Titta

The great debate

The great debate

Om The great debate

I många engelskspråkiga länder finns en stark och lång tradition av att engagera sig i debattlag, tala inför publik och att medverka i stora debatturneringar. Nu tar vi fenomenet till Sverige! I fyra avsnitt får sex svenska gymnasieungdomar i två olika lag, lag blå och lag röd, chansen att lära sig att debattera med hjälp av två amerikanska retorikexperter. De möts sedan i fyra rafflande debatter på scen framför publik och en välrenommerad jury. Vi följer ungdomarna från att de för första gången får höra ämnet de ska debattera, tills att de spänt väntar på juryns slutgiltiga besked.

Till första programmet

The great debate : Ace your caseMaterialDela
  1. Debattlag, föredrag och debattävlingar
    är vanliga i flera engelsktalande länder.

  2. Vi tar scendebattens spänning
    till Sverige.

  3. Sex svenska gymnasieelever
    får debattera med hjälp av två proffs.

  4. Ni måste vara helt övertygande när ni
    förklarar varför ni har rätt och de har fel.

  5. Självförtroende, hållning och närvaro.

  6. Billy McCormac har åratals erfarenhet av
    opinionsfrågor-

  7. -tankesmedjor och politik.

  8. Han har lärt politiker, företagsledare och
    statschefer att tala och hålla föredrag.

  9. Elizabeth Walentin är presentations-
    tränare och politisk kommentator-

  10. -med en PR-firma och erfarenhet
    från Barack Obamas två valkampanjer.

  11. Billys röda lag består av
    Jacob, Elinor och Zeyad.

  12. Elizabeths blå lag består av
    Erik, Najma och Amanda.

  13. I fyra avsnitt ska lagen tävla i debatt...

  14. -Det går bra.
    -Djurförsök är grymma.

  15. ...på scen inför publik
    och en namnkunnig jury.

  16. Vilka vinner? Vi får se.

  17. -Är ni redo?
    -Ja.

  18. -Ja.
    -Vi ska kämpa till slutet.

  19. Det här är "The Great Debate".

  20. Välkomna till "The Great Debate".

  21. I dag ställer vi informationsfrågor-

  22. -vilket innebär att talarna
    kan bli avbrutna under sitt första tal.

  23. Dagens debattämne är:

  24. Bör antalet flygresor per person
    kvoteras?

  25. BÖR ANTALET FLYGRESOR
    PER PERSON KVOTERAS?

  26. Klimatkrisen har lett till flera åtgärder
    som ska minska koldioxidutsläppen-

  27. -inom bland annat flygtrafiken. Enligt
    förespråkarna skulle en begränsning-

  28. -av antalet flygresor per person kraftigt
    minska flygtrafikens koldioxidutsläpp.

  29. Det skulle gynna utvecklingen av andra
    färdmedel och främja inhemsk turism.

  30. Enligt motståndarna är obegränsad
    flygtrafik ett måste för landets ekonomi-

  31. -dess import, export och kulturutbyten
    samt goda relationer med andra länder.

  32. Vi har bestämt några regler för förslaget.
    Låt oss ta en närmare titt.

  33. Kvoten är en långresa per femårsperiod-

  34. -och en resa inom Europa varje år,
    inklusive Sverige.

  35. Det gäller både affärs- och fritidsresor,
    och flygrätter får inte köpas och säljas.

  36. Förslaget är en proposition
    om en svensk lag.

  37. Vi får se vilka som vinner slutdebatten.

  38. Tänk på att varje sida väljer fakta och
    statistik som stödjer just deras agenda.

  39. "Bör antalet flygresor per person
    begränsas av en kvot?"

  40. Hur många gånger får man flyga?

  41. Ni tycker inte att det ska kvoteras.

  42. "Bör antalet flygresor per person
    begränsas av en kvot?"

  43. -Så intressant.
    -Ni ska vara för det.

