Titta

Teckenspråk hur?

Teckenspråk hur?

Om Teckenspråk hur?

Hawra möter olika profiler i dövvärlden och utmanar dem i att översätta en svensk text till teckenspråk. Varje avsnitt har ett tema, en språklig stil, som till exempel poesi, nyheter eller fakta.

Syfte

Syftet med serien är att döva och hörselskadade elever ska ges förutsättningar att tillgodogöra sig och analysera olika typer av texter. Den ska också bidra till att öva upp tvåspråkigheten genom att visa på likheter och olikheter i texter på teckenspråk och på svenska.

Till första programmet

Teckenspråk hur? : Akademisk textDela
  1. Hej, jag heter Hawra.

  2. Jag tycker det är svårt att översätta
    svensk text till teckenspråk.

  3. Men jag ska försöka lära mig
    så jag blir bättre.

  4. Nu ska jag träffa en riktigt cool
    person. Han heter Krister Schönström.

  5. Han arbetar som lektor
    på Stockholms universitet.

  6. Nu ska jag utmana honom.

  7. Utmaningen är att jag har tagit
    en del av hans avhandling-

  8. -som handlar om tvåspråkighet
    hos döva skolelever.

  9. Var är Krister?

  10. Hej!
    Oj, hur gör vi nu?

  11. -Vi ses där nere.
    -Okej, då ses vi där nere.

  12. Vad vackert det är.

  13. -Vad kul att se dig här.
    -Det är kul att vara här.

  14. -Jag har en utmaning till dig.
    -Jaså, vadå?

  15. Jag tänkte att vi skulle översätta
    en svensk text till teckenspråk.

  16. Jag tror att det är en text
    som du känner igen…

  17. Den här.

  18. Akademisk text.

  19. Ja, den här känner jag igen.
    Det är från min avhandling, va?

  20. Precis, jag har tagit
    en del av din text.

  21. Kul.

  22. Du får fundera en liten stund,
    säg till när du är redo.

  23. Okej.

  24. Kolla därborta, Krister ser
    verkligen ut att fundera på-

  25. -hur han ska översätta från
    svensk text till teckenspråk.

  26. Nu får det räcka. Kom!

  27. Nu räcker det.

  28. -Är du redo?
    -Ska jag teckna nu på en gång?

  29. Ja!

  30. Vad är en berättelse?

  31. En berättelse är en serie
    händelser efter varandra-

  32. -som en person berättar om.

  33. Inom forskningen finns
    det olika definitioner-

  34. -på vad som menas med en
    berättelse eller narrativ.

  35. Bra översättning.
    Vill du se min?

  36. Vet ni att en berättelse
    är en serie händelser.

  37. Det har forskats på berättelser.

  38. Berättelser kan
    definieras på olika sätt.

  39. Jag tyckte det var bra.
    Speciellt slutet tyckte jag var bra.

  40. Det som är svårt med texter är att
    man behöver veta vad som stod innan.

  41. Det här är bara ett kort utdrag-

  42. -då måste man ta reda på vad som
    står innan och efter i texten.

  43. Men jag tyckte sista delen
    med definitioner av berättelser-

  44. -där lyckades du bra.

  45. De tre viktigaste sakerna
    man ska tänka på-

  46. -när det gäller
    översättningar är:

  47. Det första är att teckenspråket
    måste bli bra.

  48. Att översättningen till teckenspråk
    fungerar och att alla förstår.

  49. Det andra som är viktigt att
    tänka på vid en översättning-

  50. -är vad syftet
    med översättningen är.

  51. Vad är syftet, till vem
    och hur är viktigt att tänka på.

  52. Det tredje är att följa den viktiga
    informationen i den svenska texten-

  53. -men inte
    känna sig låst vid den.

  54. Det måste finnas en balans
    i att följa texten-

  55. -men samtidigt frångå den.

  56. Det är svårt
    men viktigt om man ska lyckas.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Akademisk text

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hawra möter Krister Schönström och utmanar honom i att översätta en akademisk text till teckenspråk.

Ämnen:
Teckenspråk
Ämnesord:
Litterär stil, Språkvetenskap, Svenska teckenspråket, Översättning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Teckenspråk hur?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Poesitext

Avsnitt 1 av 5

Hawra möter Juli af Klintberg och utmanar henne i att översätta en dikt av Karin Boye till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Akademisk text

Avsnitt 2 av 5

Hawra möter Krister Schönström och utmanar honom i att översätta en akademisk text till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Låttext

Avsnitt 3 av 5

Hawra möter Amina Ouahid och utmanar henne i att översätta en låttext av Laleh.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Faktatext

Avsnitt 4 av 5

Hawra möter Tommy Rangsjö och utmanar honom i att översätta en faktatext om Stockholmssyndromet (att personer som tas som gisslan sympatiserar med eller identifierar sig med förövarna) till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Nyhetstext

Avsnitt 5 av 5

Hawra möter Kristofer Carlsson och utmanar honom i att översätta en nyhetstext till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta NO-land

Kol

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?