Rättighetsbärarna - expertråd

Om Rättighetsbärarna - expertråd
Experter ger konkreta råd kring hur yrkesverksamma kan göra för att bland annat inkludera fler, bli bättre på att lyssna och pröva barns bästa. Psykologer, lärare, forskare, läkare, med flera, berättar om hur de själva arbetar och belyser vart de ser brister i hur barns rättigheter blir tillgodosedda.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Det finns exempel på rättigheter
som inte blir tillgodosedda--för barn och ungdomar som växer upp
i socioekonomiskt utsatta områden.Det handlar om allt från möjlighet
till en givande och rolig fritid--till att gå i en jämlik skola,
få chansen att utvecklas--och leva i säkerhet och trygghet.
Det är nåt som inte tillgodoses.Det finns många exempel på hur
ojämlikheten slår mot barnfamiljer.Papporna i ett fattigare område
kan leva i ett decennium kortare--än papporna i ett rikare område.
I statistiken blir det tydligt.Att leva i ett socioekonomiskt utsatt
område eller i barnfattigdom--får långtgående konsekvenser
för barnen.Man bor trångt,
så man har inte ro att läsa läxor.Man halkar efter i skolan,
går inte ut med behörighet--får svårt att komma in på gymnasiet
och sen svårt att hitta jobb.Vi vet att det följer barn
långt upp i åldrarna.Det saknas politik och krafter
som arbetar för--att jämna ut klyftorna,
som vi ser växer.Det blir svårt att arbeta med de här
frågorna bara utifrån civilsamhället.Vi försöker få fler aktörer
att jobba tillsammans med oss.Vi förmedlar barnens berättelser
till andra aktörer--för att få oss
att jobba i brett partnerskap--för att förbättra situationen och
skapa långsiktigt hållbar förändring.Vi har tappat förmågan att lyssna
generellt i samhället.Förmågan att lyssna på barn har vi
aldrig kunnat eller glömt bort.När vi blir dåliga att lyssna på barn
är det lätt att glömma bort dem--när vi ska fatta beslut,
skapa utveckling--eller fokusera på viktiga frågor.
Om man glömmer bort
att lyssna på barn och ungdomar--och glömmer bort att lyssna på
de som diskrimineras eller kränks--blir det lätt att förbise
de problemen, helt enkelt.Jag menar...
Det handlar väldigt mycket om--att skapa förutsättningar för alla
att få höras.Att skapa förutsättningar för alla
att delta i samhället--att våga säga vad man tänker
och att det finns nån som lyssnar.Barn säger: "Det spelar ingen roll
om jag röstar ens.""Folk lyssnar inte på mig.
Det är bara ett system"--"som är gjort för
att vi inte ska bli lyssnade på."Det är en nyckel till
varför det är så lätt--att barn kör på som om barnen inte
finns tills de är arton.Alla har rätt till en likvärdig
skolgång, ekonomisk grundtrygghet--och att få sin röst hörd
oavsett var man bor nånstans.Men beroende på var du bor
har du ojämlika förutsättningar--att utnyttja de rättigheterna.
Det är en tragedi.Vi måste verka emot det på alla sätt.
Vi kan inte ha det så.
För att alla ska ha samma rättigheter
måste vi se--att det inte
är nåt som kommer av naturen.Det är inte
nåt som löser sig av sig självt.De ojämlikheter vi ser i dag
måste åtgärdas och motverkas.Här måste barns behov och röst
hörsammas, och det brett.I de fall röster misstänkliggörs
och inte lyssnas på--måste röster lyssnas på.
Det är ingen enkel sak och det
kommer inte lösa sig av sig självt.Det är ytterst en politisk fråga.
Det kommer att krävas åtgärder--och omfördelning av resurser-
-för att barn som i dag inte
har de rättigheter substantiellt...Det måste till en politisk strävan
och en politisk vilja att omfördela--så att rättigheter finns, inte
bara på papper utan också på riktigt.Textning: Helena Johansson
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.På lika villkor
Avsnitt 1 av 10
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Angelica Andersson, Rädda barnen, och Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, konstaterar att vart du bor och hur du ser ut påverkar vilka förutsättningar du har att få dina rättigheter tillgodosedda. Barn från olika områden behandlas olika. Det här problemet kommer inte att lösa sig av sig själv, utan det krävs politiska åtgärder för att rättigheterna inte bara ska finnas på pappret utan också i verkligheten.
