Titta

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Om Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat : Svärd av järnMaterialDela
  1. Herre. Vissa dräpte vi,
    och de andra är tillfångatagna.

  2. En av dem är en kvinna
    med fönster framför ögonen.

  3. Vill du träffa henne?

  4. Hon har ett likadant halsband som du,
    store mästare.

  5. Vad säger du?

  6. Ljuger du, din narr?

  7. Då får du smaka på den här!

  8. -Var är vi nu?
    -I en ny tid, antar jag.

  9. Ja, en ny tid.

  10. Vi hade lyckats lämna bronsåldern
    i sista sekund-

  11. -men när hade vi hamnat?

  12. -Jag tycker att det är kallare.
    -Det är kallare. Och så granarna.

  13. De kom inte förrän för 1 500-2 000 år
    sen här i södra Sverige.

  14. Jaha.

  15. Vi har förflyttat oss framåt i tiden.

  16. -Hör du?
    -Ja.

  17. -Det låter ju som fornnordiska.
    -Va?

  18. -Vågar vi?
    -De ser ju inte så farliga ut.

  19. Jag kan ju faktiskt ett par ord
    sen studieåren.

  20. Var hälsad. Ursäkta.

  21. Vad är det ni gör?

  22. Vi är handelsmän. Vilka är ni?

  23. Jag, eller vi-

  24. -letar efter hennes mamma.

  25. -Hon här. Har du sett henne?
    -Nej.

  26. Men vi ska till en handelsplats
    en dags segling härifrån.

  27. Där finns mycket folk.
    Följ med om ni vill.

  28. -Ni kanske hittar henne där.
    -Tack.

  29. Vi kan följa med till en handelsplats
    en dags segling härifrån.

  30. Det låter klokt.

  31. Ni får vara försiktiga.

  32. Det är oroliga tider, men det vet ni väl?

  33. Vad menade han med det där sista -
    att vi skulle vara försiktiga?

  34. Ja...

  35. I vilket fall
    fick vi åka med till handelsplatsen.

  36. Eller... Åka och åka.

  37. Han sa inget om att vi skulle ro.

  38. -Tänk att ni kunde prata.
    -Jag förstod det mesta.

  39. Det är en form av fornnordiska,
    så vi befinner oss på järnåldern.

  40. -Järnåldern?
    -Ja.

  41. De där svärden är nästan samma
    som jag såg i min dröm.

  42. Mamma kanske är på samma tid som
    oss.

  43. Halsbandet kanske fungerar så-

  44. -att man kommer till en specifik tid
    på varje plats.

  45. Och mamma har rest samma väg som
    oss.

  46. Ja, kanske.

  47. Vinden friskade i,
    och vi satte segel.

  48. Det var en härlig båtfärd.

  49. Det hade ju hänt lite sen den där
    stockbåten på yngre stenåldern.

  50. Här fanns både åror och segel
    och roder.

  51. Till slut lade vi till
    vid handelsplatsen...

  52. Tack.

  53. Tack. Godan dag.

  54. ...som nästan var
    som en hel liten stad.

  55. Här var det liv och rörelse.

  56. Kanske att nån kunde veta nåt
    om mamma.

  57. Ursäkta. Har ni sett henne?

  58. -Har ni sett henne?
    -Nej.

  59. Men det var det ingen som gjorde,
    och de verkade knappt vilja svara.

  60. Men massor av varor såldes här.

  61. Pälsar. Pärlor.

  62. En liten kam.

  63. Fridolin lyckades göra affärer.

  64. Här.

  65. Mycket tack. Stort tack.

  66. Vilken fantastisk sak
    att ha med hem till institutionen.

  67. Oj.

  68. Bröd.

  69. Ägg, minsann.

  70. Ägg.

  71. Tänk. Flera tusen år gamla ägg.

  72. Har ni sett henne?

  73. Ni ska fråga smeden.

  74. Smeden?

  75. Smeden. Vi ska fråga smeden.

  76. Smed. Där borta.

  77. Är det du som är smeden?

  78. Det sägs att du kanske vet nåt
    om den här kvinnan.

  79. Jag har inte tid.

  80. Vem har sänt er?

  81. Ingen alls.

  82. Det här är min mamma. Min moder.

  83. Din mamma?

  84. Ja.

  85. Ni ser underliga ut,
    och jag känner er inte...

  86. ...men jag litar på er,
    även om det kan kosta mig huvudet.

  87. Jag kan säga att jag har sett henne.
    En klok och modig kvinna.

  88. Var hon är nu vet jag inte säkert.

  89. Ni ska ta er till Gudmunds gård.

  90. Där vet de mer.

  91. Hade han verkligen sett henne?
    Vad var det för gård han pratade om?

  92. Jag ska berätta vägen dit för er.

  93. Ni ska invänta mörkret innan ni far-

  94. -och tänk på
    att inte prata med nån om detta.

  95. Tänk att nån äntligen visste nåt,
    men allt verkade så mystiskt.

  96. Smeden förklarade vägen,
    och vi väntade tills det blev mörkt.

  97. Vi fick låna två hästar.

  98. Vi red i natten -
    över ängar, förbi nedbrända gårdar...

  99. Vad hade hänt här?

  100. Och genom lummiga skogar.

  101. Tills det blev morgon.

  102. Jag känner igen det här
    från drömmarna.

  103. Har Astrid varit här?

  104. Hej.

  105. Jag heter Nim. Jag är Astrids dotter.

  106. Estrids dotter!

  107. Just det. Astrids dotter.

  108. -Godan dag.
    -Hej.

  109. Ja. Glasögon.

  110. Din mamma har bott här.

  111. Hon kom för tre veckor sen.

  112. Hon var annorlunda,
    men så intresserad av allt.

  113. Hon sov här.
    Hon var med oss och skrattade.

  114. Snart efter att hon kom hit
    fick vi höra om en märklig hövding-

  115. -som kommit hit långt bortifrån.

  116. Mäktig som en gud, men ondsint.

  117. Din mamma kom hit för tre veckor sen
    och bodde här.

  118. Lite efter det hörde de talas om...

  119. Hon berättade allt som hänt.

  120. Om den märkliga hövdingen
    som bara dök upp en dag.

  121. Varifrån visste ingen.

  122. Han tog över en borg
    som tillhörde den fredlige Halvor-

  123. -med hjälp av sin underliga eldkäpp-

  124. -som slungade blixtar,
    som Tors hammare.

  125. Att alla hade varit rädda och tänkt
    att han var en gud eller trollkarl.

  126. Han hade lockat med gåvor
    och fått många människor med sig.

  127. Att gårdar hade plundrats
    och folk hade gjorts till trälar.

  128. Att han ville bli kung
    och skapa ett stort rike-

  129. -men att många hade sett hans ondska
    och bestämt sig för att stoppa honom.

  130. Att de samlats här på gården
    i hemlighet.

  131. Att min mamma hade talat klokt
    och valts till ledare för rebellerna.

  132. Att de bestämt sig för att en gång
    för alla besegra den onde Kjettil.

  133. För så kallade han sig: Kjettil.

  134. I gryningen red de mot borgen.

  135. Vår äldste son Torkel och din mamma.

  136. Grannar och vänner.

  137. Det var för tre dagar sen.

  138. Ingen har återvänt.

  139. Det finns inget mer vi kan göra.

  140. Vi får hoppas
    på gudarnas rättvisa och ödet.

  141. Varför hade de inte återvänt?

  142. Fanns det verkligen inget att göra,
    som hon sa? Bara att vänta?

  143. Men hur oroliga alla än var
    behövde sysslorna på gården skötas...

  144. ...grisarna få mat och maten lagas.

  145. Tänk ändå att mamma varit här,
    på den här gården-

  146. -för bara några dagar sen.

  147. Vi var tvungna att göra nåt, men vad?

  148. Och hur?

  149. Vi bestämde oss för att stanna
    och äta, och sova på saken.

  150. Vi berättade lite av vår historia.

  151. Vad vi har varit med om, så gott det
    gick på Fridolins enkla fornnordiska.

  152. Men det var ingen munter stämning
    på gården den kvällen.

  153. Hur hade det gått
    där i striden vid borgen?

  154. Jag kunde inte låta bli
    att vara rädd för det värsta.

  155. God natt.

  156. Va?

  157. Var är flickan?

  158. Fly, Nim!

  159. Tack.

  160. Aj!

  161. Aj!

  162. -Aj!
    -Vad hände?

  163. Jag gjorde illa mig.

  164. -Vart tog de vägen?
    -Lugn, vi hittar dem så småningom.

  165. Varför följer de efter oss?
    Vad är det de vill?

  166. Mitt skrapsår
    var nog vårt minsta bekymmer.

  167. Om min dröm stämde var mamma
    fången hos den där hemska Kjettil.

  168. Vi var jagade,
    och allt såg hopplöst ut.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid, Teckenspråk
Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Järnåldern, Magi, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mitt liv som grej

Nagellacket

Fanny slänger sitt nagellack men missar papperskorgen. På så sätt får nagellacket en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett nagellack för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tulpanlökar till middag

Piddeviddevitt pompom!

Ritas mamma och pappa har skilt sig. Pappa har gift sig med Tant Ank, som Rita kallar "mor". Men till mamma säger Rita fortfarande mamma såklart. Anna Lyons läser Rita Törnqvists bok.