Titta

Med andra ord

Med andra ord

Om Med andra ord

Hur svårt kan det vara för en författare eller skribent att byta genre? Skriva som skriva - eller? I "Med andra ord" får två skribenter byta genre med varandra för en dag. Genom deras upplevelser lär sig tittaren vad en genre är, hur olika texter definieras och vad som skiljer texttyperna åt. Programinnehållet består av matnyttig och tät fakta om genrers och texttypers särdrag, men även av spänningen att se erkända författare och skribenter kämpa med någonting nytt och okänt.

Syfte

"Med andra ord" är en serie som ger förståelse för olika typer av texter samt förklarar vad som kännetecknar olika genrer och texttyper.

Till första programmet

Med andra ord : Krönika och diktDela
  1. I det här programmet byter två
    författare genre med varandra.

  2. På bara en timme ska de lära sig allt
    om hur de skriver i sin nya genre.

  3. Vilken typ av text de ska tolka
    blir en överraskning på plats.

  4. Välkomna till Med andra ord.

  5. I dagens avsnitt
    möts krönika och dikt.

  6. Jag är lite spänd
    över vad du ska ge mig för text.

  7. Det skulle vara kul
    om det var skräck-

  8. -för det ligger så långt från mig.

  9. Amie Bramme Sey
    gör både tv, radio och podd.

  10. Hon ska lära oss
    hur man skriver krönika.

  11. Här för att representera dikt
    har vi poeten Daniel Boyacioglu.

  12. Amie ska få reda på sin genre.

  13. Är det den här smutsiga lappen?
    Är det poesi? Ska jag skriva en dikt?

  14. "Om jag skulle springa på henne
    på stan med sin nya kille"-

  15. -"i min tröja
    jag aldrig fick tillbaka"-

  16. -"ska man säga nåt viktigt om tröjan
    eller låtsas som ingenting?"

  17. Är det en haiku?

  18. Jag ska skriva poesi, alltså?

  19. Man har problem med folk som kallar
    sig poeter. Fast det är också coolt.

  20. Jag får väl släppa det.
    Jag ska bli poet.

  21. Poesi kan handla om vad som helst.

  22. I en dikt är språket i centrum.
    Liknelser och metaforer är vanliga.

  23. Amie ska skriva en dikt på fri vers.
    Dikten kan ha vilken rytm som helst-

  24. -till skillnad från en dikt i bunden
    form där orden ofta rimmar.

  25. Andra exempel på diktformer är
    haiku och sonett.

  26. Oavsett hur dikten ser ut, om den
    är lång, kort, klurig eller enkel-

  27. -så ska språket vara effektivt.
    Det är gemensamt för alla dikter.

  28. Nu har det blivit dags för Daniel
    att lista ut sin genre.

  29. "Att det råder en ensidighet inom
    journalistkåren är ett faktum."

  30. "Att varannan journalist bor
    i Stockholm är alarmerande."

  31. "Att en stockholmare skrev denna text
    är också ett tragikomiskt problem."

  32. "Det hade säkert blivit mycket bättre
    om en Jokkmokk-tjej skrivit den."

  33. En krönika?

  34. Det är inte poesi...men det blir kul.

  35. En krönika är en personlig tolkning
    av en händelse.

  36. Krönikören presenterar
    sina egna tankar-

  37. -och texten är personligt skriven.

  38. Till skillnad från kåseriet,
    som skrivs i en mer lättsam ton-

  39. -går krönikan djupare
    och är oftast argumenterande.

  40. Andra exempel på argumenterande
    texter är debattinlägg och insändare.

  41. Det finns en annan användning av
    ordet krönika, som i "årskrönika".

  42. Då är det en berättelse som skildrar
    händelser i en viss tidsföljd.

  43. En krönika är en text där skribenten
    tillåts ha egna åsikter.

  44. Man kan tycka och tänka
    och säga hur man känner inför nåt.

  45. Det har blivit dags
    för Amie och Daniel att träffas.

  46. -Är du poeten?
    -Ja. Du är krönikören.

