Titta

Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin, Alvin och vuxenlivet

Om Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin och Alvin, som själva är tonåringar med intellektuell funktionsnedsättning, pratar om viktiga ämnen som hör vuxenvärlden till. De utmanar även varandra genom olika uppdrag som de utför på stan.

Syfte

Programmen vill visa vägar och stärka eleverna att själva våga prova saker för att bli självständiga och kunna växa in i vuxenlivet. Det handlar dels om vardagskunskaper som att kunna hantera pengar och tvätta, dels om att utmana sina rädslor eller leta sig fram i stan.

Till första programmet

Elin, Alvin och vuxenlivet : VänskapDela
  1. -Jag heter Elin.
    -Alvin.

  2. Vi ska prata om att bli vuxen
    och livet med en utvecklingsstörning.

  3. Dessutom gör vi roliga utmaningar.

  4. Nu behöver de tvättas.

  5. Så häng på!

  6. Mina vänner,
    det är alla klasskompisar.

  7. Och sen är de jag umgås med
    på fritiden hemma i Vadstena.

  8. Jag har en massa kompisar
    på olika ställen. Du då?

  9. De flesta går här på skolan. Men jag
    har vänner utanför skolan också.

  10. De går på andra skolor.

  11. Har du nån kontakt med de du hade
    i låg-, mellan och högstadiet?

  12. Nej, inte alla. Man träffar
    nya vänner hela tiden.

  13. Jag har inte de vännerna jag hade
    i lågstadiet. Kanske tre av dem.

  14. Men man kan hålla kontakten med
    sociala medier och träffas ibland.

  15. -Hej! Elin.
    -Alvin.

  16. -Jobbar du?
    -Nej, jag går i skolan.

  17. -Du då?
    -Ja, jag jobbar.

  18. När man ska träffa en ny person,
    man måste våga gå fram och fråga.

  19. Man kan få svar ja. Man kan få nej.

  20. Och sen får man fråga:
    "Kan du nästa lördag, då?"

  21. Då får man ett nytt svar.

  22. Du kör ju innebandy.
    Man kan fråga de som kör om de kan.

  23. Man kanske kan gå ut och äta middag
    eller träna ihop.

  24. Så det börjas där
    att komma i kontakt.

  25. Man kan fråga vad personen
    har för intressen och tycker om.

  26. Var inte rädd
    för att skaffa kompisar.

  27. Låt det komma som det kommer.

  28. -Hej, Elin! Vad har du fått?
    -En challenge.

  29. "Grattis. Du ska bowla.
    Men ta med nån från skolan"...

  30. -..."som du aldrig har pratat med."
    -Då har vi samma.

  31. -Har du fått samma?
    -Ja.

  32. -Vad heter han som hänger med Emil?
    -Thomas?

  33. Ja, Thomas. Han skulle vilja.

  34. Jag tror att jag skulle välja David.

  35. Han har jag inte pratat med
    så mycket.

  36. -Vi kör!
    -Det gör vi.

  37. -Alvin...
    -Där är de ju.

  38. -Okej, vem går först?
    -Jag kan.

  39. Det blir bra.

  40. Hej. Hej, Thomas. Alvin.

  41. Jag och Elin har bowlingdag i morgon-

  42. -och vi skulle vilja ha personer
    som vi vill lära känna mer.

  43. Så ditt namn dök upp,
    för jag vill lära känna dig mer.

  44. -Jag vill fråga om det är okej.
    -Ja. "Sure".

  45. -Och du får skippa lektionen.
    -Ja.

  46. -Är det bra?
    -Ja.

  47. -Hörs.
    -Ja.

  48. -Ska du köra, då?
    -Ja.

  49. David, jag har en fråga.

  50. Jag har fått en utmaning.
    Jag vill få med mig nån-

  51. -som jag inte har pratat med
    så mycket. Jag vill ha med dig.

  52. -Så vill du hänga med och bowla?
    -Ja.

  53. -Hur gick det?
    -Bra! Han blev glad. Lite chockad.

  54. -Vi ses i morgon på bowlingen. Hej!
    -Hej då!

  55. Kom, David!

  56. -Varför har vi inte pratat tidigare?
    -Jag är med mina kompisar.

