Titta

Bildbang

Bildbang

Om Bildbang

Hur påverkas vi av bilder? Och hur kan vi bli bättre på att måla, filma och fota - och på att förstå vad bilder gör med oss? Här går skapande och analys hand i hand, och i varje avsnitt varvas samtal och workshops med en massa tips och trix.

Syfte

Syftet med serien, som främst är tänkt för nioåringar, är att ge inspiration att skapa. Serien ger också konkreta kunskaper om bildskapande, verktyg för bildanalys och bildkritiskt tänkande. Konsthistoriska bilder löper som en röd tråd genom serien, men lika genomgående är mediekunskap och källkritik. Bildbang kombinerar MIK med bildämnet och bidrar till barnens kreativitet och lärande.

Till första programmet

Bildbang : Proffsigt!MaterialDela
  1. Tänk att vi har
    världens största äpple här!

  2. -Hur käkar man det?
    -Man bara tar en tugga.

  3. Man måste börja uppifrån.

  4. -Hur ska du nå upp dit?
    -Hämta stegen!

  5. Bra! Tack!

  6. -Jag går upp.
    -Det ska räcka till alla.

  7. Så var det med det här äpplet.

  8. Hej och välkomna till Bildbang-

  9. -programmet där vi lär oss göra
    snygga bilder, fula bilder-

  10. -proffsiga bilder och luriga bilder.

  11. Jag heter Natanael.
    Välkomna Bruno, Laura och Noomi!

  12. -Varför såg äpplet så stort ut?
    -För att det var nära kameran.

  13. Är det nära kameran ser det stort ut.

  14. Det som är stort i en bild uppfattar
    man annorlunda än det som är litet.

  15. När kan man utnyttja det här?

  16. Om man vill
    att nåt ska se stort och mäktigt ut.

  17. Mäktigt, ja. Precis.

  18. Noomi, du har napp!

  19. Du fick en fisk.
    Gör så att den ser mäktig ut.

  20. Mäktigare. Ta-da!

  21. Vi ska titta på hur proffsen gör för
    att få till sina bilder och filmer-

  22. -så att de ser just proffsiga ut.

  23. Men vad är då en proffsig bild?
    Det kan man ju fråga sig.

  24. -Vad säger ni om den här räven?
    -Den är proffsig.

  25. Den ser väldigt levande ut.
    Som i verkligheten.

  26. -Vet ni vem som har gjort den?
    -Han heter samma namn som jag.

  27. Precis!
    Bruno Liljefors har gjort den här.

  28. -Hur mycket tror ni han har övat?
    -Väldigt mycket.

  29. I början var det nog väldigt svårt.

  30. Ju mer man övar desto bättre
    blir man, och så går det lättare.

  31. Måste det vara svårt att göra-

  32. -för att det ska bli bra konst?

  33. Nej. Man kan sprätta massa färg på
    en tavla, och det kan bli fint ändå.

  34. Och det är ju inte så svårt.
    Snygga overaller, förresten!

  35. Nu ska ni få se en spännande tavla.

  36. Du ler lite, Noomi. Det är du som
    har gjort den här. Berätta om den.

  37. Jag gjorde den hemma med oljefärg.

  38. När jag gjort den var jag nöjd,
    men nu tycker jag inte den är så fin.

  39. Jag tycker att det är
    en sån där målning som man liksom...

  40. Ser jag den på ett museum så kollar
    jag och bara: "Den var väldigt fin!"

  41. Jag kollar på den
    och liksom vill utforska den.

  42. Jag tycker det är väldigt fint
    när det rinner färg.

  43. Ja, det är häftigt.

  44. Den är lite abstrakt, alltså
    man ser inte direkt vad det är.

  45. Det gör ju att det blir spännande.

  46. -Vad brukar du göra för bilder?
    -Jag brukar rita små saker.

  47. Jag gillar att rita smått. Förut
    ritade jag mycket egna mandalas.

  48. Nu är det lite olika, men ändå smått.

  49. -Detaljer?
    -Precis.

  50. Den här bilden är inte riktigt så.

  51. Jag heter Noomi, är tio år och gillar
    att hålla på med en teckning länge-

  52. -kanske i flera dagar
    eller flera veckor.

  53. När jag är färdig med en teckning
    brukar jag färglägga den-

  54. -börja på en ny teckning
    eller göra en likadan.

  55. Efter skolan
    kan man fortsätta med den-

  56. -så man ser fram emot nåt att rita.

  57. Att fortsätta på sin teckning.

  58. I varje program kommer en av er
    att få lite extrahjälp.

  59. Ni får en assistent som är proffs.
    Den här gången är det Noomis tur.

  60. Är det nåt du skulle vilja öva på
    och få hjälp att bli lite bättre på?