  47. -Ska du lära mig skriva poesi?
    -Ja.

  48. -Kan man lära sig det på en dag?
    -Nej.

  49. Man kan skriva en bra dikt,
    men man kan inte bli poet på en dag.

  50. Jag kanske inte blir krönikör på en
    dag, men jag kan skriva en krönika.

  51. -Okej, ska vi gå in? Varsågod.
    -Tack så mycket.

  52. För att Amie ska kunna skriva
    en dikt, och Daniel en krönika-

  53. -får de båda tillfälle att ställa
    frågor kring sin nya genre.

  54. Som poet tror man att kan man skriva
    poesi så kan man skriva annat.

  55. Det misstaget vill jag inte göra.
    Jag vill respektera vad krönikan är.

  56. När du skriver en krönika ska du
    försöka förklara en händelse-

  57. -på ett slagkraftigt sätt.

  58. -"Slagkraft."
    -Skriv upp det.

  59. Din krönika får innehålla personliga
    åsikter och tankar.

  60. Du får vara personlig
    och komma med anekdoter.

  61. -En sak som är viktig är rubriken.
    -"Rubrik."

  62. Den ska få dig att stanna till
    och läsa texten.

  63. Rubriken ska locka in dig.

  64. Din text får gärna innehålla-

  65. -målande och finurliga beskrivningar.

  66. Det är en stor skillnad
    mot en nyhetsartikel.

  67. "Friare än journalistik."

  68. Hur skriver man en dikt?

  69. Till skillnad från annan text,
    som du kanske är mer van vid-

  70. -bärs inte dikten upp av en handling.
    Den behöver inte handla om nåt.

  71. Den bärs upp av språket.
    Det skiljer dikten från annan text.

  72. Det finns en massa regler om man vill
    med versmått och sånt.

  73. Men håller vi oss till den fria
    dikten följer man inga regler.

  74. Du kan skapa egna regler och blanda
    mellan de regler som finns.

  75. -Ingen handling, inga regler...
    -Precis. Rätt, så långt...

  76. Tänk att en poet är forskare i ord
    i stället för meningar.

  77. Det är ordens färger, smaker
    och rytmer som är intressant.

  78. Även om dikten är fri
    och inte bärs av en handling-

  79. -så måste den ändå
    vara möjlig att tolka för läsaren.

  80. Då skapar man små krokar
    med referenser-

  81. -bildspråk, metaforer och liknelser
    för läsaren att haka upp sig på.

  82. Är det viktigt att tänka
    att läsaren ska fatta mig?

  83. -Nej, men fatta nånting.
    -"Fatta nånting."

  84. Det finns diktstilar där man fattar
    ingenting, och det är poängen.

  85. -Men den texten ska vi undvika.
    -Vi kommer inte dit på första dagen.

  86. Temat de ska skriva om är huliganism.

  87. Det skulle jag kunna skriva en
    krönika om. Men som en dikt?

  88. Du får i uppgift att berätta
    dina känslor inför det här.

  89. En stark rubrik som får läsaren
    att tänka: "Det här måste jag läsa."

  90. -Du är så redo.
    -Det är så annorlunda.

  91. En stark rubrik
    jobbar man inte med alltid...

  92. Men Gud vad fint...

  93. Det här är vad jag strävar efter
    - fred, fota, demonstrera...

  94. Fridlys älgarna.
    Du får inte vara på min sida.

  95. Nu har Amie och Daniel bara en timme
    på sig att skriva en text.

  96. Där är vi igång.

  97. Jag tog med mig lite grejer till dig.

  98. -Känn på bladet.
    -Det här kan jag inte skriva på.

  99. Jag kommer att skriva om.
    Det känns som slöseri.

  100. Tänk att du ska ha det papper
    som är bra för dikten.

  101. När jag ska komma igång med
    att skriva en krönika-

  102. -brukar jag sätta mig
    och börja skriva direkt.

