Titta

Fatta historia - lätt version

Fatta historia - lätt version

Om Fatta historia - lätt version

Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. De klär sig i tidsenliga kläder, äter maten som människor åt förr och provar på olika epokers levnadssätt. Fakta förklaras med animerade inslag: tecknad grafik med kartor, tidslinjer och årtal med ett extra fokus på ord och begrepp. Detta är en bearbetning som kan passa elever i gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna (särvux).

Syfte

Syfte: Genom att titta på och arbeta med innehållet i serien får eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som framgår av ämnesplanen i historia för gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna (särvux). Programserien berör en stor del av det centrala innehållet i kursen historia 1.

Till första programmet

Fatta historia - lätt version : RomarriketMaterialDela
  1. Hej och välkomna! I dag ska vi
    grotta ner oss i romarriket-

  2. -och testa på att leva på den tiden,
    med Abdennour och Saghar. Hej på er.

  3. Jag heter Abdennour
    och jag är fjorton år gammal.

  4. Jag heter Saghar.
    Jag är sexton år gammal.

  5. Romarrikets uppgång.

  6. Långt tillbaka i tiden,
    under 700-talet före Kristus-

  7. -var staden Rom på den italienska
    halvön några byar vid floden Tibern.

  8. De växte ihop till en stad,
    eftersom platsen var bra för handel.

  9. Det var nära till havet
    och man kunde frakta varor på floden.

  10. Dessutom kunde man fly upp till
    de sju kullarna om man blev anfallen.

  11. När staden växte
    startade flera krig om handeln.

  12. Bland annat slogs man mot grekerna
    om vin och olivolja.

  13. Man fortsatte kriga och erövrade,
    det vill säga tog nya områden.

  14. Det kallas för erövringskrig.

  15. Rom vann de flesta krigen, och till
    slut var staden ett mäktigt rike.

  16. Till sist var Rom ett imperium-

  17. -som sträckte sig runt Medelhavet
    och långt upp i norra Europa.

  18. Abdennour och Saghar,
    det är det här vi har att bjuda på.

  19. Vi börjar med dig, Saghar.
    Du får denna fina outfit.

  20. Vilken fin klänning.
    Du har en lapp som du ska få läsa.

  21. "Du heter Tullia och har fått
    ditt namn efter din far"-

  22. -"som var en känd författare och
    politiker. Han tillhör överklassen."

  23. "Därför har han tre namn:
    Marcus Tullius Cicero."

  24. Du tillhör alltså överklassen.
    - Abdennour, är du redo?

  25. Här ska vi se. Den var lite tyngre.
    Wow, vilken outfit. Vad tycker du?

  26. -Snyggt?
    -Ja, den ser riktigt fin ut.

  27. "Du heter Antonius Maximus."

  28. "Du har två namn eftersom du är
    romersk medborgare och fri man."

  29. -"Du är soldat i den romerska armén."
    -Soldat. Då fattas en sån här också.

  30. Fram och bak, vem vet? Okej?
    Jag antar att den är min. Vi ska se.

  31. "Du heter Norrköpingus"-

  32. -"eftersom slavnamn
    ofta beskrev var man kom från."

  33. "Du är köksslav och diskar, städar"-

  34. -"bär vatten, mat och ved. Det är
    därför du har så enkla kläder"-

  35. -"och det är därför
    du bara har ett namn."

  36. Okej, är ni redo? Då byter vi om.
    Då kör vi. Kom med här. Kom, kom.

  37. Wow!

  38. -Cool soldier!
    -Det där är också coolt, faktiskt.

  39. -Vad tänker ni? Vad tänker du?
    -Det ser jättefint ut.

  40. Jag har en jättefin klänning med guld
    överallt. Jag tillhör ju överklassen.

  41. -Vad tycker du om vår soldat?
    -Han ser inte ut som förut.

  42. Det känns faktiskt jobbigt
    att ha på sig de här kläderna.

  43. Det är coolt men jobbigt,
    för de är tunga.

  44. Är ni taggade? Redo?
    Då tar vi reda på mer om romarriket!

