Titta

Briljanta forskare

Briljanta forskare

Om Briljanta forskare

Briljanta forskare tar upp aktuell forskning som belyser samhällsutmaningar globalt och hur vi söker lösningar på problemen.

Syfte

Syftet med serien är att belysa aktuella forskningsområden inom fysik, kemi och biologi.

Till första programmet

Briljanta forskare : RobotbinDela
  1. När vi har byggt städer har vi inte
    tänkt på insekters och djurs hem.

  2. När människan tar mer och mer plats
    stöter vi bort en del av naturen.

  3. Tänk om bina försvann. Vad skulle det
    spela för roll för oss?

  4. Vad händer
    med frukt och grönsaker då?

  5. Hur kan vi hjälpa naturen, och hur
    kan vi ställa allt till rätta?

  6. Det finns cirka
    300 arter vildbin i Sverige.

  7. Ungefär 40 procent av dem
    är på rödlistan.

  8. De är
    i varierande grad utrotningshotade.

  9. Vi har dödat ungefär
    85 procent av alla insekter.

  10. Skälet är bekämpningsmedel-

  11. -och byggandet av städer,
    eftersom folk måste bo nånstans.

  12. Och sen jordbruk
    på väldigt stora markområden-

  13. -vilket tar död på mångfalden.

  14. Det handlar om funktionell biodiversitet,
    för många grödor pollineras av insekter-

  15. -så det äventyrar våra livsmedel.

  16. Växter förökar sig genom pollinering.
    Det behövs en han- och en hondel.

  17. När de får kontakt blir det
    ett frö och ibland en frukt.

  18. Om bina försvinner
    får vi väldigt begränsad pollinering.

  19. Det skulle bli trist i mataffärerna.

  20. Vi skulle få ett väldigt litet urval.
    Det skulle mest bli sädesslag, majs-

  21. -och den fisk som finns kvar att äta.

  22. Vi skulle få vitaminbrist,
    många brister.

  23. Ett bi, säger man,
    gör tusen personers jobb på en dag.

  24. Det finns områden med odlingar
    av persikor eller aprikoser-

  25. -där man har blivit beroende
    av att pollinera för hand.

  26. Då penslar man från en blomma
    till en annan.

  27. Det är väldigt tidskrävande, och det
    blir inte effektivt att pollinera så.

  28. Frukten måste bli jättedyr.

  29. Binas mångfald
    och överlevnad är hotad-

  30. -men kan inte forskningen hjälpa
    till?

  31. Robotteknik, skulle det kunna vara
    en del av lösningen?

  32. Robotik är teknik som utför saker i
    den verkliga världen på ett smart sätt.

  33. De har sensorer för att förnimma
    och aktuatorer för att agera.

  34. Svärmrobotik är när man har ett stort
    antal robotar, inte bara två eller tre-

  35. -som alla göra samma sak
    och följer samma regler och koncept-

  36. -och därför uppnår ett gemensamt mål.

  37. Flera robotlösningar är inspirerade
    av naturen. Flygande bin är bara en.

  38. Om vi lyckas med det
    är det bra för jordbruket.

  39. Flygande bin kan vara ett sätt att lösa
    problemet med artificiell pollinering.

  40. De är tre-fyra centimeter.

  41. En del forskarlag har byggt
    verkliga små bin med flaxande vingar-

  42. -men de kan inte bära
    datorn eller batterierna.

  43. Det svåra med att bygga
    små robotar jämfört med stora robotar-

  44. -är att de ska göra enkla saker
    men måste vara lätta och smidiga-

  45. -och allt sånt som uppgiften kräver.

  46. När vi ska konstruera ett bi-

  47. -handlar det inte bara om
    att härma binas beteende.

  48. Vi måste också ha en mekanism
    för att samla in pollen-

  49. -eller spruta ut pollen.

  50. Att komma så nära naturen
    som möjligt är en stor utmaning.

  51. Vi måste se till att tekniken inte stör
    binas eller andra insekters pollinering.

  52. Om jag tänker på robotbin,
    så tänker jag: "Hjälp!"

  53. Det är en tankevurpa att tänka
    man kan ersätta vilda pollinatörer-

  54. -med till exempel robotbin
    eller med honungsbin, tama bin-

  55. -att man använder ett substitut
    för en fungerande vild fauna.

  56. Naturen har ju kalibrerats
    och finjusterats över miljarder år.

  57. Det i naturen som inte fungerar,
    det dör ut - det är evolution.

  58. Att vi kan hitta på mer effektiva
    saker än evolution och utveckling-

  59. -är inte särskilt troligt.

  60. Det är en fråga om resurser.
    Hur många såna här bin behöver vi?

  61. Vad händer när bina "dör" på fältet?

  62. Vi förorenar redan våra jordar
    med mikroplaster och kemikalier.

  63. Vi vill nog inte förorena den
    med massor av robotbin.

  64. Jag anser att artificiell pollinering,
    med robotbin eller vad som helst-

  65. -är att fokusera på slutledet.