  103. -Sen kommer jag in i texten.
    -Jag skulle ge dig samma tips.

  104. Skriv fem rader och ta bort dem,
    så blir den sjätte första raden.

  105. Den blir till i omgångar.

  106. -Den måste få växa fram.
    -Ja. Lycka till.

  107. -Vet du vad du ska skriva om?
    -Ja, om jag hade skrivit en krönika.

  108. Det är jättesvårt att skriva en dikt
    men jag måste släppa det.

  109. -Hur går tankarna, Daniel?
    -Jag ska hitta min egen röst.

  110. Jag har gjort en disposition på hur
    jag tror att jag ska lägga upp det.

  111. Ser du hela formen framför dig?

  112. Ja, jag ser
    hur texten ska disponeras.

  113. Jag börjar
    med en egen ingång till temat.

  114. Sen väger jag min åsikt-

  115. -mot en gammal kampsportskompis idé.

  116. Sen knyter du ihop det på slutet?
    Tänk på att slutet ska vara...

  117. -...bra. Klämkäckt.
    -Ja.

  118. Du säga vad du tycker sen, men jag
    har i alla fall en kurva att följa.

  119. Jag känner mig inte fri.
    Det känns som att jag är på jobbet.

  120. Han är djupt inne i sitt...

  121. -Jag sätter mig här borta.
    -Ja, hitta din plats.

  122. -Hela världen är poetens plats.
    -Så.

  123. -Har du hittat en bra skrivposition?
    -Jag sitter som en idiot.

  124. Du ska tänka på att du skriver
    snarare än att du sitter.

  125. Jag försöker, men jag tänker
    på stolen. Jag lägger mig ner.

  126. Kan inte vi kolla lite
    på varandras texter?

  127. Ja. Jättebra.

  128. Du kan få en sån bokkudde
    som jag har.

  129. Ligg som jag gör.

  130. Du börjar.

  131. "Det är fotbollsderby i Stockholm.
    Södermalm blir en krigsplats."

  132. "Anhängare till de båda lagen stöter
    ihop med stor förödelse som följd."

  133. "Det hände i helgen.
    Uteserveringar vandaliserades."

  134. "Polisens resurser går till annat
    än att lösa brott."

  135. "Men denna krönika
    ska inte handla om det."

  136. Det innehåller de olika reglerna.

  137. Det målande språket och din röst...

  138. -Sen får vi se resten av texten.
    -Där har jag problem.

  139. Du måste hitta ett starkt slut.

  140. Man kan inte börja "bam" och sen
    fada ut." Du måste hålla i det.

  141. Det som känns mest anmärkningsvärt är
    att Södermalm blir en krigsplats.

  142. -Kan det funka som rubrik?
    -Jag köper det.

  143. Jag gör en "kringlan copy"...
    Snabbkommandon...

  144. -Ska jag läsa ur min dikt?
    -Ja, gärna.

  145. Vänta...

  146. "Knogar krossar glas."

  147. "Pojkens uteblivna smärta är
    glassplitter i mannens knogar."

  148. "Ingen hör grabbens gråt.
    Nu ska alla höra mannens"...

  149. ..."skrik, bröl, våld"...

  150. Så långt har jag kommit.

  151. Kom ihåg att det är ordens konstform
    och inte meningens. Don't overdo it.

  152. Den största missuppfattningen är att
    poesi och vältalighet är samma sak.

  153. -Det är det sämsta man kan tänka sig.
    -Då blir det högtravande.

  154. Det blir skittöntigt.
    Det ska vara effektivt.

  155. -"Schmack." Förstår du?
    -"Schmack."

  156. -Vad måste du göra du?
    -Jag måste korta ner min text...

  157. ...och göra den tydligare
    och ge den ett spår att driva igenom.

  158. Det här har jag sett, det här vill
    jag berätta, och jag tycker så här.

  159. -Hur känns det nu?
    -Daniel gav mig bra tips.

