Titta

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Om UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Föreläsningar från den internationella lärarkonferensen Nobel Prize teacher summit där lärare från hela världen träffar Nobelpristagare, toppforskare och fredsaktivister runt ett angeläget tema. Årets tema är "climate changes everything" - klimatet förändrar allt. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Till första programmet

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019 : Lärarens roll för en hållbar framtidDela
  1. För att få banbrytande forskning-

  2. -och tro mig - det måste vi ha
    för att tackla klimatförändringarna-

  3. -behöver vi lärare.

  4. När Nobelpristagaren Tomas Lindahl-

  5. -tog emot sitt pris
    i Stockholms stadshus-

  6. -hörde ni kanske hans tacktal.

  7. Han hyllade
    sin kemilärare Karin Brandt.

  8. En lärare som såg honom och bejakade
    både hans talang och hans ambitioner.

  9. Han tackade henne eftersom det,
    som han sa-

  10. -var tack vare henne - Karin Brandt-

  11. -som han hade utfört
    sin banbrytande forskning.

  12. Tjugo år efter Tomas Lindahl
    hade jag Karin Brandt som lärare.

  13. Jag gjorde aldrig
    nån banbrytande forskning-

  14. -men tack vare Karin Brandt lärde jag
    mig nåt annat som var lika viktigt.

  15. Jag ville göra mitt gymnasiearbete-

  16. -mitt sista arbete på gymnasienivå -
    inom kemi.

  17. Jag frågade Karin Brandt
    om det var möjligt.

  18. Hon diskuterade med sina kollegor
    och återkom efter en vecka.

  19. Hon tog med mig upp
    till kemiavdelningen.

  20. Jag fick ett litet utrymme på ett bord
    och en stol-

  21. -och dessutom en näsduk
    med mitt namn skrivet på den med plast.

  22. Jag fick även nyckeln
    till kemiavdelningen.

  23. Tre månader senare
    lämnade jag in mitt arbete.

  24. Som en gåva
    och ett tecken på hennes uppskattning-

  25. -gav Karin Brandt mig en tvål
    som hon hade gjort själv.

  26. Det är det bästa man kan få
    av en kemilärare - en hemgjord tvål.

  27. Jag blev ombedd
    att ta upp klimatförändringarna-

  28. -och vad de kommer kräva av oss.

  29. Det får mig att tänka på Karin Brandt
    och de två saker hon lärde oss.

  30. För att få banbrytande forskning-

  31. -och tro mig - det måste vi ha
    för att tackla klimatförändringarna-

  32. -behöver vi lärare.

  33. För att få... Hör ni mig? Bra.

  34. För att få ansvarsfulla medborgare-

  35. -som kan ta hand
    om kemiavdelningens nyckel-

  36. -och se till att ett svårt arbete
    blir genomfört-

  37. -behöver vi lärare som Karin Brandt.

  38. Varför behöver vi lärare?

  39. Det är en enkel fråga
    med ett ganska svårt svar.

  40. Vi behöver lärare eftersom elever
    måste utveckla färdigheter.

  41. Färdigheter och kunskap.

  42. Elever behöver färdigheter och kunskap
    för att fortsätta med högre studier-

  43. -och för att få jobb på arbetsmarknaden-

  44. -men vi behöver också färdigheter
    för att bli ansvarstagande medborgare.

  45. Medborgare som inte bara vet
    vad som måste göras-

  46. -utan också har modet och förmågan
    att agera.

  47. Vi behöver elever som kan förena
    kunskap och värderingar.

  48. Jag vet inget engelskt ord för det här.

  49. På tyska heter det "Bildung"
    och på svenska "bildning".

  50. Vi behöver elever med Bildung, som
    vet skillnaden mellan fakta och åsikter.

  51. Som vet skillnaden mellan att veta
    vad man borde göra och att göra det.

  52. För att få de här fantastiska eleverna
    behöver vi verkligen lärare.

  53. Är det här ett nytt behov?
    Behöver vi en ny sorts lärare-

  54. -för att forma nya generationer
    i klimatförändringarnas tidevarv?

  55. Nej, menar jag.

  56. Vi begär samma saker av lärare
    som vi har gjort sen urminnes tider.

  57. Behöver vi superlärare
    med superkrafter?

  58. Nej, vi behöver vanliga lärare.

  59. Det här är saker som lärare inte bara
    har gjort vid olika tidpunkter.

  60. Det är sakerna som lärare gör varje dag
    i varje klassrum i varje skola.

  61. Är det här svårt? Tro mig, det är det.

  62. Utan lärare som har möjlighet
    att bedriva den vanliga undervisning-

  63. -som vi begär och förväntar oss
    av lärare-

  64. -och som lärarna själva vill bedriva
    - det som fick dem att bli lärare...

  65. Vi behöver samma sak
    som vi alltid har behövt.

  66. En möjlighet för lärare
    att förbereda undervisningen-

  67. -och utföra sitt jobb i klassrummet.

