Titta

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Om UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Föreläsningar från den internationella lärarkonferensen Nobel Prize teacher summit där lärare från hela världen träffar Nobelpristagare, toppforskare och fredsaktivister runt ett angeläget tema. Årets tema är "climate changes everything" - klimatet förändrar allt. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Till första programmet

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019 : Att lära ut en värld i förändringDela
  1. Hur kan vi vara till större tjänst?
    Forskarna har ett stort ansvar-

  2. -att göra forskningen
    användbar i klassrummet.

  3. Vi är inte särskilt bra på det.

  4. Nu är det dags för vår första panel.

  5. Upp på scenen välkomnar jag
    en av våra lärare.

  6. Patricia Mazuera-Johnson,
    lärare från New York.

  7. Och välkomna tillbaka, Hiroshi Amano
    och professor Johan Rockström.

  8. Du kan stå där.

  9. Okej. Jag börjar med dig, Patricia.

  10. -Hur länge har du varit lärare?
    -Av och till i ungefär 25 år.

  11. Okej. Har sättet du undervisar på
    förändrats genom åren?

  12. Ja, helt klart,
    för jag har undervisat i olika länder.

  13. I Kina, i USA och i Spanien.

  14. Varje kultur har haft
    sina egna undervisningsmetoder.

  15. Men jag har även utvecklats
    som lärare-

  16. -och jag har närmat mig
    en mer progressiv pedagogik.

  17. Jag erbjuder
    fler praktiska erfarenheter-

  18. -så att barnen uppmuntras
    att ställa egna frågor-

  19. -och utveckla sina egna intressen.

  20. Vilka ämnen undervisar du i,
    och hur gamla är barnen?

  21. Jag undervisar mest elever i
    grundskolan, men även lärarstudenter.

  22. Jag undervisar i spanska
    på Trinity School i New York-

  23. -och jag är även
    på Bank Street College of Education.

  24. Studenter som ska bli lärare
    och som vill veta mer-

  25. -om klimatförändringarna, och hur
    man skapar medvetenhet om krisen.

  26. Underbart.
    - Hiroshi, du undervisar ju också.

  27. Vad gillar du mest
    med din roll som lärare?

  28. -Som lärare?
    -Ja.

  29. Det bästa med att vara lärare...
    Att se...

  30. Syftet... Vad ska jag säga?
    Studenten blir...

  31. ...bättre och bättre
    när man undervisar dem. Det gillar jag.

  32. Studenternas resultat
    och deras ökade förståelse?

  33. Så... Du måste ju förklara-

  34. -väldigt komplicerade saker
    för dina studenter.

  35. -Har du några knep åt oss?
    -Nej, nej.

  36. Inte?

  37. Det viktigaste är att diskutera
    med dem och att tänka igenom...

  38. Varandras...
    Att fundera på saker tillsammans.

  39. Det är nog viktigt.

  40. Tack.
    - Johan, hur var din bästa lärare?

  41. Hade du några favoritlärare i skolan?

  42. Ja, några stycken.
    När jag gick på gymnasiet...

  43. Jag gick på Chapmanskolan
    i Karlskrona.

  44. Jag läste naturvetenskaplig linje,
    och jag hade en speciell kemilärare.

  45. Han bodde på en segelbåt
    och var något av en vagabond-

  46. -men han hade en fenomenal förmåga
    att utmana oss elever-

  47. -och han hittade alltid på experiment
    som...

  48. Precis som det Hiroshi pratade om-

  49. -att det inspirerade oss
    att göra våra egna experiment.

  50. Min bästa lärare var Malin Falkenmark-

  51. -som var min handledare
    under min tid på universitetet.

  52. Hon är hydrolog, och hon
    har alltid varit en inspirationskälla.

  53. Efter varje möte med henne-

  54. -var jag tvungen att sätta mig
    och bara andas i en kvart-

  55. -för hon fyllde mig
    med så många nya idéer.

  56. Det var som att ha varit på gymmet
    i en timme.

  57. -Du gjorde samma sak med oss i dag.
    -Förlåt. Det är hennes fel!

  58. Ni får andas i morgon, inte i dag.

  59. Patricia,
    att undervisa om klimatförändringarna-

  60. -kan ibland kännas lite apokalyptiskt.

  61. Men vi kan ju inte försköna sanningen.
    Hur hanterar du det?

  62. Du har rätt. Alla måste få veta
    vad det är som pågår-

  63. -eftersom det handlar om
    mänsklighetens största kris.

  64. Som Johan sa är det vårt ansvar
    att göra nånting åt det.

  65. Man kan inte göra nåt åt det
    om man inte vet vad som händer.

  66. Men vi måste även ge barnen hopp-

  67. -och förmågan
    att känna att de kan bidra.

  68. Att de kan hjälpa till
    med att vända på det här.

  69. Det försöker vi göra. Och många
    av eleverna i storstäderna-

  70. -har ett domedagstänkande, för
    de sitter hemma och spelar tv-spel.