  44. HITTA ARGUMENT

  45. Det vore nog bra för miljön om man flög
    mindre, men man kommer alltid att resa.

  46. Mormor är sjuk i ett annat land,
    men man får inte resa dit.

  47. Det är mycket ethos. Nej, pathos.

  48. De andra säger nog
    att familjer inte kan träffa varandra då.

  49. -Folk bor ju överallt i världen.
    -Det krävs bara mer planering.

  50. Nu kan jag resa
    till familjen tvärsöver Sverige i morgon-

  51. -men det innebär bara en begränsning.
    Vi måste utmåla det som en kris.

  52. Jag kan dra en personlig historia,
    för jag har släkt utomlands.

  53. Mamma flyger över i nödsituationer
    om det är begravningar eller...

  54. Om mammas föräldrar skulle gå bort
    och hon inte fick flyga dit...

  55. -Det hade ju varit katastrof.
    -Exakt.

  56. GÖR DET MINNESVÄRT

  57. Vi ska göra allt som vi har lärt oss
    ännu bättre-

  58. -genom att göra talen minnesvärda.

  59. Vi har ju pratat om de gamla grekerna.

  60. De lärde oss att man måste använda
    ethos, logos och pathos-

  61. -och de använde också stilfigurer.

  62. De insåg att vissa stilfigurer
    gör talet mer minnesvärt.

  63. En som vi använder hela tiden är tretal.
    Man säger tre saker i följd.

  64. Det är minnesvärt,
    och det blir ännu starkare med anaforer.

  65. En anafor är att upprepa den första
    delen av en mening om och om igen-

  66. -i stället för att välja nya ord. Martin
    Luther Kings "Jag har en dröm"-tal.

  67. "Jag har en dröm...
    Jag har en dröm... Jag har en dröm..."

  68. Han upprepade det.

  69. Det är ett effektfullt sätt att utforma
    ett tal. Visst är det lättare att minnas?

  70. -Vad ska ni minnas?
    -Anaforer.

  71. -Hur känns det? Är ni redo?
    -Ja, jag är redo.

  72. Du är alltid redo. Du avskyr att förlora.

  73. Jag ser fram emot det.
    Jag är verkligen redo för det här.

  74. Det är dags för första omgången
    där varje talare har två minuter på sig.

  75. Juryn består av Nadine Jazzar...

  76. ...Paida Mangondo och Sue Tennander.

  77. Zeyad talar först för propositionssidan.

  78. Mitt herrskap, vi står inför en enorm
    utmaning som är större än ekonomin-

  79. -större än samhällsfrågor,
    större än vi själva. Miljökrisen.

  80. Samtidigt flyger svenskar mer och mer,
    vilket leder till väldiga utsläppsmängder.

  81. Vi har nått en punkt
    där utsläppen kraftigt måste begränsas.

  82. Därför föreslår vi att antalet flygresor
    per person bör begränsas av en kvot.

  83. Det kommer att minska
    koldioxidutsläppen.

  84. Det kommer att ge stora besparingar
    för vår framtida ekonomi.

  85. Vi ska subventionera andra färdmedel.

  86. En fråga. Den här kvoten
    handlar specifikt om Sverige.

  87. Våra utsläpp minskar kanske,
    men resten av världen, då?

  88. Det här är ett krig mot mänskligheten,
    så alla måste vidta drastiska åtgärder.

  89. Tack.

  90. Enligt Chalmers universitet flyger
    svenskar fem gånger mer än snittet.

  91. Flygtrafikens årliga koldioxidutsläpp
    motsvarar nästan biltrafikens-

  92. -nämligen 30 %.

  93. Dessutom är miljön mycket viktigare än
    den nuvarande ekonomin-

  94. -på grund av infrastrukturskador-

  95. -massmigration efter naturkatastrofer
    och en framtida ekonomi i spillror.

  96. -Fråga.
    -Nej tack.

  97. Varför inte använda pengarna
    som staten satsar på flyg...

  98. Enligt Stefan Gössling vid Lunds
    universitet gäller det miljardtals kronor.

  99. Varför inte satsa pengarna på grönare
    alternativ som tåg och/eller elbilar?

  100. -Fråga.
    -Nej tack.

  101. Vi måste ju göra nåt på en gång.

  102. Låt oss göra det för vår framtid, vår
    framtida jord och framtida generationer.

  103. Vi måste begränsa flygtrafiken
    med kvoter. Tack.

  104. Det är dags för oppositionssidans
    första talare. - Erik, scenen är din.

  105. Vi inser att flygtrafiken
    bidrar till den globala uppvärmningen-

  106. -men bara 1,5 % av utsläppen
    i hela världen kommer från flygtrafiken.

  107. Att beröva befolkningen sin frihet är inte
    rätt sätt att minska koldioxidutsläppen.

  108. Vi måste angripa problemets rötter, inte
    grenarna. Det gäller flygplanens bränsle.

  109. Vi borde inte bestraffa allmänheten
    för att de använder tillgänglig teknik.

  110. Fråga. Är inte majoriteten av flygplanen
    som används i dag ohållbara?

  111. -Gamla flygplan som ändå används...
    -Ja, så vi behöver ett mer hållbart flyg.

  112. Om ingen flyger
    utvecklas inget hållbart flyg.

  113. Begränsningen
    skulle göra det svårt för företag att växa.

  114. -Fråga.
    -Nej.

  115. Den svenska ekonomin
    behöver andra länder-

  116. -och en flygkvot skulle medföra
    att företag och resurser inte kan växa.

  117. Ett problem är vilka det gäller. Gäller det
    politiker? Gäller det kungafamiljen?

  118. Gäller det vd:ar som får BNP att växa?

  119. I så fall kommer ekonomin att krascha.

  120. Om andra länder inte har samma policy-

  121. -så flyttar våra företag och begåvningar
    utomlands.

  122. Att hindra folk från att resa utomlands
    skulle förhindra ett kulturutbyte.

  123. Det pågår en stor flyktingkris i Sverige-

  124. -så vi måste förstå andra kulturer.

  125. -Fråga.
    -Vi kan inte leva i en bubbla.

  126. Att hindra folk från att utforska världen
    gynnar varken oss eller landet. Tack.

  127. -Nå, hur känns det? Ni var jättebra.
    -Vi hade jättemånga frågor.

  128. -Bra jobbat.
    -Jag pratade lite för fort.

  129. Sånt händer, men du klarade det-

  130. -och du hanterade informationsfrågan
    jättebra.

  131. Tänk på
    att vi måste vädja till känslorna i slutet.

  132. Det är det sista som domarna kommer
    att höra innan de börjar överlägga.

  133. Jag är lite extra nervös
    eftersom det är så personligt.

  134. Känn inte mer press än normalt.

  135. Tänk: "Publiken måste höra det här."

  136. Andas djupt.

  137. Träna lite på axelbalansen. Du fixar det.

  138. POTATISUTMANINGEN

  139. Nu handlar det om att finputsa talen.

  140. Vi ska ta en titt på
    sammanbindande ord-

  141. -och det är retoriska grepp som hjälper
    er att koppla ihop olika delar av talet-

  142. -så att det får en naturlig följd.
    För att göra det här lite svårare-

  143. -ska vi göra en liten övning, och...

  144. Jag visar er i stället. Det är så kul.

  145. -Ta en potatis ur den där.
    -Jag tänker ta den minsta.

  146. -Stoppa den i munnen.
    -Men snälla...

  147. Jag fixar det.

  148. Exakt!
    Jag är smart, så jag tog den minsta.

  149. Säg alla fyra ord.

  150. Däremot, samtidigt, kortfattat.

  151. Däremot, samtidigt...
    sammanfattningsvis, kortfattat.

  152. -Kortfattat igen.
    -Kortfattat.

  153. -Däremot.
    -Däremot.

  154. -Sammanfattningsvis.
    -Sammanfattningsvis.

  155. Däremot, samtidigt,
    sammanfattningsvis, kortfattat.

  156. Ni undrar nog varför vi gjorde det här.

  157. Nu när vi har gått igenom
    de här sammanbindande orden-

  158. -vill jag visa vikten av artikulation.

  159. Potatisen i munnen tvingade er att
    tänka på hur varje stavelse formades.

  160. Nu vill vi se er göra det utan den,
    och det kan vara ännu svårare.

  161. Man minns ett bra tal, och stilistiska
    verktyg gör talet mer minnesvärt.

  162. Det är inte så svårt. Ni använder nog
    många av knepen varje dag omedvetet.

  163. I John F. Kennedys berömda
    "Ich bin ein Berliner"-tal från 1963-

  164. -används Berlinmuren som en metafor
    för splittringen mellan öst och väst.

  165. Att framföra ett budskap med ett föremål
    som en symbol kallas för allegori.

  166. Han använde också en anafor, vilket
    innebär att inleda flera meningar i följd-

  167. -med samma ord. Sammanbindande ord
    kan kännas ovanliga i början-

  168. -men när man använder dem
    för att hålla ihop talet-

  169. -märker man att de gör det enklare att
    skriva och framföra talet i en viss takt.

  170. ÖVA PÅ BERÖMDA TAL

  171. Den fjärde debatten måste gå felfritt,
    så vi ska göra några kul övningar-

  172. -för att finputsa allt. Det blir anaforer.

  173. Vi ska tänka på pauser, vad vi betonar
    och att ha ögonkontakt med publiken.

  174. Då så, Erik... Jag vill höra det där.

  175. Vi ska stå upp mot våld och hot.

  176. Vi ska stå upp för alla människors
    rättigheter och värdighet-

  177. -och vi ska slå vakt om USA:s säkerhet-

  178. -mot dem som hotar våra städer,
    våra vänner och våra intressen.

  179. Det var en väldigt effektfull avslutning
    med anaforen och de tre exemplen.

  180. Tack.

  181. Vi ska strida på stränderna.
    Vi ska strida på flygfälten.

  182. Vi ska strida på fälten och på gatorna.
    Vi ska strida i bergen.

  183. Vi ska aldrig ge upp.

  184. -Bra.
    -Fälten... Vad säger han på slutet?

  185. Fälten, flygfälten, gatorna, bergen...

  186. Man kan betona de orden också.
    "På fälten, på flygfälten, i bergen..." Bra!

  187. Återvänd till Mississippi, återvänd till
    Alabama, återvänd till South Carolina.

  188. Nu avbryter jag dig. Kan du göra
    en liten paus efter "återvänd"?

  189. Pausen kan bli effektfull.

  190. Återvänd till Mississippi.

  191. Återvänd till Alabama.
    Återvänd till South Carolina.

  192. Återvänd till Georgia.

  193. Återvänd till Louisiana. Återvänd till
    slummen och gettona i städerna i norr-

  194. -förvissade om att den här situationen
    kan och kommer att förändras.

  195. Bra! Märker du vilken skillnad
    pauserna och betoningen av orden gör?

  196. Oavsett vad du pratar om där uppe-

  197. -kan du betona och upprepa på samma
    sätt. Det påverkar publiken starkt.

  198. Så gör man lätt ett bra tal jättebra.

  199. Här i andra omgången
    får varje talare en minut på sig att tala.

  200. Amanda talar för oppositionssidan.

  201. Vi på oppositionssidan inser
    att klimatet måste förbättras.

  202. Därför föreslår vi miljövänliga flygplan
    med biobränslen-

  203. -vilket skulle minska koldioxidutsläppen
    till nästan noll.

  204. Det finns redan exempel på det i dag.
    Ett exempel är Alaska Airlines.

  205. Att begränsa antalet flygresor
    vore inte bara dåligt för ekonomin-

  206. -utan även oetiskt.

  207. Som ni troligen ser är jag av blandad
    bakgrund. Jag har släkt i Afrika.

  208. Jag kan inte tänka mig att bara få träffa
    min bror och hans dotter var femte år.

  209. Jag kan inte tänka mig
    att inte få se mina kusiner gifta sig.

  210. Jag kan inte tänka mig att bara få krama
    min mormor med fem års mellanrum.

  211. Det här är saker
    som ingen får ta ifrån mig. Tack.

  212. Det är dags för debattens sista talare.
    - Elinor, scenen är din.

  213. Kära publik, det plågar mig att veta-

  214. -att världen som omger mig inte
    kommer att se likadan ut i framtiden.

  215. Miljökrisen är akut-

  216. -och eftersom få
    vill eller kan förändra sina vanor-

  217. -måste vi absolut agera annorlunda.

  218. Biobränslen tar åratal att framställa.

  219. Att cykla till jobbet eller släcka lyset
    räcker inte.

  220. Sverige är ett av de länder
    som bäst känner till miljökrisen-

  221. -men väldigt få av oss
    förändrar våra vanor.

  222. Vi vet att förändringen blir monumental,
    men vilket val har vi?

  223. Det här blir nåt för andra att ta efter.

  224. Valet är några familjer eller hela världen.

  225. Krisen är ett krig mot mänskligheten-

  226. -och krig kräver drastiska åtgärder-

  227. -och därför måste vi begränsa
    flygresorna med kvoter. Tack.

  228. Båda sidorna var bra stilistiskt sett.

  229. Språket var väldigt känsloladdat. Jag
    kände att det är en global, viktig fråga.

  230. Det enda stilmässiga minuset
    är att tempot var väldigt högt.

  231. Propositionssidan
    hade oklara argument.

  232. Oppositionssidan också,
    men inte lika illa.

  233. Det låter som att vi har en vinnare.

  234. -Ja.
    -Då så.

  235. RESULTAT

  236. Tack för den fantastiska debatten.
    Juryn har fattat ett sista beslut.

  237. -Sue.
    -Jag uppskattade alla stilfigurer.

  238. Anaforen. "Större än det.
    Större än si. Större än så."

  239. Och även nåt som kallas för anadiplos.
    "Gör det för framtiden, framtiden där..."

  240. Ni inledde nästa fras med slutordet.

  241. Det var många pathosargument.

  242. Det blev personligt.
    "Varför får inte jag träffa min familj?"

  243. De andra talade väldigt känsloladdat.

  244. Ord som "absolut" och "monumentalt".

  245. Jag tycker att alla var i rätt stämning
    för just det här förslaget.

  246. Vi gillade det strategiska stilvalet-

  247. -men utöver det tar propositionssidan
    upp hur brådskande det är.

  248. Man betonar brådskan. Oppositions-
    sidan ifrågasätter däremot brådskan.

  249. Det gäller bara 1,5 % av utsläppen-

  250. -och det är orimligt
    att skilja familjer från varandra.

  251. Vi ifrågasätter också brådskan-

  252. -för vi är osäkra på
    varför flyget pekas ut-

  253. -och inte andra
    statssubventionerade transportmedel.

  254. Den här debattens vinnare är...

  255. ...det blå laget!

  256. Grattis.

  257. Bra gjort. - Bra gjort.

  258. Bra gjort. - Väldigt, väldigt bra gjort.

  259. Du grejade det.

  260. -Ni ska vara stolta.
    -Ja...

  261. -En vinst vore bättre.
    -Men det gör inget.

  262. Det här är bra, för nu vet ni att ni
    klarar att talar inför en sån här publik.

  263. Försök att tala inför andra
    och testa gränserna.

  264. -Det är svårt, men ni var jätteduktiga.
    -Tack.

  265. NÅGRA SISTA RÅD

  266. Båda talarna i det blå laget
    använde anaforer som gör talet-

  267. -lättare att framföra och lyssna på.

  268. Det är bra att vara förberedd på frågor-

  269. -men läs inte svaren från ett papper.
    Då känns det lite för förberett.

  270. Balansera gärna ett känsloladdat tal
    med fakta och statistik.

  271. Våga göra en paus emellanåt
    när det passar i talet.

  272. Det kan vara effektivt och lugnande.

  273. Man kan vända motståndarens
    argument till sin egen fördel.

  274. Det kallas "finta dem och knocka dem".

  275. Översättning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ace your case

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lag blå och lag röd möts i en rafflande debatt om flygkvotering i Sverige. Lag blå övar på att våga ta konstpauser och att ha ögonkontakt med publiken med hjälp av kända tal från historien. Lag röd finner sig själva i en ovanlig situation när de med varsin potatis i munnen övar på sammanbindande ord, uttal och artikulering. På scenen kämpar lagen näst intill för sina liv i debatten, som både är personlig, emotionell och fängslande.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Debatt, Engelska språket, Muntlig framställning, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i The great debate

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Rhetoric 101

Avsnitt 1 av 4

Grunderna i retorik kan dateras långt bak i tiden, nästan 400 år f.Kr. då den grekiska filosofen Aristoteles formulerade grundpelarna ethos, pathos och logos. Lag blå och lag röd övar på att bygga sina argument med dessa som grund, och även med hjälp av den så kallade "SEAL"-metoden. Tillsammans med coacherna Elizabeth Walentin och Billy McCormac möts de i programmets första debatt där nerverna minst sagt sitter på utsidan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Confidence, presence and poise

Avsnitt 2 av 4

Debatten om huruvida marijuana ska legaliseras eller inte går varm, och lag röd får i uppdrag att argumentera för en legalisering och testar tillsammans med coachen Billy McCormac hur olika kläder påverkar uppfattningen om den som talar. Lag blå ska argumentera emot motionen och övar med hjälp av sin coach Elizabeth Walentin på hållning och hur "power poses" kan hjälpa till att peppa inför en debatt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Focus on the core

Avsnitt 3 av 4

I en debatt är det av yttersta vikt att ha stenkoll på själva kärnan av sina egna, och motståndarens, argument. Lag blå och lag röd övar på detta och får även lära sig om "points of information". I förberedelserna får lag röd svara på lätta och svårare frågor - samtidigt som de försöker hålla sig kvar på varsin balansplatta. Lag blå diskuterar skillnaden mellan de amerikanska presidenterna Barack Obama och Donald Trumps olika taltekniker. När juryn ska meddela sitt beslut är de inte eniga.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe great debate

Ace your case

Avsnitt 4 av 4

Lag blå och lag röd möts i en rafflande debatt om flygkvotering i Sverige. Lag blå övar på att våga ta konstpauser och att ha ögonkontakt med publiken med hjälp av kända tal från historien. Lag röd finner sig själva i en ovanlig situation när de med varsin potatis i munnen övar på sammanbindande ord, uttal och artikulering. På scenen kämpar lagen näst intill för sina liv i debatten, som både är personlig, emotionell och fängslande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amira Time

The crossword puzzle

Yemi löser korsord och Harry försöker hjälpa till. Det är svårt men plötsligt kommer hjälp från ett oväntat håll.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Newsreel World

2019-03-30

Nyheter från den engelskspråkiga delen av världen presenteras på engelska. Om hur läget ser ut för kvinnor som vill göra abort efter nya abortlagar på Irland, om unga sydafrikaners tankar inför valet i maj och så hör vi om den 10-åriga dj:n från Uganda som vill stötta kvinnor.