Titta

Fatta historia - lätt version

Fatta historia - lätt version

Om Fatta historia - lätt version

Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. De klär sig i tidsenliga kläder, äter maten som människor åt förr och provar på olika epokers levnadssätt. Fakta förklaras med animerade inslag: tecknad grafik med kartor, tidslinjer och årtal med ett extra fokus på ord och begrepp. Detta är en bearbetning som kan passa elever i gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna (särvux).

Syfte

Syfte: Genom att titta på och arbeta med innehållet i serien får eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som framgår av ämnesplanen i historia för gymnasiesärskolan och särskild utbildning för vuxna (särvux). Programserien berör en stor del av det centrala innehållet i kursen historia 1.

Till första programmet

Fatta historia - lätt version : FlodkulturerMaterialDela
  1. Hej och välkomna
    till ännu ett program om historia!

  2. Nu är jag på Ulva Kvarn,
    och vi ska snacka om flodkulturer.

  3. Det är roligare när vi är fler, så
    till hjälp har jag Ahmad och Jerry!

  4. -Hej på er! Hur mår ni?
    -Va?

  5. -Hur mår ni?
    -Va?

  6. Det här funkar inte. Vi går nånstans
    där vi kan snacka. Kom här.

  7. Jag heter Jerry
    och jag är femton år gammal.

  8. Jag heter Ahmad. Jag är sexton år.

  9. Vi ska snacka om historia i dag.
    Vad tycker ni om ämnet historia?

  10. -Var ärliga.
    -Historia...

  11. Historia är bra och spännande, men
    tråkigt när man läser mycket böcker.

  12. Historia är viktigt för att
    man lär sig vad som har hänt förut.

  13. Okej, killar. Då är det dags att dyka
    ner i flodkulturer. Redo? Kom med!

  14. Flodkulturernas uppkomst.

  15. För mellan 4 000 till 6 000 år sen-

  16. -växte de första samhällena fram
    längs stora floder.

  17. Dessa kallades flodkulturer
    och uppstod bland annat-

  18. -vid floderna Eufrat och Tigris
    i dagens Irak-

  19. -Nilen i Egypten-

  20. -Huanghe, Gula floden, i Kina
    och Indusfloden i Pakistan.

  21. En viktig anledning
    till att flodkulturerna växte fram-

  22. -var utvecklingen av bevattnings-
    system för att vattna åkrarna.

  23. Man byggde kanaler för att leda
    vattnet från floderna till åkrarna.

  24. Man lyckades då få så stora skördar
    att maten räckte till fler.

  25. Många valde därför att flytta
    till byarna och bli bofasta.

  26. Man stannade och bodde på ett ställe,
    och städer bildades runt floderna.

  27. När den odlade maten räckte till fler
    behövde inte alla vara bönder-

  28. -utan man kunde arbeta med annat.

  29. Så föddes en mängd nya jobb,
    till exempel hantverkare-

  30. -soldater, präster och skrivare.

  31. Det var då, för 5 000 till 6 000 år
    sen, som skrivkonsten kom till.

  32. Här är våra kläder
    som vi ska ha på oss i dag.

  33. Ahmad, vi börjar med dig. Det här
    ska du få ha på dig. Du gillar det?

  34. Då ska du få läsa vem du ska vara.
    Var så god.

  35. "Du är Konfucius,
    en kinesisk tänkare och filosof."

  36. "Du tycker att barnen
    ska lyda sina föräldrar"-

  37. -"och att man ska visa
    barnen kärlek." Jag gillar det.

  38. Du gillar det? Man vet inte riktigt
    vad Konfucius hade på sig-

  39. -men man tror att det såg ut så här.

  40. -Jerry, inte ska du stå utan kläder?
    -Nej.

  41. -Det här ska du få. Vad tycker du?
    -Den ser kunglig ut.

  42. -Gillar du färgen?
    -Ja.

  43. Okej. Var så god.

  44. "Du är Hammurabi, kung i Babylonien."

  45. "Du har skrivit ner
    282 lagar på en sten."

  46. Då ska vi se här vem jag ska vara.
    "Du är drottning Hatshepsut."

  47. -Det låter som ketchup.
    -Jag blir hungrig.

  48. Det var inte vanligt
    att kvinnor var farao, men det gick.

  49. Hatshepsut var ju det. Då går vi
    och byter om. Låter det bra? Bra.

  50. -Nämen...
    -Vad fin jag är!

  51. -Stiliga.
    -En egyptisk drottning. Vad fin.

  52. -Javisst. Tackar, tackar.
    -Han ser ut som Batman, nästan.

