Titta

EU i fokus

EU i fokus

Om EU i fokus

2019 är det val till Europaparlamentet. I fyra fristående delar sätter vi fokus på EU. Det handlar bland annat om EU:s flyktingpolitik, lobbyism, unionens för- och nackdelar och om demokrati. Hur mycket makt ska EU ha över medlemsstaternas demokratiska utveckling?

Syfte

Serien belyser hur EU:s demokratiska och politiska system fungerar. Genom att sätta fokus på frågor som kopplar till folkrätt, mänskliga rättigheter och ekonomiska strukturer i samband med de samhällsutmaningar som Europa står inför så tränas förmågan att analysera samhällsproblem ur olika perspektiv.

Till första programmet

EU i fokus : In eller ut ur EU?MaterialDela
  1. Jag tycker att EU är bra. Den
    för samman de europeiska staterna-

  2. -både ekonomiskt och socialt.

  3. Det värsta med EU är att allmänheten
    inte har nån kontroll.

  4. Det är bra att vi lämnar EU.

  5. Det första jag gjorde när jag vaknade
    upp dagen efter Brexit var att gråta.

  6. Nån har skrivit: "Vill du gifta dig
    med mig? Jag behöver ett EU-pass."

  7. Av Europas 45 länder är 28 med i EU-

  8. -men åsikterna går isär
    om unionens för- och nackdelar.

  9. Både i de länder som är medlemmar
    och de som står utanför.

  10. Det är ju höjden av demokrati.

  11. Man har fört samman väldigt
    olika länder, särskilt efter kriget.

  12. Jag vet inte. De har inte alltid
    vårt bästa för ögonen.

  13. Jag gillar gemenskapen,
    och att det är lättare att resa.

  14. Och importerade varor blir billigare.

  15. Vi tillfrågas inte tillräckligt mycket.
    I England röstar vi om olika frågor.

  16. I Europa är det politikerna
    som bestämmer. Det är inte rätt.

  17. Brighton-piren är en turistfälla,
    men ganska trevlig att gå ut på.

  18. Man kommer nära vattnet.

  19. Här har vi en trevlig pizzeria.
    Inte ens Italien har så goda pizzor.

  20. Jag heter Madeleine Marcateus.
    Jag har bott i Brighton i åtta år.

  21. Att både Storbritannien och Sverige
    är med i EU gjorde det lätt för mig-

  22. -att få studielån och plugga här
    som om jag hade pluggat i Sverige.

  23. När jag tog examen var det lika lätt
    att stanna kvar och jobba.

  24. Vilket var fantastiskt. Jag hade
    en sån frihet i vad jag ville göra.

  25. Jag kunde välja
    om jag ville stanna här eller flytta.

  26. Just nu räknas tiotals miljoner röster
    i EU-omröstningen.

  27. De första talande resultaten är klara.

  28. Sunderland röstade för att gå ur.

  29. Britterna har talat: "Vi går ur."

  30. Solen har gått upp
    över ett oberoende Storbritannien.

  31. Winston Churchill
    hade varit stolt över oss.

  32. I dag börjar resultatet sjunka in,
    och många sörjer.

  33. Jag är helt förkrossad.

  34. När resultatet annonserades
    morgonen efter så grät jag.

  35. Att känna sig så ovälkommen i det
    land som har varit mitt hem i sex år.

  36. Där hela mitt liv finns. Det var
    ett sånt bestörtande ögonblick.

  37. Den känslan
    är svår att beskriva med ord.

  38. Jag känner mig så ovälkommen.

  39. Brexit är kulmen på en ganska lång
    och komplicerad relation-

  40. -som Storbritannien har haft med EU
    sen man kom in 1973.

  41. Inte minst kring suveränitetsfrågan,
    om självbestämmande.

  42. Man skulle ta tillbaka sina lagar,
    kontrollen över gränser-

  43. -och inte minst sina pengar.

  44. Och det pågår en populistvåg-

  45. -där nationalism
    och antiglobalism finns med.

  46. EU utmålas gärna då som ett problem.

  47. I det här ligger också migrations-
    frågan och den fria rörligheten.

  48. Det fanns främlingsfientlighet i det,
    men också en allmän oro.

  49. Den oron hade vi i Sverige också
    inför den stora östutvidgningen.

  50. Den tidigare statsministern
    Göran Persson pratade också om-

  51. -att det kunde vara problematiskt
    för välfärdsstaten-

  52. -att så många kunde komma in
    och kräva svensk sjukvård, t.ex.

  53. Så den här hotbilden
    finns inte bara i Storbritannien.

  54. Albanien
    har tillsammans med Makedonien-

  55. -fått EU-kommissionens stöd
    att påbörja samtal om medlemskap.

