Titta

UR Samtiden - Littfest 2019

UR Samtiden - Littfest 2019

Om UR Samtiden - Littfest 2019

Seminarier med författare och konstnärer inspelade den 14-16 mars 2019 på Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest.

Till första programmet

UR Samtiden - Littfest 2019 : Meg RosoffDela
  1. Min dotter läser inte mycket, så hon
    fick betalt för att läsa mina böcker.

  2. Men hon är 21 nu och väldigt dyr!

  3. Hej och välkomna!
    Vad roligt att se så många här.

  4. Och jätteroligt att ha dig här, Meg.
    Det är andra gången du är i Umeå.

  5. Ja. Jag grejar inte det här! Vänta lite.

  6. -Du fick se lite...
    -Förlåt! Det var ingen bra början.

  7. Du fick se lite äkta svenskt väder.

  8. Jag är från Boston, så jag är van.
    Jag gillar snö.

  9. Ja, det är andra gången jag är i Umeå.

  10. Jag är den enda brittisk-amerikanska
    som har varit med två säsonger-

  11. -så jag får komma tillbaka
    två gånger till.

  12. Meg, din första bok "Så har jag det nu"
    gavs ut 2004.

  13. Du har skrivit flera ungdomsromaner,
    bilderböcker och en roman för vuxna-

  14. -och nyligen kapitelböcker.

  15. Det här är "Good dog, McTavish",
    eller på svenska "En duktig hund".

  16. Och vi har precis gett ut uppföljaren,
    "En duktig hund på vift".

  17. "McTavish goes wild" på engelska.

  18. Men jag börjar med nåt annat.
    Jag börjar med när du var barn.

  19. Vad betydde böcker för dig som barn?

  20. Jag berättade för nån i går-

  21. -att nån, jag tror att det var min
    förlagsredaktör, vid ett tillfälle sa:

  22. "Inga författare hade ju vänner
    när de var barn."

  23. "De hade inte läst så många böcker
    om de hade haft vänner."

  24. Jag gillade nog inte mina få vänner.

  25. Så som barn läste jag fanatiskt.

  26. På den tiden, för jag är 62 nu-

  27. -så det var på den tiden när man
    bokstavligen läste hela bibliotek.

  28. Jag läste...

  29. För nu köper man böcker på Amazon
    eller nåt, men på den tiden...

  30. Jag läste allt.
    Särskilt sånt som handlade om djur.

  31. Jag betade av bibliotekets hyllor-

  32. -och sen väntade jag vid vagnen med
    nya böcker-

  33. -tills bibliotekarien ställde ut nya
    som jag tog och sprang hem med.

  34. Och jag läste en massa
    ytterst olämpliga böcker-

  35. -men det tycktes ingen bry sig om.

  36. I övrigt när jag var barn...
    Jag älskade böcker och djur.

  37. Jag ville så jättegärna ha en hund.

  38. Helst ville jag ha en häst,
    men den chansen var obefintlig-

  39. -så jag sänkte mina krav lite.
    Mina föräldrar sa nej år ut och år in.

  40. Jag hade en massa planer om
    att jag skulle låtsas att jag var galen.

  41. Först ville jag bli blind,
    för att få en ledarhund.

  42. Sen tänkte jag låtsas att jag var galen
    för att få gå till en psykiater-

  43. -som skulle säga: "Vad står på, liten?"

  44. Då skulle jag säga: "Jag är galen
    för att jag inte har nån hund."

  45. Då skulle mina föräldrar inse att jag
    måste ha en hund för att bli frisk.

  46. Det funkade inte heller,
    men när jag var elva fick jag en hund.

  47. Ja, jag menar...

  48. Det är det jag minns av min barndom.

  49. Jag försökte mest hålla mig undan
    mina tre systrar-

  50. -och bara umgås med min hund.

  51. Och dina böcker.
    Har du alltid velat bli författare?

  52. Jag... Alltså, nu för tiden
    träffar barn författare hela tiden.

  53. Det är ofta litteraturfestivaler
    och författare besöker skolor.

  54. Men jag visste inte ens
    vad en författare var.

  55. De var mystiska varelser som fanns
    långt bort och föddes med en gloria-

  56. -så jag vågade inte sträva efter
    att bli författare.

  57. Men i hemlighet var det nog min dröm.

  58. Men ingen sa nånsin:
    "Meg, du kan bli författare."

  59. Man sa alltid: "Du kan ha ett jobb
    där du skriver lite."

  60. Jag jämförde mig aldrig med
    författare som jag älskade.

  61. De var så fantastiska och jag trodde
    att jag aldrig skulle kunna skriva så.

  62. Faktiskt så när jag till slut beslöt mig
    för att jag måste skriva en bok-

  63. -för jag var 46 och full av självförakt
    för att jag hatade mitt jobb...

