Titta

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Om UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Föreläsningar från den internationella lärarkonferensen Nobel Prize teacher summit där lärare från hela världen träffar Nobelpristagare, toppforskare och fredsaktivister runt ett angeläget tema. Årets tema är "climate changes everything" - klimatet förändrar allt. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Till första programmet

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019 : Berättelser är nyckeln till omställningDela
  1. Lärandets grindvakter,
    människor som ni i det här rummet-

  2. -angrips,
    och med det angrips våra barn.

  3. Vi behöver inte acceptera
    den berättelsen.

  4. Berättelser utgör ett ramverk för
    vår sociala verklighet, på gott och ont.

  5. Och vår sociala verklighet
    påverkar vår materiella verklighet.

  6. Berättelser kan främja det goda,
    och livet-

  7. -men de kan även orsaka skada.

  8. De kan främja lidande,
    ojämlikhet och dominans.

  9. I dag ska jag mestadels betona
    deras konstruktiva roll.

  10. Hur de kan mobilisera för transformativ
    förändring och för en god sak.

  11. Jag har alltid gillat det här citatet
    av Robert Stone.

  12. "Vi behöver berättelser. Vi kan inte
    identifiera oss själva utan dem."

  13. "Vi berättar hela tiden berättelser om
    vilka vi är. Det kallas för historia."

  14. "En nations eller en individs idéer."

  15. "Berättelser hjälper oss att besvara
    frågan vi ständigt måste ställa:"

  16. "Vilka tror vi att vi är,
    och vad tror vi att vi gör?"

  17. Berättelser antar många former.

  18. Berättelsen i den här bilden
    är mestadels underförstådd.

  19. Den finns i den ironiska juxtapositionen
    av det naiva budskapet-

  20. -och kontexten -
    den oundvikliga verkligheten-

  21. -i en värld som drabbats
    av dramatiska klimatförändringar.

  22. Berättelser
    kan drabba oss känslomässigt-

  23. -hur korta de än må vara.

  24. Ta bara
    den här sex ord korta berättelsen-

  25. -som ofta tillskrivs
    Nobelpristagaren Ernest Hemingway.

  26. "Till salu: barnskor. Oanvända."

  27. Berättelser kan vara
    tankeväckande och upplyftande.

  28. De kan förändra värderingar
    och seder och bruk.

  29. Ett berömt exempel är boken som
    drog igång miljörörelsen på 1960-talet.

  30. Rachel Carsons "Tyst vår".

  31. Den boken inleds med ett väldigt kort
    kapitel: "En fabel för morgondagen."

  32. Jag ska läsa några rader.

  33. "Det var en gång en stad mitt i USA,
    där allt liv"-

  34. -"tycktes leva
    i harmoni med omgivningen."

  35. "Staden var omgiven
    av välmående gårdar"-

  36. -"med sädesfält och fruktträdgårdar,
    där, om våren"-

  37. -"vita blommoln
    svävade över de gröna fälten."

  38. "Om hösten bjöd ek, lönn och björk
    på ett färgsprakande fyrverkeri"-

  39. -"som dansade fram
    över granarnas gröna bakgrund."

  40. "Rävar skällde bland kullarna
    och hjortar smög över fälten"-

  41. -"halvt dolda
    av höstmorgonens dimma."

  42. Men lite längre ner
    i detta inledande kapitel av "Tyst vår"-

  43. -sker det en vändning.

  44. "Plötsligt drog en plåga fram över
    området, och allt började förändras."

  45. "En förbannelse drabbade trakten."

  46. "Hönsen drabbades
    av mystiska sjukdomar."

  47. "Korna och fåren insjuknade och dog.
    Dödens skugga vilade över området."

  48. Lite längre ner.

  49. "Allt var så stilla.
    Vart hade fåglarna tagit vägen?"

  50. "Många pratade förbryllat om det.
    Fågelborden var övergivna."

  51. "De få som var kvar var döende."

  52. "De skakade våldsamt
    och kunde inte flyga."

  53. "Det var en vår utan röster."

  54. Hon avslutar kapitlet med en rad
    skrämmande observationer.

  55. "I hängrännorna och mellan
    takplattorna syntes ett vitt pulver."

  56. "Några veckor tidigare hade det fallit
    som snö på taken och på gräset."

  57. "På fälten och i bäckarna."

  58. "Ingen häxkonst, ingen fientligt anfall
    hade tystat livets återfödelse"-

  59. -"i denna drabbade värld.
    Människorna hade gjort det själva."

  60. Rachel Carson
    publicerade "Tyst vår" 1962-

  61. -och den hade en transformativ roll
    i att skapa ett medvetande-

  62. -om farorna med bekämpningsmedel,
    särskilt DDT.

