Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Kvartsfinal 1Dela
  1. Nu startar vi i gång Retorikmatchen,
    där sjätteklassare tävlar i tal.

  2. Jag heter Nassim Al Fakir,
    och de som tävlar i dag är:

  3. -Båstad Montessori.
    -Vi heter Alva och Theo.

  4. Och vi tävlar för de här!

  5. Och Campus Manilla.

  6. Vi heter Isabelle och Henrik
    och tävlar för det här gänget!

  7. Här är ni nu i studion.
    En stor applåd!

  8. Och applådera vår jury! Sofia Kacim,
    Elinor Falkman och Peter Nitschke.

  9. Jag ska säga vad vi ska tävla i.

  10. I Ordförrådet ska de säga så många
    ord som möjligt i en viss kategori.

  11. Sen har vi Modern saga,
    som är precis vad det låter som.

  12. Och så har vi Barnens bästa,
    ett tal om barnkonventionen.

  13. Det handlar om riktiga problem
    som barn har i och utanför Sverige.

  14. Talen kan vara läskiga, så det kan
    vara skönt att höra dem med en vuxen.

  15. -Nu är alla på plats. Publiken?
    -Ja!

  16. -Är ni redo?
    -Ja, Nassim!

  17. Nu ska vi tävla i Ordförrådet.

  18. Man ska säga så många ord man kan
    i en kategori.

  19. Deltagarna tävlar i samma kategori,
    så Campus Manilla har lämnat studion.

  20. Kvar är Theo och Alva
    från Båstad Montessori.

  21. Ni ska säga så många ord ni kan.
    Ni har 30 sekunder på er.

  22. Tänk inte på tiden.
    Kör bara tills ni hör slutsignalen.

  23. Och kategorin är...djur!

  24. -Zebra, elefant.
    -Lama, panda.

  25. -Häst, kyckling.
    -Gris, får.

  26. Katt, siames.

  27. -Rådjur, hjort.
    -Myrslokare, myra.

  28. Igelkott, piggsvin, giraff, panda.

  29. Tocotukan.

  30. Orangutang, schimpans, apa.

  31. Där är tiden slut! Bra jobbat.

  32. Jag blev spänd.
    - Juryn, hur många ord fick de ihop?

  33. Två pandor smög sig in.
    En måste tyvärr ryka.

  34. Sen hade vi den här helt nya fågeln:
    tocotukan. Där fick vi lära oss nåt.

  35. "Myrslokare" sa ni. Det är myrslok
    eller myrslokar, så det gills inte.

  36. -Men ni landade i alla fall på 21.
    -Vi får se om det räcker till vinst.

  37. Henrik och Isabelle,
    nu är det er tur. Är ni redo?

  38. Ni ska säga så många ord ni kan
    i den här kategorin.

  39. Tänk inte på tiden. Kör bara
    ända tills ni hör slutsignalen.

  40. Okej! Så många ord ni bara kan
    i kategorin...djur!

  41. -Åsna, päls.
    -Katt, hund, häst.

  42. Huvud, kropp, ben, armar, klor.

  43. -Gorilla, orangutang, schimpans.
    -Röd panda, panda.

  44. -Krokodil, alligator.
    -Elefant, åsna.

  45. Lejon, giraff, tiger.

  46. -Leopard. Fågel.
    -Gepard. Kyckling.

  47. Där är tiden slut. Bra jobbat!
    - Juryn, hur många ord fick de ihop?

  48. När du började säga
    "huvud", "klor" och "armar"-

  49. -tänkte jag: "Nej, vi sa djur."

  50. Men sen insåg vi
    att djur har alla de här sakerna.

  51. Ni har tänkt rätt, utanför boxen.

  52. I och med det
    lyckades ni få ihop 26 ord.

  53. Okej, vi har alltså ett resultat.

  54. Campus Manilla, ni fick ett poäng
    med er, för ni vann Ordförrådet.

  55. Alla i Retorikmatchen
    tävlar med sin klass.

  56. Nu ska vi hälsa på klassen
    på Campus Manilla i Stockholm.

  57. Alla vi i klass 6R på Campus Manilla
    är snälla.

  58. Det är få grupperingar. Tjejer
    hänger med killar, och tvärtom.

  59. Det känns som om man är
    en enda stor familj, allihopa.

  60. Mina förebilder
    är min storebror och mina föräldrar.

  61. Jag tycker att de berättar
    kloka saker som är kul att lyssna på-

  62. -och man blir alltid intresserad
    av vad de säger.

  63. Mina två förebilder
    är dels Betzabel, vår mentor.

  64. Och min farfar, för han är snäll
    och pratar om intressanta saker.

  65. Man blir klistrad till det han säger.

  66. -Kom igen nu! Vi klarar det här!
    -Jag hoppas att det går bra.

  67. Men de andra som kom vidare
    verkar väldigt vassa.

  68. Ja, det kommer att vara pirrigt
    och lite läskigt nästan.

  69. De andra var duktiga. Vi hörde ju
    lite av talen, och då lät de duktiga.

  70. Vi får se hur det går för oss,
    men vi hoppas på det bästa.

  71. Det var Henriks och Isabelles klass
    på Campus Manilla.

  72. Nu ska vi tävla i det här.

  73. Traditionella sagor
    kan i dag ses som omoderna.

  74. Men det gjorde de nog inte
    när de skrevs-

  75. -för sagor beskriver ofta
    verkligheten.

  76. Uppgiften är en baksidestext-

  77. -till en modern saga
    som speglar vår samtid.

  78. Texten ska vara spännande
    och locka till att läsa hela sagan.

  79. Henrik och Isabelle
    från Campus Manilla, är ni redo?

  80. -Ja.
    -Då säger jag varsågod.

  81. En gång ska de goda segra,
    och du är en av de goda.

  82. Charlie har svårt att tro
    på farfars ord.

  83. Som det ser ut väntar besök
    från både socialen och polisen.

  84. Varför kan Charlie inte sluta snatta?

  85. Det var som om handen sträcktes ut
    av sig själv och föremålet talade.

  86. Vad ska hen ha tre nycklar till?

  87. Charlie är tolv år
    och bor i ett land bortom fjärran.

  88. Hen kan inte styra bort kraften
    att vilja snatta.

  89. Det som Charlie stjäl
    är oförklarligt.

  90. Nu rullar en tjock, mörk dimma in
    från öst, och Charlies snatteri ökar.

  91. En dag blir Charlie påkommen
    med att stjäla en karta.

  92. I stället för att anmälas
    får hen oväntad hjälp.

  93. De undersöker
    vad föremålen används till-

  94. -innan den tjocka dimman från öst
    slukar hela landet.

  95. Bravo, Henrik och Isabelle.

  96. Ni skulle ju skriva nåt så att vi
    skulle bli sugna på att läsa.

  97. Och det blir jag! Det känns som
    en spänning-, Harry Potter-ish bok.

  98. Och det är jättespännande!
    Jag vill läsa.

  99. Jag håller med. Det var
    jättespännande. Dimman ger en mystik.

  100. Ett yttre hot skapar spänning
    i den här berättelsen.

  101. Sen använder ni luckor också.
    Man ställer frågor och lämnar luckor-

  102. -och vi som lyssnar vill fylla i dem
    med vår fantasi.

  103. Vad är det för kraft
    som gör att han måste snatta?

  104. Ni ställer frågor som gör att man
    vill öppna boken och läsa vidare.

  105. Jag håller med. Jag tycker att ni
    gör nåt riktigt, riktigt häftigt.

  106. Ni använder er av tempot. Ni gick ner
    i tempo och nästan berättade det här.

  107. Då vill man att ni berättar mer.

  108. Vem är Charlie?
    Vad är det för föremål?

  109. Det är jättespännande,
    och ni gör det med er röst.

  110. -Jättebra jobbat.
    -Tack.

