Titta

Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen 2019

Om Retorikmatchen 2019

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige försöker att knipa en plats bland de bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2019 : Slutaudition del 1Dela
  1. Jag packar,
    och i morgon är det "Retorikmatchen".

  2. Nu är det tretton timmar kvar
    till vi åker, och jag är stressad.

  3. Nu börjar resan. Vi ska åka
    från Stenungsund till Stockholm!

  4. -Kristinehamn, nu drar vi!
    -"Retorikmatchen", here we come!

  5. Hej.

  6. Det är så nervöst. Vi vet ju inte
    hur det ska gå för oss.

  7. Vi är i Stockholm.

  8. Stockholm!

  9. Hej. Nu är vi på hotellrummen.

  10. -Det är tisdag morgon.
    -Vi är spända och ska in i studion.

  11. Där är det ju!

  12. Vad gullig!

  13. Välkomna till "Retorikmatchen" 2019.

  14. Vi startar en ny säsong, där sjätte-
    klassare tävlar i att hålla tal.

  15. Stämningen här bland årets deltagare
    är superspänd.

  16. De ska in till juryn och hålla tal,
    och det blir ju mycket nerver då.

  17. Och mycket står på spel.

  18. I dag slåss tolv lag från hela
    Sverige om åtta slutspelsplatser.

  19. Fyra lag åker alltså ut.

  20. På spel står UR:s pris Guldmikrofonen
    och 10 000 kronor till klassen.

  21. Lagen får gå in till retorikjuryn,
    som består av fyra retorikexperter:

  22. Jonathan Hörnhagen, Elinor Falkman,
    Sofia Kacim och Peter Nitschke.

  23. Väl där ska laget hålla det tal
    som klassen har skrivit-

  24. -om nåt de vill förändra
    i sin närmiljö.

  25. Vi ska få höra förändringstal.

  26. Att få nån att förändra nåt
    är en riktig utmaning.

  27. Har de etos? Tror vi på dem?

  28. Använder de erfarenheter
    för att övertyga?

  29. Har de logos? Hänger argumenten ihop?

  30. Framför allt: Har de patos? Brinner
    de för sin förändring? Når de fram?

  31. Nytt för i år är att varje jurymedlem
    har en guldstjärna-

  32. -som de kan dela ut till det lag
    som de tycker bara måste gå vidare.

  33. Henrik och Isabelle från Campus
    Manilla i Stockholm! Det är dags!

  34. -Jag heter Henrik.
    -Jag heter Isabelle.

  35. Vi tävlar för Campus Manilla
    i Stockholm.

  36. Vi håller tal om mer rörelse i skolan
    och idrott.

  37. Rörelse i stora drag-

  38. -för det är ett stort samhällsproblem
    att färre och färre rör på sig.

  39. Det är så spännande.
    Jag kan knappt vänta.

  40. Vi är så taggade
    så att vi håller på att sprängas.

  41. Taggade är också deras lärare och
    reserv, som ser talet på en skärm.

  42. -Ni är först ut. Hur känns det?
    -Spännande.

  43. -Nervöst.
    -Hur nervösa är ni?

  44. -På en skala till 10... 7, kanske.
    -Okej, det är ju typ som vi.

  45. Varför blir ni nervösa?

  46. Man vill ju att det ska gå bra,
    samtidigt som vi är stolta.

  47. -Och du är beredd att hoppa in.
    -Det kommer inte behövas.

  48. -Hur kommer det gå?
    -Bra.

  49. Nu är det dags.

  50. De vill ha mer fysisk aktivitet i
    skolan och håller talet för rektorn.

  51. Hej. Det är vi som är juryn.
    Det ska bli kul att höra ert tal.

  52. -Jag heter Jonathan.
    -Elinor.

  53. -Peter.
    -Sofia.

  54. -När ni är redo är det bara att köra.
    -Tack så mycket.

  55. -Du sitter still på lektionerna.
    -Du sitter still på rasterna.

