Titta

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Om Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat : Sista resanMaterialDela
  1. Jag hade drömt om mamma.

  2. Vi hade väckts tidigt på morgonen.

  3. Aj!

  4. Vi hade flytt
    och gömt oss i skogen...

  5. -Aj!
    -Vad hände?

  6. ...med tusen frågor i huvudet.

  7. Tack.

  8. -Vad du kan mycket.
    -Det är inte jag som kan så mycket.

  9. Det var mest den där medicinkvinnan
    på stenåldern som kunde en hel del.

  10. Okej. De har tagit halsbandet.

  11. Varför det? Vem känner till det?

  12. Kanske nån
    som känner till den där sagan.

  13. Vem är den där mystiska härskaren?

  14. Jag känner igen honom.

  15. Jag känner igen honom från min dröm.

  16. Men mer ser jag inte.

  17. Det är hopplöst. Utan halsbandet
    kommer vi inte ens härifrån.

  18. Det finns väl bara en enda väg:
    framåt.

  19. Anfall är ju bästa försvar, sägs det.

  20. -Va?
    -Ja.

  21. Men hur då?

  22. Vi har ju inget.

  23. Vi har en del kunskap,
    som du precis själv påpekade.

  24. Med den, och ett och annat
    ur Fridolins älskade ryggsäck-

  25. -gjorde vi ett galet försök.

  26. Vi hade ingen ordentlig plan,
    men vi kunde inte bara lämna mamma-

  27. -om hon var fången i den där borgen
    hos den hemske Kjettil-

  28. -utan att försöka.

  29. -Det har nästan torkat nu.
    -Fantastiskt.

  30. Vilket utomordentligt rep.

  31. -Den här kan vi ha nytta av.
    -Har du snott den?

  32. Jag lånade den av stenåldersbönderna.
    Fantastiskt exemplar.

  33. Och titta vad jag fann
    längst ner i väskan.

  34. Den allra sista kolan.

  35. Den behöver vi.

  36. Fantastisk gräddkola.

  37. Vi visste att vi inte befann oss
    så långt från borgen.

  38. Fridolin trodde att han kunde hitta
    med hjälp av vad de sagt på gården.

  39. Enligt mina beräkningar
    är vi en knapp kilometer från borgen.

  40. Vi smög dit i skymningen.

  41. Jag känner igen det
    från mina drömmar.

  42. -Va?
    -Det är där.

  43. Jag vill inte ha!

  44. Låt mig vara!

  45. Hallå?

  46. Vem är det?

  47. -Nim!
    -Mamma!

  48. Älskling.

  49. -Och Fridolin. Vad gör ni här?
    -Jag har drömt om dig.

  50. Vi måste härifrån
    innan vakterna upptäcker er.

  51. -Hur har ni...
    -Det är en lång historia.

  52. -Vi måste härifrån.
    -Jag ska se vad jag kan göra.

  53. Jag har den där hårnålen
    från bronsåldern.

  54. -Vem är den där hemska hövdingen?
    -Du kommer inte tro det.

  55. -Det är professorn.
    -Professorn?!

  56. Det är inte klokt. Hur...?

  57. Han har fått tag
    på alla tre halsbanden.

  58. I morgon ska han sätta dem på sig
    inför folket.

  59. -Han tror att han ska bli...
    -...mäktig som en gud, som i sagan.

  60. Det vore slutet.
    Det vore en fullständig katastrof.

  61. Kom.

  62. -Kom.
    -Va?

  63. Försiktigt, Nim.

  64. Om det stämde, det som stod i sagan-

  65. -var vi tvungna att stoppa professorn
    till varje pris.

  66. Jag tror att han sover i det huset.

  67. Dörren var olåst.

  68. Professorn verkade sova tungt.

  69. Jaså?

  70. Hela familjen är samlad.

  71. Trevligt att ni kom hit
    lagom till min lilla ceremoni.

  72. I morgon
    tar jag på mig de tre halsbanden-

  73. -och blir den mäktigaste
    av dem alla nånsin genom alla tider.

