Titta

UR Samtiden - Förskolesummit 2019

UR Samtiden - Förskolesummit 2019

Om UR Samtiden - Förskolesummit 2019

En konferens för och om förskolan med föreläsningar om bland annat undervisning i förskolan. Inspelat den 3-4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Till första programmet

UR Samtiden - Förskolesummit 2019 : Förskolans nyckelroll i samhälletDela
  1. En hög pedagogisk kvalitet
    i förskolan är helt avgörande-

  2. -för att alla barn,
    oavsett vilka förutsättningar de har-

  3. -ska få en bra start här i livet.

  4. Som politiker vill man ha
    en talarstol att hålla sig i.

  5. Jag är inte så fri som Katja är.

  6. Det är en stor ära för mig
    att inleda Förskolesummit.

  7. Det är roligt att se
    att så många har tagit sig hit i dag-

  8. -både härifrån Stockholm men också
    från andra delar av landet.

  9. Jag är oerhört glad att ni alla
    har tagit er tid att komma hit-

  10. -och dela med er av era erfarenheter-

  11. -för hur vi ska kunna göra förskolan
    till en ännu bättre verksamhet.

  12. Tillsammans gör vi förskolans
    verksamhet ännu bättre.

  13. Tillsammans kan vi arbeta
    för varje barns rätt till utveckling.

  14. Förskolan är
    en av våra viktigaste verksamheter.

  15. Där tar barnet de första stegen mot
    att bli en självständig individ-

  16. -med egna intressen och förmågor.

  17. Där läggs också grunden
    för den framtida skolgången-

  18. -och där öppnas dörren
    till ett livslångt lärande-

  19. -för alla barn, oavsett bakgrund.

  20. Vi vet att barn som går i förskola
    klarar skolan bättre.

  21. Förskolan är viktig
    för barns sociala utveckling-

  22. -och bidrar till att ge barnen
    den mognad som krävs-

  23. -för att klara skolan.

  24. Att delta i pedagogisk verksamhet
    redan från början-

  25. -har en stor påverkan
    på barns individuella utveckling.

  26. Det gör det möjligt att på
    ett tidigt stadium uppmärksamma-

  27. -barn i behov av särskilt stöd.

  28. Barn med läs- och skrivsvårigheter-

  29. -får större möjligheter
    att lära sig läsa och skriva-

  30. -om deras svårigheter
    uppmärksammas tidigt.

  31. Det är inte minst viktigt för barn
    med ett annat modersmål än svenska.

  32. En hög pedagogisk kvalitet
    i förskolan är helt avgörande-

  33. -för att alla barn,
    oavsett vilka förutsättningar de har-

  34. -ska få en möjlighet
    till en bra start här i livet.

  35. Det uppdraget måste vi värna.

  36. Som politiker är det lätt...
    Ni har säkert märkt det.

  37. Vi lägger på förskolan
    fler och fler uppdrag.

  38. De flesta barn går ju i förskolan.

  39. Vill man då nå alla barn-

  40. -så blir förskolan lätt
    ett verktyg för det.

  41. Det är till förskolan man vänder sig
    när man vill ha svar.

  42. Det är viktigt att vi politiker
    och chefer inom förskolan-

  43. -alltid förhåller oss
    till förskolans egentliga uppdrag-

  44. -när vi gör förändringar
    i verksamheten.

  45. Vi måste våga ompröva
    nåt vi trodde skulle vara bra.

  46. Ger det verkligen en god effekt?

  47. Tar det inte alltför stor del
    av personalens tid-

  48. -för barnen och för förberedelser?

  49. För att stärka förskolans uppdrag...

  50. När jag tillträdde som skolborgarråd
    i höstas-

  51. -var ett av mina första uppdrag-

  52. -att ta bort rätten till heltid
    till barn till föräldralediga.

  53. Den här rättigheten pressade
    våra verksamheter väldigt hårt.

  54. Jag fick veta det av er, inte minst-

  55. -i mejl och på gatan.

  56. Många hörde av sig
    och pratade om det här.

  57. Det här spädde ut
    förskolans viktiga uppdrag.

  58. Föräldrarna ska lämna sina barn.
    Det finns ett omsorgsuppdrag.

  59. Förskolan startades för att kvinnor
    skulle kunna förvärvsarbeta.

  60. Det är självklart.

  61. Men att ge en obegränsad tillgång
    till förskolan-

  62. -när föräldrarna är hemma-

  63. -blev som en återgång
    till gamla tiders daghem.

  64. Förskolans pedagogiska uppdrag
    måste stå i centrum.

  65. Då behöver personalen också
    förutsättningarna att utföra arbetet.

  66. Därför var det här
    en viktig markering för mig.

  67. Förskolan kan inte göra allt. Den ska
    göra det den är riktigt bra på-

  68. -och det är
    det pedagogiska uppdraget.