  63. Hon blev genast en måltavla
    för kemikalieindustrin-

  64. -vars vinster hon hotade.

  65. Hon angreps som forskare
    och som kvinna.

  66. Hon saknade anseende
    och borde inte tas på allvar.

  67. Vi ser liknande saker
    med klimatrörelsen i dag.

  68. Jag skulle vilja visa en film,
    och jag ber er fundera på-

  69. -hur många berättelser den innehåller.

  70. För att vi måste ställa om
    från fossila bränslen.

  71. Jag strejkar för att...

  72. För att vi behöver en regering som inte
    hålls gisslan av fossilbränsleindustrin.

  73. -För att de minst skyldiga lider mest.
    -Strejka med oss!

  74. -För att forskningen skrämmer mig.
    -För att jag vill ha klimaträttvisa.

  75. För att skydda Amazonas regnskogar,
    jordens lungor.

  76. För att det bara blir varmare.

  77. Min generation
    lever med den här rädslan varje dag.

  78. Det är stressigt och svårt,
    och jag vill att vi ska kunna säga-

  79. -att vi har en framtid. Utan att tveka.

  80. -Vi behöver en "Green New Deal".
    -För att barn inte ska behöva strejka.

  81. Strejka med oss.

  82. Strejka med oss.

  83. Det finns lika många berättelser
    som det finns strejkande människor.

  84. Och vilken syn det var. Och i centrum-

  85. -för den här senaste vågen av enorma,
    ungdomsledda klimatstrejker-

  86. -stod Greta Thunberg.

  87. En sextonåring som inledde sin tysta
    klimatstrejk för bara ett år sen.

  88. Och juxtapositionen mellan hennes
    ensamma och envisa strejk-

  89. -utanför riksdagen,
    och vad det ledde till-

  90. -är en av årets
    mest slående berättelser.

  91. Klimatstrejken för några veckor sen
    lockade, som vi har läst-

  92. -sex miljoner människor
    under en vecka, över hela välden.

  93. Och den juxtapositionen
    är en otroligt kraftfull berättelse.

  94. Lägst upp ser vi Stockholm.
    Många här inne var kanske där.

  95. Många var kanske på andra
    klimatstrejker, i sina egna storstäder.

  96. Eller små städer.

  97. Vad är... I hjärtat av den här
    berättelsen finns ett tidlöst motiv.

  98. Det är ett slags
    David och Goliat-berättelse.

  99. En liten och till synes svag person-

  100. -som envist protesterar mot den
    starka, dominanta och skrämmande.

  101. I den här berättelsen
    är Goliat fossilbränsleindustrin.

  102. Behovet att låta de fossila bränslena
    vara kvar i jorden-

  103. -i stället för att bränna dem,
    utgör en stor del av den här kampen.

  104. Forskningen har visat väldigt tydligt-

  105. -att vi inte kan fortsätta
    att använda fossila bränslen-

  106. -och utvinna de resurserna.
    Vi måste använda förnybar energi.

  107. Men fossilbränsleindustrin
    kämpar emot.

  108. Goliat angriper
    både våra barn och vår kultur.

  109. Den här boken skickades ut av The
    Heartland Institute för några år sen.

  110. Det är en tankesmedja som delvis
    finansieras av fossilbränsleindustrin.

  111. De påstår att forskarna är oense
    om global uppvärmning. Det är de inte.

  112. Den skickades till tiotusentals lärare
    i USA:s skolor-

  113. -för att mata dem med felaktig
    information. Lärandets grindvaktare-

  114. -folk som ni i det här rummet, angrips,
    och med det angrips våra barn.

  115. Men vi behöver inte acceptera
    den berättelsen. Som alla unga-

  116. -som har mobiliserat sig,
    som Greta Thunberg-

  117. -som representerar dem,
    som representerar mina barn-

  118. -som är på autismspektrumet.
    Som min 10-åriga dotter sa:

  119. "Jag är stolt över Greta,
    för hon talar för oss på spektrumet."

  120. Hon verkar svag, men i den svagheten
    ligger hennes styrka.

  121. Autism är inte en sjukdom,
    utan en superkraft.

  122. Och hon visar
    alla marginaliserade människor-

  123. -att de kan göra en enorm skillnad.

  124. Jag ska avsluta med en bild
    på en resurs som vi har tagit fram.

  125. En onlineresurs
    med hundratals berättelser.

  126. Vi har över tusen olika mediafiler
    på www.bifrostonline.org.

  127. Där finns hundratals berättelser
    från vanliga människor, toppforskare-

  128. -författare,
    litteraturvetare, konstnärer-

  129. -och folk på klimatförändringarnas
    frontlinjer. Vi har samlat dem-

  130. -intervjuat dem
    och gjort intervjuerna tillgängliga.

