Titta

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Om UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Föreläsningar från den internationella lärarkonferensen Nobel Prize teacher summit där lärare från hela världen träffar Nobelpristagare, toppforskare och fredsaktivister runt ett angeläget tema. Årets tema är "climate changes everything" - klimatet förändrar allt. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Till första programmet

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019 : Samarbeta för att rädda planetenDela
  1. När lärare
    pratade om klimatförändringarna-

  2. -så hade de en timme på sig,
    och sen var det klart.

  3. Sen pratade man om nåt annat, som
    om jorden inte håller på att gå under.

  4. Det är så intressant att höra
    hur ni vänder på det-

  5. -och får oss att ifrågasätta
    hur vi ser på barn-

  6. -och aktivismen som har lett till en
    sån omfattande och global skolstrejk.

  7. Vi pratar mycket om
    hur vi ska undervisa våra barn-

  8. -och hur vi ska gottgöra
    det bedrövliga skick planeten är i.

  9. Men hur förhåller vi oss till barnen
    när det gäller skolstrejker-

  10. -och hur bygger man upp en rörelse?
    Vi har två unga aktivister-

  11. -en Nobelpristagare,
    en professor och en lärare.

  12. Välkomna, Ell Ottosson Jarl och Melda
    Nahnfelt från Fridays For Future-

  13. -Beatrice Fihn från Ican, Patrick
    Gallagher från Eriksdalsskolan-

  14. -och Malin Ideland från
    Malmö universitet. Ge dem en applåd.

  15. Ell, jag börjar med dig.
    När inledde du din klimatstrejk?

  16. Jag började skolstrejka...

  17. Jag började skolstrejka den 7
    december 2018. Förra året alltså.

  18. Så jag har snart strejkat i ett helt år.

  19. Vad fick dig att börja?

  20. Jag började för att jag
    behövde göra nåt. Jag kände...

  21. Vi befinner oss i en stor kris,
    och jag läste en massa artiklar.

  22. Jag läste allt om klimatförändringarna,
    och kände mig överväldigad.

  23. Jag behövde göra nåt,
    för det händer ju ingenting.

  24. Jag såg att Greta strejkade,
    och det ville jag också göra.

  25. Det var ett bra sätt
    att sätta press på politikerna.

  26. Underbart. - Och Melda, vad tror du
    var brytpunkten för strejkrörelsen?

  27. Varför spreds den över hela världen?

  28. Jag började strejka
    dagen efter att strejken inleddes-

  29. -så jag har strejkat i över ett år nu,
    och jag tror att brytpunkten kom-

  30. -när vi började strejka varje fredag.
    Att vi sa-

  31. -att vi kommer att fortsätta strejka
    för att sätta press på er.

  32. Tack för att ni
    sätter så stor press på oss.

  33. Patrick, du är ju lärare.

  34. Hur lär du ut klimatförändringarna
    till dina elever?

  35. Vad kan man göra som lärare
    för en hållbar framtid?

  36. Du har två timmar på dig.

  37. Jag är högstadielärare
    i svenska och engelska-

  38. -och har undervisat om klimatet sen
    2006, sen stormen i New Orleans.

  39. Jag brukar avsluta mina elevprojekt-

  40. -med att de får kolla upp ungdoms-
    organisationer inom klimatfrågan.

  41. För tretton år sen var det inte så lätt,
    men i år var det väldigt lätt.

  42. Vi behövde bara
    gå ner till riksdagshuset-

  43. -och träffa dessa unga hjältar.

  44. Sen dess har jag gått med i
    organisationen Teachers For Future-

  45. -en systerorganisation
    till Fridays For Future.

  46. Jag är också en aktivist. Men jag tror
    att lärarna är bron vi har pratat om.

  47. Vi kan stärka ungdomarna,
    bjuda in folk utifrån-

  48. -och själva vara aktiva utanför skolan.

  49. Ja, helt klart. Tack.

  50. Greta Thunberg och Fridays For
    Future fick inte Nobels fredspris i dag-

  51. -men det finns fortfarande hopp.
    Ni har fått många fina priser.