  45. Vardagen i romarriket.
    Under krigen mot andra folk-

  46. -tog de romerska soldaterna
    miljoner människor som krigsfångar-

  47. -och sålde dem som slavar.

  48. Sen fick slavarna arbeta
    utan att få betalt.

  49. Rika människor kunde äga flera tusen
    slavar, och bodde i stora palats.

  50. Romarriket
    hade flera politiska system.

  51. Först styrdes det av kungar,
    men sen blev det republik-

  52. -en stat där statschefen
    är folkvald president och inte kung.

  53. Men på romartiden kallades det inte
    president, utan konsul.

  54. Alla vuxna män
    hade rösträtt och fick rösta.

  55. Eller inte riktigt alla.
    Du var tvungen att vara en fri man-

  56. -alltså medborgare, inte slav.

  57. De rika utnyttjade de fattigas
    situation och köpte deras rösträtt.

  58. Till slut infördes kejsardömet, där
    en person, kejsaren, hade all makt.

  59. Vad hade man då för tro?
    Först var det romersk religion-

  60. -med gudar och gudinnor som var
    lika populära som vår tids kändisar.

  61. Då förföljde man de kristna, men
    kristendomen blev allt mer populär-

  62. -och man tror att det beror på att
    både kvinnor och slavar var välkomna.

  63. Till sist blev även kejsaren kristen
    och förbjöd alla andra religioner.

  64. Wow!

  65. Välkomna till nationalarenan
    för herrlandslaget i fotboll.

  66. Här kan mer än 50 000 människor
    titta på fotboll eller gå på konsert.

  67. Vi kan gissa. Det borde vara mer...

  68. Hej på dig, gamle vän. Bra, eller?

  69. Ja. Vad tror ni att han är för nån?
    Om man tänker romarriket.

  70. -En gladiator, kanske?
    -Tror ni att han kan prata?

  71. -Ja, om han får tillstånd, eller?
    -Vem kan ge tillstånd?

  72. Nån som är högre upp,
    en drottning eller nåt.

  73. Lite finare?
    Då kan ju du låta honom snacka.

  74. Nu kan du prata.

  75. -Ave.
    -Det tog emot, men väl valda ord där.

  76. Okej. Den här ska läsas.
    Då ska vi se här...

  77. "I Rom fanns Colosseum, en stor arena
    där man kunde se gladiatorer."

  78. Som han. "Gladiatorer var starka
    slavar som slogs mot varandra"-

  79. -"eller mot vilda djur.
    Ordet 'arena' är latin för sand."

  80. "Sand använde man
    för att suga upp blodspillet."

  81. "Under invigningen av Colosseum
    dödades 5 000 djur."

  82. Det gör inte vi, men vi ska testa
    gladiatorns styrka i en dragkamp.

  83. Okej? Reglerna är enkla.

  84. Det lag som först får över det röda
    bandet till sin markering vinner.

  85. Är ni redo? Då kör vi.
    Klara... Vänta. Klara, färdiga...

  86. De tar honom! De kommer att vinna!

  87. De kommer att vinna! De vinner!

  88. Vad händer?

  89. Du vann.

  90. Det var så nära att vi vann
    dragkampen, bara en meter.

  91. Romarrikets fall.
    Från det att staden Rom grundades-

  92. -till det att romarriket föll
    tog det ungefär 1 200 år.

  93. När Rom var som störst hade staden en
    miljon invånare, en riktig storstad.

  94. 400 år senare stod staden öde.
    Vad hände? Det finns många orsaker.

  95. Några som brukar nämnas är:
    1. Ekonomisk kris.

  96. Romarna var beroende
    av gratis arbetskraft.

  97. När man slutade med erövringskrigen
    fick man ont om slavar.

  98. Då blev både varor och slavar dyrare,
    och det blev ekonomisk kris.

  99. Armén, som skulle försvara landet,
    kostade mycket pengar-

  100. -och skatterna höjdes,
    framför allt för bönderna.

