Titta

PK-mannen - teckenspråkstolkat

PK-mannen - teckenspråkstolkat

Om PK-mannen - teckenspråkstolkat

Med sina nyvunna kunskaper om normer och hur en medveten man ska navigera för att inte kränka någon börjar Musse känna sig rätt säker i sin kostym. Han bestämmer sig därför för att försöka uppfostra den enligt honom ganska hopplösa boxaren Senan. Trots att Musse känner sig medveten och fullärd efter sina lärdomar och misstag trampar han ofta i klaveret i sin strävan att vara en schysst, förstående och öppen man. Är det kanske till och med så att Senan är den som har bäst koll? Syftet med serien är att användas i skolans arbete med värdegrund, och att främja alla individers lika värde och lika rättigheter.

Till första programmet

PK-mannen - teckenspråkstolkat : En duktig ateistDela
  1. Jag har fått en fläck.
    Har du nån våtservett?

  2. -Mouse, vad gör du här?
    -Jag väntar på er!

  3. Är jag syrian, eller?

  4. Det står "ortodoxa kyrkan",
    så jag tänkte att det var det.

  5. -"Armeniska", sa jag. Hoppa in!
    -Jag tänkte inte på det.

  6. -Ska du på bröllop?
    -Jag skulle vara lite uppklädd, bara.

  7. Musse Hasselvall gör en programserie
    där han granskar samhällsnormer.

  8. Nu har turen kommit till religion.

  9. Musse har ingen egen erfarenhet där,
    men han försöker ändå förstå.

  10. Annie ska tända några ljus,
    så man kan filma det också.

  11. Du kan bara hänga på.

  12. Du, lär inte mig mitt jobb.

  13. Är du religiös på nåt sätt?

  14. Själv är jag ateist, men Sverige är
    också ett väldigt sekulärt samhälle.

  15. Det ger utrymme för att
    man ska kunna hitta sin egen grund.

  16. Vatche är kristen, man han
    börjar närma sig mig lite grann.

  17. Det är som att det
    håller på att gå över.

  18. -Vad gör du för nåt?
    -Tänder ljus.

  19. Jag ser det, men...
    - Ingen uppfostran alls, din dotter.

  20. -Kommer det att vara nåt på svenska?
    -Var tysta!

  21. Det är schyst om man får veta att man
    ska pussa ett kors, sitta ner, stå...

  22. Hoppas jag inte gjorde bort mig. Det
    är viktigt att respektera religion.

  23. Jag hade uppskattat om ni varit
    mer tydliga med vad som skulle hända.

  24. Du har inte gjort bort dig.

  25. Att respektera en religion
    är att lära sig lite av den.

  26. -Du frågar mig: "Äter du fläsk?"
    -Du förväxlar mig med nån annan.

  27. Sist sa du det. Du tänker inte ens
    på att du säger sånt.

  28. Men huvudsaken är
    att du inte gjorde bort dig...

  29. -Eller hur, Annie?
    -Jo!

  30. -Vadå "jo"?
    -Du pratade väldigt mycket.

  31. Jag var tvungen.
    Jag hade en massa grejer att fråga.

  32. Man är tyst.

  33. Jaha...

  34. -Hej, älskling.
    -Hej.

  35. -Vad är det?
    -Jag har nåt att berätta för er.

  36. -Okej...?
    -Kom!

  37. Okej. Det här är lite jobbigt.

  38. -Du kan berätta allt för oss.
    -Självklart.

  39. Så här är det, att...jag är religiös.

  40. -Va?!
    -Men Janne...!

  41. -Jag blev chockerad.
    -Du sa att jag kunde berätta allt.

  42. Det kan du.
    Pappa överreagerar lite, bara.

  43. Hur länge har du känt så här?

  44. Jag har alltid känt att det är nåt.
    Nu förstår jag att jag är troende.

  45. Är du säker, eller tror du bara?

  46. Jag är säker på att jag tror.
    Hur kan man inte vara säker på det?

  47. Vi stödjer dig i precis allt,
    men det kommer att bli tufft.

  48. Ja, jag vet. Men jag älskar Jesus.

  49. -Och Jesus älskar mig!
    -Jag vill inte ha alla detaljer!

  50. -Tack för stödet, pappa. Verkligen.
    -Älskling, vänta. Förlåt...

