Titta

UR Samtiden - Bibliotopia

UR Samtiden - Bibliotopia

Om UR Samtiden - Bibliotopia

Föreläsningar från Bibliotopia, en konferens med syfte att diskutera bibliotekens framtida möjligheter och utmaningar. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Till första programmet

UR Samtiden - Bibliotopia : Malmös biblioteksverksamhet för ungaDela
  1. Vi upptäckte att de fungerade
    som en brygga-

  2. -mellan de sommararbetande
    praktikanterna och de vuxna och...

  3. De hade ansvar för att processen flöt
    och de fungerade som ett stöd.

  4. Vi jobbar på Malmö stadsbibliotek-

  5. -och vi är här för att prata
    en liten stund, väldigt komprimerat.

  6. Vi kommer att gå snabbt igenom en del
    bilder. Nån kanske vi hoppar över-

  7. -för det... En kvart är kort.

  8. Och att ge plats. Det inkluderar
    en jämställd behovsstyrd plats, KRUT-

  9. -och en plats för Malmös unga,
    helt enkelt.

  10. Yttrandejämlikhet. Vad innebär det?

  11. Det är vad KRUT tog fasta på
    när vi 2016 inledde arbetet med KRUT.

  12. Det är faktiskt vår chef,
    Torbjörn Nilsson-

  13. -som ofta använder sig
    av ordet yttrandejämlikhet.

  14. Det låter bra, får man säga.

  15. Människors likvärdiga möjligheter
    att uttrycka sig och göra sig hörda.

  16. Men här måste vi en sekund stanna och
    kolla på förutsättningarna för Malmö.

  17. Varför just yttrandejämlikhet
    är så oerhört viktigt.

  18. Vi är ungefär 340 000 invånare i dag.

  19. Ungefär hälften är under 35 år.

  20. En tredjedel är födda
    i ett annat land-

  21. -och förra året fanns det
    människor från 182 olika länder.

  22. Vi är inte riktigt uppe i
    Södertäljes klass än, men det är...

  23. Det är enorma utmaningar,
    och roliga utmaningar-

  24. -men det är väldigt viktigt...

  25. Hur skapar vi platser för framför
    allt unga att göra sin röst hörd?

  26. Ja.
    Och hur blev KRUT till egentligen?

  27. Tjejer i Förening har varit en
    viktig samarbetspartner från dag ett.

  28. De formgav processen med projekt-
    gruppen och White arkitektbyrå.

  29. Tjejer i Förening jobbar med ungas
    delaktighet i samhällsprocesser-

  30. -och med att
    ta fram jämställda platser.

  31. De har gjort en plats i Rosengård
    som heter Rosens röda matta-

  32. -som är designad av
    tjejer från området.

  33. Tjejer i Förening jobbar nära
    med KRUT fortfarande, sen 2016.

  34. De har kontor på KRUT och gör
    aktiviteter flera gånger i veckan.

  35. Den här veckan har det
    både varit pingisturnering-

  36. -och studiecirkel inför EU-valet
    som de har hållit i.

  37. Ja... Det var 20 ungdomar från Malmö
    stads jobbsatsning Ung i sommar-

  38. -som fick jobba med
    att skapa KRUT sommaren 2017.

  39. Här ser ni alla ungdomarna. Några
    ville inte vara med. De är katter.

  40. Det var ett jämnt antal
    killar och tjejer-

  41. -med jämn spridning
    varifrån i stan de kom.

  42. Unga leder unga, vad innebär det?

  43. Det är mentorer som blir en brygga
    mellan praktikanterna och de vuxna.

  44. De var mellan 16-17 år.

  45. Var sedan tidigare engagerade
    i Tjejer i Förening-

  46. -TIF som vi kallar dem,
    för att korta ner det.

  47. Vi upptäckte att de fungerade
    som en brygga-

  48. -mellan de sommararbetande
    praktikanterna och de vuxna och...

  49. De hade ansvar för att processen flöt
    och de fungerade som ett stöd-

  50. -och inspirationskälla
    och förebilder, i hög grad.

  51. De skapade en tillåtande kultur-

  52. -som gjorde
    att man vågade komma med...

  53. Ja, man vågade ha en röst,
    så att säga.

  54. -Ja. Kör vidare.
    -Ja...

  55. Processen började med att ungdomarna
    fick ett antal föreläsningar-

  56. -om till exempel barnkonventionen,
    diskrimineringslagar-

  57. -stadsutveckling
    och jämställda platser och så.

  58. Så har vi brukarinvolveringen.
    Den här bilden är från...

  59. ...vår stora, långa strand i Malmö.

  60. Och det syftade till att ge
    praktikanterna inspiration-

  61. -men främst för att så att säga
    vidga vyerna-

  62. -och se vad en mötesplats
    på biblioteket kunde innebära.