  52. Beatrice, det är inte lätt
    att bygga upp en rörelse.

  53. Du stötte säkert på en del hinder
    längs vägen.

  54. Har du några råd till de unga
    inom klimatstrejkrörelsen?

  55. Ja, absolut. Till att börja med hyser
    jag en enorm beundran och respekt-

  56. -för dessa ungdomar.
    Det krävs stor mod-

  57. -att vara först med att göra nånting.

  58. Genom att vilja uppnå nånting
    blir vi också sårbara.

  59. Vi tar en risk. Men om vi inte gör det-

  60. -så uppnår vi ingenting. Våra framsteg
    bygger på att folk vågar tro på nånting-

  61. -även om de inte vet om de lyckas.

  62. Och man måste ha tålamod.

  63. Vi måste vara otåliga och kräva
    framsteg nu, men det är också...

  64. Lösningar tar tid, och vi måste...

  65. Vi ser nån som Greta Thunberg,
    som är en enorm förebild och ledare-

  66. -men alla kan inte vara som henne.

  67. Vi måste hitta ledarskapet
    i våra närområden och i våra skolor.

  68. Alla måste vara ledare på nåt sätt.

  69. Vi kanske inte får lika stor
    uppmärksamhet som kändisarna-

  70. -men det är det viktigaste. Inte
    de stora talen, utan vardagsarbetet.

  71. Så mitt råd är att man minns
    att de är de små sakerna-

  72. -det ständiga arbetet och att man
    aldrig ger upp som ger resultat.

  73. Och man ska minnas
    att om folk inte motarbetar en-

  74. -så gör man ingen skillnad.

  75. När folk säger "Du har fel",
    "Sluta", "Gör nånting annat"-

  76. -så är det för att du har betydelse,
    och för du utmanar makten.

  77. De kommer aldrig
    släppa ifrån sig makten frivilligt-

  78. -så det kommer alltid
    att finnas ett motstånd.

  79. Man måste bara lära sig
    att känna sig bekväm med det.

  80. -Det är okej att göra folk obekväma.
    -Underbart. Vilka bra råd.

  81. Malin, du forskar inom utbildning-

  82. -och ifrågasätter ofta sunda förnufts-
    argument både roligt och provokativt.

  83. Finns det en risk
    att vi polarisera generationerna-

  84. -när vi pratar så mycket om alla unga
    som engagerar sig i klimatfrågan?

  85. Jag kanske inte ska svara på
    vad som händer med de unga-

  86. -men jag menar...

  87. Ni borde svara på det här. Men om
    vi bara pratar om barnens ansvar...

  88. Mitt eget universitet...
    För två veckor sen-

  89. -ville jag gå med i Scientist For
    Future, och tyckte att universitetet-

  90. -skulle engagera sig.
    Vet ni vad de skrev på Facebook?

  91. "Unga säger 'Lyssna på forskarna' -
    vi säger 'Lyssna på ungdomarna'."

  92. Vi skickar bara tillbaka det till er-

  93. -i stället för att ta ansvar.

  94. Och då minskar vi
    vår egen politiska roll-

  95. -vilket är ett stort problem. Jag är så
    glad över kampen och skolstrejkerna...

  96. -...men vi måste också ta ansvar.
    -Ja, helt klart.

  97. Melda och Ell, hur känns det
    när gamlingar som vi-

  98. -tackar er för att ni räddar jorden?

  99. -Vi har inte räddat den än, så...
    -Jaså? Okej.

  100. Många säger "Ni är så inspirerande"
    och "Ni är så bra på det här"-

  101. -men vi måste göra det här,
    och alla måste jobba tillsammans.

  102. Vi måste få till stånd en förändring.
    Ja, många har anslutit till oss-

  103. -och det stärker oss enormt mycket,
    men vi behöver så mycket mer-

  104. -innan vi är färdiga.

  105. Ja. Så...

  106. Fanns det nån särskild lärare
    under er skolgång-

  107. -som inspirerade er till det här?

  108. Inte vad jag...?

  109. Det var alltid så konstigt när lärare
    pratade om klimatförändringarna.

  110. De hade de en timme på sig,
    och sen var det klart.

  111. Sen pratade man om nåt annat, som
    om jorden inte håller på att gå under.

  112. Så lärarnas roll har känts lite konstig.

  113. Det kändes som om
    det ni lärde ut inte var riktigt sant.

  114. Om det var sant
    hade vi pratat om det på ett annat sätt-

  115. -och alla skulle fortsätta prata om det,
    och våra projekt skulle handla om det.