  64. Den första bok som jag skrev
    var en hästbok.

  65. Det var det enda som jag
    var säker på att jag kunde skriva-

  66. -för hur svårt kunde det vara?
    Det är ju alltid samma berättelse.

  67. En rik flicka, en fattig flicka
    och en vacker häst.

  68. Den rika flickan förtjänar inte hästen
    och till slut får den fattiga den.

  69. Det var det enda jag behövde fylla i
    med, och det tyckte jag att jag klarade.

  70. Jag skrev faktiskt den boken,
    men den sprang ifrån mig.

  71. Jag lärde mig en värdefull läxa då.

  72. Jag tänkte mig att läsarna
    skulle vara hästtjejer på elva, tolv år-

  73. -så tjejerna i boken var lite äldre.
    Tjejerna i boken var i femtonårsåldern.

  74. Den rika var vacker men bortskämd-

  75. -och hennes pappa var tvungen
    att hitta en ridlärare åt henne-

  76. -för det händer i varenda hästbok!

  77. Pappan anlitar en ridlärare,
    och det är oftast en gammal granne-

  78. -som haltar på grund av en gammal
    ridolycka när han red kapplöpningar.

  79. Men jag ville inte använda det,
    för det var uttjatat-

  80. -så jag lät pappan åka till Paris och
    anlita en ridlärare, av nån anledning.

  81. Det var en stilig, ung kille.

  82. Den vackra flickan och den unge
    ridläraren kom först inte överens-

  83. -men så en kväll i ladan
    när det snöade eller nåt liknande-

  84. -så ledde det ena till det andra,
    och plötsligt skrev jag en sexscen!

  85. Jag somnade nöjd med dagens insats,
    men sen vaknade jag och insåg-

  86. -att jag skrev om sex
    mellan en 15-årig tjej-

  87. -och nån sorts 28-årig parisisk sexgud.

  88. Då tänkte jag att det var illa och
    olagligt, så polisen blev inkallad.

  89. Jag tror att hon i första utkastet
    blev gravid och fick göra abort.

  90. Och det väcktes åtal... Det var
    hundratals sidor helt utan hästar!

  91. När min agent fick boken sa hon:
    "Du kanske ska testa nåt annat..."

  92. Det var mitt allra första försök.
    Nu avvek jag verkligen från ämnet!

  93. -Men sen testade du nåt annat.
    -Ja, sen skrev jag "Så har jag det nu".

  94. Jag visste inte alls om den var bra.

  95. Min agent ringde och sa
    att hon tyckte att den var lysande.

  96. Jag jobbade i reklambranschen
    och där var alla så hemska-

  97. -så är min agent ringde tänkte jag:
    "De i förslagsbranschen är så rara!"

  98. Jag trodde inte att hon gillade boken
    utan att hon bara var artig.

  99. Men tydligen var den bra.

  100. Det är svårt att veta om ens egen bok
    är bra. Ibland vet jag, men oftast inte.

  101. Men du har några som läser
    dina böcker och som du litar på?

  102. Min man läser alltid mina böcker,
    men han är min hårdaste kritiker.

  103. Han hoppar över "det här är bra"-

  104. -och säger bara: "Allvarligt?
    De där trettio sidorna är urtrista!"

  105. Han undviker beröm
    och går rakt på kritiken.

  106. Det har jag mer nytta av,
    jag behöver inte uppmuntras.

  107. Min dotter läser inte mycket, så hon
    fick betalt för att läsa mina böcker.

  108. Men hon är 21 nu och väldigt dyr!

  109. Ja, det är svårt.

  110. Du har skrivit böcker
    som är väldigt olika varann.

  111. Vissa är jättekomiska,
    som "I begynnelsen var Bob"-

  112. -som jag tycker är roligast.

  113. Vissa är väldigt vackra och tragiska-

  114. -som "Den jag var", som är min favorit.

  115. Sen har vi de gulliga och roliga
    "En duktig hund"-böckerna.

  116. Alla är väldigt olika, men ändå
    väldigt mycket du och din röst.

  117. Så hur hittade du din röst, och hur kan
    du skriva så skilda saker med den?

  118. Hur hittar man sin röst...?
    En röst är nåt mycket märkligt.

  119. Det pratas för lite om rösten.

  120. Man pratar om handling och stil.

  121. På kurser för kreativt skrivande säger
    de att den första meningen är så viktig.

  122. Men man pratar inte om vad en röst är.

  123. För mig är det nästan det väsentliga.

  124. Det är bra att kunna bilda en mening-

  125. -men om man inte kommunicerar-

  126. -nåt väldigt djupt och viktigt
    om sig själv när man skriver-

  127. -och även när man målar tavlor,
    arbetar, är en förälder eller en vän...