  56. Ifjol reste jag till Rom,
    och jag hade just landat på Fiumicino.

  57. Jag stod i kön till inresekontrollen.

  58. En dam sa: "Europa till vänster,
    resten av världen till höger."

  59. Vi albaner ser oss som européer,
    så jag ställde mig till vänster.

  60. Jag sträckte fram mitt pass,
    och hon frågade var jag kom ifrån.

  61. "Albanien."
    "Då får du ställa dig till höger."

  62. För henne bestod Europa av EU.
    Albanien tillhörde resten av världen.

  63. Dagens unga, albanska generation
    är kanske den enda-

  64. -som inte minns kommunisterna
    eller diktatorerna som styrde förr.

  65. Det är smärtsamma minnen. Albanien
    har ockuperats och styrts av diktatorer-

  66. -och det är anledning
    till att gå med i EU.

  67. För det första är det ekonomiskt
    viktigt för ett land som Albanien-

  68. -att komma med i EU
    om man ska utveckla sin ekonomi.

  69. Tillgången till den inre marknaden
    blir viktig, och det blir viktigt-

  70. -att komma med i de stödsystem
    som finns. Strukturfonder-

  71. -stöd till landsbygd och jordbruk. Så
    ekonomiskt är det väldigt gynnsamt.

  72. Man får tillgång
    till den fria rörligheten.

  73. Ungdomar kan studera
    och röra sig fritt.

  74. Det tar vi som självklart i dag,
    men så var det inte innan EU fanns.

  75. Att det var självklart att man kunde
    resa runt och arbeta och studera.

  76. Det finns säkert grupper i Albanien
    som arbetar för rättsstatsreformer-

  77. -som ser EU som en hävstång
    för att få igenom lagstiftning.

  78. Där blir EU en hjälp
    för att stärka just demokrati.

  79. I Albanien finns ett starkt stöd för
    EU. Ca 80 % är för ett medlemskap.

  80. Men landet behöver jobba
    med EU:s kriterier-

  81. -för att kunna bli en medlemsstat.

  82. Albanien har stora problem
    med korruption och rättsväsendet.

  83. Jag tror att vi kan få en förbättring
    inom dessa områden-

  84. -när vi försöker uppnå EU:s krav.

  85. Vi börjar se effekterna av att vara
    en kandiderande medlemsstat.

  86. Vi genomför en massa reformer som
    en del av medlemskapsprocessen-

  87. -så trots att vi inte är med i EU ännu
    så har det redan fått effekter.

  88. Det kommer nog att ta lite tid. En dag
    kommer Albanien att gå med i EU-

  89. -och det kommer att vara bra för oss,
    och kanske även för Europa. Vem vet?

  90. Här håller vi till. Det var härifrån
    vi förde vår Brexit-kampanj.

  91. Vi var en grupp människor
    som förenades av en gemensam tro-

  92. -på att vi borde lämna EU. Vi finns med
    på Google Maps nu. Ett landmärke.

  93. Jag vill föra tillbaka demokrati
    och suveränitet till Storbritannien.

  94. Tillbaka från Bryssel. Jag har träffast
    min parlamentsledamot flera gånger.

  95. Alla i min valkrets kan träffa honom.

  96. När träffade man
    sin EU-kommissionär senast?

  97. Sen finns det uppenbara nackdelar
    för medlemsländer.

  98. Ibland pratar man om att EU
    har ett demokratiskt underskott.

  99. Det handlar mycket om
    att de beslut som EU fattar-

  100. -kan jag som väljare bara ställa
    svenska politiker till ansvar för.

  101. De andra ministrarna i ministerrådet
    kan jag inte ställa till ansvar.

  102. Det kan uppfattas
    som väldigt negativt.

  103. Men det är också en idé om
    "Hur kan en domstol i Bryssel"-

  104. -"ha överhöghet över den politik
    som vi bestämmer här?"

  105. Vi gjorde ett flygblad
    med citat av olika människor.

  106. Min favorit är citatet av Gorbatjov,
    Sovjetunionens sista ledare.

  107. Han undrar
    varför EU återskapar Sovjet.

  108. Om det är nån vet
    hur ett Sovjet ser ut så är det han.

  109. EU har inget jag inte klarar mig utan,
    så jag går gärna ur.

  110. Det kommer bara att gå utför nu.

  111. Storbritannien lär få det svårare.

  112. Pundet har redan tappat i värde.

  113. Och matpriserna har gått upp.

  114. Och den största apotekskedjan flyttar
    härifrån. Den största apotekskedjan-

  115. -i hela Storbritannien och Europa
    flyttar nu till Amsterdam. Helt galet.