  116. Så det kändes lite konstigt. Och då
    började jag läsa mer på egen hand.

  117. Skolan startade den processen,
    men de kunde ha gjort mer.

  118. -Håller du med?
    -Ja, till hundra procent.

  119. Vi hoppas att de här lärarna
    är lite mer inspirerande än era lärare.

  120. Patrick, samarbetar ni över
    ämnesgränserna på din skola...

  121. -...när det gäller det här?
    -Dessvärre inte. Det gör nog ingen här.

  122. Dessvärre ses jag fortfarande
    som nåt slags eldsjäl.

  123. Den passionerade läraren
    som bryr sig om ämnet.

  124. Många av mina kollegor-

  125. -oavsett utbildningsnivå eller insatthet
    på området, är rädda att ta upp det.

  126. Vi är rädda
    för att orsaka ångest hos våra elever.

  127. Vi är rädda för
    hur det påverkar våra egna liv.

  128. Så det viktigaste jag kan göra
    på min skola-

  129. -är att prata med mina kollegor
    i personalrummet-

  130. -och försöka få dem att förstå att
    det här är vår främsta uppgift just nu.

  131. Men jag gör tyvärr inga större framsteg.

  132. Så... I går var de utländska lärarna
    på Nobelmuseet-

  133. -för en introduktion till det svenska
    skolsystemet, och jag visade dem-

  134. -inledningen av Skollagen,
    och det är väldigt tydligt-

  135. -att vi måste jobba vidare
    med det här i våra skolor.

  136. Jag skickade ut dem
    till femton olika skolor-

  137. -och de hade faktiskt sett
    en hel del bra saker.

  138. Så det händer nog saker,
    men det går för sakta.

  139. Vi måste få upp farten.

  140. Malin, du som jobbar med utbildning-

  141. -har du några råd till lärarna
    när det gäller den här utmaningen?

  142. Hur undervisar man
    om klimatförändringar?

  143. Varför inte använda det som pågår,
    de politiska rörelserna?

  144. Det kanske har förändrats, för det
    finns en rörelse även i skolorna-

  145. -men man får inte fastna i
    att bara prata om återvinning.

  146. Jag vet inte hur många gånger barn
    får lära sig om återvinning-

  147. -under hela sin skolgång,
    från förskola till universitet.

  148. Ett praktiskt råd: Man måste inte
    förespråka skolstrejker-

  149. -men man kan ta med eleverna
    ner till Mynttorget-

  150. -för att lyssna och lära.
    Det är fantastiskt lärorikt.

  151. Ja...

  152. Självklart ska vi lära oss om
    klimatförändringarna i skolorna-

  153. -men den informationen
    kan eleverna ta reda på själva.

  154. Man måste lära dem
    hur man aktiverar sig-

  155. -och hur politiska processer fungerar.
    Ilska räcker inte längre.

  156. Folk är upprörda,
    och nu krävs politiska åtgärder.

  157. Vi måste lära barnen, och oss själva.
    Ibland känns det som...

  158. Vi pratar om barn som om de är
    en annan art. De är bara människor.

  159. Unga har samma drivkrafter,
    lidelser, rädslor och känslor som vi.

  160. Så det gäller oss alla. Vi måste lära
    oss att forma den här nya rörelsen-

  161. -till politiska påtryckningar,
    och ställa specifika krav.

  162. Nu känns det som att alla...
    "Ja, usch för klimatförändringar."

  163. Statsministrar och presidenter säger:
    "Japp, vi jobbar på det."

  164. "Vi har bytt ut
    plastsugrör mot papperssugrör."

  165. Vi måste pressa dem...
    Ingen vill ju ha kärnvapenkrig-

  166. -men de gjorde tvärtom ändå.
    Man måste formulera ett krav.

  167. Ett tips är att titta
    på andra sociala rörelser-

  168. -som visar att demonstrationer
    och politiska påtryckningar fungerar.