  56. Vi sitter still hela dagen.

  57. Tänk dig att sitta i klassrummet i
    timmar och vänta på att få komma ut.

  58. Men du kan inte, och du hinner inte.

  59. Barn sitter stilla
    i genomsnitt nio timmar per dag.

  60. Det är inte bra.

  61. Vi sitter i skolbänken som fåglar med
    fastkedjade vingar som vill flyga.

  62. Våra raster
    är bara fem minuter långa.

  63. Om lärarna vill att vi ska prestera
    måste de släppa ut oss.

  64. Folkhälsomyndigheten har visat
    att barn mår och presterar bättre-

  65. -om vi rör på oss en timme varje dag.

  66. Dessutom lever de som rör på sig
    längre.

  67. Ni kanske tänker: "Hur ska vi
    få in all rörelse på schemat?"

  68. Vi får dra över,
    men uppoffringen är värd att göra.

  69. Skolledningen: Vad vill ni helst ha?

  70. Slöa, sovande, stillasittande elever?

  71. Eller positiva, pigga och peppade
    elever?

  72. Vad väljer ni?

  73. Jättebra.
    Stillasittandet är jättekonkret.

  74. Ni snöar in på att det
    är förändringen som ska göras.

  75. Logosargumentet ni plockar fram-

  76. -att barn sitter stilla
    i nio timmar om dagen - är jättebra.

  77. Ni visar att ni kan
    det här med retoriska stilfigurer.

  78. Ni använder en metafor - att känna
    sig fastkedjad - och allitteration-

  79. -när ni säger "positiva, pigga"
    och innan det "slöa".

  80. Det blir en antites -
    de här kontrasterna.

  81. -Det var jättebra.
    -Tack.

  82. Jag håller med.
    Ni är mästare på stilfigurer-

  83. -men stilfigurer
    är lite som strössel på en glass.

  84. Min utmaning till er är att tänka
    efter när ni använder stilfigurer.

  85. Har man för mycket strössel
    kan det bli för sött.

  86. Några stilfigurer på rätt ställe
    kan lyfta innehållet-

  87. -men har ni för många så ser vi inte
    riktigt er bakom alla stilfigurer.

  88. Fundera på när ni använder dem,
    för ni är väldigt bra på det.

  89. Jag vill berömma en del
    av argumentationen - ett knep ni gör.

  90. Det är att tänka på motståndarna
    ni argumenterar mot.

  91. Ni säger: "Men nu tänker ni:
    'Hur får vi in det här i schemat?'"

  92. "Då drar vi över."

  93. Ni förhandlar, liksom.
    Det är jättesmart i en argumentation.

  94. Ni visar att ni har tänkt på vad
    de kommer att säga emot det här.

  95. -Bra jobbat.
    -Tack.

  96. -Hur kändes det?
    -Bra.

  97. Vi kom ihåg allt
    och gjorde ett bra jobb.

  98. -Hur känner ni?
    -Lättnad. Och stolt, så klart.

  99. Det såg jättebra ut.

  100. Vi heter Edith och Harry och är från
    Västra Ramlösa skola i Helsingborg.

  101. Vi ska tala om mobbning.

  102. Vi vill förändra hur det är på...
    Vi vill att det blir mindre mobbning.

  103. Många blir utsatta,
    och det verkar inte ske nån skillnad.

  104. Vi tänkte att det är viktigt att
    hålla tal om, så att folk förstår.

  105. Du är ju deras lärare.
    Vad känner du nu?

  106. Jag var jättelugn innan-

  107. -men nu när de har gått in i studion
    känner jag mig nervös.

  108. De är nog inte det. De är kolugna.

  109. Edith och Harry
    vill stoppa mobilmobbningen i skolan.

  110. De talar till ledningen på skolan.

  111. Välkomna! Kul att ha er här.

  112. -Hur mår ni?
    -Jag mår bra.

  113. När ni känner er redo kan ni köra.
    Varsågoda.

  114. Du står i duschen efter idrotten när
    du hör ett kameraklick och fnitter.

  115. Nån har fotat dig.
    De borde inte skratta.

  116. Men det är vad som händer.

  117. För de utsatta
    är varje lektion som en infektion.

  118. -Varje dag ett hårt slag.
    -Varje vecka blir orden mer otäcka.

  119. -Kan ni tänka er det?
    -Ta mobilerna så att de låter bli.

  120. Ni verkar inte höra vårt skri.

  121. Lärarna ska finnas där
    i alla situationer.

  122. Vi elever måste ge dem respekt
    för att få respekt tillbaka.

  123. Ni vill stoppa kränkningarna
    och mobbningen, men vad gör ni?

  124. En tillsägelse gör ingen skillnad.

  125. Hur kan det ha gått så långt
    att vi måste ta tag i det?

  126. -Detta är ingen överdrift.
    -Det är sanningen för många barn.

  127. -Hjälp oss att få ett slut...
    -...så det inte fortsätter som förut.

  128. Det är helt galet
    att det har gått så långt.

  129. Det är starkt: "Hur kan det ha gått
    så långt att vi måste ta tag i det?"

  130. Det är helt vansinnigt,
    och ni får verkligen fram känslan.

  131. Ni målar upp bilden i duschen,
    och man mår ju dåligt.

  132. Vi förstår hur jobbigt det är,
    så talet är riktigt starkt.

  133. Ni förmedlar verkligen
    hur allvarligt det är till oss vuxna.

  134. Talet är som starkast i början,
    och avslutningen är väldigt bra.

  135. Nånstans i mitten hade jag
    velat ha ordningen ännu bättre.

  136. Ni pratar om att man kan ta mobilen.

  137. Sen ska ni respektera lärarna,
    och sen gör skolledningen inget.

  138. Här hade jag velat se tajtare...

  139. Jag blev lite förvirrad
    bland de olika bitarna-

  140. -men början och slutet var jättebra,
    och ni har ju argumenten där.

  141. Det är superstarkt, som Peter sa.

  142. Man mår ju dåligt av att höra hur ni
    har det där ni är som mest utsatta.

  143. Ni har ju rim i talet.

  144. Ofta rimmar man
    när det är lite glatt och roligt.

  145. Det tar nästan bort det seriösa.

  146. Jag hade gärna sett att ni tog bort
    lite av det och fortsatte lågmält-

  147. -så att dekorumbrottet
    inte blir för stort.

  148. Men känslan tar vi med oss.
    Tack, snälla.

  149. -Hej då.
    -Hej då.

  150. Hej!

  151. -Det gick bra.
    -Ja.

  152. -Är ni nöjda?
    -Jag är väldigt nöjd.

  153. Vi heter Wilmer och Tilde och
    tävlar för Futurumskolan i Bålsta.

  154. -Vi ska hålla tal om vår skolgård.
    -Den är jättetråkig.

  155. Just nu är jag inte nervös eller så.
    Det ska bara bli jätteroligt.

  156. Jag är väldigt nervös. Jag var
    inte det i går, men nu är jag det.

  157. -Kan ni också talet?
    -Ja.

  158. -Du är ju reserv och beredd.
    -Vi har hört det många gånger.

  159. Nu är de på väg in i studion.

  160. De vill ha en bättre skolgård.

  161. Talet håller de för rektor
    och skolchefen i Håbo kommun-

  162. -i Fridegårdsskolans aula.

  163. Hej, Wilmer och Tilde.
    Det ska bli kul att få höra ert tal.

  164. När ni är redo
    är det bara att köra i gång.

  165. -Jag heter Tilde.
    -Jag heter Wilmer.

  166. Vi vill att ni bryr er om oss och ger
    oss en skolgård där vi kan må bra.

  167. Utanför vår skola finns bara lera,
    asfalt, grus och tre gungor.

  168. Vi hade en borg, men den rev ni
    framför ögonen på oss.

  169. Nu har vi lera, asfalt, grus och tre
    gungor, som 250 elever ska dela på.

  170. -Det går inte!
    -Vi behöver umgås, leka och skratta.

  171. Skolgården är för oss
    som personalrummet för er.

  172. En ny borg kostar pengar,
    men det här kostar oss vår hälsa.

  173. Hur då? Jo, forskning visar att barn
    måste röra på sig en timme om dagen.

  174. För oss är det omöjligt-

  175. -med en skolgård som består av lera,
    asfalt, grus och tre gungor.

  176. I en borg leker alla barn samtidigt.
    Vi springer, leker och skrattar.

  177. Borgen är en investering i vår hälsa,
    så vi ber er att bry er om oss.

  178. Ge oss en skolgård där vi kan må bra!

  179. Jag känner mig transporterad
    till er skolgård.

  180. Ni har ett så målande språk-

  181. -när ni pratar om de
    enstaka gungorna, asfalten och leran.

  182. Verkligen bra.

  183. Ni använder patos bra när ni säger:
    "Vi vill att ni bryr er om oss."

  184. Det känns verkligen jättestarkt.

  185. Ja, det går rätt in i hjärtat.

  186. När ni kopplar det till
    personalrummet blir det så tydligt.

  187. Självklart ska ni få en bra skolgård.

  188. Ni använder det man kallar refutatio
    - man lyfter upp motargument.

  189. "Det kostar pengar, men vad är det
    jämfört med hälsa?" Jättebra.

  190. Det enda jag vill utmana er på
    är att...

  191. Första bilden - "Ni rev borgen
    framför ögonen på oss" - är jättebra-

  192. -men sen behöver ni inte snöa in
    på just en ny borg.

  193. Vuxna vill ju gärna bestämma
    och ska förhålla sig till budget.

  194. Kanske kan vi bygga nåt annat.

  195. Om poängen är en ny, rolig skolgård-

  196. -så kanske ni kan ge andra exempel
    som vi kan ha där.

  197. -Bra jobbat!
    -Tack.

  198. Kom ut!

  199. Kom här.

  200. -Vad känner ni?
    -Det var så bra.

  201. Kommer ni ihåg när jag sa "Ta i
    det lilla extra så att jag gråter"?

  202. Så var det.

  203. Vi heter Sipan och Avan och kommer
    från Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  204. Vi ska hålla tal om att vi
    vill ha mer ekologisk mat i skolan.

  205. Det är för att de inte behandlas bra
    och får medicin.

  206. Det är dags för Södermalmsskolan.

  207. -Hur känns det?
    -Bra. Spännande.

  208. -Ni har släppt dem nu.
    -Vi kan inte göra nåt mer.

  209. Sipan och Avan
    vill ha mer ekologisk skolmat.

  210. Talet håller de i kommunhuset.

  211. -Hej. Hittar ni en bra plats?
    -Ja.

  212. Det är kul att ha er här.
    Är ni laddade?

  213. -Ja.
    -Då kan ni köra när ni är redo.

  214. -Vad är det vi äter?
    -Vi tror att fisken är från ishavet.

  215. Egentligen äter vi odlad fisk
    som föds upp i trånga bassänger.

  216. Fisken får medicin för att överleva
    i det äckliga vattnet.

  217. Kom igen!

  218. Vi vill äta fisk
    från det rena ishavet.

  219. Vad är vi äter?

  220. Vi tror att vi äter kycklingar
    som har haft det bra-

  221. -men vi äter kycklingar
    som aldrig fått höra sin mammas röst-

  222. -och aldrig fått se solljuset.

  223. Kom igen! Vi vill äta kycklingar
    från ekologiska gårdar.

  224. Vad är det egentligen vi äter?

  225. Vi pratade med de ansvariga
    för skolmaten i vår kommun.

  226. Grönsakerna är ekologiska,
    men inte köttet - det är för dyrt.

  227. Egoistiskt, ekonomiskt
    eller ekologiskt?

  228. -Vi vet vad vi väljer.
    -Kom igen!

  229. Låt oss äta mer ekologiskt.

  230. Härligt.
    Ni är verkligen arga på riktigt.

  231. Jag vågar nästan inte prata.

  232. Underbart! Vilken energi.

  233. Jag älskar att ni börjar
    med en retorisk fråga-

  234. -och följer upp det med två starka
    bilder som får oss att tänka till.

  235. Ni målar upp problemet snyggt.

  236. Jag känner...

  237. Flera skolor i "Retorikmatchen"
    har pratat om just ekologisk mat-

  238. -men ni målar upp det så bra.

  239. Nu vet jag varifrån det på tallriken
    kommer om det inte är ekologiskt.

  240. Det är bassänger med smutsigt vatten
    och fiskar som behöver antibiotika.

  241. Det är kycklingar
    som aldrig ser solen.

  242. Eftersom det är så kraftfullt
    och ni gjorde det så bra-

  243. -så får ni min guldstjärna.

  244. Ni kan komma och hämta den.

  245. -Bra jobbat!
    -Jättebra jobbat.

  246. -Underbart! Grattis.
    -Bra jobbat.

  247. -Vad känner ni?
    -Det känns jättebra.

  248. Jag var lite nervös,
    eftersom jag är lite förkyld.

  249. Nu har jag typ ingen röst,
    men det går bra.

  250. -Vad känner ni?
    -Vi är stolta som tuppar.

  251. Grymt. Kom med här.

  252. Vi heter Mustafa och Solav och tävlar
    för Västra skolan i Katrineholm.

  253. Vi ska hålla tal
    om gratis lokaltrafik.

  254. Det ska minska biltrafiken
    och förstörelsen av vår miljö.

  255. Vi vill att alla
    ska bidra till en bättre miljö.

  256. Vi är så enormt stolta över dem.

  257. Nu är hela magen i uppror. Eller?

  258. -Vad känner du som reserv?
    -Jag är jättespänd.

  259. De vill ha gratis bussar och
    ett bilfritt centrum i Katrineholm.

  260. Talet håller de
    för kommunpolitikerna.

  261. Hej och välkomna. Ni riktigt glittrar
    och ser superspända ut.

  262. -Vill ni köra?
    -Ja.

  263. -Vi är sugna på att höra. Vi är redo.
    -Okej.

  264. Vi har nåt viktigt att säga.

  265. Vi måste ta hand om vår jord
    - när ska ni förstå?

  266. Förstå att bilarnas avgaser förgiftar
    luften i vår blomstrande stad.

  267. Tänk om 20 år
    om vi åker bil som i dag.

  268. -Ett Katrineholm svart av avgaser.
    -Sveriges lustgård utan trädgårdar.

  269. För att rädda vår jord och stad
    borde alla bussar vara gratis.

  270. Det blir dyrt,
    men har vi råd att låta bli?

  271. Ni politiker måste få folk
    att sluta ta bilen.

  272. Vill ni inte ta
    detta fantastiska beslut?

  273. -Tänk hur mycket utsläpp det skapar.
    -Gör vi inget kan världen försvinna.

  274. Med gratis bussar
    kan vi bidra till en bättre miljö.

  275. -Tänk om vårt centrum var bilfritt.
    -Tänk: ett Katrineholm med ren luft.

  276. -Tänk att vi räddar vår planet.
    -Vi vill. Vill ni?

  277. Bra jobbat.

  278. Det jag tycker är bäst i talet
    är att ni har ett konkret förslag.

  279. Gratis bussar - det är ert förslag.

  280. Ni hoppas inte
    att vi politiker ska lösa det-

  281. -eller komma på nån idé eller...
    Besvärliga skattefrågor.

  282. Ni har ett konkret förslag.
    Det är jättebra.

  283. Ni har en himla fin energi också.

  284. När man har ett konkret förslag
    kan man lägga till logos - fakta.

  285. Ni skulle kunna ha haft ett par tunga
    logos-argument som bygger på fakta.

  286. Det kan handla om utsläpp
    eller nåt liknande.

  287. Då hade budskapet gått fram ännu
    starkare, men riktigt bra jobbat.

  288. Ni har en så fin utgångspunkt
    som pratar om Katrineholm där ni bor.

  289. Nu pratar ju alla om klimatkrisen.

  290. Man ska sluta flyga och annat för
    att få en bättre plats att leva på.

  291. Ni börjar i Katrineholm och pratar
    om att hela världen kan bli bättre-

  292. -men att det måste börja nånstans,
    och det är fint.

  293. Tack ska ni ha.

  294. -Bra jobbat! Jättebra!
    -Vad duktiga ni var.

  295. -Vad känner ni?
    -Vi är så stolta.

  296. Vi har suttit och tittat på ert tal.

  297. Vi heter Stella och Jakob-

  298. -och tävlar för Internationella
    Engelska Skolan i Lund.

  299. Vi ska hålla tal om att ha retorik
    som ett obligatoriskt skolämne.

  300. Vi tycker
    att alla elever ska få möjlighet-

  301. -att synas och höras genom retorik.

  302. Nu kör vi!

  303. -Hur känns det att sitta här?
    -Nervöst.

  304. -Varför det?
    -Jag är nervös för att de är nervösa.

  305. Hur brukar de vara när de är nervösa?

  306. Jakob kan börja le lite.

  307. -Och skratta, som jag?
    -Man ser på Stella att hon är nervös.

  308. De vill att retorik
    ska vara ett skolämne.

  309. Talet håller de
    för riksdagens ledamöter.

  310. Hej och välkomna.
    Vad kul att ni är här.

  311. -Är ni sugna på att hålla tal?
    -Ja.

  312. Det är bara att köra när ni är redo.

  313. Jag har alltid varit
    den blyga tjejen som inte vill synas.

  314. Den som satt längst bak
    för att slippa blickar-

  315. -och var rädd
    för att göra sin röst hörd.

  316. Vet ni vem jag är?
    Nej, ni har aldrig sett mig.

  317. Jag var alltid killen
    som aldrig visade mitt sanna jag.

  318. Den som fick folk att skratta
    på bekostnad av mig själv-

  319. -men aldrig vågat visa vem jag är.

  320. Tror ni att ni känner mig?
    Det gör ni inte.

  321. Men det var innan vi fick retoriken.
    Den tjejen och killen finns inte mer.

  322. I stället står vi här
    och kräver förändring.

  323. Ge alla elever samma möjlighet.
    Det gäller så många fler.

  324. De är rädda för att tala
    inför grupp och visa sitt sanna jag.

  325. -De vill synas.
    -Retoriken ger oss vingar.

  326. -Inför retorik på schemat.
    -Beväpna oss med vingar.

  327. Det här är ju ett ämne
    som ligger oss varmt om hjärtat.

  328. Vi jobbar ju med retorik-

  329. -men ert tal hade ju
    kunnat handla om nåt annat också.

  330. Det hade kunnat handla
    om anti-mobbning eller nåt-

  331. -så talet går att bedöma
    i sin grund och i sin uppbyggnad-

  332. -även om vi håller med.

  333. Det som är allra bäst i talet
    är början.

  334. Bilderna av den blyga
    och den som spelar en roll.

  335. Har vi inte varit dem själva
    så känner vi nån som har varit dem.

  336. Ibland fortsätter vi så som vuxna,
    om vi inte lär oss att prata för oss.

  337. Det är två otroligt starka bilder.

  338. Jag håller med. Jag kan
    känna igen mig i båda bilderna.

  339. Man blir berörd, och jag gillar
    att ni tar med oss på en resa.

  340. Ni berättar att ni står starka i dag,
    och det är härligt att få åka med.

  341. Som retoriknörd tänker jag genast:

  342. Kunde man få några tips på hur
    man kan använda retoriken praktiskt?

  343. Förstår ni vad jag menar?
    Några exempel på hur den hjälpte er.

  344. Fantastiskt bra jobbat.

  345. Jag håller med.
    Ni har verkligen hittat rätt ämne.

  346. Jag funderar på
    om det går att göra mer konkret.

  347. Det ni berättar är väldigt starkt,
    men kan man få in ett logosargument?

  348. Då tänker jag på
    att det gäller så många fler.

  349. Kan man få fram en siffra
    på hur många som känner som ni gör?

  350. Då hade det blivit ett...smack-tal.

  351. Då tackar vi för det ni gjorde-

  352. -men innan ni går
    så vill jag att ni hämtar den här.

  353. Era bilder i början var oslagbara.

  354. Jättebra jobbat. Hälsa klassen.

  355. Det var den första delen
    av slutaudition.

  356. Internationella Engelska skolan och
    Södermalmsskolan fick en guldstjärna.

  357. De är vidare i "Retorikmatchen",
    men för resten här inne är det öppet.

  358. Nästa vecka får vi höra
    resten av talen.

  359. Då får vi reda på vilka åtta lag som
    går vidare och vilka som lämnar oss.

  360. Glöm inte att tala är guld. Hej då!

  361. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Showtime!

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. När hans falska identitet avslöjas sätts han i arrest. Matilda har fått för sig att Douglass är artist. Cecily befriar Douglass ur hans cell men Matildas pappa, herr Dodd, kommer rusande med en pistol och siktar på Douglass. Då kommer Matilda. Hon tror att föreställningen hon väntat på hela resan äntligen börjat. Showtime! Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.