Titta

Amir frågar

Amir frågar

Om Amir frågar

Amir frågar unga döva om ämnen som kan kännas som tabu. Han tar upp frågor om bland annat mens, ångest, onani och audism. Ämnen som berör och som är aktuella. Gabi förklarar de olika ämnena med både intressant fakta och med humor.

Till första programmet

Amir frågar : Har du blivit utsatt för audism?Dela
  1. I början ville min familj
    att jag skulle CI-opereras-

  2. -men jag protesterade mycket
    och de accepterade det till sist.

  3. Nu är det bättre.

  4. Ja.

  5. Varje dag.

  6. Ibland när jag är hos
    hörselmottagningen på sjukhuset.

  7. Inte på skolan.

  8. Vad är audism för något?

  9. Det är när döva eller
    hörselskadade förtrycks-

  10. -och det kan uttryckas
    på många olika sätt.

  11. Det kan jämföras med rasism,
    som är tron på en ras överlägsenhet.

  12. Men när det är audism handlar det om
    tron på hörselförmågans överlägsenhet

  13. Läkarna måste ge rätt information-

  14. -till föräldrar
    som just fått ett dövt barn.

  15. De råder oftast bara
    om att barnet bör CI-opereras.

  16. De måste också ge information
    om att teckenspråk finns-

  17. -och vilka goda möjligheter
    barnet har här i Sverige.

  18. Inte lägga undan denna information.

  19. Man känner sig verkligen nere.

  20. Det är fy fan.

  21. Självklart att man blir ledsen.
    Det ska bara inte hända.

  22. Det känns i kroppen...
    Jag blir ju inte jätteglad direkt.

  23. Alltså, man blir liksom bara hallå...
    "Nu igen", liksom.

  24. Det är okej om personen
    aldrig träffat döva förut.

  25. Då får jag förklara och säga
    att det finns saker att tänka på.

  26. Men om nån ändå vägrar ta
    till sig detta blir jag arg.

  27. Jag accepterar det inte. Alla
    människor är ju lika mycket värda-

  28. -oavsett om man är hörande eller döv.

  29. Jag brukar säga ifrån,
    visa att det inte är okej.

  30. Vi är precis som alla andra. Den
    enda skillnaden är att vi inte hör.

  31. Ändå blir vi olikt behandlade.
    Det stör mig.

  32. Jag har blivit van.

  33. Under en opponering
    sa en student "ni dövstumma".

  34. Jag fick värsta chocken!
    Jag kände mig sjukt kränkt!

  35. Massor av gånger. Det händer till
    och med inom familj och släkt-

  36. -när alla sitter och pratar runt
    bordet utan att jag kan hänga med.

  37. Det är audism. Så klart!

  38. Som i sporten till exempel.

  39. Först får de döva inte vara med
    för de tror att döva inte kan spela-

  40. -men när de väl får se dem spela
    är döva plötsligt välkomna.

  41. De blir så chockade.

  42. Det var typ när de andra
    gör narr av teckenspråk.

  43. Så klart att man tar åt sig då.
    Det finns många olika sätt.

  44. Jag har träffat samma läkare
    under en lång tid-

  45. -men hen slutar aldrig fråga
    om jag vill CI-opereras.

  46. Trots att jag har sagt nej flera
    gånger lyssnar läkare inte på mig-

  47. -att jag verkligen inte vill ha CI.
    "Du pratar för bra".

  48. "Du behöver inte ha hörapparat då."

  49. Men jag vill ju använda bara hörappa-
    rat för att använda mer teckenspråk.

  50. Men jag får ständigt höra tjat
    på hur jag borde göra.

  51. Oftast beror audism på okunskap-

  52. -så vi måste ge dem kunskap
    så de uppför sig bättre.

  53. Vi kan säga ifrån
    eller bara skita i det.

  54. Inte så att vi gömmer oss
    utan visar att vi skiter i det.

  55. Eller ge dem kunskap.

  56. Sprida uppfattningen
    att det enda döva saknar är hörsel-

  57. -men vi kan göra allt
    som hörande kan göra.

  58. Det är inge fel på att vara döv.

  59. A-U-D-I-S-M...

  60. Audism...

  61. Vad är audism egentligen?

  62. Vi som lever i dövvärlden
    vet ju vad audism är.

  63. Många vet vad rasism är för nåt.

  64. Det är att behandla människor olika
    på grund av hudfärg.

  65. Detta är rasism!

  66. På samma sätt är sexism
    att behandla människor olika-

  67. -för att hen är kille eller tjej.
    Detta är sexism!

  68. Likadant är det med audism.

  69. Att döva och hörselskadade
    diskrimineras på grund av sin hörsel!

  70. Hörande får en högre ställning
    bara för att de kan höra.

  71. Detta är audism!

  72. Begreppet audism
    skapades på 70-talet-

  73. -av en döv man
    som heter Tom Humphries.

  74. Han lade märke till
    att döva och hörselskadade-

  75. -utsattes för diskriminering
    på grund av sin hörsel.

  76. Han tyckte att det skulle
    finnas ett begrepp för detta-

  77. -och föreslog ordet audism.

  78. Men först på 90-talet fick begreppet
    stort genomslag i världen.

  79. När uppstår egentligen audism?

  80. Det kan vara
    att när nån möter en döv och tror-

  81. -att den döve inte kan göra vissa
    saker för att hen inte hör-

  82. -som att inte kunna ta körkort.

  83. "För hur är det möjligt att köra bil
    om hen inte hör?"

  84. Vad är det här? Vad kan det vara?

  85. Eller när någon möter en döv-

  86. -och börjar fyllas av massa
    medlidande över att hen inte hör.

  87. "Nämen stackars pytteliten!"