  68. Att följa upp undervisningen,
    få nya insikter-

  69. -och ha en möjlighet att hänga med
    i forskningen och ny teknik.

  70. Jag oroar mig för en framtid-

  71. -där folk har svårt att se skillnaden
    mellan fakta och åsikter.

  72. Jag vill leva i ett samhälle
    där beslut fattas utifrån solida fakta-

  73. -men vägleds av rätt värderingar.

  74. Om jag vill leva i ett sånt samhälle
    behöver jag lärare.

  75. För att besvara frågan jag fick:

  76. Lärarna behövs
    för att tackla klimatförändringarna-

  77. -men inga nya superlärare.

  78. Vi behöver vanliga lärare som kan
    utföra sitt jobb på det vanliga sättet.

  79. Det här är vad lärare gör
    och alltid har gjort-

  80. -och det vi behöver
    i kampen mot klimatförändringarna.

  81. Tack.

  82. Tack, Anna.

  83. Jag tror att vi har några frågor
    från lärarna här.

  84. De kommer faktiskt från 30 olika länder,
    så vi kan nog få knepiga frågor.

  85. -Pontus.
    -Hej.

  86. Jag har en fråga här.

  87. Vi har hört hela dagen att vårt...

  88. Att vi lärare är väldigt viktiga för
    utbildningen om klimatförändringarna.

  89. Om skolorna nu är så viktiga-

  90. -för att sprida kunskap om de
    här målen eller klimatarbetet överallt:

  91. Vilka incitament finns det för rektorer
    att prioritera det här ämnet-

  92. -med tanke på att skolor har
    så många mål att arbeta för - eller mot.

  93. Det är en svår fråga.
    Rektorerna behöver förstås incitament-

  94. -för att se till
    att rätt saker begärs av lärarna.

  95. Man bör även titta på skolhuvudmännen.

  96. Rektorer har väldigt sällan resurser -
    de får resurser.

  97. Resurserna ges till dem av
    offentliga eller privata skolhuvudmän.

  98. Man måste givetvis fokusera
    på hållbarhet-

  99. -och den uppsättning av färdigheter
    som behövs i det nya samhället-

  100. -men samtidigt:

  101. Hur klarar man sig
    utan grundläggande färdigheter-

  102. -inom räkning, läsning, skrivande
    och de värderingar vi diskuterar här?

  103. Jag vill hävda att alla tidpunkter
    har varit nästan revolutionerande-

  104. -vad gäller teknisk utveckling.

  105. Vi behöver en grundläggande förmåga
    att räkna, skriva och läsa-

  106. -och förstå de värderingar som krävs
    för ett sammanhängande samhälle.

  107. De incitament jag vill skapa i skolan
    skulle gynna grundläggande färdigheter.

  108. -Jag beklagar om det var tråkigt.
    -Nej då.

  109. Jag har en fråga till:

  110. Vad är din åsikt om de barn-

  111. -som skolstrejkar och demonstrerar
    mot klimatförändringarna?

  112. Malin Ideland pratade tidigare om-

  113. -att de förkroppsligar skolornas agenda.

  114. Vad tycker du om det?

  115. Jag tycker att det är fantastiskt
    och ett oerhört positivt tecken-

  116. -att unga människor
    tar ett stort ansvar-

  117. -för att sätta klimatförändringarna
    högt på agendan.

  118. Det är fantastiskt
    att de försöker bilda opinion.

  119. De demonstrerar
    och säger vad de tycker-

  120. -men jag tycker självklart
    att barn ska gå i skolan.

  121. Om det finns en läroplan, lärare
    eller rektor som säger-

  122. -"Vi har lektioner på måndag, tisdag
    och fredag", så borde barnen gå dit.

  123. Det är fullt förenligt
    med att aktiva, unga personer-

  124. -agerar mot klimatförändringarna,
    men man ska tänka på-

  125. -att om de unga vill agera så behöver
    de lektionerna - även på fredagar.

  126. Tack så mycket.

  127. Anna, du har ett rum fullt av lärare
    från trettio olika länder.

  128. Finns det nåt särskilt med
    den svenska skolan som du vill sprida?

  129. De har besökt svenska skolor.
    Finns det nåt du är stolt över?

  130. Mycket i den svenska skolan
    gör mig stolt.

  131. Jag är oerhört stolt
    över Sveriges förskolor.

  132. De svenska förskolorna har en läroplan
    där det är tydligt uttryckt-

  133. -att barn ska inleda
    sitt livslånga lärande i förskolan.

  134. Jag är oerhört stolt över
    att vi jobbar med-

  135. -att utveckla språkfärdigheter och
    färdigheter inom t.ex. naturvetenskap-

  136. -redan i förskolan.

  137. Jag är också stolt
    över de svenska lärarna.

  138. Jag blir alltid orolig när folk säger
    att vi borde försöka hitta superlärare.

  139. Jag gillar vanliga lärare.

  140. Lärare som är trötta på måndagar-

  141. -och känner att de inte har tid
    att jobba så mycket som de skulle vilja.