  69. Jag vill återvända till grunden
    i förskolans uppdrag.

  70. Det är att hjälpa barnen
    att bli självständiga individer-

  71. -att steg för steg öka
    deras självsäkerhet-

  72. -och förmåga att ta sig fram i livet.

  73. På förskolan kan man se detta
    med blotta ögat.

  74. Jag tänker på det
    när jag besöker förskolor.

  75. Man kan se de små barnen
    i en liten miljö-

  76. -och så småningom tar man sig ut
    på skolgården och ut i samhället.

  77. Det blir synligt i förskolan
    hur det här sker.

  78. Det är en fantastisk resa
    som de barnen får göra.

  79. Den är den här grunden
    - självständiga individer...

  80. ...som gör förskolan avgörande
    för barns fortsatta skolgång.

  81. Nähä, nu funkar det inte.

  82. Vi har tagit ett par initiativ
    när det gäller det här på senare tid.

  83. Det är tydligt
    vilken skillnad förskolan kan göra-

  84. -för alla våra barn,
    i sitt grunduppdrag.

  85. Självständiga individer
    som känner till sina rättigheter-

  86. -och vågar be om hjälp
    förebygger framtida förtryck.

  87. Arbetet mot hedersrelaterat förtryck
    ska genomsyra all verksamhet.

  88. Jag gav nyligen ett uppdrag
    till utbildningsförvaltningen-

  89. -om informationsmaterial
    till förskolans personal-

  90. -om hedersförtryck.

  91. Det har också varit efterfrågat
    i våra verksamheter.

  92. Vi vet att förskolorna
    kan fånga upp signaler-

  93. -bland annat
    om hur större syskon har det.

  94. Vi vet att förskolan-

  95. -kan se saker som andra inte ser.

  96. Informationsmaterialet
    ska tydliggöra-

  97. -vilka signaler och tecken som
    förskolan ska vara uppmärksam på-

  98. -och hur man kan agera
    vid misstanke om att barn far illa.

  99. Det ska stötta personalen
    i att arbeta förebyggande-

  100. -för att barn, framför allt flickor,
    tidigt ska veta-

  101. -vilka rättigheter de har-

  102. -och att ingen kan ta ifrån dem
    dessa rättigheter.

  103. Men framför allt ska förskolan göra
    det som förskolan är bra på.

  104. Det är att främja självständiga
    och tänkande individer-

  105. -som vet att just de har
    sina egna mänskliga rättigheter.

  106. Arbetet i förskolan
    ska vila på vetenskaplig grund-

  107. -och vara evidensbaserat.

  108. Många av er som har varit
    i utbildningsdebatten-

  109. -lika länge som jag-

  110. -vet att det kommer nya flugor
    och nya idéer med jämna mellanrum.

  111. Några av dessa strömningar är väldigt
    bra.

  112. Tänk bara på skillnaden
    mellan dagens förskoleverksamhet-

  113. -och hur det var för 30 år sen
    när vi hade daghem.

  114. Jag jobbade som vikarie då
    i Stockholms förskolor.

  115. Det var stor skillnad då mot nu.
    Mycket har blivit bättre.

  116. Och vilken skillnad det har gjort
    för barnen i våra förskolor...

  117. Men andra strömningar
    har flugit förbi-

  118. -och tagit tid
    från er som arbetar i förskolan-

  119. -och sen ersätts de
    med nåt annat nytt.

  120. Jag tror det är avgörande
    med såna här tillfällen-

  121. -där forskare och förskolepersonal
    möter varandra.

  122. Här får ni ta del
    av den senaste forskningen-

  123. -och forskningen får ta del av er,
    och er erfarenhet.

  124. Jag ser att det finns fler seminarier
    på programmet.

  125. En föreläsning börjar snart
    om förskolans historia-

  126. -som sätter förskolans utveckling
    i sitt perspektiv.

  127. Man måste veta var man har varit
    för att veta vart man är på väg.

  128. Det är glädjande att se-

  129. -att det finns flera seminarier
    om digitalisering och barns lärande.

  130. Jag oroar mig både för våra
    förskolebarn och våra skolbarn-

  131. -om hur vi ska införa
    digitaliseringen i undervisningen-

  132. -på ett sätt som stärker
    kunskapsuppdraget.

  133. Vi får inte låta digitaliseringen
    ta över oss-

  134. -utan den ska förstärka
    undervisningen.

  135. Ett första steg är forskning
    och att diskutera-

  136. -vilka delar av verksamheten
    digitala hjälpmedel passar i-

  137. -och vilka de inte passar i.

  138. Det är ni förskollärare
    som med stöd av forskningen-

  139. -ansvarar för förskolans verksamhet.

  140. Jag har själv varit förskoleförälder.

  141. Det är en verksamhet som tar hand
    om det viktigaste föräldrarna har-

  142. -och det kan finnas
    många åsikter om verksamheten.

  143. Men det är ni som med utbildning,
    erfarenhet och stöd av forskningen-

  144. -ska leda verksamheten.