  71. De känner inte till skogen -
    de vet inte vad det är vi förlorar.

  72. Det är svårt att kämpa för nåt man inte
    har sett, vidrört eller känt doften av.

  73. Det är viktigt att vi ser till
    att alla barn-

  74. -särskilt de yngre barnen,
    de som går i grundskolan-

  75. -får uppleva naturen - skogen,
    korallreven och djuren-

  76. -så att de förälskar sig i naturen
    och vill göra nåt för att rädda den.

  77. Ja, helt klart.
    - Johan, får jag fråga dig...?

  78. Samtalet bär titeln "Att lära ut
    en värld i förändring", och...

  79. Vår kunskaps- och forskningsbank
    växer ständigt-

  80. -och det är svårt för oss lärare att
    hänga med. Kan forskare göra mer-

  81. -för att hjälpa oss att tillägna oss
    ny kunskap? Vad kan ni göra?

  82. Jag är glad att du tog upp det,
    för det här borde vi prata mer om-

  83. -forskare och lärare emellan.
    För jag avundas er inte.

  84. Lavinen av forskningsframsteg
    är överväldigande.

  85. Den digitala revolutionen har inneburit
    en exponentiell utveckling.

  86. Antalet observationer ökar
    och vi kan koppla samman ekonomi-

  87. -sociala frågor och hälsoområdet
    på ett sätt som ger oss nya insikter.

  88. Hur kan vi vara till större tjänst?
    Forskarna har ett stort ansvar-

  89. -att göra forskningen
    användbar i klassrummet.

  90. Vi är inte särskilt bra på det.

  91. Vi försöker skapa
    fler sammanställningar.

  92. Förut kom IPCC
    med en rapport var femte år.

  93. Nu släpper man delrapporter
    oftare. Vi borde göra mer sånt.

  94. Men vi behöver er hjälp.
    Vad kan vi göra bättre?

  95. Lösningen är nog inte
    att forskarna besöker klassrummen.

  96. Vi måste jobba med stora
    onlinekurser, mooc-kurser-

  97. -och olika sociala
    och digitala plattformar.

  98. Vi måste samarbeta mer
    för att öka den förmågan.

  99. Ja, helt klart. Det ser vi fram emot.

  100. Hiroshi, hur ser du på det här?

  101. Hur kan forskningen
    bli mer lättillgänglig för lärare?

  102. Jo...
    Staterna har satt upp mål till år 2050.

  103. En 80-procentig minskning
    eller ett koldioxidneutralt samhälle.

  104. Men det är inte vi som är
    huvudpersonerna, utan barnen.

  105. För om 30 år...

  106. Så...
    Det är väldigt viktigt att forskarna-

  107. -förklarar vad som pågår
    och vad vi kan göra-

  108. -för att ta itu
    med klimatförändringarna.

  109. Så vi gör vårt bästa för att förmedla-

  110. -viktiga forskningsresultat
    till eleverna.

  111. Ja. Och att vara en Nobelpristagare,
    som du...

  112. Du är ju som en superstjärna.

  113. Men inom forskningen
    är det ofta inte bara en persons insats.

  114. -När du var yngre spelade du fotboll.
    -Ja.

  115. -Spelar du fortfarande?
    -Nej.

  116. Finns det några likheter i lagarbetet-

  117. -hos ett fotbollslag
    och en grupp forskare?

  118. Det är viktigt. Vi inrättade ett nytt
    forskningscenter på vårt universitet-

  119. -men dessbättre har nu
    47 privata företag-

  120. -20 universitet och två nationella
    institut anslutit sig till oss.

  121. Vi har bildat ett nytt konsortium.

  122. Det är ett väldigt bra lag när det
    gäller att tackla klimatförändringarna.

  123. Ja. - Och Johan,
    låt oss återgå till balansen-

  124. -mellan fakta
    och den apokalyptiska känslan-

  125. -att världen håller på att gå under.
    Får du nånsin klimatångest?

  126. Hur hanterar du det?

  127. Jo, självfallet
    vaknar även jag upp ibland-

  128. -och drabbas av negativa känslor.

  129. Inte deprimerad, men väldigt orolig.

  130. Det kan kännas lite hopplöst.
    Jag nämnde inte det-

  131. -men det är inte den
    naturvetenskapliga diagnosen-

  132. -som gör mig mest orolig-

  133. -utan trögheten
    i det socioekonomiska systemet.

  134. Det är den samhällsvetenskapliga
    sidan som gör mig mest nervös.

  135. Samhällets oförmåga
    att bryta sambandet-

  136. -mellan tillväxt och klimatpåverkan.

  137. Så om man ser till allt det här
    så kan man bli väldigt frustrerad.

  138. Men jag blir sällan deprimerad -
    oftast blir jag arg.

  139. Adrenalinet börjar pumpa. Hur
    kommer det sig? Jo, som jag nämnde-

  140. -så är både bevisen och
    lösningarna så överväldigande.