  169. Titta på suffragettrörelsen,
    medborgarrättsrörelsen, vår rörelse-

  170. -för att inspirera eleverna att skaffa
    verktygen för att komma vidare.

  171. Tack. Och lite råd från er till lärarna.

  172. Vad tycker ni att de kan göra?

  173. Flera talare
    har sagt att de är rädda för oss.

  174. Men om ni hjälper oss, och lär
    nästa generation ett bättre sätt-

  175. -och lär alla hur de ska jobba
    med oss, så är vi inte så farliga.

  176. Underbart!

  177. Tack så mycket. Det var så intressant
    att prata med er.

  178. Nu är dags att äta lunch,
    och kanske tatuera sig.

  179. Nej, det blir inte
    lunch och tatueringar ännu.

  180. Vi ska ta frågor från publiken.
    - Pontus.

  181. Bara några frågor.
    Den här är till Fridays For Future.

  182. Du svarade nästan på frågan nu.

  183. Men läraren frågade-

  184. -vilka förändringar ni vill se i skolan.

  185. Det låter som att ni strejkar för att
    ni tycker att skolan inte fungerar-

  186. -som den borde.
    Har ni några mer praktiska råd?

  187. Hur skulle utbildningen se ut-

  188. -för att ni skulle tycka
    att den var bra?

  189. Var inte rädda för säga sanningen.
    Många lärare verkar vara rädda för-

  190. -att sanningen är för hemsk
    för att prata om-

  191. -så i stället pratar man om återvinning,
    för det känns lättare.

  192. Då känns det
    som att man har bockat av ämnet.

  193. Vi strejkar inte för att slippa skolan
    eller för att skolan är dålig.

  194. Vi gör det för att det är
    ett starkt politiskt budskap.

  195. Jag älskar skolan, och vill inte missa
    den, men jag gör den uppoffringen.

  196. Se till att barnen mår bra efter att
    ni har pratat om klimatförändringarna.

  197. Och fortsätt prata om det.
    Många får ångest av det här ämnet-

  198. -så se till att barnen mår bra efteråt.

  199. Underbart. - Har du en fråga till?

  200. Ja. Den här är till alla i panelen.

  201. Ni har alla inspirerat andra-

  202. -och fått andra att vidta åtgärder.
    Hur gör man det?

  203. -Vem vill börja?
    -Man kan gå in på Facebook...

  204. ...och slå upp Teachers For Future,
    för vi har en del idéer.

  205. Vi måste få in det här i alla ämnen.

  206. Vi måste prata mycket om det,
    och normalisera det.

  207. Det är så man bekämpar rädslan
    och ångesten som stoppar oss.

  208. Ja, och gör nånting, bara.
    Nånting är bättre än ingenting.

  209. När man gör nånting
    känner man att man har makt-

  210. -och det bygger nätverk
    och leder till nya idéer.

  211. Så i stället för att fundera på
    vad den perfekta åtgärden är-

  212. -måste vi göra små saker,
    för sen växer det.

  213. Och gör det tillsammans med andra,
    för det är mycket roligare.

  214. Det är ganska deprimerande att tackla
    såna här planetära hot ensam.

  215. Så bygg en gemenskap
    och börja göra saker.

  216. -Tack. - Malin.
    -Vi kan normalisera lärandet...

  217. ...men vi kan även avnormalisera vår
    livsstil och fundera kring andra sätt-

  218. -att undervisa,
    leva och strukturera samhället.

  219. Det är därför... Det är lätt att prata
    om återvinning och strejker-

  220. -för det känner vi till. Tänk
    på andra saker - avnormalisera.

  221. Vad säger du? Hur kan man
    inspirera andra att göra nånting?

  222. -Vad kan vi lära oss av er?
    -Prata om det hela tiden.

  223. Se till att barnen känner till det,
    och era kollegor med.

  224. Om man hela tiden tar reda på mer blir
    man bättre på att lära ut till andra.

  225. Underbart. - Vill du säga nåt?

  226. Jag har inte så mycket att tillägga.

  227. Det har sagts så mycket bra saker.
    Jag är så glad över att ni är här-

  228. -och er klimatrörelse
    har vårt fulla stöd.