  131. Över tusen mediafiler
    sorterade efter tema.

  132. Och sorterade efter typ av media,
    som ni ser längst ner.

  133. Jag vill uppmana er att använda
    resursen. Det är ett ideellt projekt-

  134. -i syfte att motverka den Goliat
    som försöker undergräva-

  135. -verkligheten och våra barns framtid,
    genom att ge dem falsk information.

  136. Tack.

  137. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Berättelser är nyckeln till omställning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Historier om det förflutna kan ge oss större förståelse för vad som händer i dag och hur vi ska hantera det. Här förklarar professor Steven Hartman hur berättelser kan hjälpa oss hitta lösningar på klimatkrisen och leda vägen in i framtiden. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Ämnen:
Miljö > Klimatförändringar
Ämnesord:
Geofysik, Klimatförändringar, Klimatpolitik, Meteorologi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut hållbarhet

Klimatforskaren Johan Rockström går igenom den senaste forskningen kring klimatförändringarna och hur det kan läras ut i skolorna. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Blått ljus för en grön planet

Hiroshi Amano fick Nobelpris i fysik 2014 för sin del i uppfinningen av LED-belysning. Här berättar han mer om uppfinningen som revolutionerade världen och om vad det var som fick honom att intressera sig teknik i skolan. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut en värld i förändring

En expertpanel diskuterar utmaningar med att lära ut mer om klimatförändringar och miljöarbete i skolorna, både när det gäller forskning och närheten till naturen. Medverkande: Hiroshi Amano, Nobelpristagare i fysik 2014, Johan Rockström, klimatforskare, och Patricia Mazuera-Johnson, lärare Trinty School och Bankstreet College of Education i New York. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Organisera aktivism

Genom sitt arbete kämpar Beatrice Fihn och organisationen ICAN för en kärnvapenfri värld. Precis som många klimataktivister tampas de mot mäktiga ekonomiska intressen. Här berättar hon om hur man kan organisera aktivism för att få resultat. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Berättelser är nyckeln till omställning

Historier om det förflutna kan ge oss större förståelse för vad som händer i dag och hur vi ska hantera det. Här förklarar professor Steven Hartman hur berättelser kan hjälpa oss hitta lösningar på klimatkrisen och leda vägen in i framtiden. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Det obarnsliga barnet och planetens framtid

Barnens framtid nämns ofta när man pratar om klimatkrisen, som en anledning att agera men också som den generation som ska lösa problemen. Men vad händer när så mycket ansvar läggs på nästa generation? Professor Malin Ideland berättar om vad som händer när barn blir ansvariga för framtiden och hur vi måste tänka om för att även vuxna ska ta ansvar. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Samarbeta för att rädda planeten

Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Vår sköra planet

Vår gröna planet är ett undantag i ett annars mörkt och ogästvänligt universum. Här funderar professor Ulf Danielsson på om vi kan hitta lösningar till klimatkrisen genom att se jorden ur ett kosmiskt perspektiv. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Förklara det obegripliga

Hur förklarar man komplicerad forskning på ett sätt som alla förstår och kan ta till sig? Ulf Danielsson, Mario Molina och Karolina Sandahl samtalar om hur man kan göra forskning mer lättillgängligt. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Så räddade vi ozonlagret

Det finns många likheter mellan dagens klimatkris och upptäckten på mitten av 1970-talet att utsläpp av freoner skadar ozonlagret. Här berättar kemisten och Nobelpristagaren Mario Molina om upptäckten och vad det var som till slut ledde till Montrealprotokollet, ett världsomspännande avtal att fasa ut freoner. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Lärarens roll för en hållbar framtid

Utbildningsminister Anna Ekström (S) berättar om Karin Brandt, en av de lärare som inspirerade henne som ung, och vilken roll lärarna har i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Norden mot antibiotikan

Norden är en grön zon när det gäller antibiotikainjektioner i djuraveln, och Sverige var ett föregångsland då landet redan 1986 förbjöd detta. Här samtalar Norges folkhälsominister Bent Høie med John Arne Røttingen från norska folkhälsoinstitutet om de norska odlingslaxarna, där antibiotikan minskat med 98 procent i fiskfarmarna. Något som borde vara möjligt också i köttproduktionen. I resten av världen är antibiotikaresistensen ett komplext och globalt problem. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Gretas skolstrejk

Femtonåriga Greta Thunberg är orolig för klimatet och framtiden för allt levande på jorden. Därför bestämde hon sig för att skolstrejka utanför Riksdagen, för att uppmärksamma och framförallt få politikerna att lyfta klimatfrågan. Hon påbörjade sin aktion tre veckor innan valet 2018. Varför sitter Greta där och vad vill hon ska hända? Och kommer hon kunna påverka politikerna så att klimatfrågan sätts främst?