  111. Tack, juryn,
    och tack, Henrik och Isabelle.

  112. Innan vi hör
    Alvas och Theos moderna saga-

  113. -hälsar vi på deras klass i Båstad.

  114. Kör!

  115. Kom igen, Theo!

  116. Vår klass är väldigt rolig.
    Vi får varandra att skratta.

  117. Det kan bli högljutt ibland,
    men sån är vår klass.

  118. Och om det kommer in nån ny-

  119. -så efter en vecka eller månad
    är det som om de alltid varit där.

  120. De kommer in fort, och det är kul.
    Då slipper man vara utanför.

  121. Vi har förberett oss genom att peppa
    och säga: "Det här klarar vi."

  122. "Vi är bra, och det vet vi."

  123. Vi går vidare för att vi
    brinner om det vi pratar om.

  124. Det är inget halvdant
    som vi inte bryr oss om.

  125. Vi väljer teman
    som vi tycker om och brinner för.

  126. Vi vill att nåt ska förändras.
    Det gör nog att vi går vidare.

  127. Att stå för det man säger.
    "Ja, vi tycker det här."

  128. Jag hoppas på vinst, men man får vara
    realistisk. Man kan alltid hoppas.

  129. Jag gissar att hela er klass
    håller tummarna för er nu.

  130. Ni ska berätta er moderna saga
    som är lite läskig.

  131. -Är ni redo?
    -Ja.

  132. Varsågod.

  133. Det var en gång en ensam flicka
    i en stor stad.

  134. Hon bodde i en liten lägenhet
    med sin omtänksamma, kramgoa mamma.

  135. Hennes mamma hade lämnat pappan
    som var ihop med nån annan.

  136. Men en dag omkommer mamman
    i en mystisk bilolycka.

  137. Det enda val hon får är att flytta-

  138. -till sin sliskiga, egoistiska,
    självupptagna pappa och hans sambo.

  139. Efter några dagar hör hon slag, skrik
    och dunsar från övervåningen.

  140. Det är då hon förstår
    varför mamman har lämnat pappan.

  141. Hon måste fly.
    Hon rycker i dörren, men den är låst.

  142. Då kommer hon på de magiska orden
    som mamma alltid sa.

  143. Hur ska det gå för flickan?

  144. Det här är så spännande! Det är
    lite kusligt, men också allvarligt.

  145. Ni pratar om nåt som väldigt många
    barn, tyvärr, upplever.

  146. Ni lyckas göra det här till nåt man
    vill läsa mer om och sätta sig in i.

  147. Det är mycket som händer.
    Mamman är mystiskt död.

  148. Den här sambon, pappan som är elak
    och de magiska orden.

  149. Ni får in mycket. Hade det här varit
    en bok, så hade det varit en deckare.

  150. -Bra jobbat.
    -Tack.

  151. Det är kul att ni använder dramaknep.

  152. Det kan verka som, när man läser
    böcker, att det är lätt.

  153. Men ni har använt många planteringar-

  154. -trådar så att man undrar
    hur det ska gå.

  155. Man måste läsa boken
    för att se hur det går.

  156. Det är bilolyckan, skrik
    på övervåningen och dörren är låst.

  157. Magiska ord, vilka magiska ord?

  158. Sånt gör att man läser eller tittar
    vidare. Det behövs i alla dramer.

  159. Jag håller med. Sen vill jag
    ge beröm för hur ni framförde det.

  160. Det handlar inte alltid om
    att lägga på mycket röstvolym.

  161. Ni höll det återhållet, och nästan
    viskade ibland. Då sugs vi in.

  162. I stället för att attackera oss,
    så drog ni oss till er. Bra jobbat.

  163. Tack, juryn,
    och tack, Alva och Theo.

  164. Jag vänder mig till juryn.
    Det är dags för er att rösta.

  165. Vi har en box framför oss,
    och ni har två lappar.

  166. Det står Båstad Montessori och
    Campus Manilla. Ni har en röst var.

  167. Peter Nitschke. Du börjar.

  168. -Det är kul med de moderna sagorna.
    -Ja, verkligen. Spännande.

  169. Du får välja en. Skicka vidare.
    - Elinor Falkman.

  170. Jag hoppas att klasserna skriver
    de här böckerna. Jag vill läsa dem.

  171. Du har gjort ditt val.
    - Sofia Kacim, vad säger du?

  172. -Jag vill lyssna på dem i alla fall.
    -Kul. Man sugs in i det.

  173. Nu blir man nyfiken på era val,
    men vi redovisar det i slutet.

  174. Hur man framför ett tal
    kallas på retorikspråk "actio".

  175. Deltagarna fick besöka
    actio-experten Sofia Lilja.

  176. Hon kom med bra tips
    till oss och deltagarna.

  177. Välkomna in! Ni kan ställa er här.

  178. -Hur känns det att vara här?
    -Pirrigt, men spännande.

  179. Att bli nervös känns i kroppen. Vi
    ska träna på att äga vår nervositet.

  180. Det bästa sättet att göra det
    är att göra ett fyspass.

  181. Lite fortare. Åhej! Yes.

  182. När man är nervös
    är det bra att göra nåt fysiskt.

  183. Andas ut genom munnen.
    In genom näsan.

  184. -Grymt! - Hur känns det för dig?
    -Det känns i hjärtat och lungorna.

  185. Tänk dig att du tittar ut mot havet.
    Vågor kommer och går mot dig.

  186. Vågorna är dina andetag. Andas in ny
    kraft, allt härligt som du ska göra.

  187. Och andas ut allt som känns läskigt.

  188. Fortsätt så, samtidigt som du höjer
    din fantasiblick.

  189. Du ser att det kommer en stor våg.
    Din nervositet kommer.

  190. Men den här gången är du inte rädd.
    Du simmar ut mot vågen-

  191. -och du kommer upp på vågen
    och äger den.

  192. När vi blir nervösa andas vi häftigt.
    Man kan lugna sig med andetaget-

  193. -och se sig genomföra, i sin fantasi,
    det där som är läskigt.

  194. Öppna din blick. Titta på mig.

  195. -Kan ni ha med det här in i studion?
    -Ja, man blir pepp.

  196. -Hur känns det för dig?
    -Som att jag klarar det.

  197. Nu är det dags
    för talet om barnkonventionen.

  198. Den ska bli lag i Sverige
    1 januari 2020.

  199. Men vad är barnkonventionen?
    Det får vi veta i nästa moment.

  200. Klassen har fått göra en redovisning
    om en av 54 artiklar i konventionen.

  201. Egentligen heter den FN:s konvention
    om barnets rättigheter.

  202. De ska använda "storytelling".

  203. De ska använda berättelsen
    för att få fram sitt budskap.

  204. Den ska göras så enkel
    så att man kan berätta det vidare.

  205. Barnkonventionen har bestämmelser
    för barns mänskliga rättigheter.

  206. Varje bestämmelse kallas för artikel.
    Det här är allvarliga saker.

  207. Vi pratar om barnets rättighet
    till att ha mat-

  208. -skyddas mot våld,
    ha nånstans att sova.

  209. Varje artikel innehåller bestämmelser
    för att skydda barnen.

  210. Theo och Alva,
    ni har valt artikel 19.

  211. Vad den handlar om ska ni få berätta.

  212. -Är ni redo?
    -Ja.

  213. Varsågod.

  214. Tänk att leva i en värld där du kan
    bli slagen av alla vuxna du möter.

  215. Dina lärare och dina föräldrar
    får slå, förolämpa och utnyttja dig.

  216. -Hur tror ni det känns...
    -...att alltid leva med rädslan?