  145. Det är ni som gör skillnad
    för varje barn varje dag.

  146. Fokus ska alltid vara
    på barnens utveckling.

  147. Det är så vi bygger
    en ännu bättre förskola.

  148. Än en gång.
    Hjärtligt välkomna hit i dag.

  149. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Förskolans nyckelroll i samhället

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den nya läroplanen som träder i kraft 1 juli 2019 ställer nya krav på verksamheten inom förskolan. Skolborgarrådet Lotta Edholm (L) berättar om hur hon ser på förskolans roll i samhället. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik, Pedagogiska frågor > Skola och samhälle
Ämnesord:
Förskolan, Läroplaner, Skolan, Sverige, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Förskolesummit 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Förskolans nyckelroll i samhället

Den nya läroplanen som träder i kraft 1 juli 2019 ställer nya krav på verksamheten inom förskolan. Skolborgarrådet Lotta Edholm (L) berättar om hur hon ser på förskolans roll i samhället. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Förskolans historia

Hur har förskoleverksamheten sett ut i Sverige det senaste århundradet och vad kan vi lära oss genom att blicka tillbaka? Hör professor Anne-Li Lindgren berätta. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Hjärnvägar i förskolan

Kan olika arbetssätt inom förskolan främja lärande? Hör vad forskarna Anna Palmer, Hillevi Lenz Taguchi, Susanne Kjällander och Sofia Frankenberg lärde sig när de jämförde två pedagogiska arbetssätt på 19 avdelningar i en kommun. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Forskningslitteracitet

Hur bör förskolan tänka om forskningslitteracitet, alltså förmågan att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap i verksamheten? Professor Sven Persson berättar om hur olika kunskapsformer kan användas för att stärka pedagogerna i deras arbete. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Lekresponsiv undervisning

Begreppet "undervisning" inom förskolan skapar debatt. Professor Niklas Pramling pratar om hur man skulle kunna tolka den nya läroplanen och begreppet undervisning så att det ligger i linje med förskolan som en lekbaserad verksamhet. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Barns utforskande och lek i antropocen

Hur kan förskolan närma sig hållbarhetsfrågor genom barns lekvärldar? Universitetslektor Bodil Halvars och förskolläraren Vanessa B Katende tar bland annat upp hur barnen tar med sig sina frågor och utforskar dem genom leken och om hur leken öppnar nya möjligheter. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Utbildning och undervisning i förskolan

Christian Eidevald, utvecklingschef för Göteborgs stads förskolor och forskare vid Göteborgs universitet, beskriver utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag - omsorg, lek, demokratifostran och skapande. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Undervisning med de minsta förskolebarnen

Ebba Hildén, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, redogör för vad undervisning i förskolan är och hur det skulle kunna genomföras inom ramen för förskolans utbildning. En föreläsning där grunden för utbildningen är barnens egna, uttalade intressen. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Digitalisering i förskolan

Hösten 2019 blir digitala verktyg i förskolan obligatoriska. Men vad innebär det? Susanne Kjällander, filsosofie doktor i didaktik, har forskat på området och ger här exempel på hur förskolan kan kan jobba med digitalisering och digitala verktyg. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Undervisning i förskolan

Sonja Sheridan, professor emerita, och Pia Williams, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, ger en överblick av begreppet undervisning relaterat till förskolans kvalitet och villkor för barns lärande. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2019

Hur påverkar den nya läroplanen förskolan?

Många förändringar ska implementeras inom förskolans verksamhet under hösten 2019. Den nya läroplanen innebär bland annat att det ställs nya krav på att alla förskolor ska använda digitala verktyg. Paneldebatt med Sonja Sheridan, professor emerita, Karin Alnervik, universitetslektor i pedagogik och Christian Eidevald, utvecklingschef för förskolan. Moderator är Mie Josefsson, universitetsadjunkt. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Ökad psykisk hälsa

Tema: elevhälsa. Hur uppnår man ökad psykisk hälsa i skolans värld? På Rotskärsskolan i Älvkarleby ses eleverna som sakkunniga i arbetet med elevhälsa. De vet var bristerna och problemen finns och blir delaktiga i det förebyggande arbetet för bättre fysisk och psykisk skolmiljö. Skolchef GunnMari Nordström berättar om hur vuxna och elever arbetar tillsammans med att förebygga stress, kränkningar och psykisk ohälsa. Reportaget följs upp av samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Lärarnas arbetsbörda

En morgon när lågstadieläraren Petra Roman kom ner i sitt kök för att göra frukost till familjen blev hon stående framför köksluckorna och undrade vad hon gjorde där. - Det var en total blackout, jag stod och skakade och tårarna rann, berättar Petra om den krasch som utlöstes av arbetsrelaterad stress och som följdes av en lång sjukskrivning. Vad är det med lärarnas arbetsmiljö som gör att så många mår dåligt? Och vad görs för att förbättra situationen?