  63. De gick in i en roll där egna tankar
    och behov fick sättas på sparlåga-

  64. -för att fokusera på, förmedla
    och tolka de andra ungas behov-

  65. -som de intervjuade och delade ut,
    fångade intervjuer i enkäter.

  66. För själva insamlingen av behov
    och idéer höll de dialogmöten-

  67. -som de hade lärt sig genom Tjejer i
    Förening som hade gjort det tidigare-

  68. -på nio olika platser, formella
    och informella, som på stranden.

  69. Men även på
    ungdomsgårdar och liknande-

  70. -på representativa platser
    över hela Malmö.

  71. Ja, prototypandet, det är...

  72. Ja, kort kan vi säga att det var
    under de här veckorna...

  73. Det var under två av de fyra veckor
    som de var på biblioteket-

  74. -som de fick skapa sig en förståelse
    för hur idéer...

  75. ...hur man gestaltar
    och helt enkelt...

  76. Man tog fram små modeller, man fick
    lära sig hur en ritning fungerar.

  77. Skalor, hur det fungerar.

  78. Framför allt, sist men inte minst,
    att förhålla sig till en budget.

  79. Vad är en budget?

  80. De fick träffa arkitekterna på White
    för att jobba med sina skisser-

  81. -och presentera dem för varandra
    och både ge och få feedback.

  82. Sen fick de efter ett tag
    börja leta efter gemensamma idéer-

  83. -men också kolla vad som stack ut
    med de olika förslagen.

  84. Sen genomförde de också
    ett testarrangemang.

  85. De hade ju intervjuat unga Malmöbor.

  86. Utifrån det skulle de göra ett så
    jämställt arrangemang som möjligt-

  87. -som inte bara
    skulle locka en viss grupp.

  88. Då valde de att göra en minifestival-

  89. -som både hade en danstävling
    och en ättävling.

  90. Ja... Så var det då dags för
    arkitekterna att presentera skissen.

  91. De hade gjort den efter all input
    de hade fått från ungdomarna.

  92. Men det blev inte riktigt
    som de vuxna hade tänkt.

  93. Många av ungdomarna var ganska
    besvikna när skissen presenterades.

  94. "Varför är inte min grej med?
    Vad hände med akvariet? Biorummet?"

  95. Man hade varit för otydlig med
    hur förslaget skulle användas.

  96. Så skissen fick göras om några extra
    gånger innan alla kände sig okej.

  97. Processen fick dra ut lite, även
    efter den här sommarjobbsperioden.

  98. Ja. Vad är KRUT?

  99. KRUT invigdes officiellt i höstas
    men har varit öppet redan sen 2016-

  100. -men har sett ut på lite olika sätt.

  101. Förutom nån vecka under själva
    byggprocessen då det var stängt.

  102. Men det är så häftigt. På nåt sätt
    hade vi delar av våra besökare-

  103. -just därför att vi hade öppet
    under hela projektets gång.

  104. Ja.

  105. Ja, vem då? Vem är välkommen?

  106. Vi har ett åldersspann-

  107. -som vi försöker undvika
    att prata om så mycket.

  108. Det är brett, men det är inte det
    som i första hand är det viktiga.

  109. Det är ju att vara inkluderande på
    så många vis som det bara går.

  110. Och det är...

  111. Hitta de personerna i staden
    som känner sig diskriminerade-

  112. -av destruktiva normer
    och förtryck och...

  113. Ja, olika typer av maktordningar. Det
    kan vara väldigt många olika sorter.

  114. Det är ju ungas röster som är
    underrepresenterade i samhället.

  115. Det upplever vi starkt att det är-

  116. -och det är det vi vill
    vara en del av att föra fram.

  117. Men också helt enkelt
    den här åldersgruppen. Om man...

  118. Om den som arrangerar vill vända sig
    till alla levande individer-

  119. -så har vi ingenting emot det.
    Det väljer man själv.

  120. Det är inget...
    Det får man gärna göra.

  121. Eller om man är liksom...
    Ja, jag är ett levande exempel.

  122. Jag jobbar ju där, och jag är ju
    sjukt gammal i sammanhanget.

  123. Ja, så vi skapar alltså inte en massa
    aktiviteter själva för ungdomarna-

  124. -utan vi skapar förutsättningarna för
    att unga ska komma med sina idéer.

  125. Ja, hur då? Delaktighet,
    nätverk, verksamhet, ramverk.

  126. Och delaktighet på alla nivåer.

  127. Sen nätverk. Oerhört viktigt.

  128. Och det är lika viktigt att vara
    ödmjuk, för KRUT är en ny aktör-

  129. -och flera av de som vi samarbetar
    med eller kommer att samarbeta med-

  130. -är väletablerade både i Malmö och
    på andra platser runt om i landet.