  217. I hela världen utsätts barn för våld
    och sexuella övergrepp.

  218. Är det verkligen okej?

  219. Hela 90 % av alla barn,
    alltså 1,7 miljarder unga människor-

  220. -lever i länder
    där våld mot barn är tillåtet.

  221. Mohammed och Amadi är våra exempel.

  222. -Mohammed tvingades bli barnsoldat.
    -Och Amadi säljer sin kropp, och...

  223. Stopp!
    I barnkonventionen, artikel 19-

  224. -står det att barn
    ska skyddas mot alla sorters våld.

  225. Ändå händer det över hela världen.

  226. Detta måste få ett slut.
    Inte om fem eller tio år, utan nu.

  227. Ni sätter ord på
    riktigt hemska saker.

  228. Man tänker att det är tur att vi
    har lagar mot det här i Sverige.

  229. Men vad hemskt att det inte ser ut så
    i hela världen. Det får ni fram.

  230. Er klass gör det snyggt
    genom de här två exemplen.

  231. Genom Mohammed och Amadi ger ni oss
    ett annat perspektiv på världen.

  232. Ni får oss att förstå
    hur stort problemet är.

  233. -Jättestarkt, och bra jobbat.
    -Tack.

  234. Det kan tyckas konstigt att prata om
    retorik kring så allvarliga saker.

  235. Men er uppgift var att lära oss
    vad den här artikeln innebär.

  236. Ni har med logos, alltså fakta.

  237. Ni säger att 90 % av alla barn
    lever där våld mot barn är tillåtet.

  238. Även om vi är trygga här, så är vi
    bara en liten del av världen.

  239. Därför behövs artikeln. Jättebra
    att ni plockade fram den siffran.

  240. Ni har löst uppgiften att förklara
    vad artikel 19 handlar om.

  241. Det får oss att vilja agera.

  242. -Riktigt bra jobbat.
    -Tack.

  243. Tack, juryn, och tack, Alva och Theo.

  244. Välkommen upp, Henrik och Isabelle
    från Campus Manilla.

  245. Ni ska hålla tal om barnkonventionen,
    och ni har valt artikel 6.

  246. Är ni redo? Då säger jag varsågod.

  247. Varmt. Trångt. Svårt att andas.
    Hela byn trängs i skyddsrummet.

  248. Vart du än vänder dig
    ser du gråtande barn.

  249. Till slut faller bomben
    som förstör en del av dig.

  250. Bomben föll från den blå himlen
    som nu är täckt av svart, tjock rök.

  251. Lika svart och mörk som din framtid
    om du stannar.

  252. Tacos, godis, chips.
    Äntligen fredagsmys!

  253. Mamma och pappa fixar maten.
    "Fångarna på fortet" rullar på tv.

  254. De hemska minnena är bortblåsta.

  255. Men vinden blir till storm
    när mamma och pappa öppnar brevet.

  256. Inget mer skydd. Ingen trygg framtid.
    Bara flykt, som vi trodde var slut.

  257. I artikel 6 har barn rätt till liv,
    överlevnad och utveckling-

  258. -men en del tvingas tillbaka
    till sina hemländer-

  259. -där de inte känner sig trygga.

  260. -Krig och kris?
    -Middag och mys?

  261. Vi kräver att alla barn
    ska ha rätt till fredagsmys.

  262. Det som ni lyckas med,
    som är väldigt svårt för alla-

  263. -är att med väldigt få ord måla upp
    en bild som vi kan relatera till.

  264. De två bilderna som ni börjar med...
    Trångt och varmt i skyddsrummet.

  265. Med så få meningar
    transporterar ni oss dit.

  266. Och sen det här typiska fredagsmyset
    som många kan relatera till.

  267. Ännu färre meningar.
    Många kan relatera till det här.