  51. När får man träffa den där Jesus, då?

  52. Mouse! Varför ska vi träffa en sikh?

  53. Sikher är ju
    försvarare av all religion.

  54. Många religioner säger "Vår är bäst!"
    De tycker att all religion är viktig.

  55. -Vad gör du?
    -Jag tänkte sätta på mig långbyxor.

  56. Får man inte ha shorts
    när man träffar sikher?

  57. Jag tänker att det kanske är oartigt.
    Jag glömde säga det.

  58. Det sitter folk och äter här.

  59. Är det oartigt att visa sig i shorts
    framför en sikh-

  60. -men du byter om mitt på stan?

  61. Jag tror att de tål det. De har väl
    sett en karl i kalsonger förut?

  62. Det har nog en sikh också.
    Damerna först.

  63. -Simran?
    -Hej. Musse.

  64. Hej. "Senan" kallas jag.

  65. Schyst att vi kunde göra det här.

  66. Det är viktigt att poängtera att
    det här bara är ett prat om religion.

  67. Det är absolut ingen debatt.

  68. Jag har med mig Senan, för han har
    inte så mycket erfarenhet av normer.

  69. -Han ska lära sig lite.
    -Jag ska lära mig.

  70. Vi ska helt enkelt bara prata lite.

  71. Jag har en fråga. Jag har inte
    stött på så många sikher.

  72. Varför lindar ni in huvudet?

  73. Det här är en turban. Vi lindar oss
    för att sticka ut ur mängden.

  74. Du ska kunna se i en folkmängd att
    det är en sikh, så vi kan hjälpa dig.

  75. -Så det är en symbol, alltså?
    -Ja.

  76. Det ligger mycket annat bakom, också.

  77. -Men ni tvättar håret som vanligt?
    -Ja.

  78. Han är inte så bevandrad i det här.
    Kan du berätta lite om sikhismen?

  79. Alla sikher ska ha fem symboler
    - alla som väljer att bli religiösa.

  80. Det är turbanen, det här armbandet...

  81. Vi har kortbyxor och en dolk
    som vi alltid ska ha på oss.

  82. Vi ska vara så naturliga som möjligt.

  83. Vi får inte klippa håret. Gud
    har skapat oss perfekta som vi är.

  84. Så dolken är till för att försvara
    nån som är förtryckt?

  85. Eller utsatt, liksom.

  86. -Får man se den?
    -Nej.

  87. Ska den bara fram i nödläge, inte typ
    "kolla vad jag har"? Jag bara frågar.

  88. -"Kolla vad jag har"... Skämtar du?
    -Du vet vad jag menar.

  89. -Har du spetsat nån nån gång?
    -Nej.

  90. Vi har alltid fått lära oss
    vad som är rätt och fel.

  91. Blir nån utsatt ska vi säga ifrån.
    Det lär vi oss från våra föräldrar.

  92. Vi säger ifrån om vi ser nåt.
    Då ska vi finnas där.

  93. Det är nåt väldigt fint med det,
    tycker jag.

  94. -Simran, är det ditt riktiga namn?
    -Ja, mina föräldrar gav mig det.

  95. -Vadå, är du döpt till Simran?
    -Inte döpt. Vi har en namnritual.

  96. -Alltså som döpt?
    -De har inget dop. Kristna har dop.

  97. De har inget dop.
    Det är en namnritual. Hon sa ju det.

  98. Jag har förstått att man som sikh
    blir uppfostrad till-

  99. -att ta ansvar för andra religioner
    och stå upp för dem. Berätta om det.

  100. Vi tror att alla religioner
    är fina på sitt sätt.

  101. Vi tror på EN gud. Alla kan hitta
    den guden via sin religion.

  102. -Det är egentligen samma.
    -Ja, det är bara olika vägar.

  103. Det låter nästan lite modernt.

  104. Jag kan känna avund
    mot folk som är religiösa.

  105. Det verkar så skönt
    att ha nåt att falla tillbaka på.

  106. Typ om man bryter benet
    kan man tänka att det är Guds vilja.

  107. Och så accepterar man det lättare.

  108. -Förstår ni hur jag menar?
    -Nej.

  109. Det är inte riktigt så det är.

  110. Det är mer själsligt. Om du
    bryter benet är det inte Guds vilja.

  111. Alla väljer sina handlingar.

  112. Om du hoppar från en byggnad
    och bryter benet är det ditt val.

  113. Det är inte många som är riktigt
    religiösa. Jag tror så här:

  114. Om man förbjöd all religion tror jag
    att allt skulle vara lättare.

  115. -Så kan du väl inte säga?
    -Varför tycker du så?