  142. De som verkligen älskar barnen
    och ser till att deras elever-

  143. -får en rättvis chans att inleda
    sin väg mot att bli vuxna i framtiden-

  144. -med en bra uppsättning färdigheter,
    kunskap och värderingar.

  145. Om vi bara hade mer tid i läroplanen
    för alla ämnen ni undervisar i...

  146. Ingen lärare tycker nog att läroplanen
    har tillräckligt mycket av deras ämne.

  147. Om bara...

  148. Vi kan alltid drömma om en bättre skola,
    men svenska skolor är ofta otroliga-

  149. -med fantastiska, vanliga lärare.

  150. Tack så mycket,
    utbildningsminister Anna Ekström.

  151. -Tack så mycket.
    -Tack.

  152. Översättning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Lärarens roll för en hållbar framtid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Utbildningsminister Anna Ekström (S) berättar om Karin Brandt, en av de lärare som inspirerade henne som ung, och vilken roll lärarna har i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Hållbar utveckling, Lärare, Lärare och elever, Skolan, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut hållbarhet

Klimatforskaren Johan Rockström går igenom den senaste forskningen kring klimatförändringarna och hur det kan läras ut i skolorna. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Blått ljus för en grön planet

Hiroshi Amano fick Nobelpris i fysik 2014 för sin del i uppfinningen av LED-belysning. Här berättar han mer om uppfinningen som revolutionerade världen och om vad det var som fick honom att intressera sig teknik i skolan. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut en värld i förändring

En expertpanel diskuterar utmaningar med att lära ut mer om klimatförändringar och miljöarbete i skolorna, både när det gäller forskning och närheten till naturen. Medverkande: Hiroshi Amano, Nobelpristagare i fysik 2014, Johan Rockström, klimatforskare, och Patricia Mazuera-Johnson, lärare Trinty School och Bankstreet College of Education i New York. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Organisera aktivism

Genom sitt arbete kämpar Beatrice Fihn och organisationen ICAN för en kärnvapenfri värld. Precis som många klimataktivister tampas de mot mäktiga ekonomiska intressen. Här berättar hon om hur man kan organisera aktivism för att få resultat. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Berättelser är nyckeln till omställning

Historier om det förflutna kan ge oss större förståelse för vad som händer i dag och hur vi ska hantera det. Här förklarar professor Steven Hartman hur berättelser kan hjälpa oss hitta lösningar på klimatkrisen och leda vägen in i framtiden. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Det obarnsliga barnet och planetens framtid

Barnens framtid nämns ofta när man pratar om klimatkrisen, som en anledning att agera men också som den generation som ska lösa problemen. Men vad händer när så mycket ansvar läggs på nästa generation? Professor Malin Ideland berättar om vad som händer när barn blir ansvariga för framtiden och hur vi måste tänka om för att även vuxna ska ta ansvar. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Samarbeta för att rädda planeten

Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Vår sköra planet

Vår gröna planet är ett undantag i ett annars mörkt och ogästvänligt universum. Här funderar professor Ulf Danielsson på om vi kan hitta lösningar till klimatkrisen genom att se jorden ur ett kosmiskt perspektiv. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Förklara det obegripliga

Hur förklarar man komplicerad forskning på ett sätt som alla förstår och kan ta till sig? Ulf Danielsson, Mario Molina och Karolina Sandahl samtalar om hur man kan göra forskning mer lättillgängligt. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Så räddade vi ozonlagret

Det finns många likheter mellan dagens klimatkris och upptäckten på mitten av 1970-talet att utsläpp av freoner skadar ozonlagret. Här berättar kemisten och Nobelpristagaren Mario Molina om upptäckten och vad det var som till slut ledde till Montrealprotokollet, ett världsomspännande avtal att fasa ut freoner. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Lärarens roll för en hållbar framtid

Utbildningsminister Anna Ekström (S) berättar om Karin Brandt, en av de lärare som inspirerade henne som ung, och vilken roll lärarna har i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Döva barns språkutveckling

Teckenspråk nu, sen eller aldrig

Brita Bergman är professor emerita i teckenspråk och berättar att det är viktigt att förstå hur cochleaimplantat fungerar och varför det är viktigt att ge barn alla språk de behöver. Ingen av de föräldrar hon träffat ångrar att de lärt sina barn teckenspråk även om barnen har cochleaimplantat. Vill man ge sitt barn möjlighet att själv välja språk senare i livet är det bäst att ha gett det tillgång till både talad svenska och teckenspråk.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Jag vill inte vara mitt hjärtfel

Majken har tröttnat på att vara speciell. Orkar hon verkligen vara med på gympan? Borde hon inte åka bil till utflykten istället för att gå? De flesta menar väl, men informationen vi får om andra är som pusselbitar. Ju mer vi får veta desto tydligare bilder målar vi upp. Hur öppen måste man vara? Är det okej att vara hemlig med det som gör en speciell? Vi är alla unika men ibland vill man bara vara precis som alla andra.