  116. Går det att tänka sig ett framtida
    Albanien som står utanför EU?

  117. Det är ett skrämmande scenario.
    Jag vill inte ens tänka på det.

  118. Att bli medlem i EU
    skulle vara nåt historiskt.

  119. Det skulle vara förverkligandet
    av en dröm som vi har haft länge.

  120. Att bli europeiska medborgare.

  121. Vi vill delta i en fredlig gemenskap-

  122. -som främjar mänskliga rättigheter och
    rättsstatsprinciper. Sånt som vi saknar.

  123. Det låter inte rimlig att vara en union
    och stänga ute andra europiska länder.

  124. Jag vet inte vad vi har för alternativ.
    Vilken roll kan vi spela i Europa?

  125. Om vi inte är med i EU?

  126. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

In eller ut ur EU?

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Av Europas 45 länder är 28 stycken med i EU. Åsikterna går dock isär om unionens för- och nackdelar. I Storbritannien träffar vi svenska Madelene som berättar om sina känslor kring omröstningen angående Brexit. Vi träffar även Paul som arbetade för ett utträde ur EU. I Albanien är situationen en annan. Där har man startat förhandlingar om ett EU-medlemskap. Vi träffar Kristi som berättar om varför det skulle vara ett historiskt ögonblick om Albanien blev medlemsland i unionen.

Ämnesord:
Albanien, Europeiska unionen, Europeiskt samarbete, Internationella relationer, Internationellt samarbete, Politiska debatter, Samhällsvetenskap, Storbritannien
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i EU i fokus

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEU i fokus

In eller ut ur EU?

Avsnitt 1 av 4

Av Europas 45 länder är 28 stycken med i EU. Åsikterna går dock isär om unionens för- och nackdelar. I Storbritannien träffar vi svenska Madelene som berättar om sina känslor kring omröstningen angående Brexit. Vi träffar även Paul som arbetade för ett utträde ur EU. I Albanien är situationen en annan. Där har man startat förhandlingar om ett EU-medlemskap. Vi träffar Kristi som berättar om varför det skulle vara ett historiskt ögonblick om Albanien blev medlemsland i unionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEU i fokus

EU och demokratin

Avsnitt 2 av 4

EU bildades efter andra världskrigets slut. Då ville staterna i Europa bevara freden genom ekonomiska och demokratiska samarbeten. Just den demokratiska aspekten har alltid varit viktig för EU och regleras idag i Lissabonfördraget och i EU:s grundläggande stadgar. Vad händer om medlemsländer börja bryta mot de demokratiska värderingarna? I Ungern träffar vi Sara som arbetar på ett nedläggningshotat universitet och ungdomar som berättar om hur deras skolmaterial har förändrats på senare tid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEU i fokus

Asylpolitiken

Avsnitt 3 av 4

År 2015 flydde det över en miljon människor till Europa. Många har idag fastnat i flyktingläger i framför allt Grekland och Italien. I Grekland träffar vi Abdullah som har flytt ifrån Syrien. Vi besöker flyktingläger och möter hjälparbetare som berättar om hur EU:s flyktingpolitik påverkar flyktingar i Grekland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEU i fokus

Lobbyism

Avsnitt 4 av 4

I Europaparlamentet jobbar 751 politiker och ca 7500 tjänstemän, men det finns också tusentals lobbyister som varje dag försöker påverka politikernas beslut. Vi får träffa Kalle som arbetar som lobbyist i Bryssel för den svenska nykterhetsrörelsen IOGT. Vi träffar även Jacob som arbetar för ett konsultlobbyföretag. Vi försöker också ta reda på vad våra svenska politiker tänker kring lobbyism.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer gymnasieskola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel för gymnasister 2015

Frågestund med Nobelpristagare i kemi

Gymnasieelever ställer nyfikna frågor till årets Nobelpristagare i kemi. Många elever har valt att läsa naturvetenskap men inte alla är beredda att välja en forskarkarriär. Två av 2015 års kemipristagare, Paul Modrich och Aziz Sancar, försöker här övertyga genom att berätta om sina vetenskapliga gärningar. Moderator: Ann Fernholm. Inspelat den 9 december 2015 på Kungsholmens gymnasium, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna The Cambria

A spade's a spade

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. Ombord på skeppet finns flickan Matilda och hennes pappa, herr Dodd, som är slavägare. Där finns också Solomon, som arbetar med de andra svarta arbetarna under däck. Plötsligt får Solomon syn på "herr Johnson" och känner igen Douglass. Radiodrama på engelska för gymnasiet och högstadiet.

Fråga oss