  116. På grund av religion är det bara
    en massa tjafs och krig.

  117. Jag håller inte med dig.

  118. Människan gör sina val.
    Om jag väljer att kriga...

  119. De gör det via religionen.

  120. Så om vi inte hade religion,
    skulle vi inte kriga?

  121. Finns det inte politiska krig?

  122. -Bråka inte.
    -Vi diskuterar bara.

  123. Hon har sina åsikter och jag mina.
    Man måste få diskutera om det här.

  124. Jag håller med. Det är bara
    en diskussion. Vi tjafsar inte.

  125. -Tack så jättemycket.
    -Tack själv.

  126. -Det var kul att träffa dig.
    -Detsamma!

  127. Sverige är ett av Europas
    mest mångreligiösa länder.

  128. Utan jämförelse störst religion
    är luthersk protestantisk kristendom.

  129. Trots att den svenska kyrkan
    fortfarande är så stor-

  130. -finns en uppfattning
    att de flesta inte är religiösa.

  131. Normen är snarare
    att vara icke-troende.

  132. Den sekulära normen
    i svensk majoritetskultur-

  133. -består i att man tar avstånd
    från den kristna bekännelsen.

  134. Man säger inte att man tror på Gud,
    treenigheten eller Jesus.

  135. Det som är speciellt med lutherdomen-

  136. -är att det är minst lika viktigt
    att vara en god samhällsmedborgare-

  137. -som att utöva religiösa ritualer.

  138. Man ska vara en hederlig samhälls-
    medborgare och göra dessa ritualer:

  139. Dop, gifta sig, begravas i kyrkan,
    fira jul och påsk-

  140. -vara en del av gemenskapen
    och vara en allmänt hygglig person.

  141. Det är precis det den svenska
    mainstream-befolkningen gör.

  142. De ser det inte som att vara
    lutheran, utan som nåt sekulärt.

  143. Säg att det kommer nån från Pakistan
    som firar muslimska högtider-

  144. -använder muslimska namn, muslimska
    kläder, mat och traditioner och så...

  145. Det skulle man direkt känna igen
    som ett exempel på religionen islam.

  146. Man använder religionsbeteckningen
    på ett lite orättvist sätt.

  147. De som blir religiösa
    blir alltid "de andra".

  148. Enligt normen är endast de starkt
    troende religiösa på riktigt.

  149. Att vara lite ljummet religiös
    kan till och med ses som dubbelmoral.

  150. De flesta i världen har religionen
    som en del av sitt liv-

  151. -som de inte tänker på hela tiden,
    men som finns där som en resurs.

  152. Att kalla det för dubbelmoral är
    ett uttryck för sekularitetsnormen-

  153. -och för en snäv syn på vad religion
    förväntas vara för människor.

  154. -Hur tycker du det där gick?
    -Bra!

  155. Hon var klipsk.
    Det blev en bra diskussion.

  156. Man kan inte beskylla dig för att
    vara klipsk. Du gjorde bort oss helt.

  157. -Gjorde jag bort oss? På vilket sätt?
    -Du är kristen när det passar dig.

  158. -"Nu passar det. Nu passar det inte."
    -Så sa jag inte alls!

  159. Och sen ska du förbjuda religion!

  160. "Skönt att vara kristen. Bryter man
    benet och ber till Gud går det över!"

  161. "Är du döpt, eller?"
    Du vet ingenting om religion!

  162. Det är ordet jag vet! Jag är ateist!

  163. Det är att göra bort sig!

  164. Jag förde en diskussion med henne.
    Du gjorde bort dig totalt!

  165. Det finns religioner. Jag tillhör en.
    Vissa saker tillhör traditionerna.

  166. "Nu är jag kristen.
    Nu är jag inte det."

  167. Det är inte så. Du kan inget om
    religion, och inte om kultur heller!

  168. -Vad fan...
    -Hallå! Skulle vi inte gå och käka?

  169. Vad fan ska vi äta, då?
    Kom då, så drar vi!

  170. -Hörru, grinolle! Lugna ner dig!
    -Vad garvar du åt?

