Lyssna

Ring lärarcoachen

Ring lärarcoachen

Om Ring lärarcoachen

En poddserie om yrkesfrågor som syftar till att skapa en dialog mellan nya lärare och en erfaren kollega. Programmet leds av den ICF-certifierada lärarcoachen Annica Gärdin. Hon har lång erfarenhet av att arbeta som lärare - både i grundskolan och på gymnasiet.

Till första programmet

Ring lärarcoachen : Inkludera SVA-eleverDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Inkludera SVA-elever

Avsnitt 3 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Högstadieläraren Frode har tidigare undervisningserfarenhet från Komvux och SFI. Nu undervisar han istället nyanlända ungdomar på högstadiet. Ungdomarna har diametralt olika förutsättningar - både vad gäller ålder och språknivåer. Hur gör man som lärare i svenska som andraspråk för att inkludera alla i en klass med nyanlända? I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Inkluderande utbildning, Invandrarelever, Invandrarundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Ring lärarcoachen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Jargong och språkbruk

Avsnitt 1 av 12

Ingrid är högstadielärare och undrar hur man ska agera när det gäller verbala kränkningar och oönskad jargong bland eleverna. Hon är nyanställd på en skola där en hård jargong blivit kultur. Enligt Ingrids erfarenhet så har elever svårt att ens medge att de blir trakasserade eller kränkta. Hur bryter man den negativa kulturen och hur får man mad sig sina kolleger? I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Planera bra lektioner

Avsnitt 2 av 12

Maria kan sina ämnen, men saknar undervisningserfarenhet och är ny som lärare. Nu vill hon bli bättre på att hålla den röda tråden när hon undervisar. Hon är lärare på yrkesskolan på gymnasienivå. I klassen finns elever med olika svårigheter, vilket tidvis komplicerar undervisningen. Dessutom är det många elever som har svårt att bibehålla uppmärksamheten under lektionerna. I studion finns lärarcoachen Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Inkludera SVA-elever

Avsnitt 3 av 12

Högstadieläraren Frode har tidigare undervisningserfarenhet från Komvux och SFI. Nu undervisar han istället nyanlända ungdomar på högstadiet. Ungdomarna har diametralt olika förutsättningar - både vad gäller ålder och språknivåer. Hur gör man som lärare i svenska som andraspråk för att inkludera alla i en klass med nyanlända? I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Bedömningar och matriser

Avsnitt 4 av 12

Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Förenkla svåra utvecklingssamtal

Avsnitt 5 av 12

Anna, klasslärare i årskurs 3, är bekymrad. Hon är nyutexaminerad och ska alldeles snart hålla sitt livs första utvecklingssamtal med vårdnadshavare. Hon vet att hon kommer behöva berätta för flera vårdnadshavare att deras barn både har kunskapssvårigheter och, i vissa fall, sociala svårigheter. Lärarcoach Annica Gärdin kommer med förslag på hur man kan hitta nycklar till lösningar som gör utvecklingssamtalen både konstruktiva och utvecklande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Välja rätt läromedel

Avsnitt 6 av 12

Förskoleläraren Anja behöver välja nytt arbetsmaterial till sin förskoleklass, för att kunna byta ut det läromedel hon ärvt från den tidigare klassläraren. Hon upplever att det är svårt att välja - dels för att hon är den enda förskolläraren på skolan och dels för att hon saknar andra kollegor som är insatta i arbetet just i en förskoleklass. Dessutom är hon nyanställd på skolan. I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Vara good enough

Avsnitt 7 av 12

Emma, gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, funderar på hur hon ska kunna veta när hon är tillräckligt bra. Hon berättar om sin arbetssituation som bygger på entusiasm, men även stress och krav. I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Orosanmälan och juridik

Avsnitt 8 av 12

Vilka signaler ska lärare reagera på om man misstänker att en elev far illa? Grundskoleläraren Mikael och hans kollegor funderar ofta på hur en orosanmälan går till, De frågar sig vilka signaler de bör uppmärksamma och vad lärarens roll och ansvar är vid en anmälan. Jan Melander, jurist med erfarenhet av skolfrågor, berättar om tankesätt och procedur vid en anmälan och hur illa det kan gå om en anmälan inte följs upp av anmälaren. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolforum 2015

Svensk forskning om läsning och läsförståelse

Ett hett samtalsämne bland många pedagoger är barns och ungdomars sjunkande läsförmåga. Hur ser ungdomarna själva på sin läsning och hur tolkar och förstår en ung människa exempelvis en novell? De båda forskarna Christina Olin-Scheller och Michael Tengberg redogör här för de senaste trenderna inom läsforskningen. Inspelat den 26 oktober på Älvsjömässan i Stockholm. Arrangör: Skolforum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Lärarnas arbetsbörda

En morgon när lågstadieläraren Petra Roman kom ner i sitt kök för att göra frukost till familjen blev hon stående framför köksluckorna och undrade vad hon gjorde där. - Det var en total blackout, jag stod och skakade och tårarna rann, berättar Petra om den krasch som utlöstes av arbetsrelaterad stress och som följdes av en lång sjukskrivning. Vad är det med lärarnas arbetsmiljö som gör att så många mår dåligt? Och vad görs för att förbättra situationen?