Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Notis och dystopiDela
  1. I det här programmet byter
    två författare genre med varandra.

  2. På bara en timme ska de lära sig allt
    om hur man skriver i sin nya genre.

  3. Vilken typ av text de ska tolka
    blir en överraskning på plats.

  4. Välkomna till "Med andra ord".

  5. I dagens avsnitt: notis och dystopi.

  6. Det ska bli fett kul. Jag är spänd.
    Jag undrar vad det ska bli, faktiskt.

  7. En stor applåd för journalisten
    och nyhetsreportern Aretha Bergdahl-

  8. -som är här
    för att representera notis.

  9. Och en lika stor applåd
    för författaren Camilla Sten-

  10. -som ska lära oss allt om dystopier.

  11. Först ut att gissa sin genre
    är Aretha.

  12. "'Är de reglade?' frågar Emmy nedan-
    för den söndervittrade kyrktrappan."

  13. "Den vittnar om stadens övergivenhet,
    gjuten i sönderfallande betong."

  14. "Jag går uppför stegen
    och känner prövande på portarna."

  15. "Portarna är tunga och har svällt
    av år av fukt och kyla"-

  16. -"men med ett skrapande,
    gnällande ljud glider de sakta upp."

  17. Jag misstänker att det kan vara en
    dystopi. Jag älskar att läsa såna.

  18. Det känns lite så. Har jag rätt?
    Ja! Det är min bästa genre.

  19. En dystopi är en genre
    som ofta beskriver sin samtid-

  20. -men utmålar den
    som en skräckvision i framtiden.

  21. En dystopisk text varnar
    för företeelser i samhället-

  22. -och för hur vårt sätt att leva kan
    utvecklas på värsta tänkbara sätt.

  23. Dystopin tillhör genren roman.

  24. Andra exempel på romangenrer är
    fantasy, deckare och kärleksroman.

  25. En bra dystopi är först och främst
    en bra berättelse-

  26. -men en riktigt bra dystopi är när
    jag tror på världen som har skapats.

  27. När jag känner
    att det här är inte bara trovärdigt-

  28. -utan sannolikt.
    "Det här skulle kunna hända."

  29. En riktigt, riktigt bra dystopi
    motiverar mig att göra nåt i nuet.

  30. Den får mig att ändra mitt beteende.
    Det är det högsta goda i genren.

  31. Och nu ska Camilla få läsa
    en av Arethas nyhetsnotiser.

  32. "Under fredagen
    larmades polisen om en explosion"-

  33. -"vid en skola på Fosievägen i Malmö.
    Polisen lade in resurser vid skolan."

  34. "En person ska vara omhändertagen."

  35. "Det finns i nuläget inga uppgifter
    om personskador."

  36. Jag ska skriva en notis.

  37. Att skriva en notis är det enda jag
    inte fick högsta betyg på i svenskan-

  38. -så jag hoppas att min gamla
    svensklärare inte tittar på det här.

  39. Om det inte går jättebra.
    Då mejlar jag dem och ber dem titta.

  40. Notisen ska kort och informativt
    berätta om en händelse.

  41. Språket är sakligt och enkelt.

  42. Texten innehåller det man behöver
    för att förstå vad som hänt.

  43. Texten ska ge svar på frågorna:
    Vad? Var? När? Vem? Hur? Varför?

  44. Notisen är
    den mest komprimerade nyhetstexten.

  45. Andra exempel på nyhetstexter
    är nyhetsartiklar och reportage.

  46. Camilla ska i det här programmet
    skriva en nyhetsnotis.

  47. Det finns olika typer av notiser för
    att det finns olika typer av nyheter.

  48. Det kan vara allt från att O'boyen
    har tagit slut i Sverige-

  49. -till att det har varit
    nån tragisk händelse-

  50. -till att en artist
    kommer till Sverige.

  51. Så det är väldigt högt och lågt
    beroende på vad som händer.

  52. Det har blivit dags
    för våra författare att träffas.

  53. -Hej, hej.
    -Hej.

  54. -Aretha.
    -Camilla. Jättekul att träffas.

  55. Jag är så peppad.
    Jag älskar ju dystopier.

  56. Jag känner mig så stolt över
    min genre nu. Den är som mitt barn.

  57. -Ska vi gå in?
    -Ja, det är lite kyligt.

  58. S'il vous plaît.

  59. För att Camilla och Aretha
    ska kunna få högsta betyg-

  60. -kommer här ett tillfälle för dem att
    ställa frågor kring sin nya genre.

