Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Historisk roman och sociala medierDela
  1. Två författare byter genre
    med varandra.

  2. -Du är poeten.
    -Du är krönikören.

  3. På en timme ska de lära sig skriva
    i sin nya genre.

  4. Hur börjar man?

  5. -Texttypen blir en överraskning.
    -Poet för en dag.

  6. Välkomna till "Med andra ord".

  7. Med oss i dag har vi historisk roman
    som möter sociala medier.

  8. Det känns spännande, och lite nervöst
    för överraskningsmomentet.

  9. Jag ogillar ingen genre, men det
    skulle vara nervöst med romance.

  10. Skriva snusk hade varit...
    lite läskigt.

  11. Mr Social media, Daniel Hallberg,
    har Instagram att tacka för typ allt.

  12. För att representera historisk roman
    har vi författaren Elisabet Nemert.

  13. Först ut att gissa genre är Daniel,
    som får en av Elisabets romaner.

  14. Tack, snälla. Okej. Kapitel ett:

  15. "Månen lyste flammande röd"-

  16. -"den frostiga höstnatt
    i nådens år 1626"-

  17. -"när Ingrid Ingemarsdotter red hem
    mot gården Näs nära Skokloster."

  18. "En natt som denna var man inomhus om
    man var rädd om själens salighet."

  19. Det är i Sverige och historiskt, så
    jag tror det är en historisk roman.

  20. Jag har nog inte läst en enda,
    det är en ny värld för mig.

  21. Daniel ska skriva en text i genren
    historisk roman.

  22. Det är precis som det låter, en
    berättelse som utspelas i historien.

  23. Andra romangenrer är deckare, fantasy
    och kärleksroman.

  24. Det viktigaste för mig,
    och också det svåraste, faktiskt-

  25. -är att historiska fakta,
    händelser och skeenden-

  26. -ska smälta in så väl i den spännande
    handling som jag har-

  27. -att man inte tänker på
    att man får i sig fakta.

  28. Nu ska Elisabet få se
    ett av Daniels Instagraminlägg.

  29. Jag skulle ju få veta vilken genre...
    Jag fattar ingenting.

  30. "Tågen var inställda i morse
    på grund av snökaos."

  31. "Jag hade brådis till bisshissmöte...
    businessmöte."

  32. Det är väl ett skämt det här?
    Inget skämt?

  33. Nej, det är nåt med sociala medier,
    förstås.

  34. När man pratar om litteratur tänker
    man inte på sociala medier först-

  35. -men allt som består av ord och som
    berättar en historia är litteratur.

  36. En text i sociala medier
    är ofta återberättande-

  37. -beskrivande eller argumenterande.

  38. I det här programmet ska Elisabet
    skriva ett inlägg på Instagram.

  39. Utmaningen på sociala medier
    är att det är ett brus.

  40. Det är asmånga som vill synas och
    höras. En idé, nåt som sticker ut-

  41. -som är viktigt, politiskt, seriöst
    eller kul, och håller sig kort.

  42. Det är dags för våra smått nervösa
    författare att träffas.

  43. -Tjenare.
    -Hej! Så här ser sociala medier ut?

  44. -Tydligen.
    -Det här är en historisk relik...

  45. -...som står framför dig.
    -Det blir kul.

  46. -Är du redo för...
    -Nej, inte alls.

  47. -Inte jag heller. Vi är lika nervösa.
    -Ja.

  48. Nu när jag träffat Daniel känns det
    bättre, han verkar väldigt gullig.

  49. -Wow!
    -För att de ska klara utmaningen...

  50. ...har de tillfälle att skaffa sig
    kunskap genom en frågestund.

  51. Vad krävs av mig för att skriva
    en historisk roman?

  52. Det är en återberättande text.

  53. Handlingen utspelar sig i en epok
    du själv inte har upplevt.

  54. Det kräver att du har kunskap
    om den epok du beskriver-

  55. -för att berättelsen ska kunna bli
    trovärdig. Det krävs research.

  56. I din berättelse beskriver du miljöer
    och personer som har funnits...

  57. ...även om själva handlingen
    naturligtvis är uppdiktad.

  58. Det språk du använder
    ska vara målande och beskrivande-

  59. -så man känner färger, dofter
    och stämningar.

  60. Är det okej att gissa mig fram
    på vissa områden?