  128. Allt det som man som person gör-

  129. -blir bättre om man gör dem
    med nån slags kraft-

  130. -som kommer ur ens undermedvetna,
    från den man verkligen är.

  131. Om man låtsas vara en sån
    som skriver böcker, eller en sån som...

  132. Jag får ofta höra: "Jag tänker tjäna en
    massa pengar på en detektivroman."

  133. Det gör man inte, för älskar man inte
    detektivromaner, går det inte att fejka.

  134. Om man älskar dem kommer rösten
    djupt inifrån en uppriktig fascination-

  135. -för detektivromaner, vilket betyder
    att jag aldrig kommer att skriva en.

  136. Det som jag försöker uttrycka
    är att ens röst tillämpas på allt.

  137. Vad man än gör i livet,
    om man har en stark röst-

  138. -innebär det att allt som man säger
    och gör kommer djupt inifrån en.

  139. Det enda jag kan jämföra det med-

  140. -är att om man har sjungit i en kör,
    eller hört nåt om sång-

  141. -så säger de att man ska sjunga från
    magen. Det gäller även för skrivandet.

  142. Om man skriver från djupet av sin
    hjärna, ibland en djup, mörk plats-

  143. -så är ens röst alltid äkta.

  144. Även när jag skriver för nioåringar
    och roliga böcker hundar-

  145. -finns det fortfarande nåt slags
    vasst inslag-

  146. -som är jag och som tydligt framträder-

  147. -så att man vet att det är min bok.
    Jag har ett jättebra exempel på det.

  148. En kvinna skrev länge en spalt i The
    Guardian - "Att leva med tonåringar"-

  149. -och alltid anonymt. Jag läste
    den inte, för jag hade inga tonåringar.

  150. Alla spekulerade kring vem hon var.

  151. Jag frågade journalistvänner om de
    visste vem det var, men alla sa nej.

  152. Det var en ryslig spalt!
    Hemsk mot hennes barn.

  153. En vacker dag läste jag den, och efter
    typ två stycken visste jag vem det var-

  154. -eftersom jag kände igen,
    inte hennes stil, utan hennes röst.

  155. Jag var bekant med hennes röst.

  156. -Du kände igen henne.
    -Ja, exakt.

  157. Så om man läser alla mina böcker
    kan man bilda sig en bild av mig-

  158. -fast antagligen i snällare tappning.

  159. Är det nån skillnad för dig att skriva
    för vuxna, tonåringar eller barn?

  160. Skriver du ens för de grupperna?

  161. Författare har en teori att man...

  162. Att man skriver om eller för
    det ställe i livet där man fastnade.

  163. Så om man träffar
    en barnboksförfattare-

  164. -som främst skriver bilderböcker-

  165. -så upptäcker man ofta att nåt hände
    dem när de var sju, åtta, nio år gamla-

  166. -som var mycket dramatiskt.
    Jag hade faktiskt en elev en gång...

  167. Jag ställde frågan till klassen-

  168. -varför de ville skriva bilderböcker
    eller varför de skrev för tonåringar.

  169. En ung kvinna ville skriva bilderböcker-

  170. -och hon sa till mig
    att hon hade avverkat hela sin skoltid-

  171. -i tron att världen skulle vara suddig.

  172. Till slut togs hon till en optiker
    för att få glasögon-

  173. -och plötsligt, när hon var nio, fick
    världen skärpa. Det var dramatiskt!

  174. Därför skriver hon kring den åldern
    när hennes värld fick skärpa.

  175. I mitt fall började nog den svåraste
    tiden i mitt liv när jag var runt elva-

  176. -när mamma sa att jag skulle bli
    en vuxen kvinna. Jag grät i en vecka.

  177. Sen pågick den tills jag var 45
    och jag började skriva romaner.

  178. Så för mig var det en pubertet
    som bara fortgick-

  179. -och när man undrar vad man ska bli.

  180. Den frågan ställde jag mig dagligen
    i cirka 35 år.

  181. "Kommer nån att bli kär i mig?"
    När jag var 32 träffade jag så min man-

  182. -och vid det laget hade mamma
    helt gett upp. Hon trodde att jag...

  183. Men det hör inte hit.

  184. Så jag skriver om den övergången-

  185. -mellan barndom och vuxenliv.

  186. Många anser att det sker
    när man är 11-19 år-

  187. -eller 15-19 år, eller 19-21 år.

  188. Men i min erfarenhet, vid 62 års ålder-

  189. -tror jag att frågan "hur kan jag
    vara en vuxen och ha en identitet?"-

  190. -är en fråga som man börjar ställa sig
    när man är nio eller tio-

  191. -när man börjar inse att man en dag
    dör och att livet inte är för evigt.

  192. Att ens föräldrar inte alltid finns där.

  193. Och man fortsätter att ställa sig
    den frågan på olika sätt hela livet.

  194. Jag visste inte vad jag skulle bli.

  195. Jag vågade inte börja skriva
    förrän jag var 46 år.

  196. Jag känner att processen med
    att försöka hitta en identitet-

  197. -kanske har saktats ner lite,
    för jag har lärt mig saker med åren.

  198. Men den har inte upphört.
    Man hittar inte plötsligt sin identitet.

  199. Sökandet tycks pågå tills man dör.

  200. Och den förändras ju hela tiden.

  201. Jag känner att jag måste ta upp
    nåt som är en stor del av mitt liv.

  202. Jag upptäckte före jul att min älskade
    man som jag har varit med i 30 år-

  203. -har diagnostiserats med
    en dödlig sjukdom.

  204. Jag har haft en identitet tills nu,
    men nu måste jag bli nån annan.

  205. Nån som tar hand om honom
    och som inser att han inte finns där-

  206. -när jag är gammal, när min dotter
    gifter sig, och vid såna tillfällen.

  207. Jag säger det inte för att ni ska gråta,
    utan för att identiteten förändras.

  208. Den förändras när man får barn,
    och när ens föräldrar åldras och dör.

  209. Ett långt svar på en kort fråga!

  210. Men det är det som intresserar mig.
    Att hitta sin identitet.

  211. En mycket liten fråga!

  212. Och att låta boken utspela sig under
    puberteten är ofta en bra avgränsning-

  213. -om man inte vill skriva tusen sidor,
    för då börjar man hitta sin identitet.

  214. Därför skriver jag ofta om
    resans början-

  215. -antingen kring åldrarna 11-12
    eller 18-19-

  216. -för jag tycker att det är mer
    sympatiskt att krisa när man är 18-

  217. -än när man är 45.
    Men så är jag också partisk.

  218. Utforskar du det som du går igenom
    just nu i ditt skrivande på nåt sätt?

  219. Nej. Jag berättade det för min agent-

  220. -som är en nära vän
    och som älskar min man.

  221. När jag berättade om diagnosen var jag
    rädd att hon skulle säga "skriv om det".

  222. Jag vill inte ens tänka i de banorna.

  223. Med det inte sagt att jag aldrig
    skriver om det, men det är för...

  224. Det är för privat. Säger jag
    och berättar det för främlingar!

  225. Men jag vill inte göra en berättelse
    av det. Det är för verkligt.

  226. Ja.

  227. Jag lämnar det ämnet
    och pratar lite mer om djur i stället.

  228. I går höll du en föreläsning
    på Stockholms universitet-

  229. -om djur inom barnlitteraturen-

  230. -och om djur som identifiering
    eller som vänner-

  231. -eller som "den andre".
    Kan du berätta lite mer om det?

  232. Min mamma, som är 89 år,
    skaffade sin första egna hund...

  233. Hon har haft två hemska äktenskap.

  234. Hon skaffade hund när hon var 80,
    och det här är typiskt mamma, hon sa:

  235. "Jag tar den på prov, om det inte går,
    ger jag tillbaka den." "Nej då", sa jag.

  236. Nu har hon blivit skröplig fysiskt
    och bräcklig mentalt-

  237. -och älskar hunden över allt annat.

  238. Mina två systrar och jag har under
    tio års tid försökt reda upp hennes liv.

  239. Alla med gamla föräldrar vet
    att det kan vara väldigt invecklat.

  240. Hon lämnade sin man när hon var 86.
    Alltså, allvarligt talat, mamma?

  241. Så vi tre... Jag flyger fram och
    tillbaka till Kalifornien varje månad-

  242. -och mina systrar... Alla pausar
    sina liv för att reda upp hennes.

  243. Så en gång stod vi tre där, och
    hennes hund var med henne i sängen-

  244. -och hon sa: "Charlie, jag älskar dig
    mer än nån annan i hela världen!"

  245. Mina systrar och jag såg på varann:
    "Jaså? Då kan han ta hand om dig!"

  246. Men det har fått mig att fundera över-

  247. -vilken ställning som djur har
    i våra liv nu i förhållande till förr.

  248. När vi hade hund när jag var barn
    var vi en familj, och sen hade vi hund.

  249. Hunden var underordnad oss.
    En mindre viktig familjemedlem.

  250. Medan hundarna som jag har nu...

  251. Min man säger att om han ska
    rangordna familjen efter betydelse-

  252. -så kommer jag först, sen Blue,
    den stora hunden, sen Juno, den lilla-

  253. -sen Gloria, vår dotter,
    och sen han längst ner.

  254. Det känns som om hundar
    har fått en annan roll i våra liv.

  255. Kanske för att våra liv är
    mer invecklade.

  256. Folk skiljer sig
    och barn flyttar hemifrån.

  257. Det som vi alla tycks törsta efter
    är en villkorslös-

  258. -och någorlunda okomplicerad kärlek.