  61. Skuggor, färgkombinationer,
    ljus, 3D...

  62. -3D? Att man ser djup i bilden?
    -Precis.

  63. Jag vet precis vem du ska få träffa.

  64. Jag heter Lisa Rinnevuo
    och jag är konstnär.

  65. Jag målar med akrylfärger,
    sprejfärger och ibland tuschpennor.

  66. Jag gillar färger som torkar fort.
    Jag tycker om när det går snabbt.

  67. När jag var liten gick jag
    på en utställning med John Bauer.

  68. Efter det började jag måla älvor
    och troll, och gör det fortfarande.

  69. Jag var jätteblyg som barn. Rädd
    för att göra fel och för allt annat.

  70. Jag kom fram till att man måste våga
    fast man inte törs.

  71. Det är en sån härlig känsla
    att bara våga.

  72. I dag ska du få måla en citron.

  73. Vi ska utforska formen på citronen,
    färger, skuggor, ljus...

  74. Alla möjliga saker som kan växa fram
    när man lyser på citronen.

  75. Som du ser så kommer det fram
    olika färger.

  76. Typ lite vitt, lite skimrande grönt-

  77. -lite brunt, svart, grått...

  78. Den är inte bara gul.
    Har du målat en citron förut?

  79. Inte målat, men ritat.

  80. Du ska få testa att göra det
    med en pensel och färg i dag-

  81. -i stället för penna,
    och se hur det går.

  82. Jag bara börjar här nu.

  83. Tänk på att du har en jättestor duk.
    Du kan fylla hela-

  84. -eller göra en pytteliten.

  85. Smart att dutta lite. Då får du fram
    den där knöliga formen.

  86. -Jag behöver vit.
    -Det kommer! Jag är din assistent.

  87. Hellre att du målar för mycket och
    vågar testa. Det går att måla över.

  88. Här ser man det lite mer varmgula.

  89. Här är det lite mer ljust.

  90. Här under
    är det lite mer ljust också.

  91. Här är det lite mer grönt
    och väldigt starkt gult.

  92. När lampan lyser ser man den stora
    skuggan som är lite grönaktig.

  93. Den är väldigt stark,
    medan de här är mer dova.

  94. -Och en helt annan färg också.
    -Ja, den är mer grön, blå, svart...

  95. Nu har ju skuggan en helt jämn färg.

  96. Om du tittar på skuggan på citronen-

  97. -så ser du att skuggan som är
    närmast, precis under citronen...

  98. -...är mörkare.
    -Exakt. Där är den nästan svart.

  99. Eller hur?
    Så om du testar att göra...

  100. Måla med svart här. Om det blir
    för mörkt kan man ljusa upp den sen.

  101. Titta!

  102. Ser du att den börjar nästan...
    Inte sväva, men att den får liksom...

  103. Den ploppar ut från duken.

  104. Jag är mest nöjd
    med själva färgerna på citronen.

  105. Just det, med skuggorna
    och de olika gula nyanserna.

  106. -Och det gråa...
    -Ja, typ.

  107. -Vet du vad snabba skisser innebär?
    -Nej.

  108. Man ritar snabbt, bara så här.
    Det är nästan som att du blundar.

  109. Du går på känsla. Det ska inte bli
    perfekt eller exakt som det ser ut-

  110. -bara det går fort.

  111. Och byt!

  112. Och byt!

  113. -Och byt!
    -Nej!

  114. -Nu gör du en jätte-jättefort!
    -Det är stressande.

  115. Fortare, fortare!

  116. Byt! Och byt!

  117. Byt! Byt. Och byt! Byt!

  118. Byt! Byt! Byt! Byt! Byt!

  119. Byt! Byt! Byt!

  120. Byt! Byt!

  121. Vad är ett proffs? Svaret kanske man
    kan hitta i Henri Rousseaus tavlor.

  122. Rousseau hade ett vanligt jobb
    på kontor, men en dag sa han:

  123. "Jag är en stor konstnär
    och jag ska bli världsberömd."

  124. Han hade aldrig målat,
    men han köpte färg och penslar-

  125. -och satte sig i en park och målade.

  126. Varje söndag gick han dit och målade.

  127. När han ställde ut sina tavlor
    på ett galleri skrattade folk.

  128. "Du kan inte måla fötter! Det ser ut
    som om personerna flyger!" Så sa de.