  61. Ja, ja! De historiska fakta
    som du återger måste vara korrekta-

  62. -men din fantasi ger historien vingar
    så att man känner att man är där.

  63. -Okej.
    -Vad krävs av sociala medier-texter?

  64. -Du måste vara väldigt snabb.
    -Snabb?

  65. Ja, det är snabb kommunikation.
    Du har inte många sekunder på dig.

  66. Du måste förtjäna uppmärksamheten med
    väldigt få ord.

  67. Det är ett sätt att uttrycka känslor
    och åsikter i stunden, spontant.

  68. Det är offentliga inlägg,
    även om de riktas mot en person-

  69. -så är det bra att ha i bakhuvudet
    att texten är förevigad på internet.

  70. Men viktigast av allt är att språket
    präglas av talspråk och slang-

  71. -och förkortningar,
    och till och med smileys.

  72. Det är såna här små gubbar
    eller gummor?

  73. -Ja, gubbar och gummor.
    -Och höns.

  74. Exakt. Och se upp för tunga
    akademiska ord...skulle jag säga.

  75. -Tvärtemot allt jag brukar skriva.
    -Precis, tänk tvärtom.

  76. Tänk tvärtom.

  77. Och temat de ska skriva om är virus.

  78. Då har ju du drömsitsen
    som ska skriva historiskt.

  79. Digerdöden, 1300-talet. En tredjedel
    av Europas befolkning strök med.

  80. -Kan man tänka sig nåt lättare?
    -"Råttorna" ska min bok heta.

  81. -Det känns som en bra titel.
    -Vad ska jag...?

  82. Du kan skämta om ord som ligger nära,
    som ett datavirus.

  83. Hjälp!

  84. Det är två rum! Jag vill ha
    det röriga med en massa grejer i.

  85. Jag tror att jag ska ha
    det litterära. Du får internethörnan.

  86. -Nej men usch!
    -Bara pingisbord och kylskåp saknas.

  87. -Man får idéer av att kolla runt här.
    -Lite Shakespeare här, "Hamlet".

  88. De har nu bara en timme
    att skriva en text i sin nya genre.

  89. Så fort de blivit hemmastadda
    börjar klockan ticka.

  90. Vi har de olika medierna här.
    Det här är en tweet,

  91. Det här är Instagram, tre-fyra rader.
    Här är Facebook, olika exempel.

  92. -Jag börjar på min bok.
    -Lämna inte mig i det här eländet.

  93. Jag går över till finrummet.

  94. Och där börjar klockan ticka!

  95. -Daniel, hur känns det?
    -Det ska bli kul. Jag är taggad.

  96. Jag vill impa på Elisabet,
    även om det är optimistiskt.

  97. Den stora utmaningen är faktan.

  98. Det kommer att kräva research,
    hur många som bodde här och som dog.

  99. Berätta, hur ska du börja?

  100. Med den fiktiva grundhistorien,
    sen strösslar jag fakta över den-

  101. -efter att ha grävt i faktaböckerna.

  102. -Vad har du för tankar om utmaningen?
    -Det här är totalt främmande för mig.

  103. Daniel har ju ändå i skolan
    skrivit uppsatser om sånt här-

  104. -men jag har aldrig skrivit nåt sånt.

  105. "Guillou - Släng dig i väggen."

  106. Elisabet, jag bläddrar i dina böcker
    för att se hur du börjar.

  107. Har du tips på första meningen?

  108. Eftersom du inte ska skriva
    humorinslag om pest och digerdöd-

  109. -så föreslår jag att du håller dig
    väldigt seriöst och ganska svart.

  110. -Så det ska vara jobbig stämning?
    -Alltså, Stockholm, 1300-tal...

  111. ...du trampar i avföring
    från både människor och djur.

  112. På Stortorget kanske du kan slänga in
    en avrättning eller...

  113. Kan du hjälpa mig att ta en bild?
    Det skulle det vara, va?

  114. -Det här är teamwork.
    -Det där var lysande. Så, titta.

  115. Tack, snälla.

  116. Jag gjorde ett konto till dig och tog
    mig friheten att skriva en biografi.

  117. Vad står det? "Sveriges bästa för-
    fattare. Gullo - släng dig i väggen."

  118. -"Guillou", står det.
    -"Gullo", står det här.