  66. Vi måste förhindra att bin och insekter
    dör ut, och det är inte för sent.

  67. Jag tror att robotbin är
    en mycket intressant idé.

  68. De kan lösa problemet med pollinering,
    men det är nog inte rätt väg att gå.

  69. Vi borde sluta döda djuren
    och mångfalden på jorden.

  70. En stad måste ha många gröna plättar
    med jämna mellanrum-

  71. -så att det alltid finns mat
    i närheten.

  72. Där kan taken spela en stor roll.

  73. Där används ytan inte,
    så man kan anlägga gröna ytor-

  74. -som gynnar insektslivet och fåglar.

  75. Det är roligt att det går så fort,
    att det får effekt.

  76. När vi kom upp med blomlådor på Mall
    of Scandinavia tog det 10-15 minuter-

  77. -innan vi hade fem olika humlearter
    i blomlådorna.

  78. Vi vill återintroducera naturen
    till staden-

  79. -och koppla ihop människor och natur
    igen. Vi har ett stort kunskapsglapp-

  80. -om hur naturen fungerar och hur vi
    tar hand om den så att den mår bra.

  81. Jag tror inte vi kan använda robotbin
    som ett alternativ till pollinering.

  82. Det är mer sannolikt att vi kan använda
    dem för att leda andra bin-

  83. -eller att upptäcka områden
    och komma tillbaka med förslag-

  84. -om vart bina bör bege sig
    och leda bina dit.

  85. Bin kommunicerar på ett komplext vis.

  86. De dansar för varandra
    för att berätta var födan är.

  87. Så vill man använda robotbin som
    vägvisare måste man lära dem dansa.

  88. Bin rör sig i vissa mönster
    för att visa andra bin-

  89. -riktningen i förhållande till solen
    och avståndet till födan.

  90. I dag är utmaningen att bygga ett bi
    som flyger nånstans och återvänder-

  91. -med kunskapen om vad det ska dansa.

  92. Frågan är om de andra bina
    kommer att tro på det konstgjorda biet.

  93. Ja, det får vi se.

  94. Jag tror att vi behöver ställa om
    våra jordbrukssystem-

  95. -och se till
    att vi har mer växtlighet-

  96. -som bina kan äta av
    när skörden blommat klart.

  97. Och vi behöver använda mycket
    mindre gifter i jordbrukslandskapen.

  98. Den stora systemförändringen är hur
    vi tänker på och använder naturen.

  99. Vi ska inte bemästra naturen, utan
    jobba med den och ta hand om den.

  100. Bina gör livsviktiga insatser
    för vår överlevnad.

  101. Robotbin är inte den enda lösningen.
    Det forskas på många andra idéer-

  102. -men vi måste också ta ansvar
    för hur vi planerar städer-

  103. -få in fler gröna ytor, odla på
    taken-

  104. -och sluta använda
    gifter i jordbruket.

  105. Forskare försöker hjälpa oss
    att ställa allt till rätta igen-

  106. -så att bina kan dansa vidare-

  107. -och vi ska kunna äta jordgubbar
    och äpplen även i framtiden.

  108. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur, Teknik
Ämnesord:
Bin, Biologisk mångfald, Forskning, Insekter, Klimatförändringar, Maskinteknik, Naturvetenskap, Robotar, Ryggradslösa djur, Teknik, Utrotningshotade djur, Zoologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Briljanta forskare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gensaxen

Avsnitt 1 av 10

Ett barn dör ett varje minut i malaria. Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik - gensaxen CRISPR CAS 9 - kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Antibiotika

Avsnitt 3 av 10

Antibiotikan revolutionerade världen, men numera har antibiotikaresistensen blivit ett stort globalt problem. Utan antibiotika blir kroppen enormt sårbar. Forskning pågår kring bakteriofager och enzymet lysin kan vara en lösning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Fusionskraft

Avsnitt 4 av 10

Samhället och hela länder har gjort sig beroende av miljöfarlig energi. Hur kan vi hitta alternativ till fossila bränslen? En forskning som det satsas på är fusion. Genom fusion skulle all världens energiproblem lösas. Just nu byggs världens största fusionskraftverk och forskare över hela världen samverkar intensivt för att lösa energifrågan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

CO2-dammsugaren

Avsnitt 5 av 10

Världen har feber. Vi måste bromsa de stora koldioxidutsläppen. Men det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Gyllene riset

Avsnitt 7 av 10

A-vitaminbrist i utvecklingsländer gör att barn blir blinda samt dör. Genom genetiskt modifierade organismer (GMO) har forskare utvecklat ett gyllene ris som är mer näringsrikt. Vi hör motståndare till golden rice samt forskare och nobelpristagare som vill utveckla riset.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Hudkameran

Avsnitt 9 av 10

Solens ultravioletta strålning orsakar skador i cellernas arvsmassa och resulterar i hudcancer. Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens - AI-teknik - går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Könsroller

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Panikångest

Panikångest kan beskrivas som starka känslor av rädsla och oro som kommer plötsligt. En som vet precis hur läskigt det kan kännas är Per. Vi träffar också vloggaren och youtubern Therese Lindgren som är en stor förebild för många. Hon har haft panikångest i flera år och har fått hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Men vad är egentligen panikångest? Kan man dö av panikångest? Psykologen Jenny Jägerfeld svarar och lugnar.