Titta

Fatta historia - lätt version

Fatta historia - lätt version

Om Fatta historia - lätt version

Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. De klär sig i tidsenliga kläder, äter maten som människor åt förr och provar på olika epokers levnadssätt. Fakta förklaras med animerade inslag: tecknad grafik med kartor, tidslinjer och årtal med ett extra fokus på ord och begrepp. Detta är en bearbetning som kan passa elever i gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna (särvux).

Syfte

Syfte: Genom att titta på och arbeta med innehållet i serien får eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som framgår av ämnesplanen i historia för gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna (särvux). Programserien berör en stor del av det centrala innehållet i kursen historia 1.

Till första programmet

Fatta historia - lätt version : Första världskrigetMaterialDela
  1. Välkomna till ännu ett program
    om historia.

  2. Vi ska snacka om första världskriget.

  3. Men ju fler, desto roligare, så
    jag har med mig Saghar och Candela.

  4. -Hej på er! Hur mår ni?
    -Bra.

  5. Jag heter Candela.

  6. Jag tycker
    att historia är intressant.

  7. Man får veta vad som har hänt innan
    och varför det är som det är nu.

  8. Jag heter Saghar.

  9. Om jag är intresserad av nåt,
    då gillar jag historia om det.

  10. Nu har jag lärt känna er lite.

  11. Vi ska gå och byta om nu.
    Är ni redo?

  12. -Varsågoda.
    -Tack.

  13. Orsakerna.

  14. När första världskriget startade 1914
    trodde man att det skulle bli kort.

  15. Det skulle vara över på några veckor,
    men det tog fyra år.

  16. Varför startade då kriget?
    Man brukar tala om några orsaker.

  17. Imperialism, kapprustning-

  18. -nationalism och svag demokrati.
    Vi tar det från början.

  19. Imperialism: att ta makten politiskt
    och militärt i andra länder.

  20. Europas stormakter tävlade om
    att ha områden i Afrika och Asien.

  21. Detta kallas att ha kolonier.

  22. Kolonierna gav stora inkomster,
    det vill säga man tjänade pengar.

  23. De producerade varor som européerna
    ville ha, som kaffe, te och socker.

  24. För att behålla makten-

  25. -skaffade man fler och större
    krigsfartyg, soldater och vapen.

  26. Kapprustningen var i gång. Länderna
    tävlar i att ha bäst och flest vapen.

  27. Fler vapen skulle ge trygghet, men i
    stället blev länderna misstänksamma.

  28. De litade inte på varandra.

  29. Därför slöt flera länder pakter
    med varandra, så kallade allianser.

  30. De var som vänner som lovade hjälpa
    dig om ditt land blev attackerat.

  31. I början av kriget var länderna
    uppdelade i två allianser.

  32. Centralmakterna-

  33. -och ententen.

  34. Det var alltså två anledningar
    till att kriget startade.

  35. Två andra var nationalism
    och svag demokrati.

  36. Nationalism är tanken att de som bor
    i ett land ska tillhöra en folkgrupp-

  37. -och tala samma språk. I flera länder
    ville folkgrupper ha ett eget land.

  38. De ville bli självständiga stater.

  39. Och till sist: Demokratin var svag.

  40. 1914 var det fortfarande många
    i Europa som inte fick rösta.

  41. Länder styrdes ofta
    av kungar eller kejsare-

  42. -som inte behövde tänka på
    vad folket tyckte.

  43. Det brukar historiker säga svarar
    på frågan om varför det blev krig.

  44. -Här ska ni få se!
    -Oj!

  45. Här är dagens outfit!
    Vi börjar med dig, Candela.

  46. Du ska få läsa vem du ska vara i dag.

  47. Anna Lindhagen.

  48. "Du är socialdemokratisk politiker
    och arbetar för kvinnors rösträtt."

  49. "Det är också tack vare dig
    och din väninna"-

  50. -"som vi får
    koloniträdgårdar Stockholm."

