Titta

Arkeologens dotter - syntolkat

Arkeologens dotter - syntolkat

Om Arkeologens dotter - syntolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - syntolkat : Hövdingar och bönderDela
  1. Vi behöver fler trälar
    till fabriken jag ska bygga.

  2. -Store herre, Kjell...
    -Kalla mig Kjettil.

  3. Kjettil, vi har fått rapporter
    om att rebellerna samlar sig.

  4. En märklig kvinna är deras ledare.

  5. De kallar henne Estrid.

  6. Vi befann oss på bronsåldern,
    3 500 år tillbaka i tiden.

  7. Fridolin hade klantat till saker
    och hoppat i en helig sjö-

  8. -fått skäll och blivit genomblöt.

  9. -Va?
    -Vad har du på dig?

  10. Det är både praktiskt och skönt,
    ska jag säga dig. Trevligt.

  11. Språkkalibratorn har dragit
    sin sista suck. Den är helt kaputt.

  12. Den tålde inte badet.
    Vi får nog aldrig i gång den igen.

  13. -Vi måste få veta nåt om mamma ändå.
    -Ja, om vi kan.

  14. -Tänk att vi är på bronsåldern.
    -Helt galet.

  15. Det är alla arkeologers dröm
    att få se sånt här.

  16. Bronsåldern.

  17. Tänk. Man hade börjat använda metall.

  18. Mest till lite fina småsaker.

  19. Otroligt tjusig.

  20. -Har du sett?
    -Är det en potatissticka?

  21. Nej, det är en hårnål.

  22. Och så ull till kläder.

  23. Och flera andra nya uppfinningar.

  24. Har du sett?
    Man har börjat med hjul nu.

  25. -Vilka skickliga hantverkare.
    -Ja.

  26. De verkar inte särskilt glada
    över att vi är här.

  27. Lite bekymrade verkar de onekligen.

  28. Oj! Vilken trädgård.

  29. Är det inte kvanne?

  30. Ja, visst verkade de bekymrade.

  31. Men just då
    tänkte jag inte så mycket mer på det.

  32. Vi hade fullt upp
    med allt vi ville se-

  33. -och hur vi skulle göra nu
    när språkkalibratorn inte fungerade.

  34. Har ni sett Astrid?

  35. Det är min mamma.

  36. Nej, vi har inte sett nån sån här.

  37. Du vet... Hövdingen.

  38. -Hövdingen.
    -Hövdingen?

  39. Han reser långt
    och köper brons och säljer annat.

  40. Han kan säkert veta.

  41. Du och jag kan gå och fråga. Nu går vi.

  42. Jag förstod inte riktigt-

  43. -men hon verkade vilja att jag skulle
    följa med till den där hövdingen.

  44. -Jag ska bara till hövdingen och...
    -Va?

  45. -Jag ska fråga om mamma. Vi ses sen!
    -Ja.

  46. Trodde jag.

  47. Vad jag inte visste,
    när jag följde kvinnan bort-

  48. -var att det var det sista jag såg
    av den lilla bronsåldersbyn.

  49. Svinmålla.

  50. En bitter ört, minsann.

  51. Bondbönor.

  52. Här har vi hirs.

  53. Du har mycket smaskigt här.

  54. Ja.

  55. Trevligt att vi skulle
    sitta här tillsammans, just vi.

  56. Vem kunde ana det?

  57. Egentligen är ju jag och Nim
    från långt, långt fram i tiden.

  58. Hade språkkalibratorn fungerat -
    men den är kaputt-

  59. -hade jag kunnat förklara lite mer.

  60. Till slut hamnade vi här
    i bronsåldern.

  61. Ni kallar inte det här bronsåldern,
    men vi kallar den här tiden det.

  62. Var är Nim?

  63. Var är Nim?

  64. Jag hade inget val.
    Annars hade han tagit Hemosch.

  65. Din fördömda kanalj!
    Var har du gjort av henne?

  66. Jag var tvungen.

  67. Han ger oss skydd,
    och vi måste ge honom trälar.

  68. Är ni inte kloka? Va?!

  69. Var har ni gjort av henne?
    Nu hämtar du hit henne genast!

  70. Hövdingen har henne.
    De reser tidigt i morgon.

  71. De har vapen. Vi kan inget göra!

  72. I morgon far vi västerut.

  73. Det är jag.

  74. Vad gör du, usling?

  75. Döda honom.

  76. Nej.

  77. Gör honom till roddarslav.

  78. Det är en musikspelare.

  79. Freestyle. En trevlig apparat.

  80. Man sätter på på...

  81. De här. Man sätter på dem.

  82. Det är bra.

  83. Vad ska du ha för den?

  84. Henne här i utbyte.

  85. Och de här, också.

  86. En, två, tre. Allihopa.

  87. Okej? Tack.

  88. -Tänk att du kom.
    -Det är klart att jag gjorde det.