  171. Idiot!

  172. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

  173. Lugna ner dig lite. Var ska vi käka?

  174. Vi går upp här.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En duktig ateist

Avsnitt 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musse tycker själv att han är tolerant och öppen inför andras tro, men egentligen vet han inte så mycket om religioner och deras betydelse för människor. Han följer med sin kompis Vatche till en armenisk gudstjänst. Efteråt blir de irriterade på varandra. Musse beskyller Vachte för att vara en hycklare och Vachte tycker att Musse är okunnig och taktlös. Vi får också höra ett faktainslag om sekularitetsnormen och en sketch där en tonårsdotter "kommer ut" som religiös i ateistisk familj.

Ämnen:
Religionskunskap, Värdegrund
Ämnesord:
Ateism, Kristendom, Normer, Religion, Religion och samhälle, Religionspsykologi, Religionssociologi, Sikhism
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i PK-mannen - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Metoo, gäller det verkligen mig?

Avsnitt 1

Musse Hasselvalls alter ego, PK-mannen, tycker själv att han kommit väldigt långt i sin medvetenhet kring normer och jämlikhet efter förra säsongen. Att han rent av är fullärd. Men nu får han träffa Hilda, en gymnasieelev som var med och startade #räckupphanden, ett upprop om sexuella övergrepp och trakasserier i skolan. Hon får honom att tänka ett varv till kring sina egna värderingar och vart de kan leda. Vi får också metoo-historik och en kort scen om vad som kan hända i en bar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Där jag bor finns ingen arbetarklass

Avsnitt 2

Musse hamnar i dispyt med sin kompis Senan om deras olika bakgrunder. Senan menar att han som arbetarklasskille från en utsatt förort inte haft samma förutsättningar som Musse. Musse själv ifrågasätter om arbetarklassen ens finns längre? De två påbörjar en resa genom Stockholms segregerade bostadsområden.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

En duktig ateist

Avsnitt 3

Musse tycker själv att han är tolerant och öppen inför andras tro, men egentligen vet han inte så mycket om religioner och deras betydelse för människor. Han följer med sin kompis Vatche till en armenisk gudstjänst. Efteråt blir de irriterade på varandra. Musse beskyller Vachte för att vara en hycklare och Vachte tycker att Musse är okunnig och taktlös. Vi får också höra ett faktainslag om sekularitetsnormen och en sketch där en tonårsdotter "kommer ut" som religiös i ateistisk familj.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Är lantisar inskränkta?

Avsnitt 4

Musse och Senan åker till Mellerud som fått utmärkelsen Årets håla 2016. På vägen dit blottar de inbitna stockholmarna sina fördomar om landsbygden. Främst att folk är fördomsfulla och ofta rasister. De träffar Petter som driver en ungdomsgård och som håller på att lära sig arabiska. De hänger med mellerudsbor och testar Mellerud special, våffla med korv, mos och lingonsylt. Dessutom faktainslag om storstadsnormen, och sketch om fördomar som nollåttor och lantisar kan ha om varandra.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Metoo - vägen till insikt

Avsnitt 5

Musse tror att det mest är unga killar som kan ha ett problematiskt beteende. Han åker till Finspång och möter Rogerio, en 19-årig kille som var med och startade Locker room talk. Det är en ideell förening som pratar med unga killar i idrottsvärlden om schyssta värderingar och jämlikhet. Rogerio tycker att Musse måste bli medveten om sina egna misstag innan han kan bli en bra förebild. Musses mamma säger att Musse är macho - men bra på att dölja det. Det är dags för PK-mannen att börja sin resa mot att bottna på riktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer religionskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Sekter och livet efter

Barn i sekter

De kriterier som används för att fastställa om ett barn tillhör en riskgrupp gäller oftast familjer där det förekommer våld, missbruk eller psykisk sjukdom. Men hur passar detta in på barn i sekter? Är barn i sekter barn i riskgrupp? Vera Lanängen, socionom och uppvuxen inom en sekt, berättar. Inspelat den 20 november 2015 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Hjälpkällan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Striden om Guds existens

I slutet av 1940-talet drev filosofen Ingemar Hedenius frågan om Guds existens till sin spets. En hetsig religionsdebatt bröt ut i Sverige. Hedenius förde vetenskapens talan medan präster, teologer och biskopar argumenterade för kyrkan. Reporter Mikael Funke undersöker Hedenius liv. Vi får här höra om Hedenius tankar om Gud och dåtidens kristna Sverige. Hur kom det sig att Hedenius utmanade kyrkan? Och hur hanterade Svenska kyrkan debatten om Guds existens?