Titta

Jag jobbar

Jag jobbar

Om Jag jobbar

En nedsatt intellektuell funktion påverkar hur snabbt vi lär oss, hur mycket minns vi av det vi lärt oss och hur abstrakt vi kan tänka. I Sverige lever många människor med en intellektuell funktionsnedsättning som är avgörande för deras arbetsförmåga. Här porträtteras sex personer som har lyckats få (och behålla) ett jobb trots intellektuell funktionsnedsättning. Alla är eniga: jobbet betyder allt, förutom ekonomisk trygghet motverkar det isolering och ger vardagen struktur.

Syfte

Syftet är främst att inspirera elever i gymnasiesärskolan, men också att skapa förståelse bland allmänheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Till första programmet

Jag jobbar : EmilDela
  1. Jag går så här fort.
    Tid kostar pengar.

  2. Det har jag märkt när jag jobbar här.

  3. Jag heter Emil, är 27 år gammal
    och jobbar på ett möbelvaruhus.

  4. Det första jag gör på morgonen är
    att kolla på tavlan, olika områden.

  5. Här ser jag hur mycket personal
    det finns på ett visst område.

  6. På t.ex. det här området
    är det åtta stycken.

  7. Och på ett annat område
    är det bara två stycken.

  8. Då pratar jag med drift och team,
    så löser de det.

  9. Vi kommer att ha möte 12.15, där vi
    ska gå igenom de nya rutinerna.

  10. -12.15.
    -Kvart över tolv.

  11. Bra. Toppen.

  12. Först jobbade jag på statskontoret
    via Samhall.

  13. Sen blev jag intervjuad
    av min nuvarande chef-

  14. -som frågade om jag var bra
    på datorer, hitta lösningar.

  15. Och ja, det är jag.

  16. Vilken dag var det
    du ville boka ett rum?

  17. Det var torsdag, 10.30-15.30.

  18. Då bokar jag rum 5 till er.

  19. Jag blev helt chockad.

  20. Från det att jag blev intervjuad
    så tog det två dagar-

  21. -tills de sa
    att jag ska jobba på måndag.

  22. Jag kollar först materialet här.
    Toapapper börjar det bli brist på.

  23. Då meddelar jag det till driftteam
    så att de fixar påfyllning.

  24. Det värsta är det här. Inte okej.

  25. Jag blir så jäkla förbannad.

  26. För det här är ju vatten och
    på vattnet är det ju en dammsugare.

  27. Jaha, så det är därför.

  28. Då så.

  29. Jag har jobbat här snart ett halvår.

  30. Jag jobbar heltid,
    från måndag till fredag.

  31. Jag börjar klockan 07-16.

  32. Det är en lång dag, men genom Samhall
    har vi pauser några gånger varje dag.

  33. Så då får man återhämta sig.

  34. Mina situationer är alltid nya-

  35. -för varuhuset är så otroligt stort.

  36. Så man vet inte vad som väntar
    varje dag.

  37. Det här behöver fixas,
    så jag fotar den här.

  38. Jag meddelar den till driftledaren,
    så fixar de den här.

  39. På grund av min funktionsnedsättning-

  40. -så vet jag att det är svårare
    att uppfylla massa uppgifter.

  41. Men jag är så envis, så till slut
    lyckas jag med alla uppgifter.

  42. De här maskinerna
    gör så att golvet blir rent.

  43. Och det är vårt ansvar
    att de är fina och fräscha.

  44. Det ser ju ganska hyfsat bra ut.

  45. Första hjälpen.
    Det är jag som fixar det.

  46. Jag städar inte,
    men jag kontrollerar-

  47. -att städarna har gjort sitt jobb.

  48. -Tjena! Är det bra?
    -Jo då, det är bra.

  49. -Hur har det gått i dag, då?
    -Jag har säkerställt att entrén...

