Titta

The silent child - teckenspråkstolkat

The silent child - teckenspråkstolkatDela
  1. -När börjar cellon?
    -Sex.

  2. Då får du skjutsa.
    Pip har balett halv sex.

  3. Visst, chilla.

  4. -Det låter sjukt när gamla säger "chilla".
    -Rart sagt.

  5. -När kommer pigan?
    -Joanne kommer...

  6. Okej, vi måste gå. Ta era väskor.
    Men gud, hon är tidig.

  7. -Paul, öppna och ta med dig Libby.
    -Jag måste gå.

  8. -Jag skulle just knacka på. Joanne.
    -Suzanne! - Hon kommer snart.

  9. Tack för att du hjälper oss.
    Vi förväntar oss inga stordåd.

  10. Vi vill bara att hon får
    lite självförtroende inför skolstarten.

  11. -Jag förstår.
    -Då så...

  12. Hon har en hörapparat
    men vägrar använda den.

  13. -Och ingen av er har döva i släkten?
    -Nej.

  14. Vi upptäckte det först när hon var 3,5.
    Så jag är väl en dålig mamma.

  15. Hon hörde lite på vänster öra, och
    överkompenserade. Det är visst vanligt.

  16. Du är ingen dålig mamma.
    Det är vanligt.

  17. -Hon fick visst inget cochlea-implantat?
    -Nej. Det tog vi hårt.

  18. Kan hon teckenspråk,
    eller läser hon bara på läpparna?

  19. Hon läser bara på läpparna.

  20. -Och hur är talet?
    -Inte bra.

  21. Jag börjar nog
    med både tal och teckenspråk.

  22. -Teckenspråk känns ofta mindre jobbigt.
    -Så är det nog inte här.

  23. -Libby förstår oss jättebra.
    -Jaha, då blir det nog inga problem.

  24. (biltuta)

  25. Sluta, din idiot. Jag pratar i telefon.

  26. Känn dig som hemma, och slå dig ner.

  27. Libs, du har besök.

  28. Ge mig fjärrkontrollen, är du snäll.
    Libby?

  29. Libby, ge mig fjärrkontrollen.

  30. Hon är oftast nöjd när hon ser på tv,
    men hon kan vara väldigt kinkig.

  31. Ibland förstår vi inte vad som är fel.

  32. -Har ni kunnat skönja nåt mönster?
    -Nej. De andra var likadana i den åldern.

  33. -Provet börjar snart.
    -Jag kommer.

  34. Han ska skriva slutprov
    och fick toppbetyg på övningsproven.

  35. Du har mitt nummer, och jag är hemma
    om några timmar. Det går nog jättebra.

  36. Hej då, älskling!

  37. Får jag leka med dig?

  38. Jag ska visa dig nåt du kommer att gilla.

  39. -Din mamma är hemma.
    -Hur har det gått?

  40. -Bra.
    -Jag sa ju att hon var tyst av sig.

  41. -Interagerar hon med er alls?
    -Javisst, hon förstår vad vi säger.

  42. Tro mig, det märks när hon är missnöjd.

  43. Mer lite interaktiva redskap kan hjälpa.
    Jag har många bra böcker, och...

  44. Hallå? - Ursäkta.

  45. Jag har nyss kommit hem.
    Kan jag ringa upp om fem minuter?

  46. Ja, jag sa i morgon. Klockan halv nio.
    Okej, ingen fara. Hej då.

  47. -Förlåt. Pauls mamma är så jäkla jobbig.
    -Det gör inget.

  48. Jag tar med lite saker att prova i morgon.
    Gillar hon att vara i parken?

  49. Vi har inte gått dit på länge, men säkert.
    Det ligger en i närheten.

  50. -Jag såg den.
    -Tack, Joanne.

  51. Okej. Hej då.

  52. Ska du flytta in? Libby är där inne
    med Sue, och hon är på bra humör.

  53. Libby, alltså.
    Sue är aldrig på bra humör.

  54. -Hej, hej!
    -Oj, hej.

  55. -Hej, Libby! - Förlåt, det var öppet.
    -Ni får visst fullt upp i dag.

  56. Förlåt, men jag måste skjutsa
    Pauls mamma till sjukhuset.

  57. -Hej då, Libs. Var snäll nu. - Vi ses sen.
    -Hej då.

  58. Vad är det för nåt? Mjölk.

  59. Apelsinjuice.

  60. Och vad är det här för nåt?

  61. Vill du gå till parken och mata änderna?

  62. Du vet, änder...

  63. Änder.

  64. Okej... Vi packar en väska.
    Var är din väska?

  65. Apelsin.

  66. Vill du ha apelsinjuice?

  67. Då tar vi fram apelsinjuice åt dig.

  68. -Nu är jag mätt.
    -Jaså? Då vill du väl inte ha godis?

  69. Vad då för godis?

  70. -Det är ju min favoritsort!
    -Är det? Min också!

  71. Jag undrar bara hur det kommer att gå
    med teckenspråket i skolan.

  72. -Hur menar du då?
    -Det är inte så många som kan teckna.

  73. Hon behöver en tolk och extra stöd.

  74. Jag försöker inte tjata mig till ett jobb,
    men jag ställer gärna upp.

  75. Jaha, okej. Men vore det inte bäst att
    fokusera på att läsa på läppar i stället?

  76. Eftersom talet verkar bli svårt för henne
    är det ändå bäst med en kombination.

  77. Det känns säkert svårt, men grunderna
    är enkla. Gör det till en familjeaktivitet.

  78. Det går nog inte. Pip dansar balett,
    och Seb har tre körövningar i veckan.

  79. Men vi tar det i morgon.
    Jag diskuterar saken med Paul.

  80. Visst, det blir bra. Då så...

  81. Tack, Sue.

  82. Jag vill att hon ska prata, och jag sa ju
    att hon inte hörde vad vi sa!

  83. Jag sa ju det, och du ignorerade mig!

  84. Och nu kommer den här flickan
    hem till oss...

  85. OPTIMAL KLASSRUMSMÖBLERING

  86. -Seb, kan du skicka sylten?
    -Sue, glöm inte brevet nu.

  87. -Hittade du skinnjackan?
    -Ja, på jobbet.

  88. Apelsin.

  89. Hon tecknar.

  90. Hon är väl hungrig.
    Kan du skicka smöret?

  91. Jag tror att det betyder apelsinjuice.
    Jo har lärt mig en del.

  92. -Tack.
    -Vad coolt.

  93. Ja, Jo är jätteduktig.

  94. Det kvittar vad du gör med håret.
    Henne får du inte ändå.

  95. -När man talar om trollen...
    -Fort, fram med hårvaxet.

  96. -God morgon!
    -Hej på er!

  97. -Jo, vad tycker du om Sebs frisyr?
    -Den är väl snygg.

  98. Då så, då åker vi.

  99. -Skatt.
    -Vad säger hon? "Tv"?

  100. Nej, jag tror att hon vill gå på skattjakt.
    - Vill du gå på skattjakt?

  101. Tack.

  102. Jag ska skjutsa Pauls mamma
    till det förbannade sjukhuset igen.

  103. Som sagt är jag inte hemma
    förrän vid sex i dag.

  104. -Det går bra. Vi ska nog ha kul.
    -Kul, du, jag.

  105. Hej då, Libby.

  106. Vad ritar du för nåt?

  107. Du, jag, semester.

  108. Semester? Åh, det skulle sitta fint
    med lite semester nu.

  109. Är det där jag?

  110. Det är jag igen. Jag kommer visst aldrig
    härifrån. Jag glömde plånboken.

  111. Hej. Joanne. Jag tar hand om Libby.

  112. -Hejsan! Jag hoppas att hon sköter sig.
    -O ja. Hon är hemskt smart.

  113. Är hon det? Tror du
    att hon kan få ett jobb en vacker dag?