  141. Det är inte så konstigt att ungdomarna
    blir arga. Det blir jag med.

  142. Varför löser vi inte det här? Vi känner
    till problemet och vi har lösningarna.

  143. Kom igen!

  144. Så den känslan har jag. Jag tycker
    inte att man ska bli deprimerad.

  145. Det är bättre att bli arg.
    På ett konstruktivt sätt.

  146. Förstå mig rätt.
    Jag hoppas att ni förstår min poäng.

  147. Det finns inget värde i att bara ge upp.

  148. Vi står inför ett av historiens
    mest spännande och viktiga slag.

  149. Och vi kan vinna det.

  150. Ett fantastiskt slut på...
    Vi kan vinna det.

  151. Tack för att ni hjälpte oss
    att förstå det här.

  152. Ni kan stanna där,
    för nu är det dags för en kafferast.

  153. Som lärare
    är ni vana vid korta kafferaster-

  154. -så ni får 20 minuter på er.

  155. Vi ses här igen klockan 10.40. Spring!

  156. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att lära ut en värld i förändring

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En expertpanel diskuterar utmaningar med att lära ut mer om klimatförändringar och miljöarbete i skolorna, både när det gäller forskning och närheten till naturen. Medverkande: Hiroshi Amano, Nobelpristagare i fysik 2014, Johan Rockström, klimatforskare, och Patricia Mazuera-Johnson, lärare Trinty School och Bankstreet College of Education i New York. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Klimatförändringar, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i naturvetenskapliga ämnen
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut hållbarhet

Klimatforskaren Johan Rockström går igenom den senaste forskningen kring klimatförändringarna och hur det kan läras ut i skolorna. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Blått ljus för en grön planet

Hiroshi Amano fick Nobelpris i fysik 2014 för sin del i uppfinningen av LED-belysning. Här berättar han mer om uppfinningen som revolutionerade världen och om vad det var som fick honom att intressera sig teknik i skolan. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut en värld i förändring

En expertpanel diskuterar utmaningar med att lära ut mer om klimatförändringar och miljöarbete i skolorna, både när det gäller forskning och närheten till naturen. Medverkande: Hiroshi Amano, Nobelpristagare i fysik 2014, Johan Rockström, klimatforskare, och Patricia Mazuera-Johnson, lärare Trinty School och Bankstreet College of Education i New York. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Organisera aktivism

Genom sitt arbete kämpar Beatrice Fihn och organisationen ICAN för en kärnvapenfri värld. Precis som många klimataktivister tampas de mot mäktiga ekonomiska intressen. Här berättar hon om hur man kan organisera aktivism för att få resultat. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Berättelser är nyckeln till omställning

Historier om det förflutna kan ge oss större förståelse för vad som händer i dag och hur vi ska hantera det. Här förklarar professor Steven Hartman hur berättelser kan hjälpa oss hitta lösningar på klimatkrisen och leda vägen in i framtiden. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Det obarnsliga barnet och planetens framtid

Barnens framtid nämns ofta när man pratar om klimatkrisen, som en anledning att agera men också som den generation som ska lösa problemen. Men vad händer när så mycket ansvar läggs på nästa generation? Professor Malin Ideland berättar om vad som händer när barn blir ansvariga för framtiden och hur vi måste tänka om för att även vuxna ska ta ansvar. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Samarbeta för att rädda planeten

Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Vår sköra planet

Vår gröna planet är ett undantag i ett annars mörkt och ogästvänligt universum. Här funderar professor Ulf Danielsson på om vi kan hitta lösningar till klimatkrisen genom att se jorden ur ett kosmiskt perspektiv. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Förklara det obegripliga

Hur förklarar man komplicerad forskning på ett sätt som alla förstår och kan ta till sig? Ulf Danielsson, Mario Molina och Karolina Sandahl samtalar om hur man kan göra forskning mer lättillgängligt. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Så räddade vi ozonlagret

Det finns många likheter mellan dagens klimatkris och upptäckten på mitten av 1970-talet att utsläpp av freoner skadar ozonlagret. Här berättar kemisten och Nobelpristagaren Mario Molina om upptäckten och vad det var som till slut ledde till Montrealprotokollet, ett världsomspännande avtal att fasa ut freoner. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Lärarens roll för en hållbar framtid

Utbildningsminister Anna Ekström (S) berättar om Karin Brandt, en av de lärare som inspirerade henne som ung, och vilken roll lärarna har i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om oss

Behöver vi bry oss om barn som mobbar?

Möt Romeo som var en mobbare när han gick i skolan. Han började mobba en klasskompis för att själv slippa bli utsatt. Sara nätmobbade och fick även med sig andra i mobbningen. Hon säger att hon hade behövt en vuxen som sa att det hon gjorde var fel. Gunilla fick reda på att hennes son var en mobbare under klassens luciafirande. Den som är förälder till ett barn som mobbar vill ofta inte tro på det själv, men pedagogikprofessorn Robert Thornberg berättar att man gör sitt barn en otjänst om man inte hanterar det.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Gymnasievalet och framtiden

Selma och Ellen är två av 100 000 femtonåringar som ska välja gymnasium till hösten - inte alls enkelt när det finns så många olika inriktningar och skolor att välja på. Det tar tid att gå på öppna hus och att läsa alla kataloger som skolorna skickar ut. Hur vet man vad som passar en bäst? Det är ett stort steg i en femtonårings liv. Men hur viktigt är det egentligen att komma in på rätt skola?