde i Malibu i USA.

  108. Men det enda folk såg var
    jättestora, vita, knöliga tavlor.

  109. Sen kom Niki fram
    och började skjuta på tavlorna.

  110. Hon hade tömt färg i olika saker:
    burkar, dockor, påsar, skulpturer.

  111. Hon satte fast de färgfyllda sakerna
    på tavlan och målade allt vitt.

  112. När hon sen sköt på prylarna skapade
    hon ett nytt sätt att göra konst på.

  113. Ingen kom till skada,
    men ändå var det spännande.

  114. Själv ogillade hon vapen. Om man då
    hittar ett sätt att använda vapen-

  115. -som inte handlar om att kriga
    eller döda, så är det ju perfekt.

  116. Och det viktiga för Niki var inte hur
    tavlan blev, utan själva händelsen.

  117. -Oj, vad är det där?
    -Hej, Bruno! Nu blir man nyfiken!

  118. -Har du varit en gorilla?
    -Jag har gjort en film av min idé.

  119. -Vem fick du träffa?
    -Johan, en filmskapare. Vill ni se?

  120. -Ja... Har filmen nån åldersgräns?
    -Blunda om du tycker det är läskigt.

  121. Då kollar vi.

  122. -Otroligt!
    -Det var kul att du tog en selfie.

  123. Om man ska göra en sån film själv,
    vad är dina bästa tips?

  124. Bildmanus.
    Här är det vi använde från filmen.

  125. Här har vi ritat olika scener-

  126. -så vi vet hur vi ska filma
    och inte glömmer det.

  127. Som här, när vi kommer runt hörnet.
    När det har filmats stryker man det.

  128. -Vad är det där andra, då?
    -Det är en rekvisitalista.

  129. Här skriver vi ner vad vi behöver
    till filmen, som gorilladräkten.

  130. De prylar man behöver
    när man spelar in? Alright!

  131. Tack för alla tips! Men du, en sak:

  132. Du skulle berätta hur du gjorde det
    där med muren som gjorde dig platt!

  133. -Berätta nu.
    -Kolla!

  134. Först gick jag bara, och det stod
    folk bakom som puttade på muren.

  135. Den är av frigolit och vägde inget.

  136. Vi filmade från olika vinklar, och
    genom hopklippning skapades effekten.

  137. Vi klippte bort när man ser den
    som är bakom och puttar, och mig.

  138. Då ser det ut
    som om den faller platt.

  139. Smällen var inte på riktigt,
    det var en ljudeffekt som lades till.

  140. Det där är inte jag. Det är
    min dräkt, en peruk och mina skor.

  141. Då fattar man bättre. Och det här
    luret går jag aldrig på igen.

  142. "Bildbang" är slut! Glöm inte
    att med alla bilder och filmer-

  143. -har nån tänkt ut hur de ska vara,
    och varför. Hej då!

  144. Textning: Lisa Laestadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Läskigt!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som gör att en bild känns läskig eller skrämmande? Hur kan du själv göra en läskig och rolig film? Lär dig om bildmanus och vändpunkter i en film och hur en greenscreen fungerar. Bruno och Johan, som är konstnär och filmklippare, gör en film som är både kuslig och komisk. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Johan Wik och programledare Natanael Derwinger.

Ämnen:
Bild > Filma och fotografera, Bild > Konsthistoria
Ämnesord:
Animerad film, Bildanalys (konst) , Film, Filmregi, Filmteknik, Konst, Konstestetik, Konstkritik, Konstnärligt skapande, Konstteori, Källkritik, Skräckfilm, Visuell kommunikation
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Bildbang

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Snyggt!

Vad är det som gör att en film eller en bild upplevs som cool, snygg eller vacker? Lär dig om ljus, utsnitt och bildtänkande när du filmar. Laura och filmfotografen Andrés gör en musikvideo. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Andrés Rignell och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Läskigt!

Vad är det som gör att en bild känns läskig eller skrämmande? Hur kan du själv göra en läskig och rolig film? Lär dig om bildmanus och vändpunkter i en film och hur en greenscreen fungerar. Bruno och Johan, som är konstnär och filmklippare, gör en film som är både kuslig och komisk. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Johan Wik och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Proffsigt!

Måla och rita som proffsen. Men vad är egentligen en proffsig bild? Lär dig om skuggor, måleri och att teckna snabbt. Noomi målar och gör snabba skisser tillsammans med bildkonstnären Lisa. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Lisa Rinnevuo och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Bildbevis!

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Hälften och dubbelt

I Sifferverkstan vill en ensam musketör ha en fyra för att kunna bli de tre musketörernas fjärde vän. Men hur ska det gå, när alla fyror är slut? I Räknebageriet vill syskonen Teddy och Freddy hela tiden ha dubbelt så många frallor som den andra. Till Geometribanken kommer en man som är på jakt efter ett fyrkantigt lock att lägga på sin stora korg. Vad är det som inte får smita ut?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Magnetism

Varför fäster magneter på kylskåpet men inte på kroppen? Och var kommer magneter ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg reser tillbaka i tiden och följer magneterna genom historien för att se vad de använts till genom olika tider. De besöker Cleopatra som sov på en magnetsäng och försöker navigera med en kompass.