  74. -Du är galen, Kjell!
    -Kalla mig Kjettil!

  75. Kjettil den mäktige!

  76. Jag tänker nämligen skriva historia.

  77. Det är annat
    än dina små löjliga flintknackare.

  78. Dina små enkla människor
    med sin vardag.

  79. Världen minns kungar, krigen,
    segrarna - de stora visionerna.

  80. Har historien inte lärt dig nåt?
    Såna som du gör att andra får lida.

  81. Du är ju dummare än jag trodde.
    Om du inte hade varit så korkad-

  82. -hade jag kanske skonat ditt liv
    och gjort dig till...

  83. ...min drottning.

  84. Det kanske inte är för sent än,
    eller vad säger du?

  85. Jag dör hellre än blir din drottning.

  86. Så bra.

  87. Då får du väl dö med din idiotiska
    dotter och den där fånige Fridolin.

  88. Men först får ni bevittna när jag tar
    på mig de tre halsbanden med en gång.

  89. Varför vänta?

  90. Sen ska jag prova mina krafter på er.

  91. Hallå!

  92. Hon är min.

  93. -Det ska bli roligt med kaninjakt.
    -Vad tänker du göra, Kjell?

  94. Fort! Vi befriar de andra.

  95. Skynda er! Kom!

  96. Det var den hemska skogen
    från mina drömmar.

  97. Aj.

  98. Nu är du fast, din råtta.

  99. Halsbandet. Ge mig halsbandet!
    Annars skjuter jag!

  100. Stanna!

  101. Vilka är ni?

  102. Jag skjuter!

  103. Tre var halsbanden de bar.

  104. Som kartor över gliporna
    i tidens väv.

  105. Hey!

  106. Hey! Han är borta!

  107. Kjettil är borta!

  108. Ja!

  109. Ja, tänk.

  110. När den där hemska professorn var
    borta blev alla genast vänner igen.

  111. Sen hade vi en härlig fest på gården-

  112. -som varade hela kvällen
    och ända in på natten.

  113. Hur ska vi ta oss hem
    utan halsbanden?

  114. Ingen aning.

  115. Det här kanske också får vara hemma.

  116. Ja.
    En tid likaväl som en plats, kanske.

  117. Den natten drömde jag en sista gång.

  118. Vakna.

  119. -Vi ska hem nu.
    -Va?

  120. -Hur då?
    -Kom.

  121. Vart ska vi?

  122. Här!

  123. Vi har ju inga halsband.

  124. Oj, vi är på utgrävningen.
    Hur gick det här till?

  125. Bra, Nim.
    Jag vet inte vad du gjorde, men...

  126. Här står ju min cykel.

  127. Varför hade du halsbandet?

  128. Jag måste tappat cykelnyckeln.

  129. Kom, nu går vi hem och kokar te.

  130. Jag får ordna det sen.

  131. Efter drottning Estrid
    och hennes dotter står denna sten.

  132. Två drottningar i tanke och handling.

  133. Kjettil den mäktige härskade...

  134. Ja, så det var min berättelse.

  135. Det verkar knappt sant, allt som
    hänt, nu när jag sitter här hemma.

  136. Hade jag inte varit med om allt själv
    hade jag knappt trott på det.

  137. Nu börjar Melodikrysset!

  138. -Vi har bakat kakor.
    -Okej.

  139. Vill du ha en liten kaka?

  140. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid, Teckenspråk
Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Järnåldern, Magi, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Arkeologens dotter

Festen för de döda

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tulpanlökar till middag

Ett ärr som har räddat ett liv

Rita har blivit åtta år. Det är krig i Europa och tyskarna har tagit Holland, där Rita bor. En dag träffar hon en pojke som varit i ett läger. Anna Lyons läser Rita Törnqvists bok.