  57. Jag brukar vara med mina
    och du med dina.

  58. Är du duktig på att bowla? Inte alls?

  59. -Vad är det svåra?
    -Få in alla.

  60. -Det kommer att gå bra.
    -Kanske.

  61. -Ska vi bowla?
    -Visst.

  62. Så, David!

  63. -Ganska bra för att vara första.
    -Ja.

  64. Bra! Du sa ju att du inte kunde.
    Försöker du lura mig?

  65. Jag vet inte.

  66. Hej, Alvin!

  67. -Vad har du för storlek?
    -48.

  68. -Kör du nån sport?
    -Ja, basket.

  69. -Du då?
    -Jag gillar boxning.

  70. Försök i mitten, liksom.

  71. Snyggt!

  72. Få se nu, då.

  73. Oj! En kvar. En kvar.

  74. Så där, ja.

  75. Ge mig den.

  76. -Tack för en god match.
    -Tack själv.

  77. Ska man lära känna nån ska man
    bestämma vad man ska göra innan.

  78. -Exakt.
    -Så det här med bowlingen var bra.

  79. Så att man inte bara sitter
    och inte gör nånting.

  80. Jag tror att jag kommer att hålla
    kontakten med både Thomas och David.

  81. De är jättetrevliga båda två.

  82. Det är såna
    man inte vill släppa kontakten med.

  83. Men vi fortsätter att vara vänner?
    High five!

  84. Textning: Oskar Blomberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vänskap

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur hittar man vänner, vad gör man med dem och hur behåller man dem? Elin och Alvin försöker skaffa nya kompisar.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Värdegrund > Empati och kamratskap
Ämnesord:
Etik, Filosofi, Fysiologisk psykologi, Känslor, Personer med funktionsnedsättning, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med funktionsnedsättning, Ungdomar med utvecklingsstörning, Vänskap
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola

Alla program i Elin, Alvin och vuxenlivet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Träning och hälsa

Avsnitt 1 av 10

Kropp och själ behöver sitt för att det ska kännas okej. Elin och Alvin diskuterar vad som får oss att må bra. Elin får i uppgift att börja träna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Laga mat

Avsnitt 2 av 10

Maten är ju människans bränsle. Elin och Alvin pratar om vad bra och dålig mat är. Alvin blir utmanad i att laga en god middag till Elin.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 10

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Hantera pengar

Avsnitt 4 av 10

Pengar har man sällan för mycket av. Hur kan vi tänka kring pengar och vad de används de till? Elin och Alvin får en utmaning som går ut på att de ska spendera klokt - men på tid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Utmana sina rädslor

Avsnitt 5 av 10

Alla människor är rädda för någonting, men det kan vara helt olika saker. Hur hanterar man sina rädslor och kanske till och med kommer över dem? Elin ger Alvin en utmaning där han ska bemästra sin största skräck.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Ta sig dit man ska

Avsnitt 6 av 10

Att hitta dit man ska till en viss tid är något alla behöver kunna. Men det är inte alltid så lätt. Elin och Alvin åker till Örebro.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra hemmasysslor

Avsnitt 7 av 10

När man flyttar hemifrån är det massa grejer man plötsligt ska fixa helt själv, istället för att någon annan gör dem åt en. Tvätta till exempel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Vänskap

Avsnitt 8 av 10

Hur hittar man vänner, vad gör man med dem och hur behåller man dem? Elin och Alvin försöker skaffa nya kompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Elin och Alvin går på dejt och pratar om kärlek och relationer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning

Avsnitt 10 av 10

Vad betyder diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" eller "utvecklingsstörning"? Och vad innebär den för dem som har den? Elin och Alvin pratar om sin diagnos med varandra och med närstående personer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Testa!

Illusioner

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Fyraminutersmetoden

Hur kan lärare använda forskning om pulsträningens påverkan på inlärning och koncentrationsförmåga hos elever? Det vet Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken "Hjärnstark". Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Men endast 4 minuters rörelse kan räcka för påtaglig effekt. Skolor som drar ner på idrott och inte har skolgårdar där eleverna kan röra på sig ger han inte mycket för.