  50. Emil jobbar i dagsläget
    med administrativa uppgifter.

  51. Emils anställningsform
    är en heltidsanställning hos Samhall.

  52. Vi betraktar det som ett kärnuppdrag.
    Och Samhall betalar ut lönen.

  53. Bara säkerställ
    att närvarolistan är up to date.

  54. -Så stämmer vi av innan vi går hem.
    -Ja. Men då så.

  55. -Ha en trevlig lunch.
    -Detsamma.

  56. -Jobbig dag i dag, eller?
    -Ja, full rulle.

  57. Men det är onsdag. Det är minilördag.
    Så det är skönt.

  58. -Slutar du tidigt?
    -Nej, jag kan inte sluta tidigt.

  59. Men jag längtar till fredag.
    Sen är det helg för mig.

  60. -Ha det bra.
    -Detsamma. Hej då.

  61. T.ex. han som precis har gått
    för dagen, han har skrivit ut sig.

  62. Och då vet ju jag mer-

  63. -vilka personer det är
    som är på plats fortfarande.

  64. Mitt jobb betyder allt för mig.

  65. För att jag ska försörja mig
    och få mat, allting. Ekonomi.

  66. Hur har det gått i dag?

  67. Vissa utvecklas snabbt och Emil
    ligger i en stadig utvecklingsfas.

  68. Vissa medarbetare börjar från grunden
    och efter ett par år är teamledare.

  69. I Emils fall är han på god väg dit.

  70. Nu slutar du snart också.
    Eller du har slutat.

  71. Då får du gå hem. Så fortsätter vi
    med det i morgon. Ha det bra. Hej då.

  72. Genom att jag fick ett arbete...

  73. Så jag gav aldrig upp
    och jag är inspiration-

  74. -för alla andra
    som har det svårt i livet.

  75. Textning: Camilla Dunér
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Emil

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Emil arbetar på ett stort varuhus genom en anställning på Samhall. Han koordinerar lokalvårdarna, och jobbet ger nya utmaningar varje dag.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbete, Arbetsmarknad, Personer med funktionsnedsättning, Personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden, Personer med utvecklingsstörning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Städare, Varuhus
Utbildningsnivå:
Allmänbildande, Gymnasiesärskola

Alla program i Jag jobbar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Viktor

Avsnitt 1 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Viktor har alltid gillat att träna. En dag frågade han om han kunde få praktisera på gymmet där han brukade träna, och efter några månader blev han anställd. Idag är han lokalvårdare och instruktör på samma gym.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Alexander

Avsnitt 2 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Alexander har jobbat länge inom restaurangbranschen. Nu stortrivs han på en hamburgerkedja där uppgifterna är väldigt varierande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Emil

Avsnitt 3 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Emil arbetar på ett stort varuhus genom en anställning på Samhall. Han koordinerar lokalvårdarna, och jobbet ger nya utmaningar varje dag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Erik

Avsnitt 4 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Erik har ett viktigt jobb. Han arbetar som naturvårdare. Erik älskar att ta hand om naturen - och folk blir glada av det.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Frida

Avsnitt 5 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Frida förändras varje morgon så fort hon kommer in i stallet. Jobbet som häst- och stallskötare betyder allt för henne. Och kärleken till hästar kommer hon alltid att ha.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Madelen

Avsnitt 6 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Madelen ansvarar för många uppgifter i köket. Hon är bra på det mesta men hennes egen "Maddes dressing" är gästernas favorit.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Hbtq i ungdomsboken

Samtal mellan författarna Sara Lövestam och Sebastian Lönnlöv om homosexuella karaktärer i ungdomsböcker. Behöver det vara någon skillnad mellan homosexuella och heterosexuella karaktärer? Här diskuteras bland annat att fiktiva karaktärer kan fungera som förebilder. Moderator: Erik Titusson. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget och BTJ Förlag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Terapi

Har du gått i terapi? På vilket sätt var det bra för dig? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.