  51. -Anna Lindhagen. Vad tycker du?
    -Jättefint.

  52. Du har inget val.
    Du ska ta på dig det.

  53. Saghar, här ska du få.
    Du får läsa, varsågod.

  54. Jag ska vara Augusta Lundin.

  55. "Du är sömmerska och modeskapare."

  56. "Dina kläder bärs
    av en massa kända personer."

  57. "1914 har din firma i Stockholm
    175 sömmerskor"-

  58. -"och fyra damskräddare anställda."

  59. -Vad tycker du om den?
    -Fin. Jag gillar ju lila.

  60. Tur! Annars hade det varit jobbigt.

  61. Då ska vi se vad jag ska få.

  62. "Alvar Johansson. Du är lykttändare."

  63. "Du tänder stadens gatubelysning."

  64. "Det är mest gasljus,
    som tänds för hand."

  65. Då kan ni ta era skor.
    Jag tar väl de här kängorna.

  66. Det här blir toppen!
    Har ni med allt?

  67. Då byter vi om.
    Ni kan hänga på här.

  68. Wow! Vad tjusiga ni är!

  69. Ni kan också få en snurr av mig.

  70. Tjusigt!

  71. Då har vi på oss våra kläder, så nu
    går vi vidare till nästa ställe.

  72. Skotten i Sarajevo.

  73. Sommaren 1914 mördas Österrikes
    tronföljare, han som ska ärva makten-

  74. -Franz Ferdinand och hans fru, av
    en serbisk nationalist i Sarajevo.

  75. Man kallar det för
    "Skotten i Sarajevo."

  76. Det räknas som gnistan
    som startade första världskriget.

  77. Nationalisten ville
    att Bosnien skulle bli-

  78. -en del av en nationalstat,
    Storserbien-

  79. -och inte tillhöra Österrike-Ungern.

  80. Österrike-Ungern såg det som ett hot.

  81. Om Serbien tog över Bosnien
    kunde andra länder ta efter.

  82. Bland annat därför förklarade
    Österrike-Ungern krig mot Serbien.

  83. Österrike-Ungern stöddes av Tyskland
    och Serbien av Ryssland-

  84. -så supermakterna drogs in i kriget.

  85. Först försökte man diskutera fram
    en lösning utan krig.

  86. Det gick inte.

  87. En månad efter skotten i Sarajevo
    var det krig i hela Europa.

  88. På en vecka hände allt det här.

  89. Inte konstigt
    att den kallas för "Svarta veckan".

  90. Österrike-Ungern förklarar krig
    mot Serbien, Tyskland mot Ryssland-

  91. -Tyskland mot Frankrike
    och Storbritannien mot Tyskland.

  92. Här ser vi affischer
    från första världskriget.

  93. Tack vare modern tryckteknik
    blev det även ett propagandakrig.

  94. Affischer användes som vapen.

  95. Man ville få folk att skänka pengar
    eller ställa upp som soldater.

  96. Som den här brittiska affischen:
    "Britain wants you."

  97. Man ville också få stöd för kriget
    genom att visa hur hemsk fienden var.

  98. Kriget och freden.

  99. När tyskarna anföll Frankrike
    gick det i början snabbt framåt.

  100. De var nära Paris efter en månad,
    men sen tog det stopp.

  101. För att skydda sig
    låg miljoner soldater i skyttegravar-

  102. -diken som sträckte sig över 50 mil.
    Det var västfronten.

  103. Så såg det ut större delen
    av kriget. Man kom ingenvart.

  104. Båda sidor var lika starka.

  105. På östfronten stred tyskarna mot
    ryssarna, och där var det mer ojämnt.

  106. Båda sidorna förlorade miljontals
    soldater, men kriget var rörligare.

  107. Med tiden drogs allt fler länder in.

  108. 1914 stred sex länder i Europa.