  53. Nu har vi på oss kläderna.
    Nu är det dags att gå vidare. Kom.

  54. Mesopotamien.

  55. Ordet Mesopotamien betyder "landet
    mellan två floder" på grekiska.

  56. Riket Mesopotamien fick sitt namn
    av de två floderna Eufrat och Tigris-

  57. -som i dag flyter genom Irak.

  58. I Mesopotamien uppstod
    flera stora civilisationer-

  59. -det vill säga ordnade samhällen,
    som Sumer, Babylonien och Assyrien.

  60. Sumererna brukar kallas den stat som
    hade det mest utvecklade samhället.

  61. De sumeriska samhällena
    styrdes så här:

  62. Det fanns en kung, kejsare,
    som skötte stadens ekonomi-

  63. -tempelarbetare
    som hade ansvar för stadens jordbruk-

  64. -och soldater
    som försvarade samhället mot fiender.

  65. Sumererna var kända
    för sin påhittighet.

  66. Vi använder fortfarande
    deras uppfinningar, som hjulet.

  67. Sumererna lät hästarna
    dra vagnar med fyra hjul.

  68. Det äldsta hjulet
    som har hittats är 5 500 år gammalt.

  69. De uppfann också sågen,
    spikar, hammare, tegelsten-

  70. -och andra verktyg
    som vi fortfarande använder.

  71. Sumererna var bland de första folken
    som utvecklade ett skriftspråk.

  72. Kilskriften blev viktig
    för att hålla ihop samhället.

  73. Med skrift höll man koll
    på handel, skatter och matproduktion-

  74. -och man kunde skriva ner lagar.

  75. Välkomna tillbaka.
    Nu ska ni få baka ett bröd.

  76. Det fanns nämligen bagare
    och bagerier under flodkulturerna.

  77. Eftersom skördarna blev större kunde
    man producera mer bröd och mer mat.

  78. Ni ska få ett recept för att
    baka bröd som man gjorde i Egypten.

  79. -Jag kan ta den.
    -Du känner dig manad. Perfekt.

  80. Ingredienser: 500 gram korn-

  81. -en halv tesked salt
    och 2,5 deciliter vatten.

  82. -Det är de tre ingredienserna.
    -Lägg kornen i mortel och stöt dem.

  83. Brukar du baka bröd?
    Du får mortla och snacka samtidigt.

  84. -Nej, inte så ofta.
    -Du då? Brukar du baka bröd?

  85. Aldrig. Det har jag aldrig gjort.
    Det är första gången.

  86. -Oj.
    -Oj, oj, oj.

  87. -Är det kul?
    -Ja, jättekul.

  88. Det här går ju bra.

  89. -Är det rätt nu?
    -Varför kommer ingenting?

  90. Jag malde mjöl, och det känns...
    Jag trodde att pulvret skulle komma-

  91. -men det kom ingenting.

  92. Vet du vad jag ser nu?

  93. Sen började Arantxa skratta,
    och jag visste inte varför.

  94. Helt underbart! Om man tittar noga på
    den här kvarnen så är det en pil...

  95. Den ska hit. Du har gjort fel håll.

  96. -Å, nej!
    -Förlåt! Så kul!

  97. Sen såg jag att det var fel håll.

  98. -Nu kommer det.
    -Kolla!

  99. -Här får du lite till.
    -Han vevar för kung och fosterland.

  100. -Ja, nu är det klart.
    -Nu är det klart?

  101. -Oj, oj, oj...
    -"Knåda degen." Vad är det?

  102. Knåda, det är det han gör.
    Massera degen.

  103. Ja, då får vi vänta.
    Vad vill ni göra i 50 minuter?

  104. -Dansa.
    -Du gillar att dansa.

  105. Tre, två, ett...
    Stop! Wait a minute.

  106. Stop! Wait a minute...

  107. Nu är jag jättehungrig.

  108. Är brödet färdigt nu?
    Nu ska vi se. Oj, oj, oj...

  109. Vad får vi här då? Smack!
    Wow! Bra jobbat!

  110. -Vad duktiga ni är på att baka bröd.
    -Tackar.

  111. -Det var gott! Vad tycker du?
    -Det är gott.

  112. Egyptisk mytologi.
    För ungefär 5 000 år sen-

  113. -bildades ett
    av världens första riken, Egypten.

  114. Egypten ligger längs floden Nilen och
    styrdes av en enda kung, en farao.

  115. Farao var inte bara kung, utan
    en levande gud, enligt egyptierna.

  116. Farao ägde hela landet
    och alla människor.

  117. Egyptierna trodde på flera gudar,
    och farao var en av dem.

  118. Han var son till solguden Ra.
    Han skyddade farao-

  119. -och farao skyddade folket.

  120. Därför arbetade människor för honom
    och lydde hans order.

  121. Man gjorde det farao sa åt en-

  122. -som när farao Keops sa att alla
    pengar skulle gå till hans grav.

