Titta

Jag jobbar

Jag jobbar

Om Jag jobbar

En nedsatt intellektuell funktion påverkar hur snabbt vi lär oss, hur mycket minns vi av det vi lärt oss och hur abstrakt vi kan tänka. I Sverige lever många människor med en intellektuell funktionsnedsättning som är avgörande för deras arbetsförmåga. Här porträtteras sex personer som har lyckats få (och behålla) ett jobb trots intellektuell funktionsnedsättning. Alla är eniga: jobbet betyder allt, förutom ekonomisk trygghet motverkar det isolering och ger vardagen struktur.

Syfte

Syftet är främst att inspirera elever i gymnasiesärskolan, men också att skapa förståelse bland allmänheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Till första programmet

Jag jobbar : AlexanderDela
  1. Jag var på mitt förra arbete,
    det var en tisdag.

  2. Min gamla chef skickade ett sms
    om en arbetsintervju här.

  3. God morgon.

  4. Jag kom hit på arbetsintervjun
    och så fick jag börja måndagen efter.

  5. Jag heter Alexander, 33 år och
    servicevärd på ett hamburgerställe.

  6. Nu ska jag välja byxor.

  7. Sen ska jag välja skjorta.

  8. Och sen måste jag
    gå och välja en mössa.

  9. Ja, det var rätt storlek.

  10. Nu ska jag gå och byta om.

  11. Jag är redo att gå ner
    och börja jobba nu.

  12. Yes. Här har jag min lista
    som jag ska göra varje dag.

  13. Jag börjar med att plocka skräp.

  14. Sen fyller jag upp
    tillbehörsstationerna.

  15. Sen håller jag rent i serveringen.

  16. Då vet jag vad jag ska göra
    under dagen.

  17. Mitt namn är Celina Ahlback,
    jag jobbar som restaurangchef här.

  18. Vi har bra samarbete med Samhall
    och får ofta medarbetare den vägen.

  19. Så de kontaktade mig
    och sa att de har en superkille.

  20. Vi tog emot honom på en praktikperiod
    och han passade superbra.

  21. Ja, ibland måste man kolla
    i de här också.

  22. På sommaren är det mer sitta här ute-

  23. -så då måste man hålla koll
    att allt är rent.

  24. Alexander är anställd
    som servicevärd.

  25. Hans uppgifter är
    att hålla rent i serveringen-

  26. -och se till att gästerna mår bra.

  27. Han är fruktansvärt social.

  28. Han snackar med gästerna
    och får dem att känna sig viktiga.

  29. Många gäster frågar efter honom
    och tycker att han är superhärlig.

  30. -Hej. Hur mår du?
    -Jag mår bra, tack.

  31. -Hur länge jobbar du i dag?
    -Till 16.

  32. Nej, du jobbar till 20.30 i dag.

  33. De flesta av mina kollegor är snälla,
    roliga, man kan skämta med dem.

  34. De är riktigt roliga att jobba med.

  35. Servicevärd betyder att hålla koll
    i servering, torka borden.

  36. Man går och plockar skräp,
    sopar golvet.

  37. Nu måste jag fylla på de här.

  38. Det här är sugrören.
    Det här är peppar.

  39. Jag måste fylla på servetter också.

  40. Har man inte så mycket kan man
    fråga om man kan hjälpa till med nåt.

  41. Fylla upp nånting, fixa grönsaker
    eller nåt annat.

  42. Så. Så får man stänga den här.

  43. Extrauppgifter kan vara t.ex.
    att plocka upp en leverans.

  44. Han kan hoppa in i pommes-stationen
    så att vi kommer i kapp där.

  45. Han kan hoppa in och hjälpa till att
    förbereda sallader och dressingar.

  46. All mat vi behöver egentligen
    för att kunna servera gästerna.

  47. Och så har vi fyllt på.

  48. Så där bara. Så.

  49. Här. Ja.

  50. Och så var tomaterna klara.

  51. Nu ska jag äta en cheeseburgare.

  52. Vissa tar inte bort brickorna
    efter sig.

  53. Så man måste ta bort brickorna,
    slänga grejerna och torka av borden.

  54. Det här är nog bland det tråkigaste-

  55. -att ta hand om de här
    som vi inte kan slänga precis.

