Miljö
(71 program)
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 1: ingen fattigdom
Avsnitt 1 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 1: ingen fattigdom. Vad är fattigdom? Hur ska fattigdom utrotas i världen och vad kan man själv göra?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 6: rent vatten och sanitet
Avsnitt 6 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 6: rent vatten och sanitet. I Sverige är vattentillgången relativt god men en utmaning är att förbättra vattenstatusen i sjöar och vattendrag samt att anpassa vattenförsörjning till låga grundvattennivåer. Meteorologen Helen Tronstad är bekymrad över torkan och grundvattnet i Sverige.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 7: hållbar energi för alla
Avsnitt 7 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 7: hållbar energi för alla. Sverige står inför utmaningar i att långsiktigt skapa hållbar energiproduktion som är fossilfri och förnybar.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bilar
Avsnitt 1 av 5
Robin vill gå istället för att åka bil. Han vill rädda världen och bilar smutsar ju ner. Men när man bara är tre år är det jobbigt att rädda världen hela vägen till förskolan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Elektricitet
Avsnitt 4 av 5
Robin släcker lampan. Han ska rädda världen och spara el. Men det gör man väl inte om man busar och släcker och tänder igen tusen gånger?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Återvinning
Avsnitt 5 av 5
Sara ska rädda världen och sälja saker på loppis. Då kan andra barn köpa hennes begagnade grejer istället för nya - och så kan hon spara pengar. Men vad gör Sara med pengarna?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vatten
Avsnitt 3 av 5
Robin vill inte bada. Han ska rädda världen och spara vatten. Men är en dusch i grannens vattenspridare det bästa sättet?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skräp
Avsnitt 2 av 5
Sara plockar skräp. Hon vill rädda världen och skräp i naturen kan vara farligt för djuren. Men Sara har visst en annan idé också.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 9: hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Avsnitt 9 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 9: hållbar industri, innovationer och infrastruktur. En väl fungerande och hållbar infrastruktur genererar flera positiva effekter och främjar ekonomisk tillväxt och utveckling. Anders Wijkman berättar om cirkulär ekonomi för en hållbar framtid.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 8: anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Avsnitt 8 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 8: anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Hur kan vi skapa sysselsättning för alla, tillväxt och arbetsvillkor? Det finns stora globala problem som påverkas av hur vi lever i Sverige, ett exempel är baksidan med vårt eldrivna samhälle och framtagning av kobolt och tungmetaller.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 11: hållbara städer och samhällen
Avsnitt 11 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 11: hållbara städer och samhällen. Hur ska vi bo, jobba och leva? Kjell träffar Eva Källander som kallas höghusbonden och hon visar hur hydroponisk odling fungerar.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vattnets kretslopp
Avsnitt 2 av 5
Det är samma sötvatten som går runt, runt över jordklotet. Vattnet flyttar på sig, det kallas kretslopp. Och det finns bara det här vattnet. Vi kan inte hämta vatten från någon annan planet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 2: ingen hunger
Avsnitt 2 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 2: ingen hunger. Matexperten Anna Richert på Världsnaturfonden WWF tipsar om hur vi ska undvika matsvinn.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 17: genomförande och globalt partnerskap
Avsnitt 17 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 17: genomförande och globalt partnerskap. Vi kan inte lyckas själva utan vi måste samarbeta för att kunna göra världen till en bättre plats. Eva Källander berättar om hur hon har blivit självförsörjande på frukt och grönt. Anders Wijkman reflekterar över problematiken tillväxt och hållbarhet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kläder
Avsnitt 5 av 10
Elin Larsson är hållbarhetschef på ett internationellt klädmärke. Genom att välja bort resurskrävande bomull, hyra ut plagg, sälja i andra hand, och återskapa kläder med hjälp av återvunna material, är företaget del av en ny kultur som håller på att växa fram i klädbranschen. Vi följer också med på en så kallad freeshop, där Farida al-Abani och hennes vänner byter kläder i stället för att köpa nytt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Miljö - solenergi
Avsnitt 21 av 22
För att människan ska kunna fortsätta leva på jorden krävs utveckling av förnybara energikällor. I Indien satsas det stort på solenergi. Världens för närvarande största park med solpaneler ligger i den indiska staden Pavagada. Vad krävs för att solceller så småningom ska kunna ersätta icke förnybara energikällor?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Boende
Avsnitt 4 av 10
Våra städer växer med varje år. I Norra Djurgårdsstaden i Stockholm försöker man bygga en hel stadsdel som är hållbar. Med hjälp av energisnåla lägenheter, solpaneler, och uppmuntran till kollektivtrafik och elbilar försöker man skapa en ny sorts stad. Men det går också att bygga hållbart i det lilla. Emilia Petersson har byggt sitt eget mikrohus med återanvänt material.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vattenbrist
