Titta

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Om Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat : Festen för de dödaMaterialDela
  1. De gårdar som vägrar att lyda
    har vi bränt-

  2. -så som ni sa till om.

  3. Bra. Väl.

  4. Jag behöver en ståtlig hjälm.

  5. Hjälm,
    och jag vet precis hur den ska se ut.

  6. Ge den till smeden,
    och se till att den blir gjord snarast.

  7. Ja, herre.

  8. Vi befann oss
    6 000 år tillbaka i tiden-

  9. -hos de allra första
    stenåldersbönderna.

  10. Men inte ett enda nytt spår
    efter mamma.

  11. Ingen som ser ut så har varit här-

  12. -men gör som vi och fråga de döda.

  13. De döda?

  14. Vad ska vi göra?
    Mamma har inte varit här.

  15. Vi vet inte hur halsbandet fungerar,
    och gåtan begriper man ju inget av.

  16. Det är ju klippan där de jagar hjort,
    men när?

  17. "När syskonen är sams och lyser..."
    Rena tramset.

  18. Mycket var det som vi inte begrep,
    och inte kunde väl de döda ha svar?

  19. Lite obehagligt lät det nästan.

  20. Förberedelserna för festen
    pågick hela dagen.

  21. Man tillredde mat, gjorde fint-

  22. -och lite av varje
    som inte var helt lätt att förstå.

  23. Vad gör du?

  24. Här. Ta den.

  25. Vilka är de där figurerna?

  26. Det är Fader Himmel och Moder Jord
    och deras barn, de bråkiga syskonen.

  27. Jag ger gåvor till dem när vi ska fira.
    Så gör vi alltid.

  28. Syskonen?

  29. Ja, de där två är alltid osams.

  30. Är de inte sams ibland?

  31. Nu när hela månen lyser är de det-

  32. -men ibland ser man bara
    det ena eller det andra syskonet.

  33. Menar du hel- och halvmåne,
    och att den är full nu?

  34. Ja. Festen är för månen,
    så att skörden ska bli bra.

  35. -Jag vet vilka syskonen är!
    -Syskon?

  36. Det är halvmånarna.
    När de är sams blir det fullmåne.

  37. Det är i kväll, så därför firar de.
    Det har med skörden att göra.

  38. Intressant. Så om vi ska resa vidare
    så är det i natt det ska ske.

  39. Ja.

  40. Ska du verkligen ha det där?

  41. Fridolin hade nog missförstått
    den där festen.

  42. Inte var det
    nån sorglig tillställning, direkt.

  43. Först åt och drack vi,
    nånting som smakade som svag öl.

  44. Det var gott. Lite beskt.

  45. Sen började musiken.

  46. De där förfäderna
    var nog ena festliga typer.

  47. Och så dansen,
    som varade hela kvällen.

  48. Kom, Fridolin! Ska du inte dansa?

  49. Jag dansar aldrig. Jag hade
    en dålig upplevelse en gång i skolan.

  50. Och sen talade Maruscha
    med deras döda förfäder.

  51. Nu pratar hon med min farfar.

  52. Men så plötsligt...

  53. Jag ser nåt.

  54. ...vände hon sig till mig.

  55. Din mamma är mycket nära.

  56. Nära, och ändå långt borta.

  57. Hon behöver dig.

  58. Och så finns det nån...

  59. ...som vill dig illa!

  60. Det är nån du känner.

  61. Vad säger hon?

  62. Din mamma är väldigt nära,
    och samtidigt långt, långt borta.

  63. Det är nån som vill dig illa,
    på nåt sätt.

  64. Då är hon inte här,
    eller vad betyder det?

  65. Jag vet inte
    vad man ska tro om nånting längre.

  66. Det där att nån vill mig illa...
    Vad är det?

  67. Vill du så reser vi vidare.

  68. Ja.

  69. Jag som nästan hade börjat trivas.

  70. Hej då.

  71. Vi gav oss i väg samma natt,
    i fullmånens sken.

  72. "När syskonen är sams och lyser
    på platsen där hjortar hoppar."

  73. En av bönderna visade oss vägen
    genom den mörka skogen-

  74. -till berget
    där de brukade jaga hjort.

  75. Tack.

  76. Det var inte långt att vandra...

  77. Man skulle tagit med flintan.

  78. ...men det var svårt att se
    i den dunkla natten.

  79. Nu skulle vi alltså hitta nån klippa
    i mörkret.

  80. Men det gick lättare än vi trodde.

  81. Här.

  82. Var det här de jagade ut hjortarna?

  83. Det borde vara här.

  84. -Ser du nåt? Ser du symbolen?
    -Just det. Symbolen måste vi hitta.