  101. 2. Politiken. Många stred om makten.

  102. Ett tag hade rom sex olika kejsare
    som krigade mot varandra.

  103. Det blev omöjligt
    att hålla ihop det stora riket.

  104. 3. Angreppen. Romarriket attackerades
    från flera håll samtidigt.

  105. Bland annat från perserna i öst
    och germanerna i norr.

  106. Trots att det var så länge sen
    finns många spår av romarriket kvar-

  107. -inte bara ruiner runtom i Europa,
    utan även i vardagen.

  108. Vårt rättssystem med domstolar
    och hur man dömer olika brott-

  109. -har till exempel
    sina rötter i romarriket.

  110. Underbart med konfetti! Jag har ju
    lovat en festmåltid à la romarriket.

  111. Jag håller det jag lovar, men först
    vill jag veta vad ni har lärt er.

  112. Är ni med? Romarriket
    blev antikens allra största...

  113. -...imperium.
    -...och gick från...

  114. -...republik...
    -...där medborgare hade rösträtt...

  115. ...till ett kejsardöme
    där kejsaren bestämde allt.

  116. I Sverige har vi inte bara alfabetet
    från romarriket-

  117. -utan även delar av våra lagar.
    Vi lär oss en massa, alltså.

  118. Nu har ni skött er så bra
    att det är dags att festa lite!

  119. Titta, så fint. Vad tycker ni?

  120. Rostade hasselmöss.
    Ja... Vad tycker du?

  121. Jätteäckligt.

  122. Det var kul att få veta
    hur de levde förut, vad de åt...

  123. -Jag kunde inte äta den där.
    -Vill du ha?

  124. -Nej, det går bra för mig.
    -Det var roligt att möta gladiatorn.

  125. Det var jättekul.

  126. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Romarriket

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi lär oss bland annat om Romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över en miljon invånare. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva i Romarriket och om dess olika politiska system. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Antiken
Ämnesord:
Akvedukter , Antiken, Galler (folk), Germaner, Gladiatorer, Historia, Kejsardöme, Krig, Kristendom, Perser (etnisk grupp), Romerska riket, Slavar
Utbildningsnivå:
Särvux, Gymnasiesärskola

Alla program i Fatta historia - lätt version

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 6

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Romarriket

Avsnitt 2 av 6

Vi lär oss bland annat om Romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över en miljon invånare. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva i Romarriket och om dess olika politiska system. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 3 av 6

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna och om hur vetenskapen tog plats. Och varför utvandrade så många svenskar till Amerika? Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Första världskriget

Avsnitt 4 av 6

Ungdomarna, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag där man bland annat tar upp orsakerna till att kriget bröt ut. Vi tittar även på propagandaaffischer och tar upp ryska revolutionen och Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Andra världskriget

Avsnitt 5 av 6

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Efterkrigstiden

Avsnitt 6 av 6

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen och det svenska folkhemmet. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2016

Pärlor och pirater

Stefan Eklöf Amirell har studerat hur pirater i Sydostasien bedrev sjöröveri under kolonialmakterna Spanien och senare USA och hur kolonisatörerna hanterade konflikterna. Här berättar han om en av de mest ökända piraterna, Jikiri, som härjade i södra Filippinerna i början på 1900-talet. Vilka paralleller kan man dra till dagens konflikter, och vad lever kvar idag? Inspelat den 8 april 2016 på Lunds universitet. Arrangör: Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Pop och politik - eftersnack

Bakom kulisserna

Vi går tillbaka till 1994 och pratar om vad som hände då, bland annat läser vi artiklar om det internationella datanätverket internet och om avslöjanden om Ulf Ekberg. Hur gick det till när Anna Charlotta och Agneta fick tips om att de borde intervjua Ola Håkansson om 1960-talets vilda turnéliv? Vad hände bakom kulisserna när redaktionen mötte sångaren LaGaylia Frazier? Agneta berättar om vad som hände när hon åkte hem till Björn Ulvaeus för en picknick-intervju.