  56. Allt är roligt utom att diska.
    Det är det jag tycker är tråkigt.

  57. Så.

  58. Alla möjliga kartonger
    som man bara lägger i här.

  59. Det är tio-femton gånger varje dag
    man ska lägga i här.

  60. Hygienen är jätteviktig.
    Det kan komma in bakterier.

  61. Man ska tvätta händerna
    en gång i timmen eller vid behov.

  62. Man ska vara noggrann,
    komma i tid och göra sitt arbete.

  63. Att man är glad och positiv.

  64. Han får gärna stanna för alltid.
    Han är en superstjärna.

  65. Jag uppskattar honom jättemycket.

  66. Jag mår bra att jag har arbete.
    Det är trygghet för mig.

  67. Att man har ett jobb att gå till
    varje dag.

  68. Textning: Camilla Dunér
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alexander

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Alexander har jobbat länge inom restaurangbranschen. Nu stortrivs han på en hamburgerkedja där uppgifterna är väldigt varierande.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbete, Arbetsmarknad, Personer med funktionsnedsättning, Personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden, Personer med utvecklingsstörning, Restaurangbranschen , Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande, Gymnasiesärskola

Alla program i Jag jobbar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Viktor

Avsnitt 1 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Viktor har alltid gillat att träna. En dag frågade han om han kunde få praktisera på gymmet där han brukade träna, och efter några månader blev han anställd. Idag är han lokalvårdare och instruktör på samma gym.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Alexander

Avsnitt 2 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Alexander har jobbat länge inom restaurangbranschen. Nu stortrivs han på en hamburgerkedja där uppgifterna är väldigt varierande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Emil

Avsnitt 3 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Emil arbetar på ett stort varuhus genom en anställning på Samhall. Han koordinerar lokalvårdarna, och jobbet ger nya utmaningar varje dag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Erik

Avsnitt 4 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Erik har ett viktigt jobb. Han arbetar som naturvårdare. Erik älskar att ta hand om naturen - och folk blir glada av det.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Frida

Avsnitt 5 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Frida förändras varje morgon så fort hon kommer in i stallet. Jobbet som häst- och stallskötare betyder allt för henne. Och kärleken till hästar kommer hon alltid att ha.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Madelen

Avsnitt 6 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Madelen ansvarar för många uppgifter i köket. Hon är bra på det mesta men hennes egen "Maddes dressing" är gästernas favorit.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Är finanssystemet en bluff?

Är finanssystemet en bluff?

Ett samtal mellan Joris Luyendijk och Andreas Cervenka. Finansvärlden beskrivs ofta som en värld där girighet lättja och frosseri härskar, men är det verkligen den enskilde bankmannen som bär skulden eller står orsaken att finna i det system vi har byggt upp där bankerna fått orimligt mycket makt och inflytande på våra liv? Joris Luyendijk har skrivit den omtalade boken "Simma med hajar" som är en resa mot finansvärldens innersta. Andreas Cervenka är ekonomijournalist på Svenska Dagbladet och författare till boken "Vad är pengar?". Moderator: Joel Dahlberg. Inspelat den 11 april 2016 på Kulturhuset, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Idol-Bori

Tusentals barn och ungdomar drömmer om att få vara med i talangtävlingen Idol. Men hur är det egentligen att vara med? Bori Shoyebos unika röst gjorde honom snabbt till en publikfavorit. Han är 16 år och kom utan föräldrar till Sverige. Hans medverkan har förändrat hans liv. Från att vara helt okänd har han plötsligt blivit kändis. Bori lever sin dröm. Men inget är givet - varje vecka riskerar han att åka ut ur tävlingen.