  160. Han ägde mig på en grej.

  161. Jag försöker skriva med ett mer
    högtravande språk än vad jag har-

  162. -för att jag kanske tror att det är
    bättre, eller att det är poesi.

  163. Så måste det inte vara.

  164. Nu är det inte lång tid kvar tills
    författarna ska läsa upp sina texter.

  165. -Amie, har du en dikt nu?
    -Ja, men är den piss?

  166. Men det är ju en dikt.
    Jag har ju följt reglerna.

  167. Men jag kanske inte är tillräckligt
    djup. Det kan ju inte vi fixa nu.

  168. -Har du lyckats skriva en krönika?
    -Det ser ut som en krönika...

  169. ...men den greppar
    över ett för stort tema.

  170. Det är misslyckat.

  171. Där är tiden ute.

  172. Skriver du fortfarande?
    Nu måste du släppa det.

  173. Nej, får jag börja? Är det okej?
    Jag måste bara göra det.

  174. Pojkens förbjudna smärta

  175. Mannens knogar
    mot en annan mans kropp

  176. Ljudet när en näsa bryts

  177. Våldet låter högt och otäckt

  178. Pojkens tystnad borde skrämma oss mer

  179. I'm a poet. Okej...

  180. Kolla... Din text är rytmisk.

  181. Den klingar. Den har starka bilder.

  182. Den ger lyssnaren
    eller läsaren känslor.

  183. -Den har fått med allt. Bra jobbat.
    -Är det sant? Tack.

  184. Fan, vad najs.
    Det är min första dikt.

  185. Utan coaching
    hade jag inte fixat det.

  186. Jag kan ändå ge mig själv
    att jag fixade det.

  187. Jag ska framföra min krönika
    "Södermalm blir en krigsplats".

  188. Det är fotbollsderby i Stockholm
    och Södermalm blir en krigsplats.

  189. Anhängare till de båda lagen stöter
    på varandra eller stämmer träff-

  190. -ofta med stor förödelse som följd.
    Det är också vad som hände i helgen.

  191. Men denna krönika
    ska inte handla om det.

  192. Att säga att jag hittade
    till idrotten är inte riktigt..

  193. Den hittade snarare mig.

  194. Efter att ha testat olika idrotter
    blev jag brottare.

  195. Min kropp var konstruerad
    för sporten.

  196. Våld är både något väldigt konkret
    och enkelt att förkasta-

  197. -men det är också ett brett
    och aningen luddigt begrepp.

  198. Är kampsport våld eller sport?

  199. Jag blev poet och slutade tävla i
    brottning men många vänner fortsatte.

  200. De som några år senare bytte till MMA
    blev MMA-stjärnor på några år.

  201. Jag föreställer mig att framgången
    fick en motreaktion.

  202. Att MMA blev fint, gjorde
    att en annan rörelse uppstod.

  203. Den upplever sig själv som närmare
    ursprunget - våldet om man så vill.

  204. Den hittar också sitt naturliga
    utrymme i huligankulturen.

  205. Jag hatar dessa huliganer.
    Deras våld är fult och äckligt.

  206. Men det våld jag själv försvarar,
    t.ex. vår försvarsförmåga, är okej.

  207. Våldet finns i vårt samhälle,
    i vårt språk och i våra liv.

  208. Ibland är det synligare
    och då ska vi alla avfärda det.

  209. Det är som att beskylla de fattiga
    för klassamhället.

  210. Det vill jag ogärna göra.

  211. -Du gjorde det.
    -Thank you.

  212. Det var en stark rubrik som lockar
    till läsning. Jag vill läsa.

  213. Du använde ett målande
    och fantasifullt språk.

  214. Slutet var också starkt.

  215. Den innehöll allt en krönika
    ska innehålla. Jag hörde din röst.

  216. Om jag skulle läsa den
    skulle jag höra din röst i huvudet.

  217. Tack så mycket, Amie.

  218. Daniel hade problemet,
    som han själv pekade ut-

  219. -att han hade för många ämnen,
    så det blev lite spretigt.