  88. Vad?
    Ja, jag är döv.

  89. Tack, det är bra...

  90. Dessa är exempel på audism.

  91. Är audism någonting nytt?

  92. Nej, det har funnits i alla tider
    fram till i dag.

  93. Du själv kanske har fått syn
    på en sån där döv-

  94. -och undrat hur tusan klarar de sig
    i samhället utan att höra?

  95. Bitch please!

  96. Jag kan festa,
    missa tåget, skriva matteprov-

  97. -och när jag äter
    så använder jag kniv och gaffel!

  98. Du kanske någon gång har tänkt
    att det är sämre att vara döv-

  99. -än hörande för de kan inte höra.
    Detta är audism!

  100. Det spelar ingen roll om du är
    man eller kvinna, transperson-

  101. -hur du ser ut,
    vilken hudfärg du har-

  102. -hörselskadad, hörande eller döv...
    Spela roll! Alla är lika värda!

  103. Klart?

  104. Okej...lunch...
    Tar du med kniv och gaffel?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Har du blivit utsatt för audism?

Avsnitt 5 av 11

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Audism är när döva eller hörselskadade blir diskriminerade på grund av sin hörsel. Att man skulle vara mer värd i samhället om man är hörande. Unga berättar om hur de har upplevt audism och Gabi förklarar begreppet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Teckenspråk
Ämnesord:
Diskriminering av personer med funktionsnedsättning, Döva personer, Dövhet, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Amir frågar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Vad kan killar om mens?

Avsnitt 1 av 11

Vad kan killar egentligen om mens? Amir frågar unga om varför tjejer har mens. Gabi går tillbaka i historien och upplyser om hur synen på mens har förändrats över tid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Har du haft ångest?

Avsnitt 2 av 11

Psykisk ohälsa har ökat bland unga de senaste tjugo åren och där ingår bland annat ångest. Amir frågar unga om de någonsin haft ångest. Gabi förklarar olika anledningar till varför man kan känna ångest och vad man kan göra när man känner det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Kollar du på porr?

Avsnitt 3 av 11

Amir frågar unga om de brukar att kolla på porr. Finns det någon skillnad på hur män och kvinnor framställs och kan sexlivet påverkas av att kolla på porr? Gabi dyker ner i ämnet och ställer sig frågan - ger porr en rättvis bild av hur sex ska vara?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Rakar du dig under armarna?

Avsnitt 4 av 11

Människan har rakat av hår från kroppen i alla tider och Amir frågar unga om dom brukar raka sig under armarna och i så fall varför. Gabi testar olika tekniker för att ta bort hår och ger oss lite historiska glimtar av hur vi har rakat oss under olika tider.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Har du blivit utsatt för audism?

Avsnitt 5 av 11

Audism är när döva eller hörselskadade blir diskriminerade på grund av sin hörsel. Att man skulle vara mer värd i samhället om man är hörande. Unga berättar om hur de har upplevt audism och Gabi förklarar begreppet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Är du feminist?

Avsnitt 6 av 11

Amir frågar unga om de är feminister och Gabi förklarar vad ordet feminism betyder.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

EU-valet

Avsnitt 7 av 11

Kommer du att rösta i EU-valet? Amir frågar unga om de kommer att rösta i EU-valet den 26 maj 2019. Gabi förklarar korta fakta om EU-valet samtidigt som hon bjuder på lite extra söta djurbilder för att hålla fokus.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Pratar vi för lite om onani?

Avsnitt 8 av 11

Pratar vi för lite om onani? Amir frågar unga vad de tycker och får en hel del intressanta svar! Gabi förklarar varför flingor och onani har ett samband och hur synen på onani har förändrats genom tiderna.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Är du bra på sex?

Avsnitt 9 av 11

Hur vet man om man är bra på sex? Amir frågar unga om de tycker att sexualundervisningen i skolan idag är tillräckligt bra. Gabi förklarar att vi har mindre sex idag än på 1970-talet. Vad kan det bero på?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Dricker du alkohol?

Avsnitt 10 av 11

Amir frågar unga om de brukar att dricka alkohol. Gabi förklarar hur alkohol påverkar kroppen och hur nära det blev ett alkoholförbud i Sverige i början av 1900-talet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmir frågar

Finns det olika attityder inom idrott?

Avsnitt 11 av 11

Amir frågar unga om det finns någon skillnad på attityder inom lagsport. Beter sig killar och tjejer olika när de är på planen? Gabi förklarar att idrotten har mycket kvar att göra för att det ska bli en trygg plats för alla.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Nationen

Rätten att leva som andra

I Sverige har inställningen till personer med normbrytande funktionsvariationer varierat genom historien. Under 1900-talet rubricerades de som "sinnesslöa", omyndighetsförklarades och institutionaliserades. Journalisten Catrine Lundell berättar om hur "sinnesslöa" under 1940-talet utsattes för medicinska experiment. Under 1960-talet var författaren Vilhelm Ekensteen med och startade rörelsen Anti-handikapp. Ekensteen beskriver anti-handikapprörelsen och hur den lade grunden till lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, som trädde i kraft år 1994.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i världen

Trafficking i Europa

FN har gjort en grov beräkning att cirka 1,2 miljoner barn varje år utsätts för människohandel, så kallad trafficking. Handel med människor är idag den tredje största brottsliga verksamheten i världen, näst efter narkotika- och vapenhandel. Både flickor och pojkar utnyttjas sexuellt, som billig arbetskraft och soldater, adopteras bort eller tvingas begå stölder, tigga och smuggla narkotika. Vi träffar Kajsa Wahlberg som är kommissarie inom polisen i Stockholm. Hon berättar om ett tillslag i en lägenhetsbordell nära hennes arbetsplats. Där hade sex unga kvinnor från Östeuropa och Nigeria hållits kvar mot sin vilja.