  61. Med dystopi, då? Vad ska man tänka
    på? Vilka regler ska jag ha i åtanke?

  62. Dystopi är ju en samhällskritisk
    framtidsvision nånstans.

  63. Det är ju en berättelse som speglar
    vårt samhälle och vår samtid-

  64. -men i en dyster, nedgången version.

  65. Vad det handlar om är att den visar
    hur aktuella problem kan eskalera.

  66. Så det ska inte vara
    att drakar har förstört Stockholm-

  67. -utan hur miljöförstöring
    påverkat oss-

  68. -eller hur politiska problem
    kan eskalera.

  69. Det ska vara verklighetsförankrat.

  70. Det kan finnas inslag av en hjälte
    eller en hjältinna-

  71. -som gör uppror mot
    den förtryckande samhällsordningen-

  72. -men det måste inte finnas det.

  73. Det är en varning om
    vad som kan hända-

  74. -om vårt samhälle fortsätter
    på den väg det slagit in på-

  75. -eller om det tar ett felsteg.

  76. Hur skulle dagens problem
    kunna eskalera-

  77. -och leda till en mardrömsvision?

  78. Alltså, jag gillar ju dock misär,
    så det låter ju bara kul.

  79. Du får ju exakt tvärtom här, då.

  80. Jag tänker att man beskriver det för
    nån väldigt gammal eller väldigt ung.

  81. Du vill ha rak information.
    Var? När? Hur? Varför?

  82. Det ska vara lätt att ta in.

  83. Jag ska kunna öppna mobilen eller
    en tidning och kunna skumma igenom-

  84. -och hitta exakt
    vad det var som hände.

  85. Nåt som också är väldigt viktigt är-

  86. -att tänka ut
    en väldigt enkel och kort rubrik.

  87. Enkelt språk men rakt.
    Liksom förståeligt.

  88. Du behöver inte krångla till det.

  89. Mindre talspråkligt. Okej.

  90. Temat författarna ska skriva om i dag
    är...översvämning.

  91. Gud, vilket roligt ämne
    att skriva en dystopi om.

  92. Man kan göra så mycket med det.
    Jag blir nästan avundsjuk.

  93. Jag kommer att sitta och smygskriva
    vid sidan om.

  94. -Wow! Gud, vad roligt.
    -Gud, det är så fint.

  95. Aretha och Camilla har nu bara
    en timme på sig att skriva en text.

  96. Så fort de blivit hemmastadda
    börjar klockan att ticka.

  97. Och där är vi i gång.

  98. Hur är det med din prestationsångest?

  99. Min prestationsångest är tolv
    på skalan ett till tio.

  100. För mig känns det viktigt
    att "naila" notisen-

  101. -så det här blir
    nån typ av exponeringsterapi för mig.

  102. -Hur börjar man en dystopi?
    -Bästa sättet att börja...

  103. ...vilken fiktiv text som helst
    är att föreställa sig: Var är jag?

  104. Vad är scenen? Hur ser det ut?
    Hur luktar det? Hur känns det?

  105. Och sen: Vem är jag?
    Varför är jag här?

  106. När du väl har den punkten kommer
    resten att utveckla sig organiskt-

  107. -om du har ett koncept som funkar.

  108. Så vad ska jag tänka på när jag
    skriver notisen? Var börjar man?

  109. Vad ska jag inte göra?

  110. -Jag kan komma över och hjälpa dig.
    -Åh, ja.

  111. För att kunna skriva behöver Camilla
    utgå från en verklig nyhet.

  112. Perfekt. Du har redan internet uppe.

  113. Hon ska därför skriva om över-
    svämningen på Uppsala centralstation.

  114. Då är det här
    från den verkliga händelsen.

  115. Du kommer att kunna ha det som grund.

  116. Det är viktigt nu
    att inte skriva av exakt ordagrant.

  117. Det finns en fin linje
    mellan att kopiera och att återge.

  118. Nån känd författare sa:

  119. "Goda författare lånar.
    Stora författare stjäl."

  120. Men du kanske kan låna mer än stjäla
    den här gången.

  121. Vi får se. Vi får se vad som händer.

  122. -Hur känns det?
    -Försiktigt bra.

  123. Men det känns redan väldigt utmanande
    att behöva vara så kortfattad.

  124. Jag har svårt
    att inte använda så många ord.

  125. Det är svårt att gå från 300 sidor
    att bre ut sig på till 2 paragrafer.

  126. -Hur känns det?
    -Bra.

  127. Jag kom snabbt in i det här "flowet"
    som Camilla pratade om.

  128. Jag försöker bara tänka:
    Hur känns det på plats?

  129. Det är blött. Jag står med mobilen
    i översvämningen-

  130. -och försöker ringa nån
    men får inte tag på dem.

