Lyssna

Mitt land, mitt liv, min skola

Mitt land, mitt liv, min skola

Om Mitt land, mitt liv, min skola

Hur går en morgonsamling till på en skola i Idlib? Varför läste lärarinnan i Kabul poesi för sina elever? Vad händer när läraren blir skjuten i klassrummet i Mogadishu? "Mitt land, mitt liv, min skola" handlar om skolsituationen, utbildningshistoria och bildningskanon i de länder varifrån många elever i svenska skolan kommer. Bland annat Syrien, Afghanistan och Somalia. I programmet medverkar elever, lärare och forskare.

Till första programmet

Mitt land, mitt liv, min skola : Afghanistan del ett - att vara elevDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Afghanistan del ett - att vara elev

Avsnitt 1 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ser ett klassrum ut i Afghanistan? Vad har en afghansk elev med sig för erfarenheter från skoltiden i hemlandet? 19-åriga Najmeh Payanzadeh berättar om sin skolgång, kantad av våld och flykt, men också glädje. Hör också Pia Karlsson, Sveriges främsta expert på Afghanistans skolsystem, om framväxten av utbildningsväsendet i ett land sargat av krig och konflikt - från historia till nutid.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle
Ämnesord:
Afghanistan, Historia, Skolan, Undervisning, Undervisningsväsen
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Mitt land, mitt liv, min skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Afghanistan del ett - att vara elev

Avsnitt 1 av 15

Hur ser ett klassrum ut i Afghanistan? Vad har en afghansk elev med sig för erfarenheter från skoltiden i hemlandet? 19-åriga Najmeh Payanzadeh berättar om sin skolgång, kantad av våld och flykt, men också glädje. Hör också Pia Karlsson, Sveriges främsta expert på Afghanistans skolsystem, om framväxten av utbildningsväsendet i ett land sargat av krig och konflikt - från historia till nutid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Afghanistan del två - att vara lärare

Avsnitt 2 av 15

Vad tjänar en lärare i Afghanistan? Vad skiljer den afghanska läroplanen från den svenska? 35-åriga Deewa Nehefta berättar om sitt riskfyllda arbete som lärare i ett krigsdrabbat och politiskt oroligt land. Hamid Zafar, barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun, berättar också om framväxten av ett utbildningsväsende i det land han själv tvingades fly från som barn.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Syrien del ett - att vara elev

Avsnitt 3 av 15

Varför lärde sig skolbarnen i Syrien presidentens tal? Hur kan en skolgård se ut i Idlib? Rama Sahhary, 19 år, berättar om hur rädd hon var för en av sina lärare i den mycket auktoritära syriska skolan. Hör också Annika Rabo som är professor emeritus i socialantropologi och som bott och arbetat i Syrien berätta om landets långa utbildningstradition.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Hur skapar man goda relationer med sina elever?

Forskning visar att goda relationer till eleverna är avgörande för skolresultatet. Några lärare och forskare har ur olika aspekter fördjupat sig i detta. Jobbar man aktivt med relationer resulterar det i en arbetsmiljö som blir väldigt trygg, säger Isabella, specialpedagog i Örebro. I sin avhandling menar Ann-Louise, lektor, att lärarnas fokus på det didaktiska ibland kan göra dem omedvetna om de relationer som skapas.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Processen

Hur får man lärare att dela med sig av sin kunskap till andra lärare? Och att jobba med skolutveckling så att den blir bestående och ständigt pågående? Det är processer som måste få ta tid och plats, enligt Lena Göthe, före detta lärare och rektor som numera helt ägnar sig åt skolutveckling. Det viktiga är att fokusera på lärandet snarare än läraren, för att nå de mål som satts upp.