  119. Är det felstavat? Det är roligare om
    Sveriges bästa författare stavar fel.

  120. -En bra början, du är i gång.
    -Så skulle jag aldrig uttrycka mig.

  121. Och stava "Guillou" fel också...
    Det gjorde du med flit, va?

  122. Nu är det färdigtramsat,
    jag ska skriva en seriös roman här.

  123. Nej... Daniel, kan vi ta en time-out
    så jag får läsa upp det här?

  124. -Absolut, slå dig ner på mitt kontor.
    -Tack.

  125. För att se om de är på rätt spår i
    nya genren är det dags för feedback.

  126. -Vad har du nu, då?
    -Du får tänka att bilden jag har...

  127. ...med en datamaskin
    och en döskalle...

  128. -Den måste du...
    -Visualisera.

  129. Ja, okej. "Datavirus säljes.
    Högsta budet vinner en bandtraktor."

  130. En grej är talspråk. "Bandtraktor"
    känns som ett daterat ord, tyvärr.

  131. -Vad betyder bandtraktor?
    -Det är en slags traktor.

  132. -Som man har i jordbruket.
    -Det känner jag till.

  133. Du gör det? Okej, det är fel ord.
    Jag skriver "fel ord".

  134. Jag påminner om tumreglerna:
    Snabb kommunikation.

  135. Det har du i och för sig checkat av.
    Talspråk. Nån smiley kan underlätta.

  136. Och igenkänningshumor
    - att det är brett så många förstår.

  137. Men du är på helt rätt spår.
    Nu är det din tur att grilla mig.

  138. "Det var den 24 augusti 1318
    och August red på sin svettiga häst"-

  139. -"som slet i tyglarna
    för att protestera av törst."

  140. "De hade ridit långt, från Flen till
    huvudstaden var det över tio mil"-

  141. -"och resan var sannerligen
    mer angenäm än målet."

  142. -Jättebra!
    -Men...

  143. Nej, nej, nej! Kolla årtalet
    så att det du sen ska väva runt-

  144. -att du ger lite historiska händelser
    för att man ska placera det.

  145. Ta reda på kunskaper och fakta om
    den tiden. Det var en bra början!

  146. -Tack!
    -Det var bra. Jag går hem till mig.

  147. -Gå bort till Silicon Valley.
    -Jag lämnar myset.

  148. -Vad tycker du om Elisabets råd?
    -Jättebra.

  149. Slänga in fler historiska händelser
    har jag inte gjort alls än.

  150. Så nu måste jag googla lite,
    historiska händelser från 1318.

  151. Jag tog årtalet
    för att det såg snyggt ut.

  152. Här har man dragit det korta
    - i min värld - till absurdum.

  153. Jag tycker att en text
    måste få innehålla mer.

  154. Nu ska författarna snart läsa upp
    sina texter för varandra.

  155. -Hur känns det just nu?
    -Jag har mått bättre, kan jag säga.

  156. Ja, det är pirrigt.

  157. Jag hade inte läst den här boken.
    Om jag gick i en bokaffär-

  158. -och läste baksidan
    hade jag ställt tillbaka den.

  159. Det är första gången jag skriver sånt
    här, på det sättet kan jag vara nöjd.

  160. Men det är inget mästerverk.

  161. Jag tror inte att jag kommer få
    skäll. Det vore out of character.

  162. Men hon blir nog inte så imponerad.

  163. Jag är jättenervös.

  164. Tiden är ute!

  165. Det får bära eller brista,
    nu är det redovisning.

  166. -Är du pirrig?
    -Jag är jättepirrig. Usch!

  167. Jag med, men jag river av plåstret.
    Jag går upp och läser mitt dagsverk.

  168. -Gör det, jag väntar spänt.
    -Du får inte vara för sträng.

  169. Att gå upp på scenen och läsa...
    Jag fick lite scenskräck.

  170. Det är tillbaks till klassrummet-
    känsla. Nu sitter fröken där-

  171. -och ska tycka till om det jag gjort,
    så blev jag skakis och nervös.

  172. Kära publik:
    "Råttorna" av Daniel Hallberg.

  173. "Eftermiddagssolen hängde glödande
    över Stockholm"-

  174. -"och målade staden
    i sina varma färger."