  109. Fyra år senare var det sexton länder
    i tre världsdelar.

  110. Det var när USA gick med 1917
    som det blev ett världskrig.

  111. En annan viktig händelse 1917
    var den ryska revolutionen.

  112. Folk svalt i Ryssland,
    och man ogillade tsarens diktatur.

  113. Tsar är samma sak
    som kung eller kejsare.

  114. När tsaren störtats och Lenin tagit
    makten slöt man fred med Tyskland.

  115. 1918 är kriget över,
    och 1919 samlas de segrande länderna-

  116. -Frankrike, Storbritannien och USA,
    på ett slott i Versailles.

  117. Det kallas för freden i Versailles.

  118. Man ritar nya gränser,
    och flera nya länder bildas.

  119. Man bestämmer också att förlorarna
    ska betala skadestånd till segrarna.

  120. Tyskland får skulden
    och ska betala mest.

  121. Många i Tyskland tycker
    att det var hårt och orättvist.

  122. USA skapade nu Nationernas förbund-

  123. -som skulle se till
    att det inte blev krig igen.

  124. Vilken underbar dag!

  125. Frisk luft och fåglar som kvittrar.
    Underbart!

  126. Tjena, tjejer. Kom över hit.
    Det är mycket roligare här borta.

  127. Hej!

  128. Nu står vi mitt i en koloniträdgård,
    en odlingslott mitt i Stockholm.

  129. Det är tack vare dig, Anna Lindhagen,
    som vi har såna i Stockholm.

  130. Du och din kompis Anna Åbergsson
    tyckte det var viktigt-

  131. -att även arbetarfamiljer fick odla.

  132. Koloniträdgårdar var superviktiga
    under kriget på grund av matbristen.

  133. Man sa till folk: "Odla i vår,
    så slipper ni svälta i höst."

  134. Då ska vi sammanfatta
    det vi har lärt oss.

  135. Orsakerna
    till kriget är lite luddiga-

  136. -men man pratar om
    nationalism och imperialism.

  137. Vi vet också att gnistan som startade
    det var skotten i Sarajevo, år...?

  138. 1914.

  139. Man trodde kriget skulle bli kort,
    men fyra år senare, 1918-

  140. -hade över
    åtta miljoner soldater dött.

  141. Nationernas förbund bildades
    vid freden i Versailles-

  142. -för att undvika krig.

  143. Bra jobbat!
    Vi har lärt oss en massa.

  144. Nu är jag mer intresserad
    av första världskriget.

  145. Jag har haft jättekul.

  146. Textning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Första världskriget

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ungdomarna, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag där man bland annat tar upp orsakerna till att kriget bröt ut. Vi tittar även på propagandaaffischer och tar upp ryska revolutionen och Nationernas Förbund.

Ämnesord:
1910-talet, Europa, Första världskriget 1914-1918, Historia, Krig, Nationalism, Nationernas Förbund, Propaganda, Ryska revolutionen 1917, Ryssland, Svarta veckan
Utbildningsnivå:
Särvux, Gymnasiesärskola

Alla program i Fatta historia - lätt version

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 6

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Romarriket

Avsnitt 2 av 6

Vi lär oss bland annat om Romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över en miljon invånare. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva i Romarriket och om dess olika politiska system. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 3 av 6

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna och om hur vetenskapen tog plats. Och varför utvandrade så många svenskar till Amerika? Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Första världskriget

Avsnitt 4 av 6

Ungdomarna, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag där man bland annat tar upp orsakerna till att kriget bröt ut. Vi tittar även på propagandaaffischer och tar upp ryska revolutionen och Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Andra världskriget

Avsnitt 5 av 6

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Efterkrigstiden

Avsnitt 6 av 6

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen och det svenska folkhemmet. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer särvux

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Fatta historia - lätt version

Efterkrigstiden

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen och det svenska folkhemmet. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Fatta historia - lätt version

Frihetstid till industrialism

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna och om hur vetenskapen tog plats. Och varför utvandrade så många svenskar till Amerika? Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.