  268. Man tror att nu är vi säkra,
    och så är vi inte det.

  269. Jättebra jobbat.

  270. Ni pratar om nåt som många barn-

  271. -har som verklighet här i Sverige.

  272. Därför är det också
    ett viktigt tal som ni håller.

  273. Ni lyckas förklara
    vad artikeln handlar om-

  274. -på ett allvarligt sätt.
    Det gjorde ni bra.

  275. Jag håller med. Jag gillar hur ni
    använder språket och stilfigurer.

  276. Till exempel "svart, tjock rök"
    och "mörk som din framtid".

  277. "Vinden som blir till storm".
    Sen har ni motsatser.

  278. Krig och kris, middag och mys,
    som är allitterationer.

  279. Små stilfigurer som höjer ert tal
    och gör det mer minnesvärt.

  280. -Jättebra.
    -Tack.

  281. Tack, juryn,
    och tack, Henrik och Isabelle.

  282. Juryn,
    nu ska ni lägga era sista röster.

  283. Ni har boxen framför er,
    och två lappar med skolornas namn på.

  284. Vem höll det bästa
    barnkonventionstalet?

  285. -Peter, du börjar.
    -Yes.

  286. Åh, snabbt!
    Det var två riktigt bra tal.

  287. Jag kommer aldrig att glömma
    vad artikel 19 och 6 står för.

  288. Bra ämnen här i Retorikmatchen.
    - Sofia, du ska lägga sista rösten.

  289. Sofia, det där var kanske
    avgörande rösten.

  290. Nu ska vi se
    vem som går till semifinal:

  291. Båstad Montessori
    eller Campus Manilla.

  292. Nu ska vi se vem som vinner första
    kvartsfinalen i Retorikmatchen 2019.

  293. Theo och Alva från Båstad-

  294. -eller Henrik och Isabelle
    från Campus Manilla i Stockholm.

  295. Totalt ska vi dela ut sju poäng,
    och först till fyra poäng vinner.

  296. Ett poäng vet vi redan. Ordförrådet
    vanns ju av Campus Manilla.

  297. Just nu står det
    1-0 till Campus Manilla.

  298. Nu ska jag öppna lådan
    och ta reda på vad juryn tycker.

  299. Vi ska först se vad juryn tyckte om-

  300. -tävlingen Barnens bästa.

  301. På Peters lapp står det...

  302. Båstad Montessori.
    Det står alltså 1-1.

  303. Och på Elinors lapp kan jag läsa...

  304. Campus Manilla! Det står alltså 2-1
    till Campus Manilla.

  305. Och på Sofias lapp står det...

  306. Båstad Montessori.

  307. Det här är så spännande.
    Inget är avgjort ännu. Det står 2-2.

  308. Jag ska läsa upp de sista lapparna,
    som är för tävlingen Modern saga.

  309. På Peters lapp står det...

  310. Campus Manilla!

  311. Det står nu 3-2 till Campus Manilla.
    Det är först till fyra.

  312. Står det Campus Manilla på lappen,
    så är det avgjort.

  313. Då tar Campus Manilla
    den första semifinalplatsen.

  314. På Elinors lapp står det...

  315. Campus Manilla!
    Det betyder att vi har en vinnare!

  316. Campus Manilla vinner
    och går till semifinal!

  317. En stor varm applåd!

  318. Fortsätt applådera för Båstad
    Montessori. Tack så jättemycket.

  319. Superbra kämpat. Första kvartsfinalen
    vann Campus Manilla från Stockholm.

  320. Vi ses om några veckor
    i första semifinalen.

  321. Nästa vecka är det kvartsfinal två.

  322. Glöm inte att i Retorikmatchen
    är tala guld.

  323. Nu kramas vi. Kom.

  324. Riktigt bra kämpat, allihopa.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Barnkonventionen (1989), Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I säsongens första semifinal möts Nova Montessoriskola från Kungsbacka och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett fotbollslag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna går vidare till final.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.