  131. Sen tänker jag
    att jag tar mig därifrån-

  132. -så får vi se vart det leder.
    Jag försöker tänka mig in i det.

  133. Jag känner att jag har kommit en bit,
    men jag känner mig lite osäker.

  134. Vi kanske kan kolla igenom
    vad vi har skrivit.

  135. Så gärna.
    Jag har också ett utkast nu-

  136. -men jag är inte säker på om jag
    skriver en notis eller en avhandling.

  137. Ska vi mötas halvvägs, då?

  138. -Okej. Det här känns oväntat laddat.
    -Jaha. Gud, vad kul.

  139. -Vem ska börja?
    -Jag kan göra först.

  140. "Mobilen känns kall i min hand. Jag
    vet inte hur många samtal jag ringt"-

  141. -"men jag försöker
    att inte få panik."

  142. "'Snälla, snälla',
    upprepar jag för mig själv."

  143. "Jag kommer till röstbrevlådan."

  144. "'Du har kommit till Ella.
    Jag kan inte...' Jag lägger på."

  145. "Varför svarar inte Ella?"

  146. "Stadens vattenledningar
    är förstörda."

  147. "Människor har tagit sig till Uppsala
    station i hopp om att komma söderut."

  148. "En ilande känsla."

  149. "Jag måste härifrån snabbt,
    innan de tar sig till stationen."

  150. Åh! Så stämningsfullt.
    Det är så bra. Gud.

  151. Du får fram känslan.

  152. Jag känner mig som att jag är där.
    Jag känner vad karaktären känner.

  153. Men jag vill ha mer visuellt. Om jag
    inte vet hur Uppsala station ser ut-

  154. -då är det svårt
    att föreställa mig scenen.

  155. Men otroligt stämningsfullt.
    Jag fick lite gåshud när du läste.

  156. Vad kul. Tack så mycket.

  157. Jag ska verkligen tänka på det
    och väva in nåt snyggt.

  158. Gud, då är det min tur.

  159. Rubriken är "Kraftiga översvämningar
    på Uppsala centralstation".

  160. "Vid 15-tiden på söndagen inkom larm
    om att Uppsala station översvämmats."

  161. "Tågen fortsatte gå,
    med förseningar"-

  162. -"men vattenmassorna gjorde det svårt
    för resenärer att nå spåren."

  163. Ja, men super.
    Det är jättebra skrivet.

  164. Du får med tiden. Du får med platsen.

  165. Du får med problematiken
    med översvämningen.

  166. Det man kanske kan tänka på
    är rubriken.

  167. Om man snitsar till det lite
    kan man få med nåt mer.

  168. Hur drabbar det mig?
    Varför ska jag bry mig?

  169. Kanske: "Kraftiga översvämningar
    på Uppsala centralstation."

  170. "Kraftiga förseningar."
    Förstår du hur jag menar?

  171. Bara så att jag känner:
    Varför ska jag bry mig personligen?

  172. Jag kanske ska med ett tåg i morgon.
    Då kan det drabba mig.

  173. Men annars superbra.
    Jag har inte så mycket mer.

  174. Du har gjort ett utomordentligt jobb.
    Ska vi gå och pilla lite på texterna?

  175. -Ja. Nu har vi lite att göra.
    -Ja, men verkligen.

  176. -Vad måste du jobba på nu?
    -Jag måste göra rubriken snärtigare.

  177. Och snäva av lite.

  178. Snäva av fokus och plocka fram
    vad som är viktigt för läsaren.

  179. Nu ska jag jobba på
    lite mer beskrivande av omgivning-

  180. -och kanske lite tidigare få in
    vad hotet är i situationen.

  181. Jag hoppas det blir bra.

  182. Nu är det inte lång tid kvar tills
    författarna ska läsa upp sina texter.

  183. -Tycker du att du är på rätt spår?
    -Jag hoppas det.

  184. Men jag har börjat ifrågasätta
    alla mina beslut efter kritiken.

  185. Det är det här med att ha få ord
    på sig. Det måste ju vara rätt ord.

  186. Jag är inte van vid
    att tänka så mycket över varje ord.

  187. Oftast tänker jag på
    varje individuellt kapitel.

  188. Jag är spänd och lite nervös
    men mest taggad.

  189. Och jag hoppas att jag har gjort
    Camillas genre "justice".

  190. Och där är tiden ute.

  191. Är det okej om jag kör först och drar
    av plåstret? Jag har väntat länge.

  192. -Varsågod.
    -Då kör vi.

  193. Det kommer att gå så bra. Yeah!

  194. "Tågförseningar efter översvämningar
    på Uppsala centralstation."

  195. "Uppsalas tågtrafik försenades"-

  196. -"då delar av stationen hamnade under
    vatten. Även bilvägarna påverkades."

  197. "Vid 15-tiden på söndagen
    inkom larm"-

  198. -"om att Uppsala station drabbats
    av kraftiga översvämningar."

  199. "Tågen väntades gå som planerat
    men med förseningar på 5-15 minuter."

  200. "Vattenmassorna gjorde det dock svårt
    för resenärer att nå spåren."

  201. "Polisen rapporterar till SVT
    om svårigheter även i övrig trafik"-

  202. -"men de har situationen
    under kontroll."

  203. Bravissimo! Bravissimo! Så bra.

  204. Du hade allt här.
    Du hade kort, tydlig rubrik.

  205. Jag älskar
    att du lade till tågförseningarna-

  206. -för där har man det folk vill veta.

  207. Den svarade på:
    Vad? Vem? När? Varför? Hur?

  208. Snyggt med källa
    från både polisen och SVT.

  209. Neutralt språk men ändå inte tråkigt.

  210. Yes! Jag känner mig som en
    superhjälte. Det känns helt otroligt.

  211. Det är lite fånigt att jag mår så bra
    av att få positiv feedback-

  212. -på en notis jag skrev på en timme,
    men det här gjorde hela min vecka.

  213. "Mobilen känns kall i min hand. Jag
    vet inte hur många samtal jag ringt"-

  214. -"men jag försöker att inte få panik.
    Jag håller andan."

  215. "'Snälla, snälla',
    upprepar jag för mig själv."

  216. "Det går inte ens tre signaler
    innan jag kommer till röstbrevlådan."

  217. "'Du har kommit till Ella.
    Jag kan inte...' Jag lägger på."

  218. "Varför svarar inte Ella?
    Var är hon?"

  219. "'Ett land obefläckat. En ny nation.'
    Det dröjde inte länge efter valet"-

  220. -"innan deras budskap tydligt
    basunerades ut i radio och tv."

  221. "Och nu står jag här, fem månader
    senare, på Uppsala centralstation."

  222. "Runt mig rör sig människor maniskt."

  223. "Vattenledningarna i staden
    är förstörda."

  224. "Hundratals har tagit sig hit
    i hopp om att komma söderut."

  225. "Vissa står lutade mot
    stationens ljusblå kakelväggar."

  226. "Vissa har samlats
    nedanför trapporna, där jag står"-

  227. -"och stirrar intensivt
    på tidtabellen."

  228. "Men den visar inga nya avgångar. En
    ilande känsla rör sig genom kroppen."

  229. "Den känns kall, och det beror inte
    bara på vattnet som nu når midjan."

  230. "Det beror på att jag inser
    att det inte kommer nåt tåg."

  231. "Jag måste ta mig härifrån snabbt,
    innan de tar sig hit."

  232. -Tack så mycket.
    -Helvete, vad bra.

  233. Du målar upp en sån tydlig bild.
    Du jobbar med alla sinnen.

  234. Jag får en omedelbar uppfattning om
    vad det handlar om.

  235. Jag förstår vad hotet är och
    vilken typ av samhälle jag är i.

  236. Du kommunicerar hur det här har vuxit
    utifrån det nutida Sverige-

  237. -utan att vara övertydlig. Så snyggt.

  238. -Vad roligt. Vad glad jag blir.
    -Otroligt bra. Alltså, wow!

  239. Det känns jättekul. Det var roligare
    än vad jag trodde det skulle vara.

  240. Du förtjänar en kram.

  241. Det här med att skriva notiser
    kommer inte att bli mitt nya kall-

  242. -men de ligger mig varmt om hjärtat.

  243. Om 5-7 år hittar ni
    den här dystopin i bokhyllan.

  244. Ge det lite tid så kommer den.

  245. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Dystopier, Journalistik, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Massmedia, Publicistik, Science fiction, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Textanalys, Tidningar, Tidskrifter
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven - romani chib/arli

Att utveckla ett resonemang

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk." Berättare: Veli Brijani.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kortfilmsklubben - isländska

Krass

Oli sköter det mesta på biltvätten, hans bror Keli är fullt upptagen med att lära sig skriva sitt namn. En kund vill få bilen tvättad. Det är nära att det går åt skogen när Keli har skrivit sitt namn på bildörren, men Oli lyckas fixa det. Kunden hämtar sin bil och Oli drar en lättnadens suck. Men så får han syn på andra sidan av bilen.