  175. "Havet glänste som silver, kullerste-
    nen såg ut att vara penslad i smör."

  176. "Det var den 24 augusti 1471"-

  177. -"och August red över stora torget
    på sin svettiga häst."

  178. "De hade ridit långt, August och hans
    vän. Från Flen till huvudstaden"-

  179. -"var det över tio mil av öppna ängar
    och friska vindar"-

  180. -"för att slutligen möta denna vägg
    av stank."

  181. "August vande sig aldrig vid
    blandningen av skitiga svinstior"-

  182. -"ruttna sophögar, avföring och lik."

  183. "Vid rådstugan
    hade en ny byggnad inrättats."

  184. "Detta hade August hört ryktas om,
    men ännu inte bevittnat själv."

  185. "'Tjuvakällaren', så kallades den,
    stadens nya tortyrkammare."

  186. "Ju närmre August red, desto mer
    insåg han att ryktena var sanning."

  187. "Ljuden från källaren kunde inte
    misstas, skrik av dödsskräck"-

  188. -"outhärdliga skrik
    ur den vidrigaste av lidelse."

  189. "Utan att tänka vände August på
    hästen och red i motsatt riktning."

  190. "Plötsligt såg han en hästvagn och
    hörde ett rop. Sen var allt svart."

  191. Bra! Bravo, Daniel!

  192. Jag tycker det var en fantastisk
    debut, måste jag säga.

  193. Du har verkligen tagit fasta
    på det här med ett målande språk.

  194. Kanske ett par penseldrag mindre,
    bara.

  195. Det här med pesten, vi pratade om
    1300-talet och digerdöden, eller hur?

  196. -Nu är du inne på 1400-talet...
    -Då var det nog slarvig research...

  197. ...för jag tänkte att pesten
    fortsatte-

  198. -och så ändrade jag för att
    tortyrkammaren instiftades det året.

  199. Jag hade inte koll på all fakta. Jag
    trodde att jag hade dubbelkollat den-

  200. -men hon slog mig på fingrarna.
    Jag var lite vilsen med digerdöden.

  201. Det är utmaningen med genren,
    jag har inte tålamodet-

  202. -att gräva i böcker först och sen
    skriva. Jag vill skriva direkt.

  203. -Käre Daniel, är du redo?
    -Jag är redo.

  204. "'Att vara eller icke vara.'
    Dator med inbyggt Hamlet-virus"-

  205. -"endast 200 billiga euro, ett fynd!"

  206. -Hur var det med smileys? Emojis?
    -En, två, tre, fyra olika emojis.

  207. -Bra, det är jättebra.
    -Inget talspråk, utan Shakespeare.

  208. Ett klassiskt citat av Shakespeare,
    superakademiskt, kunde inte låta bli.

  209. Okej, för de som förstår referensen
    var det en elegant bonus.

  210. Du skämtade på egen bekostnad.
    Du hittade din svaghet - tekniken.

  211. Det var en snabb och enkel bild,
    inte så komplex.

  212. Du gjorde ett digitalt skämt, att du
    sålde på nätet. Du är en komiker.

  213. Jag skriver ju historiska romaner,
    så även på sociala medier-

  214. -skulle jag försöka få in historia,
    lite akademisk kunskap.

  215. -Det gjorde vi bra.
    -Verkligen!

  216. Därav Shakespeare.
    Jag ger mig själv godkänt.

  217. Det jag tar med mig
    är en ny förståelse för genren-

  218. -men mitt litterära självförtroende
    gick inte upp. Men det var kul ändå.

  219. Text: Martin Garat
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Historiska romaner, IT, Informationsteknik, Instagram, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Skriftlig framställning, Sociala medier, Språkvetenskap, Textanalys
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta De fem lässtrategierna

Reda ut oklarheter

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Att reda ut oklarheter kan vara självklart när man medvetet försöker förstå en text. Om du inte förstår det du läser, testa först att läsa om ordet, meningen eller stycket. Slå upp ordet i en ordbok eller fråga någon om hjälp.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta De fem lässtrategierna

Ställa frågor

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Ställ frågor till texten när du läser. På så sätt aktiverar du dina förkunskaper och kan lättare se saker från olika perspektiv. Genom att ställa frågor kan du kritiskt granska texten för att se om du håller med eller om det finns något du ifrågasätter.