  220. Han hade kunnat plocka upp
    ett av ämnena och köra bara på det.

  221. Vi var ganska överens om vad som
    var bra och mindre bra med den.

  222. Inledningen och avslutet var bra men
    allt däremellan var lite för mycket.

  223. Att ha skrivit krönikan gör mig ännu
    mer övertygad om att jag är poet.

  224. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Ämnen:
Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Krönikor, Litteraturvetenskap, Litterära genrer, Massmedia, Poesi, Publicistik, Skriftlig framställning, Språkvetenskap, Textanalys, Tidningar, Tidskrifter
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Med andra ord

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Historisk roman och sociala medier

Avsnitt 1 av 8

Författaren Elisabet Nemert, som i vanliga fall skriver historiska romaner, får i uppgift att skriva ett inlägg på Instagram. Elisabet, som är van vid att skriva 450 sidor, ska nu få med allt på några få rader. Daniel Hallberg har å andra sidan i uppgift att skriva en historisk roman, vilket betyder att han ska blanda in historiska händelser och korrekt fakta i sin text, långt ifrån hans vanliga inlägg på sociala medier.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Manus och reportage

Avsnitt 2 av 8

Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom populära tv-serien "Eagles", ska testa att skriva ett reportage medan sportjournalisten Oskar Månsson, som i vanliga fall skriver längre reportage, ska prova på att skriva ett manus. De är båda ute på okänt vatten och är tacksamma att de har varandra att rådfråga under tidens gång.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Debattartikel och låttext

Avsnitt 3 av 8

Rapparen och artisten Joy M'Batha får i uppgift att skriva en debattartikel med hjälp från Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg. Anders får sitt livs utmaning när han ska försöka få ihop en raptext. Problemet är bara att han har glömt hur man rimmar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Tal och deckare

Avsnitt 4 av 8

Deckarförfattaren Denise Rudberg får i uppgift att skriva ett tal, något av det svåraste hon vet. Retorikexperten Elaine Eksvärd, som vanligtvis skriver och håller tal, ska dyka ner i deckarens undre värld. Utmaningen är att göra texten till en riktig bladvändare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Krönika och dikt

Avsnitt 5 av 8

Tv-, radio- och poddmakaren Amie Bramme Sey får lägga krönikan åt sidan och bli poet för en dag. Hon får hjälp av poeten Daniel Boyacioglu, som själv ska lämna dikternas land för att försöka sig på att skriva en krönika. Men att skriva en krönika visar sig vara lättare sagt än gjort.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Erotisk novell och uppslagstext

Avsnitt 6 av 8

Författaren och skådespelaren Saga Becker skriver till vardags erotik, men får nu lämna det kreativa skrivandet för att få till en uppslagstext. Låtta Skogh brukar skriva för Nationalencyklopedin och tvingas nu utanför sin bekvämlighetszon. Hon måste använda sin fantasi för att skriva en erotisk novell.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Satir och anvisning

Avsnitt 7 av 8

Anton Hellström skriver satiriska texter för både tidningar och scen. Han får i uppgift att skriva en anvisning, något som innebär att han måste vara tydlig och formell. Anki Mattson är klarspråksexpert och skriver instruktioner och anvisningar till vardags och ska nu för första gången försöka skriva en satirisk text. Först och främst måste hon reda ut frågan vad satir är.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed andra ord

Notis och dystopi

Avsnitt 8 av 8

Journalisten och nyhetsreportern Aretha Bergdahl får prova på att skriva i genren dystopi, något hon blir glatt överraskad över. Och författaren Camilla Sten, som vanligtvis skriver dystopier, ska alltså skriva en notis, något som väcker tråkiga minnen från skoltiden. Det var nämligen den enda uppgift hon inte fick högsta betyg i.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jakten på språket

Jiddisch

Jiddisch höll på att utrotas på grund av nazisternas judeförföljelser under andra världskriget. Vi besöker koncentrationslägret i Auschwitz samt ett jiddischseminarium i Jönköping - två platser med olika innebörd för språket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."