- Ämnen:
- Samhällskunskap > Barns rättigheter
- Ämnesord:
- Barn, Barnkonventionen (1989), Barns rättigheter, Jämlikhet, Politik, Politiska frågor, Rasdiskriminering, Rasism, Samhällsvetenskap, Socialt utanförskap, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande
Alla program i Rättighetsbärarna - expertråd

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
På lika villkor
Avsnitt 1 av 10
Angelica Andersson, Rädda barnen, och Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, konstaterar att vart du bor och hur du ser ut påverkar vilka förutsättningar du har att få dina rättigheter tillgodosedda. Barn från olika områden behandlas olika. Det här problemet kommer inte att lösa sig av sig själv, utan det krävs politiska åtgärder för att rättigheterna inte bara ska finnas på pappret utan också i verkligheten.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att nå barnets bästa
Avsnitt 2 av 10
Anna Norlén, psykolog och psykoterapeut, pratar om att barns vilja är en del av barns bästa. För att komma åt barnets bästa måste vi lyssna på barnet och ta in vad barnet själv vill. Saga, Sara och Tim har alla erfarenheter av att inte bli lyssnade på i kontakten med myndigheter. De berättar om hur man som barn påverkas av att inte få göra sin röst hörd. Känslan av att det man själv säger inte är viktigt.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Asylsökande barns rätt till stöd
Avsnitt 3 av 10
Henry Ascher, professor och specialistläkare, berättar att forskning pekar på att barn som kommit från krig och konfliktområden på sikt kan rehabiliteras om man får en varm och trygg miljö i det nya landet. För de allra flesta barn är det små insatser som behövs. Om barnet inte får tillgång till en trygg miljö så kan det få väldigt stora konsekvenser för hur de mår. Ida Hellrup, Barnrättsbyrån, menar att man behandlar barn väldigt olika.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Barn och delaktighet
Avsnitt 4 av 10
Maria Thell, barnombud Maskrosbarn, pratar om att skapa förutsättningar för att barn ska kunna berätta. Det är vuxnas ansvar att skapa miljöer som främjar samtal med barn. För att barn ska skyddas mot våld och försumlig behandling behöver barnet få vara delaktig i utformandet av stöd, säger Maria Heimer, forskare i statskunskap. Utan att samarbeta med barnet kan vi inte ge hen det stöd och skydd som man har rätt till.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att inkludera barn med funktionsvariation
Avsnitt 5 av 10
Oliwer Karlsson, inkluderingskoordinator, pratar om att vi måste våga utmana varandra i frågor som rör barn i särskolan. Att vi måste inkludera barnen och fråga dem vad de förväntar sig, att vi inte ska sätta upp ramar som begränsar. Rakel Eriksson, ungdomsledare Unga synskadade, ger tips på hur resurspersonal borde tänka kring elever med behov av särskilt stöd. Hon understryker vikten av att underlätta för eleven, så att hen kan göra samma saker som sina klasskompisar.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ska barn låsas in?
Avsnitt 6 av 10
Olle Eriksson, Ung inlåst, pratar om svårigheterna i att bedöma vad barnets bästa är. Är det bäst för barnet att låsas in med andra barn och unga i samma situation? När barn riskerar att skada sig själva eller andra behövs de befogenheter som Statens institutionsstyrelse (SiS) har, konstaterar Stefan Hell Fröding, pressansvarig SiS. Clea Sangborn, advokat, pratar om det komplexa i att vi i Sverige låser in barn på häkten. Är det rätt att kränka ett barns rättigheter för att andra människor ska få känna sig trygga?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
När barnkonventionen blir lag
Avsnitt 7 av 10
Alexandra Bopp, åklagare, Anna Kaldal, professor i processrätt, och Pernilla Leviner, docent i offentlig rätt, pratar om förhoppningar och farhågor inför att barnkonventionen blir lag i Sverige 2020.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Efter barnförhöret
Avsnitt 8 av 10
Hans Elfström, familjebehandlare, och Karin Calmerskog, barnbehandlare, berättar om metoden "efter barnförhöret". Metoden går ut på att informera, lugna och tillsammans prata med familjen om vad barnet varit med om. Barnbehandlaren hjälper till att förmedla barnets historia medan familjebehandlaren hjälper föräldrarna att förstå vad som hänt och vad som kommer att hända.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Killforum
Avsnitt 9 av 10
På fritidsgården i Tjärna Ängar pratar ungdomar på Killforum om deras erfarenheter av låga förväntningar och fördomar. Hur påverkas man av att ens lärare förutsätter att man inte kommer att klara av den gymnasielinje man har valt?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tankar kring barn i rättsliga processer
Avsnitt 10 av 10
Agneta Bravélius som jobbar på Barns Rättsskydd (BRY) delar med sig av sina tankar kring barns inflytande i rättsliga processer. Hon konstaterar bland annat att barns rätt att komma till tals under en rättsprocess är minimala. Något som kan få förödande konsekvenser för barnet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande