Titta

The great debate

The great debate

Om The great debate

I många engelskspråkiga länder finns en stark och lång tradition av att engagera sig i debattlag, tala inför publik och att medverka i stora debatturneringar. Nu tar vi fenomenet till Sverige! I fyra avsnitt får sex svenska gymnasieungdomar i två olika lag, lag blå och lag röd, chansen att lära sig att debattera med hjälp av två amerikanska retorikexperter. De möts sedan i fyra rafflande debatter på scen framför publik och en välrenommerad jury. Vi följer ungdomarna från att de för första gången får höra ämnet de ska debattera, tills att de spänt väntar på juryns slutgiltiga besked.

Till första programmet

The great debate : Confidence, presence and poiseMaterialDela

  1. Debattlag, föredrag och debattävlingar
    är vanliga i flera engelsktalande länder.

  2. Vi tar scendebattens spänning
    till Sverige.

  3. Sex svenska gymnasieelever
    får debattera med hjälp av två proffs.

  4. Ni måste vara helt övertygande när ni
    förklarar varför ni har rätt och de har fel.

  5. Självförtroende, hållning och närvaro.

  6. Billy McCormac har åratals erfarenhet av
    opinionsfrågor, tankesmedjor och politik.

  7. Han har lärt politiker, företagsledare och
    statschefer att tala och hålla föredrag.

  8. Elizabeth Walentin är presentations-
    tränare och politisk kommentator-

  9. -med en PR-firma och erfarenhet
    från Barack Obamas två valkampanjer.

  10. Billys röda lag består av
    Jacob, Elinor och Zeyad.

  11. Elizabeths blå lag består av
    Erik, Najma och Amanda.

  12. I fyra avsnitt ska lagen tävla i debatt...

  13. -Det går bra.
    -Djurförsök är grymma.

  14. ...på scen inför publik
    och en namnkunnig jury.

  15. Vilka vinner? Vi får se.

  16. -Är ni redo?
    -Ja.

  17. -Ja.
    -Vi ska kämpa till slutet.

  18. Det här är "The Great Debate".

  19. Hej! Välkomna till "The Great Debate".

  20. I dagens debatt ger vi tid åt ett genmäle.

  21. När ni hör klockan är tiden ute.

  22. Dagens debattfråga är...

  23. Ska vi legalisera marijuana?

  24. SKA VI LEGALISERA MARIJUANA?

  25. Marijuana är den mest använda
    narkotikan både i Sverige och i världen.

  26. Frågan är en av de mest diskuterade-

  27. -i debattklubbar, kring matbord
    och på rikspolitisk nivå i hela världen.

  28. Många anser att det skulle ge
    miljarder till ekonomin, skapa jobb-

  29. -spara polisresurser
    och göra marijuanabruket säkrare.

  30. Både medicinskt bruk och fritidsbruk
    har dessutom hälsovinster.

  31. Enligt motståndarna är marijuana
    fysiskt och psykiskt skadligt.

  32. De möjliga vinsterna
    uppväger inte ökade sjukhuskostnader-

  33. -beroendebehandlingar
    och minskad produktivitet.

  34. Vi får se vilket lag som vinner debatten.

  35. Tänk på att varje sida väljer fakta och
    statistik som stödjer just deras agenda.

  36. Ska vi legalisera...

  37. ...marijuana?

  38. -Det här blir intressant.
    -Det har både biverkningar och fördelar.

  39. -Det här klarar vi nog.
    -Ja, vi fixar det här.

  40. Det blir lite annorlunda nu,
    för ni får ett genmäle.

  41. Ni ger alltid genmälen i vardagen.

  42. Era föräldrar säger kanske nåt,
    och det är ert svar.

  43. Efter det första talet får motståndarsidan
    möjligheten att ställa frågor-

  44. -så man måste kunna besvara frågan-

  45. -men i vissa situationer kanske undvika
    att besvara den över huvud taget.

  46. Politiker måste bemästra genmälen.

  47. I en politisk debatt får de alltid riktade
    frågor från motståndarkandidaten.

  48. "Hur ska din sjukvårdsplan fungera?
    Vad menar du?"

  49. Ibland ser man dem
    sucka eller himla med ögonen.

  50. Det ser aldrig bra ut i en debatt.
    Tänk på det.

  51. Om personen som ni debatterar mot
    ger argument som inte är särskilt bra-

  52. -angrip då argumentet i stället för att...

  53. BANANMETODEN

  54. Elinor, låt oss säga att du
    har pratat om bananer en stund-

  55. -under ditt tal. Jag är
    en av motståndarna, och jag frågar:

  56. Elinor, du säger att du gillar bananer.

  57. Folk har dött av kaliumöverdoser
    efter att de har ätit för många bananer.

  58. -Vad säger du om det?
    -Allt är bra i måttliga mängder.

  59. Det är väl så att man kan dö om man
    äter för mycket av vad som helst, och...

  60. Bra. Man kan också dra ut på det
    lite grann och säga nåt som:

  61. Bananer. Jag är jätteglad att du
    nämnde bananer. Det här är jätteviktigt.

  62. Studier visar att alla som äter
    mycket kalium mår bra.

  63. Det är bra när man tränar och liknande.

  64. Försök att komma ihåg ett ord
    som får dig på rätt spår.

  65. Ett litet mantra att ha i bakhuvudet.

  66. Det är dags för första omgången
    där varje talare har två minuter på sig.

  67. Juryn består av Nadine Jazzar...

  68. ...Paida Mangondo och Sue Tennander.

  69. Elinor talar först för propositionssidan.

  70. Kära domare,
    kära motståndare och kära åhörare-

  71. -jag anser att marijuana bör legaliseras
    för fritidsbruk och medicinska ändamål-

  72. -eftersom det skapar vinster för,
    värnar om och vägleder samhället-

  73. -i en bättre riktning så länge som bruket
    är strikt reglerat av staten.

  74. Till exempel: ingen cannabis när man
    kör, en åldersgräns på cirka tjugo år-

  75. -ett statsreglerat monopol och andra
    föreskrifter som ska skydda samhället.

  76. Men hur? Om staten är
    den enda lagliga återförsäljaren-

  77. -begränsas den svarta marknaden,
    eftersom folk väljer lagliga försäljare.

  78. Utan den svarta marknaden minskar
    också marijuanarelaterad brottslighet-

  79. -eftersom den olagliga handeln,
    smugglingen och odlingen minskar.

  80. Individen kan dessutom vara säker på-

  81. -att det som man använder är säkert...
    inte innehåller andra substanser.

  82. Låt oss vara realistiska.
    Folk kommer att ta droger.

  83. Tänk på att mer än hälften av USA:s
    vuxna, över 128 miljoner människor-

  84. -har testat marijuana, trots att drogen
    är olaglig enligt amerikansk federal lag.

  85. Är det inte bättre
    att den är säker och kontrollerad-

  86. -än att låta olagliga återförsäljare
    sköta handeln?

  87. Därför gynnas samhället och individen
    av legaliseringen av marijuana.

  88. Låt oss inte låtsas att folk inte använder
    droger bara för att de är olagliga.

  89. Låt oss inte längre tillåta att den svarta
    marknaden är en börda för samhället.

  90. Låt oss i stället legalisera marijuana.
    Tack så mycket.

  91. Det är dags för ett genmäle. Varsågod.

  92. Du hävdade att den svarta marknaden
    skulle krympa, vilket är helt falskt-

  93. -eftersom kriminella nätverk
    inte slutar begå brott om det blir lagligt.

  94. De skulle väl i stället sälja marijuanan
    billigare-

  95. -och sälja tyngre och farligare droger?

  96. Jag tror inte att man som medborgare
    vill stödja en olaglig verksamhet.

  97. Jag skulle köpa marijuana
    från en laglig källa-

  98. -så att jag vet att den är ren och säker.

  99. Tiden är ute. Tack.

  100. Det är dags för oppositionssidans
    första talare. - Erik, scenen är din.

  101. Vi anser att en legalisering av marijuana
    skulle få fler negativa följder än positiva.

  102. Legaliseringen skulle berättiga drogbruk.

  103. Det vore att direkt uppmuntra
    till drogmissbruk-

  104. -eftersom det visar att samhället
    böjer sig om trycket blir för stort.

  105. Om vi legaliserar marijuana,
    vad blir det då härnäst? Heroin?

  106. Det blir en dominoeffekt. 68 % av alla
    som röker cannabis gör det dagligen.

  107. Folk vet inte alltid sitt eget bästa,
    så därför behövs föreskrifter.

  108. Marijuana är en introduktionsdrog
    till tyngre droger-

  109. -vilket är statistiskt bevisat.

  110. Cannabis är en kraftfull signalsubstans
    som påverkar hjärnan likt heroin.

  111. Dubbelt så många marijuanaanvändare
    som icke-användare tar heroin-

  112. -och andra farma...
    och andra farmaceutiska opioider.

  113. Vi försöker redan minska
    beroendet, missbruket och dödsfallen-

  114. -så varför riskera att göra det värre?

  115. En legalisering av medicinska skäl
    är meningslös.

  116. CBD är en förening som kan utvinnas
    ur cannabisblomman.

  117. Ämnet har samma hälsofördelar som
    marijuana utan psykoaktiva effekter.

  118. Vi föreslår att CBD utvinns och används
    som ett läkemedel i stället för cannabis.

  119. Vi behöver inte legalisera drogen för att
    kunna dra nytta av dess hälsofördelar.

  120. Tack.

  121. Röda laget, det är dags för ert genmäle.

  122. Enligt en studie som publicerades
    i Clinical Psychology Review-

  123. -kan cannabis hjälpa personer
    med alkohol- eller opioidberoende.

  124. -Ditt påstående är alltså falskt.
    -Vilket påstående?

  125. Att det leder till andra...

  126. Vad heter det? Andra beroenden.

  127. Statistik visar att 50 % av alla som tar
    tyngre droger började med marijuana.

  128. Du har alltså fel.

  129. -Vilken statistik?
    -Statistik om...

  130. -Från?
    -Jag har inte källan uppskriven, men...

  131. Är det...

  132. Tack.

  133. -Det gick jättebra.
    -Det gick bättre än senast.

  134. Jag älskade din kämpaglöd också.
    Jag hoppas att du får ge fler genmälen.

  135. Det blev en riktig debatt av det.

  136. Genmälet var bra,
    i synnerhet frågan om källmaterialet.

  137. Kan jag nämna att klivet mellan
    marijuana och heroin är jättestort?

  138. Det viktiga är att du följer manuset.
    Irra inte bort dig i deras argument.

  139. -Ja, behåll bara lugnet.
    -Okej. Lycka till.

  140. FRAMTRÄDANDE

  141. Vi har pratat mycket om
    innehållet i det som ni säger-

  142. -hur ni presenterar det och sånt-

  143. -men en sak är nästan lika viktig,
    nämligen framträdandet-

  144. -så jag tror att vi ska göra
    en oförberedd modeuppvisning.

  145. Ni ska få ta en titt på lite kläder här,
    och baserat på vad vi ska prata om-

  146. -vill vi att ni ska välja hur ni ska klä er
    under den andra debatten.

  147. Jag gillar den här.

  148. -Kostymen?
    -Ja, jag tror att jag tar kostymen.

  149. -Jag tar kostymen.
    -Den här är väldigt tjusig.

  150. -Ni ska prata om att legalisera maja.
    -Just det. En kostym.

  151. Nåt sånt här ger en mer sober look.

  152. Det kommer att ge
    en allvarlig framtoning.

  153. Nåt sånt är att föredra framför den här-

  154. -för då verkar man bara vilja bli hög.

  155. Eller så verkar man vara hög.

  156. Välj ut nåt att prova.

  157. Dagens ämne:
    Vi bör legalisera marijuana.

  158. Du ser ut att ha gått på Harvard,
    och du är väl påläst.

  159. Jag tycker att vi ska legalisera det...
    baserat på min ingående forskning.

  160. Vi borde legalisera marijuana.

  161. Jag håller med.

  162. Vi borde legalisera marijuana.

  163. Jag liknar en människorättsaktivist
    som kramar träd.

  164. Nu förstår ni hur man kan få det
    som man säger att låta mer trovärdigt-

  165. -med hjälp av klädseln,
    för om man är ung-

  166. -så kommer man inte att ses
    som särskilt erfaren eller kunnig-

  167. -så man måste skapa lite trovärdighet
    med hjälp av klädseln.

  168. -Då verkar ni ta det på allvar.
    -Etos.

  169. Legalisera marijuana.

  170. Enligt min forskning bör den legaliseras.

  171. Jag tycker
    att vi ska legalisera marijuana.

  172. Språk och hur man talar kan visa makt.

  173. Men skillnaden mellan att verka säker
    och att framstå som dryg kan vara hårfin.

  174. Allt handlar om framträdandet, eller etos.

  175. Även kända talare kan verka kaxiga och
    dryga i stället för starka och trovärdiga.

  176. Att se snett på motståndaren
    eller sucka högt ser inte bra ut.

  177. Det är bättre att vara lugn och hövlig
    mot motståndarna och visa respekt.

  178. Som Michelle Obama sa:
    "När de går lågt, går vi högt."

  179. KROPPSHÅLLNING

  180. Att balansera böcker på huvudet är
    ett sätt att träna på kroppshållningen-

  181. -men vi ska träna på andra sätt.

  182. Vilka av er blir nervösa?
    Blir nån av er nervös? Ja?

  183. Nyckeln är att använda den nervösa
    energin för att göra talet ännu bättre.

  184. Rör axlarna upp och ner
    och släpp ut all luft så här...

  185. Kan ni testa det?

  186. Och om ni gör det samtidigt...

  187. Känns det bättre? Ställ er
    som Superman eller Superwoman.

  188. Benen så där, och armarna så här.

  189. Gör så medan ni förbereder er.

  190. Det är ett bra sätt att komma i jämvikt
    inför en utmaning.

  191. Forskare har bett folk
    att inta olika ställningar-

  192. -innan de skulle hålla tal och liknande.

  193. Skillnaden blir enorm om man
    ska förhandla om ett jobb eller nåt sånt-

  194. -beroende på om man gör så eller så.
    Jag vill se maktposer, självförtroende...

  195. -Jag gillade det.
    -Ja, och det hjälper kroppshållningen.

  196. I andra omgången
    får varje talare tala i en minut.

  197. Nu talar Amanda för oppositionssidan.

  198. För det första: Att legalisera marijuana
    vore att ge fel budskap.

  199. Vi skulle ge budskapet
    att faran inte är så allvarlig.

  200. Tänk på vad det visar
    framtida generationer.

  201. Drogen påverkar inte bara användaren,
    utan hela samhället.

  202. Till exempel omhändertas barn varje dag
    av myndigheterna-

  203. -på grund av föräldrar med beroenden.
    Marijuana leder till andra, tyngre droger.

  204. Forskning visar det.

  205. Det är tyngre droger, mer beroende-
    framkallande droger, dödliga droger.

  206. Genom att legalisera marijuana
    riskerar fler barn att mista en förälder.

  207. Avslutningsvis borde slutmålet vara
    ett samhälle fritt från alla farliga droger-

  208. -och att legalisera fler
    är ett steg i fel riktning. Tack.

  209. Det är dags för debattens sista talare.
    - Zeyad, scenen är din.

  210. Tack. - Jag vill visa hur legaliseringen
    av marijuana för fritidsbruk-

  211. -skulle ge ekonomiska samhällsvinster.

  212. En kostnad som samhället kan slippa
    är priset för att hålla marijuanan illegal.

  213. Med en legalisering av marijuana
    kan marijuanan ge staten inkomster.

  214. Ni undrar kanske hur.
    Om staten har monopol på marijuana-

  215. -likt Systembolaget, skulle kostnaden
    för alla relaterade brott minska.

  216. Det handlar om allt från att jaga
    drogkartellerna, att stoppa gatubrott-

  217. -till att gripa alla som innehar den.
    Varje dollar som betalas i USA-

  218. -inom marijuanaindustrin
    skapar i snitt mellan 2,13-2,40 dollar-

  219. -för vi behöver folk som hjälper...
    staten att hålla industrin i gång-

  220. -och då skapas många jobb.
    Av de skälen, och tidigare nämnda skäl-

  221. -kan legaliseringen skapa vinster för,
    värna om och vägleda samhället. Tack.

  222. Propositionssidan
    har bra idéer om vad de vill uppnå-

  223. -och jag håller med om realismen.
    Jag gillar båda stilarna.

  224. Oppositionssidan
    försöker vädja till känslorna-

  225. -så de pratar om barn utan föräldrar.

  226. När det gäller stilval och publikkontakt
    gjorde de också väldigt bra ifrån sig.

  227. Alla gav prov på många bra inslag.

  228. -Har vi nått ett beslut?
    -Ja.

  229. Vi är överens.

  230. Tack till båda lagen för debatten.

  231. Båda lagen gjorde bra saker. Jag gillade
    att propositionssidan sa sånt som:

  232. "Låt oss vara realistiska."

  233. Jag gillade att ni knöt ihop allt med
    "skapa vinster, värna om och vägled"-

  234. -och jag gillade att ni fick med både
    individens och samhällets perspektiv.

  235. Oppositionssidan, jag gillade att ert
    förslag om de ekonomiska fördelarna-

  236. -som gick emot propositionssidan.

  237. Ni hade väldigt bra ögonkontakt,
    särskilt den andra talaren-

  238. -vilket visade kontakten
    mellan talare och publik.

  239. Bra gjort.

  240. Ni gjorde väldigt bra försök att diskutera
    och besvara varandra under genmälena.

  241. Ni kan bli bättre på två sätt.
    Det första är att angripa frågans kärna.

  242. Det andra är att när ni har statistik och
    exempel som kan stödja endera sidan-

  243. -fyll då på med resonemang för att
    bevisa sanningen bakom argumenten.

  244. Debattens segrare är...

  245. ...det röda laget!

  246. -Grattis.
    -Tack.

  247. Grattis.

  248. Grattis. Snyggt jobbat.

  249. Snyggt jobbat. - Snyggt jobbat.

  250. NÅGRA SISTA RÅD

  251. Juryn märkte nog att Elinor,
    som talade först-

  252. -satte tonen för debatten och angav
    hur argumenten skulle framföras.

  253. Använd statistiken till din fördel, men se
    till att den kommer från en pålitlig källa.

  254. Det är också viktigt
    att vara naturlig och sig själv-

  255. -utan att överdriva
    med jargong eller slang-

  256. -för att försöka "impa" på ungarna.

  257. Var den du är, och var uppriktig.

  258. Försök att använda nåt som
    motståndarsidan har sagt till din fördel.

  259. Det visar att du har lyssnat på dem.

  260. Tänk på att inte bara vända dig
    till publiken och domarna-

  261. -utan även motståndarna.
    Det skapar en sorts rumsuppfattning.

  262. Allt som vi har lärt oss av debatten
    kan göra även dig till en duktig debattör.

  263. Översättning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Confidence, presence and poise

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Debatten om huruvida marijuana ska legaliseras eller inte går varm, och lag röd får i uppdrag att argumentera för en legalisering och testar tillsammans med coachen Billy McCormac hur olika kläder påverkar uppfattningen om den som talar. Lag blå ska argumentera emot motionen och övar med hjälp av sin coach Elizabeth Walentin på hållning och hur "power poses" kan hjälpa till att peppa inför en debatt.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Debatt, Engelska språket, Muntlig framställning, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i The great debate

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Rhetoric 101

Avsnitt 1 av 4

Grunderna i retorik kan dateras långt bak i tiden, nästan 400 år f.Kr. då den grekiska filosofen Aristoteles formulerade grundpelarna ethos, pathos och logos. Lag blå och lag röd övar på att bygga sina argument med dessa som grund, och även med hjälp av den så kallade "SEAL"-metoden. Tillsammans med coacherna Elizabeth Walentin och Billy McCormac möts de i programmets första debatt där nerverna minst sagt sitter på utsidan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Confidence, presence and poise

Avsnitt 2 av 4

Debatten om huruvida marijuana ska legaliseras eller inte går varm, och lag röd får i uppdrag att argumentera för en legalisering och testar tillsammans med coachen Billy McCormac hur olika kläder påverkar uppfattningen om den som talar. Lag blå ska argumentera emot motionen och övar med hjälp av sin coach Elizabeth Walentin på hållning och hur "power poses" kan hjälpa till att peppa inför en debatt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Focus on the core

Avsnitt 3 av 4

I en debatt är det av yttersta vikt att ha stenkoll på själva kärnan av sina egna, och motståndarens, argument. Lag blå och lag röd övar på detta och får även lära sig om "points of information". I förberedelserna får lag röd svara på lätta och svårare frågor - samtidigt som de försöker hålla sig kvar på varsin balansplatta. Lag blå diskuterar skillnaden mellan de amerikanska presidenterna Barack Obama och Donald Trumps olika taltekniker. När juryn ska meddela sitt beslut är de inte eniga.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Ace your case

Avsnitt 4 av 4

Lag blå och lag röd möts i en rafflande debatt om flygkvotering i Sverige. Lag blå övar på att våga ta konstpauser och att ha ögonkontakt med publiken med hjälp av kända tal från historien. Lag röd finner sig själva i en ovanlig situation när de med varsin potatis i munnen övar på sammanbindande ord, uttal och artikulering. På scenen kämpar lagen näst intill för sina liv i debatten, som både är personlig, emotionell och fängslande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amira Time

Who

Yemi försöker lära Harry journalistikens ledord. Och Amira kommer för sent på grund av en farlig haj.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Newsreel World

2019-09-28

Nyheter från den engelskspråkiga delen av världen presenteras på engelska. I detta avsnitt handlar det om avgiftsfri utbildning i Liberia, Australiens hantering av vilda katter och om hur ett universitet på Irland försöker få hbtq-ungdomar att känna sig mer välkommna.