  259. Och jag tror att kanske djur har den
    rollen i större utsträckning nu än förr.

  260. Jag kan ha fel om det.
    Jag minns inte frågan!

  261. Om djuret i en bok är med som
    identifiering eller tar en väns plats?

  262. Djur kan ha olika roller.

  263. Under min föreläsning i går sa jag
    att mitt favoritdjur i alla mina böcker-

  264. -är ett djur som jag har hittat på.

  265. Jag skrev "I begynnelsen var Bob" om
    att Gud visar sig vara en 19-årig kille-

  266. -och att det förklarar
    varför universum är en sån soppa.

  267. Som barn undrade jag alltid...

  268. Alla sa att det var så fantastiskt
    att Gud skapade världen på sex dagar.

  269. Men som världen ser ut undrade jag
    varför han inte avsatte några månader.

  270. För om han hade tänkt igenom allt,
    hade världen kanske sett bättre ut!

  271. Jag tänkte att om Gud var en tonåring-

  272. -hade han kanske haft fem år på sig,
    men han sköt upp det hela tiden.

  273. Han ville sova, och han hade en tjej.

  274. Plötsligt hade han en vecka kvar, och
    skapade världen fort och med misstag.

  275. Så karaktären i boken som jag
    verkligen älskade är en liten varelse.

  276. Ett mellanting mellan en myrslok
    och en pingvin.

  277. Han kallas en eck,
    och har det allra godaste köttet-

  278. -som finns inom nio tusen galaxer.

  279. Därför är han den ende av sin art,
    för alla andra har blivit uppätna.

  280. Han håller ett ömmande litet tal
    där han säger:

  281. "Varför skulle Gud",
    hans nittonårige ägare-

  282. -"komma på en så grym skapelse"-

  283. -"som att göra mig dödlig
    och låta mig veta att jag ska dö?"

  284. "Att dö, och veta att jag ska det?"

  285. Det är förstås det som vi människor
    lever med.

  286. Inte nog med att vi ska dö,
    utan vi vet även om att vi ska dö.

  287. Det kan jag tycka är en grym skapelse.

  288. Om en 45-årig bankir uttalar det
    låter det annorlunda-

  289. -än om man låter en liten varelse
    uttala det. Som snart ska bli uppäten.

  290. Så i det avseendet låter jag ett djur
    vara höjden av oskuldsfullhet.

  291. Mina kan ha olika roller. Ibland...

  292. McTavish är en adopterad hund.

  293. Jag gillade tanken att man skaffar
    en hund i tron att man räddar den-

  294. -men McTavish känner att det är
    hans ansvar att rädda familjen.

  295. Och de är bedrövliga. De kliver inte ur
    sängen i tid och har dåliga matvanor.

  296. McTavish måste då rädda familjen.

  297. Och han måste rädda dem hela tiden,
    för de är kaotiska.

  298. Det ligger en viss sanning i det.
    En hundägare sover inte till tolv.

  299. Jag går upp klockan åtta
    och går ut med hundarna-

  300. -men om jag inte hade hundar hade
    jag kanske sovit till elva varje dag.

  301. Och blivit en förskräcklig slusk.

  302. Men hundar ordnar in ens liv,
    så det gör McTavish i den boken.

  303. De är nästan som...

  304. Vad menar jag...?
    Som kören, eller deus ex machina-

  305. -i gamla grekiska dramer.

  306. De får en roll som en person
    inte riktigt kan axla i mina böcker.

  307. Ja, som i "Justin Case"?

  308. Justin Case är en osynlig greyhound.

  309. En osynlig greyhound
    som är mycket lojal till sin ägare.

  310. Vissa kan se honom, som hans ägare-

  311. -men även de som är välvilligt inställda
    till ägaren kan se honom.

  312. Hans flickvän kan inte se hunden,
    för hon är inte rätt för honom.

  313. Så det är nästan en sorts symbol för...

  314. ...sympati för karaktären. Det är svårt
    att sätta ord på. Jag har ingen teori!

  315. Jag gissar att alla här
    anser att böcker är viktiga.

  316. Kanske särskilt viktiga
    för barn och tonåringar.

  317. Varför är böcker viktiga enligt dig?

  318. Låt oss prata om barnböcker.

  319. Barnböcker, i alla fall i Storbritannien
    och i viss grad i USA-

  320. -ses som lite mindre fint att skriva.

  321. Jag har ofta fått frågan när jag ska
    skriva en riktig bok, alltså för vuxna.

  322. Jag har ibland under de fjorton,
    femton år som jag har skrivit böcker-

  323. -lite ursäktat att jag skriver för barn.

  324. När jag fick ALMA-priset...

  325. Nåt som påverkade mig starkt var att
    läsa vad Astrid Lindgren hade skrivit-

  326. -om att skriva för barn.