  89. Jag lovade ju
    att jag inte skulle lämna dig.

  90. Utmattade somnade vi där,
    under den stora eken.

  91. Vad ska vi göra nu?

  92. Vi måste härifrån
    innan hövdingen ändrar sig.

  93. Bönderna kan vi inte
    gå tillbaka till.

  94. Jag drömde om mamma.
    Att de hade vapen.

  95. De var liksom svartare och silvrigare
    och glänste.

  96. Vi ska kanske vidare framåt i tiden.
    Det där låter ju inte som brons.

  97. Hur hittar vi skepp
    som seglar över berg?

  98. Såna har jag aldrig hört talas om.

  99. Vi får ta oss till havet
    och se om vi ser några båtar.

  100. -Det är det enda jag kan komma på.
    -Okej.

  101. Han lurade oss!

  102. Hämta hit honom!

  103. Det var inte långt till kusten.

  104. Men några båtar såg vi inte.

  105. Särskilt inga som seglade över berg.

  106. -Vilka var det?
    -Jag tror att det är hövdingens män.

  107. Dem har jag fått nog av.

  108. Titta. Vad är det här?

  109. Oj!

  110. Hällristningar.
    Det var vanligt på den här tiden.

  111. Vilka roliga figurer,
    och så alla skepp.

  112. Hur många skepp som helst.

  113. Skepp...

  114. "På berget där skeppen seglar."

  115. -Det måste vara här.
    -Du menar som på halsbandet.

  116. Självklart!

  117. Det är på det här berget
    klyftan finns. Kom!

  118. "När middagssolen lyser in i klyftan
    på berget där skeppen seglar."

  119. Här har du klyftan. Vi går runt.

  120. -Det här måste vara klyftan.
    -Symbolen måste vara här nånstans.

  121. -Ser du nåt?
    -Nej.

  122. Nej.

  123. Här! Kolla!

  124. Fantastiskt.

  125. "När middagssolen skiner in
    i klyftan" borde vara alldeles strax.

  126. Ja.

  127. Nu, Nim. Alldeles strax. Kom.

  128. Är du redo?

  129. Hör du?

  130. Kom igen då!

  131. -Nu.
    -Kom igen då!

  132. Jaha. Det var nära det berömda ögat.

  133. -Var är vi nu då?
    -I en ny tid, antar jag.

  134. Ja. En ny tid.

  135. Ja, ännu en ny tid.

  136. Vi reste och reste-

  137. -utan att veta var vi hamnade
    och var vi skulle hitta mamma.

  138. Jag är faktiskt jättehungrig.
    Har vi inget vi kan äta?

  139. -Va?
    -Jag har inte ätit sen stenåldern.

  140. -Vi kanske kan plocka lite...
    -...blåbär?

  141. Vänta.

  142. Just det. Oj.

  143. En syltsmörgås från framtiden,
    som jag bredde åt dig i går.

  144. Tack.

  145. Jag måste vila lite.
    Jag är helt slut.

  146. Ja...

  147. Vi visste ju inte ens hur det där
    halsbandet fungerade, egentligen-

  148. -men visst skrev mamma nåt om...

  149. Det finns ett sammanhang.
    Jag känner det på mig.

  150. Borgen, halsbandet, järnåldersgården.

  151. Och så har vi den där sagan
    om nornornas halsband.

  152. Tänk om det var här de landade.

  153. "Tre var nornorna vid
    Yggdrasils rötter, vid Urds brunn."

  154. "Ödets makt var i deras händer."

  155. De arbetade dag och natt
    med att spinna livets trådar.

  156. Tre var halsbanden de bar, som kartor
    över gliporna i tidens väv.

  157. Som nycklar och nyckelhål
    i en och samma.

  158. Ingen skulle ensam bära alla tre.
    Blott Oden sån makt må ha.

  159. Men en dag Loke,
    trött på nornornas ordning-

  160. -förvandlade sig till en hök
    och stal halsbanden.

  161. I Asgård på gudarnas gille
    Loke sen skröt om sina fynd-

  162. -mer och mer för varje stop mjöd.

  163. Oden, den mäktige, blev så vred av
    det han såg - vrålade med sån kraft-

  164. -att Loke flydde skrämd ur salen
    och kastade halsbanden ifrån sig.

  165. Som tre ljus i natten
    föll de sen ner i Midgård-

  166. -bland människors boningar
    och där förblev.

  167. Gömdes, glömdes,
    och ingen dem mera söker.

  168. Blott nornorna minns.

  169. Har du sett den här? En saga.

  170. Otroligt intressant.

  171. Men det är ju bara en saga, och
    sag...

  172. Eller så är världen mycket märkligare
    än vad jag nånsin har trott.

  173. Nu letar vi upp Astrid.

  174. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid
Ämnesord:
Arkeologi, Bronsåldern, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Arkeologens dotter

Svärd av järn

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lilla L

De flesta har hört talas om hunden Laika, det första djuret i rymden. Det här är berättelsen om hennes liv på 1950-talet. Laika var en gatuhund men blev sedan ett försöksdjur. I ett laboratorium tränades hon för att klara den svåra resan. Hon fick röra sig i trånga utrymmen och äta speciell mat. När Laika skickats ut i rymden dog hon efter bara några dagar för att det blev för varmt i rymdkapseln. Laika är fortfarande känd över hela världen. Hon har porträtterats på frimärken, det har skrivits böcker om henne och hon står staty utanför laboratoriet i Ryssland. Laika och andra försöksdjur lär människorna hur man kan resa ut i rymden utan att dö.