  85. Även om vi hade hjälp av månen-

  86. -var det inte lätt att se
    var vi satte fötterna.

  87. Och så till slut fann vi den
    mystiska symbolen för tredje gången.

  88. Vilken besynnerlig symbol.

  89. Då reser vi nu.

  90. -Vad hände?
    -Det ser ju likadant ut, typ.

  91. Ja. Det är svårt att se,
    men det är ingen större skillnad.

  92. Jag undrar om det inte är klokast
    att invänta dagsljus.

  93. Du kan lägga huvudet på min ryggsäck.

  94. Jag vaknade
    av att solen stack mig i ögonen.

  95. Vilket stort berg.

  96. Tur att vi inte gick längre. Vi hade
    hamnat på samma ställe som hjortarna.

  97. Det ser fortfarande ut som i går.

  98. Vi får undersöka saken.

  99. Ja... Var hade vi hamnat?

  100. Var vi kvar på yngre stenåldern?

  101. Det är svårt att veta var vi hamnat.
    Det är ju ganska likt.

  102. Vi kanske borde
    försöka hitta tillbaka till bönderna.

  103. Ja, det kanske är en bra idé.

  104. Men vi hittade inte stigen,
    och kände inte igen oss riktigt.

  105. Om det berodde på
    att det såg annorlunda ut i dagsljus-

  106. -var inte lätt att veta.

  107. 7/3. Studerade runstenen igen.

  108. Detta är vad som står på den:

  109. "Kjettil den mäktige
    härskade med gudars kraft."

  110. "En hövding som styrde sitt folk
    i strid och erövring"-

  111. -"och sökte skapa
    ett mycket stort rike."

  112. "Men hans öde blev
    att återvända till sina förfäder."

  113. Och så den första delen, som saknas.

  114. Vad har det stått där?
    Det får vi nog aldrig veta.

  115. I vilket fall är professorn övertygad
    om att detta var en storartad person.

  116. Som jag ser det
    var det mer en maktgalen hövding-

  117. -som lyckligtvis stoppades
    på nåt sätt.

  118. När jag tog saken
    blev professorn rasande.

  119. Tydligen trampade jag på ömma tår.

  120. Han har ju byggt hela sin karriär
    på sina teorier om denne Kjettil.

  121. Nåväl. Gjort flera intressanta fynd
    de senaste dagarna.

  122. Och så en märklig sak.

  123. En rostig cykelnyckel som på nåt sätt
    har hamnat i fel jordlager.

  124. Sånt händer. För några år sen
    fann man vid fornborgen-

  125. -en del modernt krimskrams i plast
    bland järnåldersföremål.

  126. Vad gör du?

  127. Ren och anständig
    ska man alltid hålla sig.

  128. Det sa alltid min gamla mor.

  129. Jag tror att det är en ny gåta.

  130. Det har du rätt i.

  131. Då hade vi hamnat i en ny tid.

  132. "När middagssolen
    skiner in i klyftan"-

  133. -"på berget där skeppen seglar."

  134. Det låter ju ännu konstigare.
    Ett berg där skepp seglar?

  135. Vadå för klyfta?

  136. Jag tror att jag har tolkat
    fornnordiskan rätt.

  137. -Vad var det där?
    -Det lät nästan som en mistlur.

  138. -Va?
    -Men det är ju ingen dimma här.

  139. Trummor också.

  140. -Vi befinner oss nog på bronsåldern.
    -Jaha.

  141. De där lurarna, den där yxan
    och hövdingens hjälm.

  142. Han ska väl inte kasta den i sjön?
    En sån dyrgrip.

  143. Kom ihåg vad ni har lovat.
    Senast i kväll.

  144. Fridolin!

  145. Kom!

  146. Nej! Kom!

  147. -Kom upp!
    -Du får inte bada i gudarnas sjö!

  148. -Lägg tillbaka yxan!
    -Varifrån kommer ni?

  149. Lägg tillbaka den!

  150. Han är blöt och kall. Kom.

  151. Varför gjorde du så där?
    Varför ska du göra så där för?

  152. Den vore fantastisk
    att ha på institutionen.

  153. Du ser ju hur arga de blev.

  154. Fridolin hade ställt till det igen-

  155. -och vi visste inte vart de förde oss
    eller vad de tänkte göra med oss.

  156. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid, Teckenspråk
Ämnesord:
Arkeologi, Bronsåldern, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Stenåldern, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tulpanlökar till middag

Dagen då Victoria Regia blommar

Rita följer med sin farfar till Botaniska trädgården. Där blommar en blomma som bara blommar en gång per år. Nästa gång den blommar är Hitler borta, säger farfar. Anna Lyons läser Rita Törnqvists bok.