Titta

UR Samtiden - The Conference 2019

UR Samtiden - The Conference 2019

Om UR Samtiden - The Conference 2019

Vad händer i den digitala världen och hur påverkar det oss? Programmerare, konstnärer, designers, marknadsförare, forskare och företagsledare från hela världen ger oss en bild av nuet och en glimt av framtiden. Inspelat den 27-28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The Conference 2019 : Twitter designar för bättre kommunikationDela
  1. Det kan förändra
    kommunikationen på Twitter.

  2. Det kan betyda att man överger
    en tidigare tråd och startar en ny.

  3. Hej, allihop!

  4. Det är jättespännande
    att vara här och prata med er-

  5. -om grafisk design för samtalstrådar.

  6. Jag heter Lisa Ding och jag är designer
    på vårt samtalsteam.

  7. Jag ska börja med att berätta lite
    om mig själv.

  8. Jag ska dra mitt livs historia
    på tre minuter.

  9. Jag är född i Kina och flyttade till USA
    när jag var sex år.

  10. Jag har bott på många olika platser:
    Texas, Louisiana, ett tag på östkusten.

  11. Sen bodde jag i San Francisco
    i tio år-

  12. -innan jag flyttade till Boulder
    i Colorado där jag bor nu.

  13. Jag föddes ju i Kina
    och var sex år när vi emigrerade-

  14. -och på den tiden
    fick man bara ha ett barn i Kina-

  15. -så jag var alltså enda barnet och hade
    mycket tid att lägga på mina hobbies.

  16. Jag hade många.
    En sommar åkte jag på astronomiläger.

  17. En sommar såg jag alla filmer-

  18. -på amerikanska filminstitutets
    topp 100-lista.

  19. Och en sommar var jag helt inne på
    att leka med Photoshop-

  20. -vilket ledde in mig på grafisk design.

  21. Men jag studerade inte design,
    för jag var ingen bra illustratör.

  22. Så jag trodde inte
    jag kunde bli en bra designer.

  23. Men som tur är fick jag veta att det
    kan vara okej att rita streckgubbar.

  24. Så det gör jag nu.
    Jag har jobbat på Twitter i fem år.

  25. Jag har jobbat med att underlätta
    att blockera och anmäla användare.

  26. Jag har även jobbat med meddelanden
    och nu jobbar jag med samtal.

  27. I dag ska jag dels prata om vårt mål,
    vad som är syftet med vårt projekt.

  28. Sen ska jag ta upp sånt man bör
    tänka på när det gäller samtalstrådar.

  29. Vi testar några nya idéer i en prototyp-
    app som jag ska berätta om senare.

  30. Sen ska jag dela med mig
    av några av mina egna tankar.

  31. Jag börjar med vår målsättning.

  32. Jag tog med ett citat av Twitters vd-

  33. -eftersom han är vår främsta talesman
    när det gäller vårt syfte.

  34. Alltså: "Vår superkraft är samtal och vi
    vill tjäna det offentliga samtalet."

  35. Så som företag strävar vi efter
    att förbättra vår plattform-

  36. -så att den är en "plats"
    där folk vill föra offentliga samtal.

  37. Att ge projektet en ram
    och ta reda på var vi skulle börja-

  38. -krävde mycket jobb
    av vårt researchteam.

  39. Min kollega Cody Elam
    lyfte fram fyra önskemål-

  40. -som folk har när det gäller samtal.
    Det första är att upptäcka nya saker.

  41. Folk tycker det är svårt
    att hitta intressanta samtal.

  42. Sen har vi "konsumtionen" av samtal.

  43. "Det är svårt att läsa, förstå och följa
    vad folk säger till varandra."

  44. Sen har vi deltagande.

  45. "Jag vet inte vem jag ska tala med
    eller om mina inlägg får några svar."

  46. Till sist handlar det om
    att kunna följa samtal.

  47. "Det är svårt att följa samtal
    som engagerar mig."

  48. Först fokuserade vi på läsupplevelsen
    och formulerade problemet så här:

  49. "Hur kan vi underlätta läsning
    och förståelse av samtal på Twitter?"

  50. Att komma åt
    de grundläggande problemen-

  51. -krävde stora förändringar.

  52. I stället för att förändra saker stegvis
    på den vanliga Twitterappen-

  53. -valde vi att skapa
    en separat app-prototyp-

  54. -för att inte störa
    folks användarrutiner.

  55. Som Charles nämnde är Twitter
    ett slags öppet ekosystem-

  56. -i och med att användarna
    hjälper oss med designen.

  57. Och de använder Twitter på många
    olika sätt, vilket vi vill respektera.

  58. Vi vill även kunna testa saker snabbt.

  59. Genom att ha en separat prototyp
    kan vi införa saker-

  60. -som hade krävt mycket större resurser
    om alla skulle få dem samtidigt.

  61. Det sista och mest intressanta
    med att ha en separat testprototyp-

  62. -är att man låter folk
    använda den ett tag.

  63. Normalt sett,
    när vi tar fram nyheter i hemlighet-

  64. -så tar testerna nån timme
    och vi säger till deltagarna:

  65. "Om ni vill göra det här,
    hur skulle ni bära er åt?"

  66. Jag känner att de här förändringarna är
    grundläggande för hur Twitter används-

  67. -så användarna måste leva med dem
    ett tag för att kunna ta till sig-

  68. -hur användarupplevelsen
    har förändrats.

  69. Nu ska jag ta upp
    lite av det man bör tänka på...

  70. Det är ingen komplett lista, utan bara
    några av problemets olika dimensioner.

  71. Kan ni räcka upp handen,
    så vet jag hur detaljerad jag ska vara.

  72. Hur många av er känner att ni vet
    hur man använder Twitter?

  73. Okej, rätt många.
    Då ska jag inte förklara för mycket.

  74. Jag börjar med "Home Timeline".
    Om man tar till rumsmetaforer-

  75. -så är det en plats
    där man slappnar av och är hemma.

  76. Man är bekväm och har kontroll
    över vad man ser där.

  77. När nåt nytt händer... Vi kan ta
    en metaforisk middagsbjudning.

  78. Om nån kommer hem till dig
    och har med sig en okänd person-

  79. -så måste de ha en koppling
    till nån du känner.

  80. Om din vän har med sig sin kusin
    som är på besök över helgen-

  81. -så går ju din vän i god för sin kusin.

  82. En annan plats är "Tweet Details".

  83. Trycker man på en tweet
    "Home Timeline" öppnas en vy-

  84. -som liknar ett öppet möte i rådhuset,
    det är en mer offentlig plats.

  85. Där är man lite mer öppen för att titta
    på saker av folk man inte känner-

  86. -och som har andra åsikter
    än man själv.

  87. Sen har vi Explore-fliken-

  88. -där man trycker på förstoringsglaset.

  89. En analogi vore att det är
    som att utforska en ny stad.

  90. Det är en plats man valt baserat på vad
    man gillar, så man har en bild av den.

  91. Men man är mycket öppnare för att se
    nya saker och höra avvikande åsikter.

  92. En annan dimension jag vill ta upp
    är samtalstrådarnas form.

  93. Om vi ser till den här första, så är det
    vad jag kallar ett "ytligt" samtal.

  94. Man har nån som inleder diskussionen-

  95. -och sen har vi folk som kommenterar
    i stället för att svara varandra.

  96. Det här formatet
    kan definitivt vara användbart.

  97. När en kändis twittrar
    brukar många reagera på det.

  98. Eller när en rolig tweet blir epidemisk
    svarar många med en GIF.

  99. Men en sak vi måste göra
    för att underlätta samtalet-

  100. -är att se till att folk
    som vill fortsätta det har den chansen.

  101. De kanske letar efter en kedja
    av samtal, men de hittar den inte-

  102. -eller så kan de inte se helheten.
    Det är nåt vi jobbar på.

  103. I verkligheten brukar diskussionerna
    ha både längre och kortare trådar-

  104. -och det vi vill uppnå är
    att vi ger varje samtalstråd en chans.

  105. Om det är nåt folk vill kommentera
    ska vi ge dem chansen att göra det.

  106. De ska ha tillgång till det.

  107. Alla former jag visar är förenklingar
    av det som verkligen händer på Twitter.

  108. En av de mest utmanande
    och givande sakerna med Twitter-

  109. -är att antalet förgreningar
    är oändligt.

  110. Varje svar är bara ännu en tweet.

  111. Det är det som gör det så komplicerat.

  112. Nu ska jag berätta lite om det vi testar
    och varför vi gör det.

  113. För det första provar vi ut nåt vi
    kallar "Single View for Conversations".

  114. Om vi återvänder till rådhusanalogin...

  115. Det är skillnad om folk sitter
    i olika hörn vid ett möte i rådhussalen-

  116. -eller om de sitter tillsammans med en
    enda mikrofon och lyssnar på varandra.

  117. Efter en stunds diskussion kanske man
    kan dela upp sig i mindre grupper-

  118. -men vi vill ge den där
    "globala" diskussionen en chans.

  119. Vi gör också svarstrådar.
    Vi har hört från våra användare-

  120. -att de lättare vill kunna se
    vem som svarar vem.

  121. Med den här nya strukturen
    hoppas vi att det är lättare att se.

  122. Vi vill även att man ska kunna se
    det man helst vill se-

  123. -och det handlar ofta om
    vilka svar man anser är viktigast.

  124. Därför har vi rubrikerna
    "Author" och "Following"-

  125. -så att man genast
    kan identifiera inläggen.

  126. Till sist vill vi underlätta
    att fokusera på innehållet.

  127. Så när det gäller den tid och energi
    man lägger ner på sociala medier-

  128. -så handlar det om hur mycket tid man
    satsar. Är det lätt att få en överblick?

  129. Vi hoppas att vår nya design-

  130. -som fokuserar på att ta bort
    en del överflödig kontext-

  131. -är nåt som hjälper användarna.

  132. Det leder oss vidare till
    hur vi ska kunna uppnå det-

  133. -genom att progressivt
    visa mer av kontexten.

  134. Att göra det utmanar
    de modeller vi använder nu.

  135. Det är vi inte ensamma om.
    Instagram prövar också.

  136. Men vi vill få folk att tänka på
    hur många som deltar i en tråd-

  137. -och hur det påverkar deras sätt
    att läsa inläggen.

  138. Skulle man läsa mer fördomsfritt
    om antalet gilla-markeringar inte syns.

  139. Här kan man klicka på en tweet-

  140. -och fokusera uteslutande
    på det inlägget.

  141. Först då ser man vilka som gillar det.

  142. En annan sak vi testar
    är att tänka igenom hur många...

  143. Man kan ha behov av olika detaljnivåer.

  144. Man kanske inte
    måste se allt på en gång.

  145. Om vi sorterar kontexten
    i progressiva steg-

  146. -kanske vi kan visa mer information
    man inte såg tidigare.

  147. Ett exempel vore att visa
    hur många gånger ditt inlägg har lästs.

  148. Eller så kan vi visa en lista på folk du
    känner som har gillat det eller svarat.

  149. Till slut ska jag bara dela med mig
    av några tankar jag fått på vägen.

  150. En sak som det tog mig ett tag
    att lista ut-

  151. -är att läsning och aktivt deltagande
    är två olika men besläktade aktiviteter.

  152. Det är lätt att utgå från
    att när folk läser en diskussion-

  153. -så är det troligare att de gör
    ett inlägg eftersom de har sett mer.

  154. Men så är inte alltid fallet.
    Å ena sidan kan man säga:

  155. "Jag har tillgång till mer information,
    därför vill jag svara."

  156. "Jag ser fler samtalstrådar"-

  157. -"och det ökar antalet ämnen
    som jag vill vara med och diskutera."

  158. Man kan även se det så här:
    "Jag har sett fler svar"-

  159. -"och märker att andra
    redan har sagt det jag har att säga."

  160. "Så i stället för att upprepa det
    utan att bidra med nytt innehåll"-

  161. -"kan jag bara gilla nån annans tweet."

  162. Till sist vill jag ta upp några andra
    faktorer som påverkar deltagandet.

  163. Exempelvis en känsla av trygghet.

  164. Man måste alltså skilja på det här
    med läsande och deltagande.

  165. Sen tycker jag det är uppenbart
    att folk vill att Twitter ska visa-

  166. -vilket innehåll som är bäst - men det
    är superviktigt att tala om varför.

  167. Ofta när folk bestämmer sig
    för att delta i ett samtal-

  168. -så utgår de ifrån att Twitter visar det
    som är bäst, men ibland dubbelkollar de.

  169. Det momentet är kritiskt och
    där kan vi förlora mångas förtroende.

  170. Så det är viktigt att vi visar det bästa
    innehållet och att vi berättar varför-

  171. -så att ni kan lita på det och slipper
    slösa tid på att kolla upp det själva.

  172. Så till sist... Även om försöken
    med en prototyp har varit-

  173. -ett bättre sätt att ta reda på hur folk
    använder nåt nytt under en viss tid-

  174. -så är de långsiktiga effekterna okända.

  175. Det är svårt att förutse skillnader i
    hur folk använder Twitter under ett år.

  176. Tänk er att Twitter inte
    tillät oändliga samtalstrådar-

  177. -så som vi framställer det för er.

  178. Vi skulle kanske kapa trådarna
    efter fem samtalsnivåer.

  179. Det skulle kunna
    förändra samtalen på Twitter.

  180. Det kan betyda att man överger
    en tidigare tråd och startar en ny.

  181. Det är sånt som är lite svårare
    att mäta och ta reda på.

  182. Men vi vet att Twitters användare
    är väldigt engagerade.

  183. De har hjälpt oss
    att forma produkten genom åren-

  184. -så vi vill förstå mer om folks behov-

  185. -och skapa en produkt
    som håller i det långa loppet.

  186. Okej, tack så mycket!

  187. Översättning: Andreas Palm Meister
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Twitter designar för bättre kommunikation

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lisa Ding arbetar som produktdesigner på Twitter och berättar hur de vill justera och ändra kommunikationsflödet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
IT, Informationsteknik, Sociala medier, Twitter
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - The Conference 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Internets banbrytande mormödrar

Utvecklingen av datorer och internet har haft kvinnliga förtrupper som blivit raderade. Författaren och musikern Claire L. Evans berättar om några av de kvinnorna och hur framtiden kunde ha sett ut. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Gud i maskinen

Meghan O'Gieblyn berättar hur en modern transhumanism - idén om hur teknik kan förbättra människan - liknar kristna uppståndelseberättelser. Hon jämför kristen diskussion kring andlig utveckling med modern teknologisk singularitet. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Diskret automatisering

Varför bygger vi hus på liknande sätt som för hundra år sedan? Varför utvecklas mängder av projektledningsprogram när byggindustrin i sin helhet endast är något mer digitaliserad än jordbruk och jakt? Det är några av frågorna som Mollie Claypool tar upp. Inpelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Allmän basinkomst - det nya sociala kontraktet

År 2018 avslutades det finska experimentet med grundlön. Maria Mahlo, Demos Helsingfors, hävdar att en universell grundlön är den postindustriella tidens sociala nödvändighet. Dessutom diskuterar hon hur samhället kan tänka om när det gäller hur vi distribuerar tjänster och tillgångar för att skapa mer jämlika samhällen. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Valsystemet som är både spännande och sexigt

Vettig information om valsystem kan vara roliga, spännande och sexiga. Det hävdar komikern Abie Philbin Bowman som förklarar det lite annorlunda irländska valsystemet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det som är bra med nätverkande

Det är lätt att kritisera sociala medier, men vi måste börja tänka på vad som fortsatt är bra att bygga vidare på. Charles Broskoski, medgrundare till Are.na, vill bygga sociala verktyg som får människor att skapa istället för att konsumera. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Twitter designar för bättre kommunikation

Lisa Ding arbetar som produktdesigner på Twitter och berättar hur de vill justera och ändra kommunikationsflödet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Sociala lösningar för socialt nätverkande

Darius Kazemi, internetkonstnär, uppmanar oss att skapa mindre nätverk. Våra nätverk behöver inte växa, även om plattformsjättarna tycker så. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Varför är det viktigt med reparation och underhåll?

Vi behöver förstå hur tekniken vi använder fungerar. Åtminstone behöver vi kunna få hjälp med att laga den. Laura Houston, forskare på Goldsmiths, presenterar sin forskning om haverier, reparationer, underhåll och varför det är så viktigt. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det finns inte tid för framtid

E-marknaden Taobao förvandlar den kinesiska landsbygden till en stark motpol och konkurrent till Amazon och andra jättar. En rörelse från landsbygd mot stad, men inte utan konflikter. Xiaowei Wang, creative director på Logic magzine, berättar. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Konsten att laga

Vem bestämmer vilken digital information som ska sparas? Paul Soulellis, konstnär och grundare av Library of the printed web, använder publicering som en form av mostånd. Han tar oss med på en resa genom bortkastade dokument, både online och offline. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2015

Romer i medierna, hur har debatten förändrats?

Hur har media rapporterat om romer de senaste åren? Panelsamtal om en rapport från Institutet för mediestudier där frågan behandlas. Medverkande: Anna Roosvall, medieforskare vid Stockholms universitet; Ester Pollack, medieforskare vid Stockholms universitet; Karin Pettersson, politisk Chefredaktör för Aftonbladet och Hans Caldaras, artist och författare. Moderator: Lars Truedson. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: eddy.se och Institutet för mediestudier.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Barnen på Darknet

På sitt pojkrum tar 14-årige Toxic psykedeliska droger som han beställt på det mörka nätet, "Darknet". Han surfar med webbläsaren TOR för att vara anonym och nå gömda platser på nätet. Tillsammans med 16-årige V1tal (som jagas av FBI) och 17-årige Erik hackar han hemsidor och jävlas med privatpersoner och myndigheter.