  131. Och det är så att vår roll
    är inte att uppfinna nya saker-

  132. -utan vi vill sitta med,
    gärna, i föreningars möten-

  133. -vi vill bli kontaktade
    för att ingå i andras nätverk...

  134. Vi vill helt enkelt känna att vi har
    en given plats i stadens nätverkande.

  135. Då har vi nått långt.

  136. Och man pratar alltid numera om
    faciliterande. Det känner alla till.

  137. Och där är vi också.

  138. Givetvis så har vi egna idéer-

  139. -men framför allt så ser vi oss som
    en verksamhet som hjälper människor.

  140. Ja, bemötandet då?

  141. Just nu har vi en etnologistudent
    som gör sitt arbete på KRUT.

  142. Och hon intervjuar besökare
    och kollar hur rummet används.

  143. Och utifrån hennes studie
    kommer vi jobba vidare-

  144. -fundera vidare på
    hur vi vill utveckla bemötandet.

  145. När behövs vi?
    Hur och varför och till vad?

  146. Helt kort måste jag bara säga
    att etnologstudenten, hon har-

  147. -intervjuat människor,
    många sitter och pluggar...

  148. Hon har frågat dem:
    "Hur tycker ni om att sitta på KRUT?"

  149. De tittar på henne och säger: "KRUT?"

  150. Det är många
    som har varit där många gånger-

  151. -men de har aldrig
    förstått konceptet KRUT.

  152. Det visste inte vi om.
    Det är ju jätteintressant att veta.

  153. Man ska inte
    slå sig för bröstet alltför mycket.

  154. Det här är några bilder från KRUT.

  155. Det här är vår Blackbox som är ett...

  156. Ett rum som går att förändra. Man kan
    dra för tygerna så man kan skärma av.

  157. Visa film, hålla workshops,
    man kan ha föredrag.

  158. Man kan boka den, men man kan också
    ha helt informella möten.

  159. Och så vår studio, som alldeles
    nyligen har börjat rulla.

  160. Och det får man nog säga
    att det har blivit succé.

  161. Det är väldigt mycket bokningar
    och det fungerar som så att-

  162. -man går en kort studiointroduktion.

  163. Det är inte så att jag eller Lisa
    är specifikt duktiga på studioarbete-

  164. -eller den mjukvaran som finns.

  165. Vi kan så mycket att vi får det
    att fungera, det talar vi om-

  166. -och sen får man själv
    vidareutbilda sig.

  167. Det finns planer på att fördjupa
    det här, men där är vi inte än.

  168. Sen får man ett studiopass,
    som vi skriver in på deras lånekort-

  169. -så att de kan låna studion och
    så får man skriva på ett kontrakt-

  170. -ett rent fysiskt kontrakt för att
    känna att man verkligen har tillgång.

  171. Man får boka alla rum för olika
    arrangemang, men man kan också...

  172. Det finns också lite mysigare krypin,
    där man kan snacka och plugga.

  173. Ja, ytterligare ett projektrum.

  174. Till höger utanför bilden
    finns det en greenscreen-

  175. -och till vänster har vi datorer
    med olika mediaprogram-

  176. -så man kan sitta och klippa film.

  177. Också möjligt att boka och skärma av,
    om man vill.

  178. Ja, det finns också material som man
    får använda när man kommer till KRUT.

  179. Ja, man får också ordna
    egna workshops.

  180. Man kan låna symaskiner, pin-maskiner
    och alla möjliga verkstadsgrejer.

  181. Några exempel ur verksamheten,
    sånt som vi arbetar med...

  182. Streetcorner i Malmö
    är ett gäng graffitikonstnärer-

  183. -och tatuerare och andra
    som sysslar med så kallad gatukonst.

  184. De är mentorer åt yngre.

  185. Två av dem är Amanda och Elias
    som går på högstadiet-

  186. -som har skisskvällar på KRUT-

  187. -där de sitter
    och tar fram graffiti-skisser.

  188. Senare nu i vår så ska de...

  189. ...måla en större vägg
    på en annan plats i biblioteket.

  190. Sen har vi en utställningsvägg där
    ungdomar själva får boka in sig-

  191. -och själva ha vernissager. Och...

  192. Här är också ett exempel på en grej
    som har pågått i ett år nu.

  193. En gång i månaden är det...
    Gerda som jobbar hos oss-

  194. -och en massa skrivintresserade
    personer som skriver tillsammans.

  195. Play & Rewind...

  196. En webbserie som vi blev kontaktade
    om vi ville vara med...

  197. Det är samma sak här. Det är ju inte
    så att vi filmar eller gör nåt sånt.

  198. Det här är professionella regissörer,
    manusförfattare och så vidare-

  199. -som gör det med ungdomarna.
    Vi är en plats där-

  200. -den mjuka delen av filminspelningen
    äger rum.