  327. Jag kände att jag instinktivt visste att
    det var viktigt, men hörde motsatsen.

  328. Astrid Lindgren pratade mycket om-

  329. -det faktum att de som kommer att
    ta över efter oss gamla är barn.

  330. Om man inte på tidigt stadium lär dem-

  331. -vad som är moraliskt
    och vad det innebär att vara människa-

  332. -så växer de upp utan att bry sig om
    varken andra eller om jorden.

  333. Det pratas mycket om i Storbritannien-

  334. -att barn vistas allt mindre i naturen.

  335. Nån ställde sig upp i parlamentet,
    mittemellan allt prat om brexit, och sa-

  336. -att om barn inte känner för naturen
    känner de inte ansvar att skydda den.

  337. Jag känner att böcker har den rollen,
    att de kan...

  338. Uppgiften är inte att läxa upp,
    utan att visa vad vänskap kan vara-

  339. -vad en relation till djur kan vara,
    vad en relation till familjen kan vara-

  340. -vad en relation till världen kan vara.

  341. Jag anser inte att böcker har
    baktankar. Den motsätter jag mig.

  342. Jag blir arg när folk säger:

  343. "Man måste tala om för barn
    att de måste vara snälla och belevade."

  344. Ibland tänker jag att man måste
    uppfostra barn till att bli anarkister.

  345. Men...

  346. Det man läser som barn påverkar en
    mer än det man läser som vuxen.

  347. Som barn läste jag om böcker många
    gånger, och de fastnade i skallen.

  348. Böcker som jag har läst som vuxen
    är ofta väldigt bra-

  349. -men efter en tid minns jag dem inte
    lika bra som böcker jag läste som ung.

  350. Så jag tror...

  351. Barn vill inte läsa lika mycket längre,
    för det är svårare än att se på tv-

  352. -eller på Youtube och sånt.
    Så är det. Men vi försöker.

  353. Jag vill engagera dem
    och visa att världen kan vara rolig.

  354. Och även att de kan ha makt-

  355. -för barn ses ofta som maktlösa
    och ser sig själva som maktlösa-

  356. -och att man kan ta makt,
    såväl som skänkas makt.

  357. Bibliotek, då?
    Vad betyder bibliotek för samhället?

  358. I Storbritannien stänger de bibliotek-

  359. -eftersom böcker ändå går att köpa.

  360. Men när jag går till bibliotek,
    som det fantastiska i Stockholm...

  361. Skandinavien har fantastiska bibliotek.

  362. Det är mer än en plats med böcker,
    det är ett ställe där barn kan ta plats.

  363. Och välja böcker själv
    utan att nån övervakar dem:

  364. "Läs den här, den är bra."

  365. Vi behöver fler skandinaviska bibliotek
    i Storbritannien.

  366. Du sa att som barn-

  367. -så blev du mycket påverkad
    om du läste en riktigt bra bok.

  368. Har du läst nåt som vuxen som har
    påverkat dig eller skrivandet mycket?

  369. Jo då, ständigt.
    Det finns böcker som jag älskar.

  370. Jag vill att alla böcker ska förändra
    mitt liv, men det gör de inte.

  371. Men det söker jag - en bok som
    förändrar hur jag tänker och känner.

  372. Och det är helt och hållet sant.

  373. -Vill du att jag ska nämna några?
    -Ja!

  374. Herregud...!
    Hilary Mantel är en av mina favoriter.

  375. "Wolf Hall" är bland det mest
    fantastiska som jag har läst.

  376. Hon lekte med språket
    och tredjepersonsperspektiv.

  377. Hon uppfann ett sätt att skriva. Jag
    vet inte hur det har gått att översätta.

  378. Det finns många av dagens författare
    som förändrar mitt liv-

  379. -men jag kan peka på alla böcker
    som jag läste som barn...

  380. Jag föreläste om "Katten i hatten"
    av Dr. Seuss. Den är inte så känd här.

  381. Katten i hatten var anarkist.
    Han var en läskig karaktär.

  382. Många barn är rädda för Katten,
    men jag identifierade mig med honom.

  383. Jag tror att jag blev lite av
    en anarkist tack vare honom.

  384. "Den hemliga trädgården"
    har jag läst säkert hundra gånger-

  385. -och kan nog den boken bättre
    än nån annan som jag har läst.

  386. Och alla de böckerna påverkade
    min känsla för moral.

  387. Jag var galen i engelska barnböcker.

  388. Vad hände? Nitton år gammal åkte jag
    till England och kom aldrig hem igen.

  389. När folk frågade varför jag föll
    för England så sa jag som det var-

  390. -att det var för att alla på tunnelbanan
    satt och läste böcker.