Avsnitt 6 av 10
Industridesignern Mehrdad Mahdjoubi har kommit på en dusch som går på tio liter vatten som renar sig självt. Kanske kan det här vara en lösning på vattenbristen som förutspås bli värre i spåren av klimatförändringen? Mahdjoubi diskuterar hur man tar en idé till produktion, och allt man lär sig på vägen om man inte är rädd för att ha fel.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Människa och naturen
Avsnitt 9 av 10
Massproduktionen har tagit oss allt längre ifrån naturen och dess resurser. Vi ser bara slutresultaten i en lång produktionskedja. Det har påverkat hur vi värderar naturens tjänster. Jägaren Martin Kits anser att vi inte bör ta ut mer än vad naturen har i överskott. Men är det möjligt i ett masskonsumtionssamhälle? Pim Bendt beskriver ekosystemstjänster som påverkats negativt av våra stora produktionssystem. Pollineringen är nödvändig för att vi ska kunna odla mat. Men bin och humlor trivs inte i våra monokulturer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Rättvisa
Avsnitt 8 av 10
För att ett samhälle ska vara hållbart måste det också vara rättvist. Men vilket land kan säga sig var det? Timimie Märak är samisk aktivist och kritisk till gruvdriften på samisk renbetesmark. Hon beskriver motsättningar mellan vinstintresse och jobbmöjligheter, och samernas rättigheter och traditioner. En konflikt som går igen på många andra platser på jorden.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Börja agera
Avsnitt 10 av 10
Jonas Lindh och William Bailey driver upp grönsaker på kajen i Göteborg. De reagerade på övergödningen och växthusgasutsläppen som det moderna jordbruket står för och bestämde sig för att odla eget. Nu cyklar de ut grönsakerna till lokala restauranger.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bota det sura
Avsnitt 27 av 30
Vetenskapsreportern Agneta är sur och vill inte göra något program eftersom någon har snott den sista tårtbiten mitt framför ögonen på henne! Beppe förklarar vad pH-värde är och botar surt vatten med hjälp av bikarbonat i ett kladdigt och färgglatt experiment.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pappersåtervinning
Avsnitt 28 av 30
Pappret på toaletten är slut och vetenskapsreportern Agneta hamnar i en pinsam situation. Beppe återvinner gamla tidningar och förvandlar dem till fina brevpapper.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Framtidens stad
Avsnitt 7 av 10
Samhällsutvecklaren Filip Kjellgren har tröttnat på alla larmrapporter om världens tillstånd. Han vill att vi i stället pratar lösningar. Filip har idéer om hur framtidens stad ska förändras för att bli hållbar. Vi måste byta ut alla vara fossildrivna transporter och i stället för att äga våra bilar ska vi samåka i fordon som kör sig själva. Maria Lantz jobbar med elbilar och visar hur pass långt tekniken har kommit.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Miljö - hotet mot miljön
Avsnitt 1 av 22
De flesta forskare är eniga om att människan ligger bakom den senaste tidens klimatförändringar. Men meningarna om hur vi ska göra för att rädda miljön går isär. Vissa länder sätter jobben före, medan andra vill gå i bräschen för att vi ska nå miljömålen, till exempel genom att stifta nya lagar mot utsläppen. I inslaget möter vi såväl svenska klimatförhandlare som den unge amerikanske miljödebattören Xiuhtezcatl Martinez.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Rost
Avsnitt 30 av 30
Vetenskapsreportern Agneta blir sentimental när hon ska skrota sin gamla bil. Beppe tittar närmare på vad rost är för något och testar vilket som är det effektivaste rostskyddet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Prylar
Avsnitt 3 av 10
Vad händer om man tvingas skapa alla föremål som man behöver? Formgivaren Kristina Schultz tröttnade på att känna sig som en fånge i masskonsumtionen. Hon bestämde sig för att göra sig av med alla sina prylar. Vår konsumtion leder till stora växthusgasutsläpp, inte minst i låglöneländerna där många varor produceras.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Omställning
Avsnitt 1 av 10
Patrik Olsson försöker ställa om till en mer hållbar livsstil. Han har anpassat maten, boendet, transporterna och sina inköp. Men påverkar hans val livskvaliteten? Vi träffar också Maria Wetterstrand, grön samhällsdebattör, som berättar om vikten av att skifta till en hållbar livsstil. Men när man ställer om bryter man också mot normen. Hur kan man skapa förändring och få med folk på nya idéer?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Matsvinn
Avsnitt 2 av 10
Krögaren Jens Dolk har drastiskt minskat matsvinnet på sin restaurang. Hur har han gjort? Och vilka tips har han för att få oss att slänga mindre mat? Om man räknar resurserna som går åt till att producera en matvara förstår man vilket slöseri det är att kasta maten, istället för att äta upp den.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Göra något för miljön
Avsnitt 3 av 13
Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasiesärskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 14: hav och marina resurser
Avsnitt 14 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 14: hav och marina resurser. Tillsammans med Håll Sverige rent träffar Kjell Eva Blidberg och Sandra Toivio och andra entusiaster som plockar skräp på Nordiska kusträddardagen. I Bohuslän flyter det i land en volym som motsvarar fem badkar med plast i timmen, året om.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 12: hållbar konsumtion och produktion
