Titta

UR Samtiden - The Conference 2019

UR Samtiden - The Conference 2019

Om UR Samtiden - The Conference 2019

Vad händer i den digitala världen och hur påverkar det oss? Programmerare, konstnärer, designers, marknadsförare, forskare och företagsledare från hela världen ger oss en bild av nuet och en glimt av framtiden. Inspelat den 27-28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The Conference 2019 : Det som är bra med nätverkandeDela
  1. Men det ger även folket makten...
    Jag fattar inte att jag sa så!

  2. Det stod definitivt inte i mitt manus.

  3. Hej, hej! Tack för att ni kom hit.

  4. Hur många av er hörde Claires föredrag
    i går? Okej, rätt många.

  5. Det var en sak Claire sa
    som verkligen slog an hos mig-

  6. -nämligen hennes tankar kring-

  7. -att nätet tidigare var en plats
    som kändes som hennes "hemland".

  8. Men nu känner hon sig
    inte längre hemma på nätet.

  9. Det är precis det
    jag vill prata om i dag.

  10. Även den rumsliga metaforen
    hon använder-

  11. -passar in på det jag har att säga.

  12. Mitt föredrag heter "Notes on Patterns".

  13. Jag vill specifikt prata om de mönster-

  14. -som bidrar till det sociala
    nätverkandets goda egenskaper.

  15. Som Severin sa, så är det väldigt lätt-

  16. -att tänkandet kring sociala medier
    kretsar kring det som är dåligt-

  17. -och det finns ju mycket att kritisera.

  18. Men om vi vill gå framåt och skapa nya
    och bättre plattformar-

  19. -så måste vi även se till det
    som faktiskt fungerar.

  20. Så det jag tänker göra är
    att visa er några exempel på mönster-

  21. -som kan relateras
    till era egna nätverk.

  22. Jag ska titta lite på
    hur vi kan börja utveckla ett språk-

  23. -som hjälper oss att beskriva
    vad som fungerar och inte fungerar.

  24. Jag använder Are.na eftersom det
    är den plattform jag kan bäst.

  25. Nu tänker jag avslöja slutet...
    Om ni får ut nåt av det så är det:

  26. Tänk på vad som fungerar
    på de plattformar ni använder.

  27. Jag ska börja med
    att berätta vad Are.na är-

  28. -vilket efter sju år
    fortfarande är en utmaning för mig.

  29. Sen ska jag ta upp
    några mönster vi har noterat-

  30. -som har bidragit till att skapa
    ett relativt sunt nätverk online.

  31. Men innan jag börjar vill jag påpeka
    att Are.na har rätt få användare-

  32. -jämfört med
    de flesta sociala plattformar.

  33. Vi har ungefär 100 000 användarkonton.
    Det låter ju som mycket folk-

  34. -men jämfört med andra plattformar
    är det näst intill ingenting.

  35. Okej, det här är vår officiella slogan:

  36. "En plattform som sammanför idéer
    och bygger kunskap."

  37. Här står det att jag ska pausa
    för den dramatiska effektens skull...

  38. Så... Okej.

  39. Det som intresserar oss
    är att nu år 2019-

  40. -så är problemet inte tillgång till
    information, utan meningsskapande.

  41. Hur kan vi ta all information
    vi översköljs med dagligen-

  42. -och göra den till vår och skapa
    nya idéer och kunskap av den?

  43. Det är ett abstrakt sätt
    att beskriva saken.

  44. I den verkliga världen...
    Det här är verkligen inte verkligheten.

  45. Om jag åt middag med mina föräldrars
    vänner skulle jag nog säga ungefär:

  46. "Det är som Pinterest, fast nördigare."

  47. Så här ser det ut.

  48. Det finns "channels" där man
    samlar saker och så finns det "blocks"-

  49. -som är det man samlar i channels,
    som bilder, texter, länkar och filer.

  50. Alltså all info man kan samla på Are.na.

  51. I det här exemplet ser ni att det
    står "Are.na influences" längst upp.

  52. Det är liksom ett meta-exempel.

  53. Det är en channel vi använder om vi
    hittar nåt i ute i världen eller online.

  54. Nåt som slår an hos oss...

  55. ...och är rätt för Are.na.

  56. Om vi hittar nåt hamnar det här
    och med tiden utvecklas det.

  57. Det har en mening och lägger man
    till nåt får det en annan.

  58. Perspektivet förändras
    när man bygger på med nya saker.

  59. De två definitionerna, alltså...
    En channel är ungefär som en mapp-

  60. -och ett block
    är ungefär samma sak som en fil.

  61. En channel kan vara offentlig
    eller privat. Alla kan se de offentliga.

  62. De privata kan bara du
    och dina samarbetspartners se.

  63. Sen har vi även öppna channels
    som alla med ett konto kan bidra till.

  64. Det är Are.nas grundstruktur, men folk
    använder det till många olika saker.

  65. En del gör anteckningar
    om böcker de läser.

  66. Här ser vi nån som gör anteckningar
    om "Beyond The Corporate University".

  67. Spännande grejor...

  68. Andra sparar pdf-artiklar
    om sånt de researchar.

  69. Vissa gör spellistor från Youtube, som
    "The Golden Ages of Music Production".

  70. Somliga följer designtrender. Den här
    kanalen heter "Eggs in Art and Design".

  71. Jag hoppas det ger er en föreställning
    om vad det handlar om.

  72. Det är en plats där man förvarar allt
    man är intresserad av-

  73. -på ett sätt som är
    antingen offentligt eller privat.

  74. Lite reklam för Darius.
    Där nere till vänster är hans webbsida.

  75. Nu vill jag prata om mönster.

  76. Särskilt i bemärkelsen "mönsterspråk".
    Vem har hört talas om den här boken?

  77. Coolt. För er som inte har det:
    den är som ett djupt varmt hål.

  78. Jag blir helt till mig när jag tänker
    på er framtida läsupplevelse.

  79. Jag rekommenderar den verkligen.
    Boken är skriven av arkitekter.

  80. Den är skriven 1977.

  81. Författarna gjorde iakttagelsen
    att några av världens finaste platser-

  82. -inte var skapade av arkitekter
    utan av människor.

  83. Christopher Alexander
    och de andra var intresserade av-

  84. -effekten "människoorienterade"
    utrymmen hade på "samhället".

  85. Så de samlade mönster de iakttog
    hos utrymmen och platser-

  86. -som fick folk att må bra
    och som fungerade som mötesplatser.

  87. Alla kapitel är ordnade
    efter de här mönstren.

  88. Kapitel 61 heter "Små torg
    för allmänheten". Jag läser början:

  89. "En stad behöver torg,
    de är stadens största offentliga rum."

  90. "Men är de för stora
    framstår de som ödsliga."

  91. "Därför ska man göra torgen
    mycket mindre än man kan tro."

  92. "De behöver inte vara mer än 18 meter
    breda. Överskrid aldrig 21 meter."

  93. "Det här gäller bara bredden.
    På längden kan ytan vara större."

  94. Det här kommer på provet sen.

  95. Det är föreskrivande, men kärnan är
    att små offentliga platser-

  96. -får oss att må bra.

  97. Det coola är att det är väldigt
    inriktat på mänskliga behov.

  98. Det andra är...

  99. Jag vill använda det här som en analogi
    för plattformar på nätet.

  100. Jag tror att bruket av rumsmetaforer
    för att beskriva onlineplattformar-

  101. -är väldigt fruktbart.

  102. Om ni tänker på de sociala nätverk
    ni gillar bäst och sämst-

  103. -och försöker föreställa er dem
    som en verklig plats.

  104. Det är lätt att se om det är en plats
    man vill besöka dagligen eller inte.

  105. Det är frestande att ge er ett exempel,
    men jag tänker låta bli.

  106. Jag vill tillämpa den här modellen
    på det som intresserar oss här-

  107. -vilket ju är
    de sociala plattformarnas framtid.

  108. Jag vill att vi ska tänka på de goda
    erfarenheter vi har gjort online-

  109. -och sen på vilka egenskaper
    de plattformar har-

  110. -som ger oss
    en bra användarupplevelse.

  111. Ni ska få några exempel.

  112. Är plattformen avsedd för aktivt
    eller passivt användande?

  113. Aktivt användande kan vara skrivande,
    alltså sånt där man använder hjärnan.

  114. Passivt användande
    är att trycka på "gilla" eller nåt.

  115. Har plattformen en speciell inriktning,
    eller är det bara allmän kommunikation?

  116. Är den för introverta
    eller extroverta personer?

  117. Det brukar jag som är öppet introvert
    fundera på.

  118. Ett bra test på det här är-

  119. -att se om man kan använda en platt-
    form ensam på ett meningsfullt sätt.

  120. Är den öppen eller reglerad.

  121. På Twitter
    är exempelvis många hashtags-

  122. -skapade av användarna.
    Det är en öppen plattform.

  123. Sen har vi Facebook
    som reglerar kommunikationen hårdare.

  124. Hur stor är plattformen?
    Hur är mångfalden på den?

  125. Känner folk att plattformen är deras?
    Kan de påverka inriktningen-

  126. -eller är de begränsade till att bara
    interagera med andra användare?

  127. Jag skulle kunna prata om det
    hela dagen-

  128. -men i dag ska jag fokusera
    på två av de här sakerna-

  129. -och använda Are.na som ett exempel
    och visa hur vi tänker kring det här.

  130. Om man tänker på det här
    med aktiv kontra passiv användning-

  131. -så är tanken med Are.na att man
    ska kunna tillägna sig information.

  132. Det ska även fungera
    utan att nätverket är inblandat.

  133. Det ska gå att köra solo.

  134. En logisk följd av det
    är att individen själv får göra jobbet-

  135. -för att få ut så mycket de kan
    av produkten.

  136. Med andra ord, ju aktivare man är,
    desto mer får man ut av Are.na.

  137. Exempelvis så finns det
    ingen "gilla-funktion" på Are.na.

  138. Vi har nåt vi kallar "connection".
    Ser man nåt som intresserar en-

  139. -räcker det inte
    att klicka på en stjärna.

  140. Man måste lägga till det i en channel
    och tänka på var det hör hemma.

  141. På bilden ser vi nåt Lawrence Wiener
    gjort som hamnade bland "influences".

  142. Man ser en del av listan
    över connections till höger.

  143. Jag lägger till en till connection.

  144. Det innehåll som finns på Are.na-

  145. -byggs på med nya perspektiv
    allteftersom nya människor läser det.

  146. Det coola med det är att sånt man säger
    offentligt börjar leva sitt eget liv.

  147. Innehåll läggs till med tiden.

  148. Det här kräver en mycket större insats.

  149. Det kräver kognitiv energi
    att tänka på var nåt hör hemma.

  150. Plattformen är designad så.

  151. Resultatet kan se ut så här.

  152. Det här är en visualisering en person
    som heter Sam Hart har gjort-

  153. -för att skapa kartor över "grannskap"
    utgående från en ursprunglig channel.

  154. Det intressanta med kartan är att allt
    är gjort av helt andra människor-

  155. -som inte alls följer en gemensam plan.

  156. Ni kan nog inte läsa texten,
    men den är extremt sammanhängande.

  157. I mitten ser vi en channel
    som heter "Tillståndet på nätet".

  158. Till vänster ser vi en förgrening
    som heter "Det långsamma nätet".

  159. Längst upp finns en kanal som heter
    "Nätet i tryck"... - Hej, Paul!

  160. Uppe till höger såg jag i morse
    "Lönnfet webbdesign"...

  161. Till höger kan man lära sig
    att göra programkod.

  162. Alla de här människorna
    agerar oberoende-

  163. -men de har tillsammans skapat
    ett sammanhängande nätverk av info.

  164. Det är resultatet
    av den kognitiva insatsen.

  165. Men det ger också folket makten...

  166. Jag fattar inte att jag sa så!

  167. Det står definitivt inte i mitt manus.

  168. Det ger folk en känsla av upphovsrätt,
    för varje individ-

  169. -kan vara med och forma innehållet
    på Are.na.

  170. Det leder inte helt osökt
    över till nästa bild.

  171. Den handlar om känslan av ägande.

  172. På Are.na har vi flera sätt att låta
    folk styra plattformens inriktning.

  173. Ett är att det mesta på plattformen
    baseras på öppen källkod.

  174. Vissa av användarna
    är även ägare till plattformen-

  175. -men jag vill lyfta fram
    de offentliga "open channels"-

  176. -där vi uppmuntrar till att ge feedback
    och publicerar folks önskemål.

  177. Sen har jag en channel som heter
    "Hur beskriver du Are.na på en fest?"

  178. Det kan ju vara användbart
    i situationer som den här.

  179. Det finns fler
    som gör "meta-kanaler" på Are.na-

  180. -där de frågar andra
    hur deras arbete ser ut.

  181. Men det coolaste jag vill lyfta fram är
    den feedback vi fick för nåt år sen-

  182. -där nån bad oss ta bort antalet följare
    från våra användarprofiler.

  183. Det coola är...
    Ni ser kommentarerna till höger.

  184. Det kan vara ett av våra mest
    kommenterade block på Are.na.

  185. Alla var för
    att ta bort antalet följare.

  186. Alla var överens på den punkten.

  187. Vi funderade redan på det-

  188. -men det här gjorde det lätt att
    omprioritera och ta bort statistiken.

  189. Det är ungefär vad jag hinner med,
    men jag vill bara sammanfatta det hela.

  190. Vi har lärt oss att det är bättre att
    vara orienterad mot aktiv användning-

  191. -och plattformar fungerar bättre
    om användarna håller i rodret.

  192. Jag uppmuntrar er att tänka på
    era nätverk i de här termerna.

  193. Hur kan vi använda delar av det här
    och tillämpa dem på andra plattformar?

  194. Hur kan vi anstränga oss för att
    göra de här egenskaperna ännu bättre?

  195. Har ni några idéer så har ni
    min mejladress där. Mejla gärna. Tack!

  196. Översättning: Andreas Palm Meister
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Det som är bra med nätverkande

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är lätt att kritisera sociala medier, men vi måste börja tänka på vad som fortsatt är bra att bygga vidare på. Charles Broskoski, medgrundare till Are.na, vill bygga sociala verktyg som får människor att skapa istället för att konsumera. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
IT, Informationsteknik, Sociala medier, Sociala nätverk online
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - The Conference 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Internets banbrytande mormödrar

Utvecklingen av datorer och internet har haft kvinnliga förtrupper som blivit raderade. Författaren och musikern Claire L. Evans berättar om några av de kvinnorna och hur framtiden kunde ha sett ut. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Gud i maskinen

Meghan O'Gieblyn berättar hur en modern transhumanism - idén om hur teknik kan förbättra människan - liknar kristna uppståndelseberättelser. Hon jämför kristen diskussion kring andlig utveckling med modern teknologisk singularitet. Inspelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Diskret automatisering

Varför bygger vi hus på liknande sätt som för hundra år sedan? Varför utvecklas mängder av projektledningsprogram när byggindustrin i sin helhet endast är något mer digitaliserad än jordbruk och jakt? Det är några av frågorna som Mollie Claypool tar upp. Inpelat den 27 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Allmän basinkomst - det nya sociala kontraktet

År 2018 avslutades det finska experimentet med grundlön. Maria Mahlo, Demos Helsingfors, hävdar att en universell grundlön är den postindustriella tidens sociala nödvändighet. Dessutom diskuterar hon hur samhället kan tänka om när det gäller hur vi distribuerar tjänster och tillgångar för att skapa mer jämlika samhällen. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Valsystemet som är både spännande och sexigt

Vettig information om valsystem kan vara roliga, spännande och sexiga. Det hävdar komikern Abie Philbin Bowman som förklarar det lite annorlunda irländska valsystemet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det som är bra med nätverkande

Det är lätt att kritisera sociala medier, men vi måste börja tänka på vad som fortsatt är bra att bygga vidare på. Charles Broskoski, medgrundare till Are.na, vill bygga sociala verktyg som får människor att skapa istället för att konsumera. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Twitter designar för bättre kommunikation

Lisa Ding arbetar som produktdesigner på Twitter och berättar hur de vill justera och ändra kommunikationsflödet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Sociala lösningar för socialt nätverkande

Darius Kazemi, internetkonstnär, uppmanar oss att skapa mindre nätverk. Våra nätverk behöver inte växa, även om plattformsjättarna tycker så. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Varför är det viktigt med reparation och underhåll?

Vi behöver förstå hur tekniken vi använder fungerar. Åtminstone behöver vi kunna få hjälp med att laga den. Laura Houston, forskare på Goldsmiths, presenterar sin forskning om haverier, reparationer, underhåll och varför det är så viktigt. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det finns inte tid för framtid

E-marknaden Taobao förvandlar den kinesiska landsbygden till en stark motpol och konkurrent till Amazon och andra jättar. En rörelse från landsbygd mot stad, men inte utan konflikter. Xiaowei Wang, creative director på Logic magzine, berättar. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Konsten att laga

Vem bestämmer vilken digital information som ska sparas? Paul Soulellis, konstnär och grundare av Library of the printed web, använder publicering som en form av mostånd. Han tar oss med på en resa genom bortkastade dokument, både online och offline. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Alternativa fakta - om kunskapen och dess fiender

Åsa Wikforss reder ut fenomenen post-sanning och faktaresistens ur ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv. Hon förklarar vad det innebär att ha kunskap och varför kunskapen är så värdefull. Hon beskriver också de psykologiska mekanismer som gör att vi i vissa situationer inte förmår ta till oss fakta. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

E-sportaren Aaron

Kommer 17-årige Aaron Sandgren att vara en av Sveriges största idrottsstjärnor i framtiden? Kanske inte om vuxenvärlden får bestämma. Där har många fortfarande svårt att acceptera att våldsamma datorspel kan ses som idrott. Men det bryr sig inte Aaron om. Han och hans lagkompisar satsar hundraprocentigt på att bli proffs inom Counter-Strike. Aaron går i e-sportklass på Arlandagymnasiet och får spela och träna datorspel på skoltid.