  391. Men nu spelar alla spel på mobilerna.

  392. -Du vet inte vad de gör! De kan läsa.
    -Nej, de kan läsa böcker, det stämmer.

  393. Men jag lärde mig om England
    genom böcker.

  394. Det var nåt som tilltalade mig.

  395. Ett sinne för humor och en känsla av
    historia som jag inte hade i USA.

  396. Och det anser jag fortfarande.

  397. Så får jag fråga om du skriver på nåt?

  398. Eller kommer det ut nåt nytt?

  399. Två till böcker om McTavish kommer.

  400. Jag väntar på besked om det blir fler.

  401. Jag skriver ett filmmanus av
    "Jonathan bortom all kontroll".

  402. Och det är jäkligt svårt!

  403. Alla säger att boken är så filmisk.

  404. Som om man enkelt kan ta den
    och göra ett filmmanus av den.

  405. Jag ser den som en film!

  406. Jag också,
    men inte den film som jag har skrivit.

  407. Det är riktigt svårt
    att göra film av en bok.

  408. Man måste ändra otroligt mycket!

  409. Sånt som funkar på sidan,
    men inte på filmduken.

  410. Jag är på sjunde eller åttonde utkastet.

  411. Och så skriver jag en ny ungdomsbok.

  412. Om kön och genus som vanligt.
    Men historien bakom är rolig.

  413. I USA händer det att vi säljer
    karaktärers namn i välgörande syfte-

  414. -på auktion.

  415. Nån ringer upp och frågar
    om man kan sälja en karaktärs namn-

  416. -till nån som skänker till välgörenhet.
    Jag har gjort det två gånger.

  417. Första gången skrev jag till personerna
    som hade betalat 1 500 pund eller så-

  418. -för att sonen skulle vara en karaktär.

  419. Jag hade ett underbart barn.
    Han var intressant och härlig.

  420. Så jag skrev till dem att jag ville
    berätta att karaktären är jättefin.

  421. "Enda kruxet är
    att pappan är alkoholist."

  422. "Han kan ha mördat sitt äldre barn
    oavsiktligt när han körde rattfull."

  423. Jag fick ett brev från deras advokat:

  424. "Om du inte byter ut namnet
    stämmer vi dig på allt du har."

  425. Jag försökte ju göra er en tjänst!
    Jag struntar i vad karaktären heter.

  426. Så jag bytte ut namnet
    och hörde aldrig mer av dem.

  427. En kvinna köpte ett för sju år sen.
    Jag har haft dåligt samvete sen dess.

  428. Hon heter Selina Garden, så boken
    heter nu "The great Garden".

  429. Jag hoppas verkligen att hon gillar
    karaktären. Annars får jag ändra allt!

  430. Första utkastet är klart,
    så den bör komma ut nästa år.

  431. Jag viste inte om jag skulle skriva för
    tonåringar igen, men den kom ur mig.

  432. Jag ser fram emot att få läsa den.

  433. Nu är tiden ute, så tack så mycket.
    - Tack för att ni lyssnade.

  434. Tack ska ni ha. Tack.

  435. Översättning: Maria Isacsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Meg Rosoff

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Som barn hade Meg Rosoff en stor kärlek till hundar. Kanske såddes redan då ett frö till böckerna om den duktiga hunden McTavish? 2016 belönades hon med Almapriset för sina livfulla barn- och ungdomsböcker. Möt författaren i ett samtal om livet, böcker och om hur Astrid Lindgrens ord hjälpte henne att förklara varför barnlitteratur är så viktig. Moderator: Ada Wester. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangörer: Littfest och Lilla Piratförlaget.

Ämnen:
Engelska, Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Barn- och ungdomslitteratur, Författare, Författarskap, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Littfest 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Röster från norr

Samtal mellan författare och konstnärer, som var och en för en kamp för att synliggöra urfolk och rädda sitt hjärtas språk. Medverkar gör Björn Ylipää, Mona Mörtlund, Anne Woulab, Tomas Colbengtson och Jan-Erik Lundström. Moderator: Catarina Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Med smak av Tornedalens terroir

Hur klär man Tornedalens smaker i ord och bild? Björn Ylipää, matkonstnären och författaren bakom boken "Smak av norrsken", berättar om allt det goda från sin barndoms trakter, om karaktärer han träffat genom åren och om sitt hjärtas språk - meänkieli. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Samisk feelgood

Litteratur på samiska är fortfarande sällsynt - i synnerhet romaner som utspelar sig i nutid. Författaren Anne Woulab har brutit ny mark genom att skriva en feelgoodroman på nordsamiska. Moderator: Catarina Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Språkförlust och konstens makt