Avsnitt 12 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 12: hållbar konsumtion och produktion. Sveriges rådande konsumtionsmönster har en negativ inverkan på människors hälsa, klimat och miljö, både i Sverige och globalt. Annika ingår i en grupp som kanske har en lösning på miljöproblemen. Här berättar hon hur.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Miljö - kampen för miljön
Avsnitt 2 av 22
Det finns flera sätt att kämpa för miljön. Vi träffar två unga personer som valt att engagera sig på olika sätt - den ena inomparlamentariskt genom Sveriges ungdomsorganisationer, den andra utomparlamentariskt genom Greenpeace.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 15: ekosystem och biologisk mångfald
Avsnitt 15 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 15: ekosystem och biologisk mångfald. Hur ska vi arbeta för att skapa en artrikedom så att djur och växtliv ska gynnas? Anneli tycker att vi översköter våra gräsmattor och att det skapar problem med den biologiska mångfalden. Artisten Stefan Sundström och Karin Lexén från Naturskyddsföreningen tipsar om biologisk mångfald hemma i trädgården.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 13: bekämpa klimatförändringarna
Avsnitt 13 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 13: bekämpa klimatförändringarna. Det handlar om att ställa om till fossilfritt, att minska konsumtionen samt att förändra hur vi reser. Meteorologerna Pererik Åberg och Helen Trondstad berättar om skillnaden mellan väder och klimat och klimatforskaren Beatrice Crona berättar om hur vi ska ställa om våra samhällen. Och hur allvarlig är klimatkrisen?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Batterier
Avsnitt 3 av 10
När en mamma slänger ett batteri i papperskorgen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med batterier?
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Grovsopor
Avsnitt 9 av 10
När ett par försöker lämna sin gamla soffa på en parkering rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med en gammal soffa?
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Allemansrätten
Avsnitt 10 av 10
En man är ute i skogen. Hans hund skrämmer djuren och själv försöker han bryta av en stor gren från ett träd. Barr och Pinne rycker ut.
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Farligt skräp i naturen
Avsnitt 8 av 10
När ett par lämnar skräp efter sig i naturen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med skräpet?
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Återanvändning
Avsnitt 7 av 10
Ett barn har vuxit ifrån sina babyleksaker, så mamman slänger dem! Barr och Pinne lyckas fånga påsen med alla leksaker innan den landar bland skräpet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mamman och barnet somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med leksakerna. Som tur är vet Stickan allt: "Gör nya leksaker av gamla, eller skänk sådant du inte vill samla!"
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Glas och tidningar
Avsnitt 1 av 10
Var och hur återvinner du ditt skräp? En tjej vet inte var hon ska slänga sin tidning och glasflaska och bestämmer sig för att slänga dem över axeln. Barr och Pinne lyckas fånga flaskan och tidningen innan de hamnar på marken. Men de vet inte heller var man egentligen ska slänga glas och tidningar. Tur att Stickan vet allt om sopor!
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En sopas väg
Avsnitt 6 av 10
Vad händer med dina sopor när du slängt dem? En mamma slänger ett gosedjur i sopnedkastet för att det blivit smutsigt. Barr och Pinne lyckas inte fånga gosedjuret innan det faller ner i sopnedkastet! När Pinne kommer ner i soprummet är det tomt - sopbilen har just hämtat allt skräp. Pinne springer efter sopbilen ända till återvinningsstationen, där hon förtvivlat letar efter gosedjuret. Pinne vet inte hur en sopas väg fungerar. Som tur är vet Stickan allt om sopor: "En sopas väg är lång och inte kort, mycket skräp borde aldrig ha kastats bort."
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hav och kretslopp
Avsnitt 2 av 10
En pappa och hans två barn äter glass på en brygga. Pappan samlar ihop allt glasspapper och skräp - och slänger det sjön! Barr och Pinne lyckas fånga skräpet i sin håv innan det landar i vattnet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och familjen somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man egentligen ska göra med skräpet. Som tur är vet Stickan allt om skräp: "Vi ska vara rädda om vårt vatten. Skräpa inte ner, för katten!"
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kompost
Avsnitt 4 av 10
När en man slänger badbyxorna i komposten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i en kompost?
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Toalettvett
Avsnitt 5 av 10
När en herre slänger ett plåster i toaletten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i toaletten?
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Zander på Gotland
Avsnitt 2 av 4
Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Minja på Koster
Avsnitt 4 av 4
Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Emilia i Abisko
Avsnitt 1 av 4
Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Klimatkollaps
Avsnitt 7 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På fjärde plats i domedagslistan kommer utsläpp av växthusgaser som får klimatet att kollapsa och polerna att smälta.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Om ansvar med Helga
Avsnitt 3 av 5
Helga Hjerling bor på Dalarö i Stockholms skärgård. Hon har aldrig flugit, källsorterar och intresserar sig för miljön. Vad menar Helga med ordet ansvar? Vad skulle hända om alla verkligen tog sitt ansvar? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns