Titta

UR Samtiden - Vem är du?

UR Samtiden - Vem är du?

Om UR Samtiden - Vem är du?

Kwame Anthony Appiah, filosofiprofessor, Åsa Wikforss, filosofiprofessor, samt Merve Emre, docent i engelska, samtalar om identitet, personlighet och populism. Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Till första programmet

UR Samtiden - Vem är du? : Klassificering och identitetDela
  1. Man kan klassificera mig som människa,
    men även som svensk, kvinna, filosof-

  2. -mamma, extrovert...

  3. Vilka vi är och varifrån vi kommer är
    en av vår tids mest brännande frågor-

  4. -och en av vår tids
    främsta konfliktytor, tyvärr.

  5. Vi ska tala om identitet i kväll.
    Vad avgör vår identitet?

  6. Kön, sexualitet, religion, etnicitet,
    nationalitet, klass, kultur...

  7. Hur definieras egentligen
    vår identitet?

  8. Välkomna till kvällens Pi-symposium
    om identitetsbegreppet i vår samtid.

  9. Jag är Christer Sturmark,
    vd för vetenskapsförlaget Fri tanke-

  10. -som ihop med Kungliga vetenskaps-
    akademien arrangerar detta symposium.

  11. Vi kommer att tala engelska i kväll, så
    jag byter till engelska och säger igen-

  12. -att detta symposium arrangeras ihop
    med Kungliga vetenskapsakademien-

  13. -som representeras av filosofiprofessorn
    Åsa Wikforss. - Varsågod.

  14. Tack så mycket.

  15. Jag är glad att vara här
    å akademiens vägnar-

  16. -för de här frågorna är
    helt grundläggande för vår tid.

  17. Klassificering, indelning
    av föremål och individer i klasser-

  18. -är centralt för vår tillvaro. Alla djur
    skiljer det ätliga från det oätliga-

  19. -vänner från fiender, parningspartnern
    från andra än parningspartnern.

  20. Livet för alla djur
    handlar om klassificering.

  21. Men för människor
    handlar klassificering om mer än så.

  22. Språket tillåter
    mer detaljerade klassificeringar.

  23. Vi pratar inte om ätliga saker - vi kan
    klassificera mat på många olika sätt.

  24. Och för människan
    är klasserna inte bara-

  25. -naturligt förekommande saker
    som vi kan se-

  26. -utan även saker som är knutna till vår
    kultur och våra mänskliga inrättningar.

  27. Sociala kategorier,
    sociala klassificeringar.

  28. De här är inbyggda i våra liv-

  29. -och därför tenderar de att vara nära
    knutna till vår känsla för vilka vi är.

  30. Man kan klassificera mig som människa,
    men även som svensk, kvinna, filosof-

  31. -mamma, extrovert... Eller hur?

  32. När såna klassificeringar tillämpas
    på människor, får de ofta eget liv.

  33. Vi kommer att prata om det i dag.

  34. Delvis för att de har en normativ sida,
    som professor Appiah ska prata om sen.

  35. När man blivit klassificerad, får man
    en anledning att göra vissa saker.

  36. En kvinna ska göra vissa saker. Och
    folk kan behandla en på ett visst sätt.

  37. Så klassificeringen har en normativ
    sida, vilket kan vara ett problem.

  38. Sen har vi vetenskap, och vetenskap
    handlar mycket om klassificering.

  39. En av vetenskapens grundläggande
    uppgifter är att hitta kategorier-

  40. -som har ett stort förklaringsvärde.

  41. "Saker jag köper på tisdagar" är ingen
    intressant vetenskaplig kategori.

  42. Vi vill ha saker med förklaringsvärde.
    Arter och grundämnen, till exempel.

  43. I vetenskapen finns tanken, i alla fall
    bland filosofer som tänker på vetenskap-

  44. -att de saker som vetenskapen
    klassificerar naturligt hänger ihop.

  45. De har en essens som förklarar
    varför de beter sig som de gör.

  46. Varför kokar vatten vid en viss
    temperatur? Det beror på molekylerna.

  47. Men det har begränsat värde,
    för en art som tiger...

  48. Alla tigrar delar inte en viss essens.

  49. Men när man börjar tänka på det sättet-

  50. -tillämpar det på sociala kategorier och
    klassificerar människor, går det illa.

  51. Det är en central poäng i Appiahs bok.

  52. Den här essentialistiska synen
    på sociala kategorier.

  53. Som om det fanns en bakomliggande,
    dold essens hos alla kvinnor-

  54. -som förklarar hur vi ska vara.

  55. Det är farligt, för då förstärker man
    klassificeringar som är mycket lösare-

  56. -mycket mer flytande,
    mycket öppnare och mer föränderliga-

  57. -än intrycket vi får.

  58. Risken är att när kategorierna förstärks
    börjar vi tro på ett "vi" och ett "de"-

  59. -och att det inte går att överbrygga
    klyftan, vilket orsakar stora bekymmer.

  60. Jag vill avsluta med ett citat
    från inledningen i Appiahs bok.

  61. Vi är filosofer båda två. Jag älskar
    när filosofer tänker på viktiga saker.

  62. Han skriver om samtal
    kring klassificeringar och identitet.

  63. "Kloka samtal kring frågor som på djupet
    väcker vårt engagemang är nödvändiga"-

  64. -"om vi ska kunna
    leva tillsammans i harmoni."

  65. Jag vet inget bättre sätt att beskriva
    filosofins roll i det offentliga livet.

  66. -Tack.
    -Tack, Åsa.

  67. Översättning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Klassificering och identitet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Åsa Wikforss pratar om klassificeringar. Varför behöver vetenskapen sådana? Och hur riskerar vi att missbruka dem? Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Filosofisk antropologi, Identitet (filosofi)
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Vem är du?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vem är du?

Klassificering och identitet

Åsa Wikforss pratar om klassificeringar. Varför behöver vetenskapen sådana? Och hur riskerar vi att missbruka dem? Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vem är du?

Personlighetstester och identitet

Christer Sturmark intervjuar Merve Emre som i sin bok "Vilken typ är du?" gör upp med ett av näringslivets mest använda personlighetstester. Emre menar att den är ovetenskaplig och liknar en modern form av horoskop. Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vem är du?

Identitet som meningsfull myt

Filosofen Kwame Anthony Appiah samtaler med Christer Sturmark. Kwame Anthony Appiah menar att identiteter är myter som ger våra liv mening och skapar tillit i våra samhällen. Det är lögnerna som binder oss samman. Är vi då bundna vid våra identiteter, eller kan vi omvandlas fritt, närhelst vi vill? Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vem är du?

Vem tror du att du är?

Frågan om vem man tror att man är, är tätt sammanbunden med en annan - vad tror du att du är? Kön, religion, etnicitet, nationalitet, klass och kultur. Dessa typer av tillhörigheter hjälper till när vi ska orientera oss i förståelsen av oss själva, likväl som de formar vår polariserade omvärld. Merve Emre, Kwame Anthony Appia och Åsa Wikforss diskuterar. Christer Sturmark modererar. Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2014

Konsumentpsykologi och mannen

Vad påverkas vi av när vi ska köpa saker? Tobias Otterbring forskar i konsumentpsykologi vid Karlstad universitet. Här berättar han om vad män påverkas av vid konsumtion. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 27 september 2014. Intervjuare: Marie-Caroline Biver. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Jobba, sova, dö

Omorganisation

Sju av tio tjänstemän har varit med om en omorganisation på jobbet det senaste året. Hur nödvändigt är det med organisationsförändringar, och hur påverkas vi av dem? Vi träffar myndighetschefen som fått nog av omgörningar, och följer med en organisationskonsult som hjälper ett byggbolag med deras digitala transformation.