  123. Ja, då gick alla pengar dit.
    23 år tog det-

  124. -men så blev det också den största
    pyramiden, Keopspyramiden-

  125. -och den finns kvar än i dag.

  126. När man pratar om flodkulturer
    pratar man ofta om skapelsemyter-

  127. -som förklarar hur världen kom till,
    och vad som händer när vi dör.

  128. Egyptierna trodde på liv efter döden.
    För att själen skulle leva vidare-

  129. -var själen tvungen
    att komma tillbaka till kroppen.

  130. Därför försökte man på olika sätt
    bevara kroppen efter döden.

  131. Ett sätt var
    att göra kroppen till en mumie.

  132. Man tog ut hjärnan och andra organ.
    Sen smordes kroppen med oljor-

  133. -och lindades in i remsor av linne.

  134. Då kunde den bevaras
    i flera tusen år.

  135. Hör ni, det är dags att avsluta
    programmet om flodkulturer.

  136. Är ni redo? Vi ska sammanfatta dagen.

  137. Vi har lärt oss att man byggde
    bevattningssystem vid floderna.

  138. Då blev skördarna större
    och maten räckte längre.

  139. Man behövde inte jobba med jordbruk
    utan kunde bli hantverkare eller...

  140. -...skrivare.
    -Man hade uppfunnit skriftspråket.

  141. Kilskriften. En annan uppfinning
    som sumererna kom på var...

  142. -...hjulet.
    -Det stämmer! Det går runt, runt...

  143. Precis som all historia i mitt huvud.
    Vi har varit svinduktiga i dag.

  144. -Nu ska vi fira med en festmåltid!
    -Ja!

  145. Är ni redo? Är jag redo?
    Det vet man aldrig. Då kör vi.

  146. Jajamän.

  147. Det såg trevligt ut.
    Det här är brödet som vi har bakat.

  148. Eller ni. Eller du.
    Och ål. - Vill du lukta?

  149. -Ja, det luktar fisk.
    -Det luktar skinka.

  150. -Sa du skinka?
    -Ja.

  151. -Jag älskar dig!
    -Det luktar som skinka.

  152. Vi har alla våra sinnen som är olika
    för oss alla. Smakar det skinka?

  153. Det smakar inte skinka.

  154. -Underbart gott.
    -Jättegott.

  155. -Hej då! Ha det bra!
    -Hej då, kompisar!

  156. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Högkulturer
Ämnesord:
Assyrien, Babylonien, Egypten, Eufrat, Forntiden, Historia, Huanghe, Indus, Mesopotamien, Myter, Nilen, Skrivkonst, Sumerer, Tigris, Uppfinningar
Utbildningsnivå:
Särvux, Gymnasiesärskola

Alla program i Fatta historia - lätt version

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 6

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Romarriket

Avsnitt 2 av 6

Vi lär oss bland annat om Romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över en miljon invånare. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva i Romarriket och om dess olika politiska system. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 3 av 6

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna och om hur vetenskapen tog plats. Och varför utvandrade så många svenskar till Amerika? Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Första världskriget

Avsnitt 4 av 6

Ungdomarna, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag där man bland annat tar upp orsakerna till att kriget bröt ut. Vi tittar även på propagandaaffischer och tar upp ryska revolutionen och Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Andra världskriget

Avsnitt 5 av 6

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia - lätt version

Efterkrigstiden

Avsnitt 6 av 6

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen och det svenska folkhemmet. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Särvux
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden 2015 - Limmud 2015

Den judiska arbetarrörelsen Bund

Historikern Håkan Blomqvist berättar om den judiska arbetarrörelsen Bund som var verksam i Sverige under 1940- och 1950-talen. Hur mötte bundisterna i Sverige efterkrigstidens nya värld? Rörelsens bas i Polen hade förintats och deras politiska ideal ställdes inför alternativ som stalinism i öster, kapitalism i väster och det sionistiska projektet Israel. Inspelat den 14 november 2015 på Norra Reals gymnasium i Stockholm. Arrangör: Limmud.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Cecilia Rodriguez - extraordinär vällust

Kubanskan Cecilia Rodriguez tankar ställde i slutet av 1700-talet den katolska kyrkans lärda män inför svårlösta frågeställningar och kastade henne själv i fängelse. Hon kallade sig "monstret av extraordinär vällust" och ansåg sig ha ett pedagogiskt uppdrag sänt från Gud. Hon skulle, genom bikten, avslöja de okända ställen där den kvinnliga lusten nådde sitt maximum. På så sätt skulle de "extraordinära syndarna" kunna frälsas. Idéhistorikern Edda Manga har skrivit en avhandling om Cecilia Rodriguez som heter "Gudomliga uppenbarelser och demoniska samlag",