Mitt i det samiska kulturlandskapet står de - gestalter från förr som en gång levt och verkat på platsen - avbildade på glas. Konstnären Tomas Colbengtson vill levandegöra människor ur den samiska befolkningen som dåtiden velat förminska och radera ut. Nu har hans konst uppmärksammats internationellt och samlats i boken Faamoe. Moderator: Jan-Erik Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Strindberg och Mörtlund på meänkieli

Hur låter Strindberg på meänkieli? Och varför är Strindberg lättare att översätta än Försäkringskassans informationstexter? Möt författaren och översättaren Mona Mörtlund som berättar och läser ur sin rika produktion på svenska och meänkieli. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Meg Rosoff

Som barn hade Meg Rosoff en stor kärlek till hundar. Kanske såddes redan då ett frö till böckerna om den duktiga hunden McTavish? 2016 belönades hon med Almapriset för sina livfulla barn- och ungdomsböcker. Möt författaren i ett samtal om livet, böcker och om hur Astrid Lindgrens ord hjälpte henne att förklara varför barnlitteratur är så viktig. Moderator: Ada Wester. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangörer: Littfest och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Syrien, sexualitet och Sverigebilder

När författaren Khaled Alesmael kom från Syrien till Sverige 2014 hade han aldrig kunnat föreställa sig att han några år senare skulle kunna stå bland arabisktalande personer och prata öppet om homosexualitet. Moderator: Carl Åkerlund. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Norrländska litteratursällskapet och Riksteatern.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Att debutera på tre språk

De samiska poeterna Juvvá Pittja och Johan Sandberg McGuinne skriver på flera språk, men drivkrafterna bakom orden är delvis olika. Pittja vill skildra samiska miljöer och balansera den stereotypa bilden av samer. Sandberg McGuinne brinner för att hålla sina språk - gaeliska och sydsamiska - levande. Moderator: Pernilla Berglund. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Lone Aburas

I romanen "Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme)" ställer Lone Aburas den åldrande vänsterflygeln i Danmark mot yngre politiska krafter. Boken väcker diskussioner och hon har både hyllats och kritiserats. Möt den danska författaren i ett samtal med Olav Fumarola Unsgaard. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Göteborgs litteraturhus och Anti Bok.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Jörn och Rafael Donner - mellan far och son

Möt Jörn Donner, författare, regissör och debattör, och hans son Rafael Donner, författare, filmarbetare och chefredaktör. Här samtalar de om föräldraskap, manlighet och skrivande. Moderator: Pekka Heino. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Förlaget och Bilda.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Nathacha Appanah

I Nathacha Appanahs roman "Våldets vändkrets" möter flyktingpojken Moïse laglösheten och våldet i en kåkstad på den franska ön Mayotte. Här berättar författaren berättar hur hon noga mejslat fram karaktärerna i romanen. Moderator: Yukiko Duke. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Franska institutet och Elisabeth Grate Bokförlag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Bengt Pohjanen

Försedd med basker och pipa som förebilden Gunnar Ekelöf skrev Bengt Pohjanen sina första dikter som sjuttonåring. Här, 58 år senare, bjuder han på berättelser om sitt liv och författarskap. Moderator: Anders Persson. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Teg Publishing och ABF.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Sápmi i litteraturen och litteraturen i Sápmi

Bilderna av det samiska ser väldigt olika ut, sett inifrån gruppen eller ur majoritetssamhällets ögon. Författarna Annica Wennström och Sigbjørn Skåden vill genom sitt skrivande skapa en mer mångfacetterad och rättvis bild. Moderator: Malin Nord. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Teg Publishing och ABF.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Nuckan

Malin Lindroth har levt ensam i nära trettio år. Med boken "Nuckan" vill hon tvätta skammen ur ett av våra mest nedsättande tillmälen. Tillsammans med författaren Tone Schunnesson går hon till botten med ordets uppkomst, hur det påverkar människor och hoppet om en mer tolerant syn på kvinnor som lever i ensamhet. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Norstedts och Bilda.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Audur Ava Ólafsdóttir

Auður Ava Ólafsdóttirs böcker är både melankoliska och humoristiska och har gått hem hos de svenska läsarna. Romanen "Ärr" tilldelades Nordiska rådets Litteraturpris 2018. Moderator: Johan Swedenmark. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest och Nordisk författarscen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Världen genom novellen

Hur skiljer sig novellens uppbyggnad och berättarstil från romanens? Möt två författare, norska Roskva Koritzinsky och finlandssvenska Susanne Ringell, som båda nominerats till Nordiska rådets författarpris för sina novellsamlingar. Moderator: Ida Linde. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest och Nordisk författarscen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amira Time

Vegan

Amira är sen för att hon har lunchat med en vän som är vegan, eller var hon vegetarian?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna The dark room - easy

Är du mörkrädd? Inte? Men om du befann dig i ett rum utan ljuskälla, och ingen utväg? Tre ungdomar hamnar i denna skräckinjagande situation. Men är allt som det verkar vara?