  229. Nu är det faktiskt dags för lunch.
    Tack till panelen. Vi ses!

  230. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Samarbeta för att rädda planeten

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Ämnen:
Miljö > Klimatförändringar
Ämnesord:
Aktivism, Geofysik, Klimatförändringar, Klimatpolitik, Meteorologi, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut hållbarhet

Klimatforskaren Johan Rockström går igenom den senaste forskningen kring klimatförändringarna och hur det kan läras ut i skolorna. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Blått ljus för en grön planet

Hiroshi Amano fick Nobelpris i fysik 2014 för sin del i uppfinningen av LED-belysning. Här berättar han mer om uppfinningen som revolutionerade världen och om vad det var som fick honom att intressera sig teknik i skolan. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Att lära ut en värld i förändring

En expertpanel diskuterar utmaningar med att lära ut mer om klimatförändringar och miljöarbete i skolorna, både när det gäller forskning och närheten till naturen. Medverkande: Hiroshi Amano, Nobelpristagare i fysik 2014, Johan Rockström, klimatforskare, och Patricia Mazuera-Johnson, lärare Trinty School och Bankstreet College of Education i New York. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Organisera aktivism

Genom sitt arbete kämpar Beatrice Fihn och organisationen ICAN för en kärnvapenfri värld. Precis som många klimataktivister tampas de mot mäktiga ekonomiska intressen. Här berättar hon om hur man kan organisera aktivism för att få resultat. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Berättelser är nyckeln till omställning

Historier om det förflutna kan ge oss större förståelse för vad som händer i dag och hur vi ska hantera det. Här förklarar professor Steven Hartman hur berättelser kan hjälpa oss hitta lösningar på klimatkrisen och leda vägen in i framtiden. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Det obarnsliga barnet och planetens framtid

Barnens framtid nämns ofta när man pratar om klimatkrisen, som en anledning att agera men också som den generation som ska lösa problemen. Men vad händer när så mycket ansvar läggs på nästa generation? Professor Malin Ideland berättar om vad som händer när barn blir ansvariga för framtiden och hur vi måste tänka om för att även vuxna ska ta ansvar. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Samarbeta för att rädda planeten

Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Vår sköra planet

Vår gröna planet är ett undantag i ett annars mörkt och ogästvänligt universum. Här funderar professor Ulf Danielsson på om vi kan hitta lösningar till klimatkrisen genom att se jorden ur ett kosmiskt perspektiv. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Förklara det obegripliga

Hur förklarar man komplicerad forskning på ett sätt som alla förstår och kan ta till sig? Ulf Danielsson, Mario Molina och Karolina Sandahl samtalar om hur man kan göra forskning mer lättillgängligt. Moderator: Annika Hedås Falk. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Så räddade vi ozonlagret

Det finns många likheter mellan dagens klimatkris och upptäckten på mitten av 1970-talet att utsläpp av freoner skadar ozonlagret. Här berättar kemisten och Nobelpristagaren Mario Molina om upptäckten och vad det var som till slut ledde till Montrealprotokollet, ett världsomspännande avtal att fasa ut freoner. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019

Lärarens roll för en hållbar framtid

Utbildningsminister Anna Ekström (S) berättar om Karin Brandt, en av de lärare som inspirerade henne som ung, och vilken roll lärarna har i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Så tänder vi gnistan

Historiska vändpunkter som förändrat världen

En händelse som skapar ett stort klimatengagemang och bidrar till förändringar kan vara en så kallad tipping point. Caroline Petersson, marknadsansvarig på Camino, presenterar ett antal historiska händelser som skapat tipping points, till exempel Al Gores tal "En obekväm sanning", kärnkraftsolyckor och en dokumentär om Kinas dåliga luft. Inspelat den 7 mars 2016 på Artipelag, Gustavsberg. Arrangör: Camino.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Gretas skolstrejk

Femtonåriga Greta Thunberg är orolig för klimatet och framtiden för allt levande på jorden. Därför bestämde hon sig för att skolstrejka utanför Riksdagen, för att uppmärksamma och framförallt få politikerna att lyfta klimatfrågan. Hon påbörjade sin aktion tre veckor innan valet 2018. Varför sitter Greta där och vad vill hon ska hända? Och kommer hon kunna påverka politikerna så att klimatfrågan sätts främst?