  129. Det kanske stämmer, men det är
    taskigt att säga det på det sättet.

  130. Henri Rousseau blev faktiskt ledsen.

  131. Efter det målade han aldrig mer
    fötter så de syntes på marken.

  132. Han gömde dem i gräs
    eller lät folk rida eller ligga ner.

  133. Men han slutade aldrig att måla.

  134. Han fortsatte skapa
    fantasifulla djungelmotiv.

  135. Han drömde att han var i Mexiko eller
    Brasilien och beskrev det i tavlorna.

  136. Då skrattade folk igen: "Men hallå!
    Du har inte ens varit utanför Paris!"

  137. Det struntade Rousseau i. Han hade
    bestämt sig för att han var konstnär.

  138. Tur, annars hade vi inte fått se
    de här tavlorna.

  139. Det sägs att vissa av hans tavlor
    har mer än 50 nyanser av grönt i sig.

  140. Jag vet inte om det är sant,
    men många är det.

  141. Kolla på de här fötterna. Jag tycker
    de är snygga - rent av proffsiga.

  142. -Hej, Noomi!
    -Hej!

  143. Oj!

  144. -Vad är det där?
    -Det är en tavla som jag har gjort.

  145. -Vem fick du träffa?
    -Lisa, som är bildkonstnär.

  146. -Hur gjorde du den?
    -Först valde vi ut färger.

  147. Sen blandade vi några färger,
    och sen gjorde jag citronen först.

  148. Sen skuggan, det svarta
    och prickarna.

  149. Om man vill börja måla skuggor,
    vad är dina bästa tips då?

  150. Att skuggan har en färg.
    Här är underlaget grått-

  151. -men på pallen var det blått.
    Det är grått här och blått på pallen.

  152. -Det ser man tydligt här.
    -Här är det mörkare och här ljusare.

  153. Det är inte bara en jämn färg,
    för då ser det platt ut.

  154. -Vad är det här för nånting?
    -Det är glas som jag fick rita av.

  155. Har du teckningarna här?
    Får man kolla?

  156. -Här!
    -Oj, vad många!

  157. Jag skulle göra många på tid.

  158. -Här var det fyra sekunder.
    -Va?!

  159. -Hann du ens tänka?
    -Nej, det var det som var meningen.

  160. -Vad är grejen med att måla så fort?
    -Man ska inte vara så kritisk.

  161. Man skulle bara försöka göra
    en liten form-

  162. -och inte tänka på detaljer och så.

  163. Om man blir sugen på att måla själv,
    vad är dina bästa tips då?

  164. Det finns inget rätt och fel.
    Man kan bara köra.

  165. Om man vill rita nåt
    som ska se verkligt ut-

  166. -eller måla, så kan man koncentrera
    sig på skuggor och så.

  167. Vad bra! Tack för alla tips, Noomi!

  168. Och tack för att vi fick kolla!

  169. Bildbang är slut för i dag. Det man
    gör ofta, det blir man bra på.

  170. Hej då!

  171. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Proffsigt!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Måla och rita som proffsen. Men vad är egentligen en proffsig bild? Lär dig om skuggor, måleri och att teckna snabbt. Noomi målar och gör snabba skisser tillsammans med bildkonstnären Lisa. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Lisa Rinnevuo och programledare Natanael Derwinger.

Ämnen:
Bild > Konsthistoria, Bild > Måla och skapa
Ämnesord:
Bildanalys (konst) , Konst, Konstestetik, Konstkritik, Konstnärligt skapande, Konstteori, Källkritik, Målarkonst, Teckning, Visuell kommunikation
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Bildbang

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Snyggt!

Vad är det som gör att en film eller en bild upplevs som cool, snygg eller vacker? Lär dig om ljus, utsnitt och bildtänkande när du filmar. Laura och filmfotografen Andrés gör en musikvideo. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Andrés Rignell och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Läskigt!

Vad är det som gör att en bild känns läskig eller skrämmande? Hur kan du själv göra en läskig och rolig film? Lär dig om bildmanus och vändpunkter i en film och hur en greenscreen fungerar. Bruno och Johan, som är konstnär och filmklippare, gör en film som är både kuslig och komisk. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Johan Wik och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Proffsigt!

Måla och rita som proffsen. Men vad är egentligen en proffsig bild? Lär dig om skuggor, måleri och att teckna snabbt. Noomi målar och gör snabba skisser tillsammans med bildkonstnären Lisa. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Lisa Rinnevuo och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Bildbevis!

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Femkompisar

Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz får i uppdrag att göra en låt om talet fem. I Sifferverkstan saknar Cirkusdirektören siffran som får "den mänskliga kanonkulan" att skjutas iväg. Samtidigt i Räknebageriet är Bullino nervös. Vem är den viktiga kunden som är på ingång? Inne på Geometribanken marscherar en butter general som tappat en av sina geometriska medaljer. Vilken form hade den, egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vad ska vi göra idag?

Bengt och Bodil leker på lekplatsen

Bengt och Bodil vet inte vad de ska hitta på, men så möter de Love och Alina som ska gå till lekplatsen.