  114. Ja, förmodligen vilket jobb hon vill.

  115. Det var värst.

  116. Hennes farfar föddes döv, förstår du.

  117. Han arbetade som städare.
    Vi var bekanta.

  118. Libbys farfar?

  119. Förlåt, Pauls pappa? Eller Sues?

  120. Ingen av dem. Hon är inte Pauls dotter.

  121. Jag sa åt honom att skilja sig,
    men han lyssnar aldrig på sin mamma.

  122. -Jaha. Det var trevligt att träffas.
    -Detsamma.

  123. -Ska vi åka, då?
    -Jag hittade den inte, men jag har kortet.

  124. -Jag hittade dig!
    -Det var ju lätt.

  125. Jaha, det var bara därför jag hittade dig.

  126. -Jag tänker.
    -Tänker du? På vad då?

  127. Mina öron är trasiga.

  128. Jag vet att det går bättre för henne,
    men jag är bekymrad.

  129. Hon lär sig ett språk som varken jag
    eller någon på skolan behärskar.

  130. Man vill ju
    att ens barn ska vara normalt - perfekt.

  131. -Men hon är ju normal. Hon är bara döv.
    -Jag vet att du är expert på det här.

  132. Men jag är faktiskt Libbys mamma
    och vet vad som är bäst för henne.

  133. Javisst, men skolor förstår inte alltid
    vad det innebär att vara döv.

  134. Om man kämpar finns det stöd att få.

  135. Jag vet vad jag gör. Jag har faktiskt
    varit mamma väldigt länge.

  136. Men jag uppskattar omtanken,
    och Paul och jag ska prata med rektorn.

  137. Vi skulle inte skicka henne till skolan
    utan att veta att allt var i sin ordning.

  138. (Telefon ringer)

  139. -Hej!
    -Hej! Allt väl?

  140. Ja, jag är på väg på cykel. Är allt bra?

  141. Det är bara...
    Förlåt, det här är jobbigt att säga.

  142. Paul och jag tycker att det vore bäst
    om Libby slutade med teckenspråk.

  143. -Varför då?
    -En logoped är nog ett bättre alternativ.

  144. -Men det gick ju så bra för henne.
    -Jag vet...

  145. Det är viktigt att hon lär sig teckenspråk
    inför skolan och får extra stöd.

  146. Vi har diskuterat saken länge,
    och vi har träffat rektorn.

  147. De har haft en döv elev förut,
    och det gick bra.

  148. Får jag förklara för henne?
    Annars kommer hon att undra var jag är.

  149. Öppna blocken och skriv dagens datum,
    så börjar vi med rättstavningsprovet.

  150. Första ordet: "Där."

  151. Andra ordet: "Höra."

  152. Jag älskar dig.

  153. Jag älskar dig.

  154. 90 % av döva barn har hörande föräldrar

  155. Över 78 % av döva barn går på vanlig
    skola där inga specialresurser finns

  156. Dövhet är inte en inlärningssvårighet

  157. Med rätt stöd går det lika bra
    för döva barn som för hörande

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

The silent child - teckenspråkstolkat

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En familj på engelska landsbygden: två upptagna föräldrar, två äldre syskon och så yngsta dottern Libby som är döv och som snart ska börja skolan. Föräldrarna söker en snabb och enkel lösning som kan förbereda Libby på vad som väntar henne i en skola där alla andra hör. Men när de anlitar Jo, en socialarbetare som talar teckenspråk, blir det tydligt att det finns andra och större problem i familjen. Filmen vann en Oscar för bästa kortfilm 2018.

Ämnen:
Teckenspråk
Ämnesord:
Döva barn, Familjer, Fiktiva berättelser, Teckenspråk
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Mer gymnasieskola & teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pi hur funka? - teckenspråk

Hur funkar skatt?

Statens största inkomstkälla är skatter. Vi betalar skatt på vår lön när vi arbetar. Företag betalar också skatt. Skatten går till staten. Men hur funkar Sveriges skattesystem egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pi hur funka? - teckenspråk

Vem har makten? Politik, lobbyism och föreningsliv

För att påverka hur samhället ska se ut kan man rösta och gå med i ett politiskt parti. Men det finns även andra sätt att påverka. Det finns föreningar, intresseorganisationer och enskilda personer som aktivt driver frågor som de tycker är extra viktiga. Så vem har egentligen makten?