  201. Där man sitter och skriver manus
    och gör en casting och såna saker.

  202. Det står Stadskontoret där.
    Till KRUT hör ett kontor-

  203. -där tillfälliga samarbetspartners
    kan jobba.

  204. Tjejer i Förening har fasta platser
    där och så turas andra om.

  205. -Till exempel Play & Rewind.
    -Och sen så är det några...

  206. Dels har vi precis börjat samarbeta
    med Sveriges Röster och Fanzingo-

  207. -om ni känner till dem, i Botkyrka.

  208. Och vi har lovat
    att vi ska hosta en...

  209. ...en nätverksträff för film
    och media-nätverking i höst.

  210. Så den har vi precis satt i gång med.

  211. Och sen har vi olika samarbeten
    med föreningar givetvis-

  212. -men framför allt med en förening
    som heter Helamalmö.

  213. Nån som känner till den?
    Det är en fantastisk förening-

  214. -och där har vi också ett
    experimenterande bibliotek-

  215. -ute på Nydala i orten,
    som heter Gagarin.

  216. Så om ni filmar här nu,
    så kan ni se den.

  217. Ja. Frågor skickar ni hit.

  218. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Malmös biblioteksverksamhet för unga

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

KRUT är biblioteken i Malmös nya verksamhet för unga, en kreativ mötesplats för unga och unga vuxna som vill arrangera, skapa eller förändra. Bibliotekarien Rickard Sjöholm och kulturpedagogen Lisa Rydberg berättar om verksamheten. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Bibliotek, Bibliotek och fritidsgård, Biblioteksväsen, Ungdomskultur
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bibliotopia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Bibliotekens möjligheter och roll i samhället

Teknikutvecklingen har förändrat spelreglerna för biblioteken i takt med att allt mer digitaliseras. Katti Hoflin, kulturchef Västra Götalandsregionen, talar här om hur biblioteken kan fylla en fortsatt viktig funktion i samhället. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Den nationella biblioteksstrategin

Gunilla Herdenberg var med och tog fram den första nationella biblioteksstrategin. Här berättar hon om tanken bakom strategin och hur den kommer att påverka biblioteken. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Är en nationell digital bibliotekstjänst möjlig?

Jesper Klein har tillsammans med Ewa Thorslund haft i uppdrag av Kungliga biblioteket att utreda förutsättningar och möjligheter med en nationell digital bibliotekstjänst. Här berättar Jesper Klein om vad som kan göras för att skapa mer jämlika villkor kring tillgången till litteratur och att främja läsning i hela landet genom digitala e-medietjänster. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Den demografiska utvecklingens effekt på biblioteken

Befolkningsökning i storstäderna och minskad befolkning på landsbygden ställer nya krav på landets kommunala bibliotek. Här berättar SKL:s kulturexpert Maria Jacobsson om hur utmaningarna kan lösas. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Alla barn har samma rättigheter

Den 13 juni 2018 röstade riksdagen ja till att göra barnkonventionen till svensk lag. Fanny Davidsson arbetar hos Barnombudsmannen som projektledare för regeringsuppdraget Barnrätt i praktiken och berättar här vad det innebär. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Malmös biblioteksverksamhet för unga

KRUT är biblioteken i Malmös nya verksamhet för unga, en kreativ mötesplats för unga och unga vuxna som vill arrangera, skapa eller förändra. Bibliotekarien Rickard Sjöholm och kulturpedagogen Lisa Rydberg berättar om verksamheten. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Bubblan i bibblan

Genom att tänka kreativt, bryta invanda mönster och samverka har fritidsgård och bibliotek blivit en gemensam mötesplats för unga. Robert Hagström, tf bibliotekschef i Vårgårda, berättar. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bibliotopia

Den kognitiva revolutionen

Alfred Ruth har en bakgrund som it-entreprenör och är, förutom författare och föreläsare, även privat investerare och rådgivare i ett dussintal startups. Här ger han konkreta exempel på hur den pågående kognitiva revolutionen är på väg att förändra samhället mer grundligt än den industriella revolutionen, något som skapar nya förutsättningar för oss människor och vår demokrati. Inspelat den 11 april 2019 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Arrangörer: Bibliotek i Väst och Kultur i Väst.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Hbtq i ungdomsboken

Samtal mellan författarna Sara Lövestam och Sebastian Lönnlöv om homosexuella karaktärer i ungdomsböcker. Behöver det vara någon skillnad mellan homosexuella och heterosexuella karaktärer? Här diskuteras bland annat att fiktiva karaktärer kan fungera som förebilder. Moderator: Erik Titusson. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget och BTJ Förlag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Terapi

Har du gått i terapi? På vilket sätt var det bra för dig? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.