Matematik

(35 program)

AlgebraFyra räknesättGeometriSannolikhet och statistikTal och talsystem

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tio

Avsnitt 10 av 10

Sagan om Rödluvans födelsedag. Dante och Leandro bygger torn av kalasgrejer. Vilket torn blir högst?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tusen och många

Avsnitt 9 av 10

Sagan om Snövit och trädgårdstomtarna. Tilda och Alfons kollar hur mycket som får plats i ens huvud.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om kub och kvadrat

Avsnitt 8 av 10

Sagan om Prinsessan på bollen. Max och Emil ska laga mat, men maten måste ha rätt form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om triangel, pyramid och volym

Avsnitt 7 av 10

Sagan om Hårdrocksbandet och deras nya låt. Caroline ska se hur mycket kaviar som får plats i en kaviartub.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om cirkel och klot

Avsnitt 6 av 10

Sagan om Riddarna vid det långa och raka bordet. Tova och Lovisa ska handla mat som har en speciell form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fem

Avsnitt 5 av 10

Ida ska lista ur hur tung hennes kompis är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fyra

Avsnitt 4 av 10

Tova ska mäta hur lång hennes lillebror är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tre

Avsnitt 3 av 10

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om bockarna Bruse. Vi ser också Dante och Leandro som kombinerar tre glassmaker.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om två, hälften och dubbelt

Avsnitt 2 av 10

Max och Emil ska baka hälften så många muffins som i receptet.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om ett

Avsnitt 1 av 10

Vad hinner man göra på bara en minut?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Sortera pasta

Avsnitt 29 av 40

Skruvar i en hög och fjärilar i en hög? Eller kanske gröna för sig och gula för sig? Tiggy får öva på sin språkutveckling och kommunikationsförmåga genom att sortera olika sorters pasta.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Para ihop figurer

Avsnitt 18 av 40

Tiggy får öva på sin språkutveckling och kommunikationsförmåga genom att sortera olika sorters geometriska figurer. Hon tittar på hur en triangel, kvadrat, rektangel, cirkel och oval ser ut.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Att lita på en liter

Avsnitt 1 av 40

Hur stor plats tar en liter? undrar Tiggy. Hon upptäcker att en liter kan se väldigt olika ut, i olika behållare och mätglas. Men är ändå alltid exakt lika mycket!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Sannolikhet

Avsnitt 2 av 11

Hur stor är sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet spelar kobingo med Erik och Mackan för att visa förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Skala

Avsnitt 5 av 11

Sabine vill tatuera in en kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden hon har är alldeles för stor så hon måste förminska den. Men hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Omkrets

Avsnitt 1 av 11

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Volym

Avsnitt 3 av 11

Hur många liter vaniljsås behövs för att fylla en stor glastank? När Sabine Louvet ska räkna ut det behöver hon också tänka på att det ska sitta en person i tanken. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Vinklar

Avsnitt 11 av 11

Hur räknar man ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas i ett stuntuppdrag då en bil ska volta. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Programmering

Avsnitt 10 av 11

Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Afrika i 3D

Avsnitt 10 av 10

Schacklin, Minus och Timpani reser på den flygande mattan mot Namibia i Afrika. De har hjälp av en karta för att se hur de ska flyga och de jämför den med verkligheten. De flyger söderut med hjälp av en kompass. Det tar flera dagar och nätter att flyga över hela Europa. Men en dag är de framme på savannen i Namibia! De sjunger "Ett två tre på det fjärde ska det ske".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Problemlösning

Avsnitt 9 av 11

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Packa mattan full

Avsnitt 9 av 10

Timpani provflyger mattan på olika sätt innan de packar för att kunna ge sig av till Namibia i Afrika. De fyller mattan med både stora och små saker. Men mattan vill inte lyfta eftersom den är för tungt lastad. De får plocka bort saker för att den ska kunna flyga. Timpani är ledsen och Schacklin tror att Timpani har feber. Men Timpani är ledsen för att Schacklin och Minus ska ge sig iväg. Timpani sjunger "En är den ensammaste siffran".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Bananpengar

Avsnitt 8 av 10

När Minus, Schacklin och Timpani vaknar på morgonen är det frost och kallt ute. Det är minusgrader och de fryser. När mattförsäljaren kommer tillbaka får de bråttom. De behöver pengar för att kunna köpa flygbiljetter till Namibia i Afrika. Men de hittar inga. Istället tillverkar de bananpengar av en banan. Då kommer mattförsäljaren. Han ger dem en flygande matta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Minus nio äpplen

Avsnitt 7 av 10

Timpani, Minus och Schacklin leker kurragömma. Timpani räknar. Minus hittas fort eftersom han är så stor och inte får plats under bordet. Schacklin vill hellre baka en äppelkaka. Hon har nio äpplen men de försvinner... Vart tar de vägen?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Kakor och kassaapparater

Avsnitt 6 av 10

För att kunna flyga till Namibia i Afrika behöver Minus och Schacklin pengar. Schacklin får en idé om att öppna en affär i fabriken. Schacklin sjunger "En affär med kassaapparat". I väntan på kunder försöker de tre dela fyra kakor mellan sig. När en kund kommer för att handla mat finns det inget att köpa och inget som de vill sälja heller. Men de bjuder kunden på den fjärde kakan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Oändligt många stjärnor

Avsnitt 5 av 10

Det är natt i fabriken. Timpani, Minus och Schacklin tittar på stjärnorna och filosoferar kring att det går att räkna hur långt som helst. Det finns inget slut. Det är oändligt. Det kommer att ta flera år att räkna så långt. Eftersom de har svårt att sova föreslår Minus att de ska räkna får för att bli sömniga. Timpani sjunger "Stjärnor är brinnande klot".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Bråk

Avsnitt 8 av 11

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Ett par pyjamasbyxor

Avsnitt 4 av 10

Det är kväll och Timpani, Minus och Schacklin kryper ner i sängen. Det är trångt och de trasslar in sig i varandra. De räknar sina ben. Timpani har två ben medan Schacklin och Minus har två par ben. Timpani förklarar att två stycken är ett par och att två par är lika med fyra stycken. De provar Timpanis pyjamas med två par ben. Det är inte lätt med fyra ben. De sjunger "Skalbaggar är små men de har många många ben".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Tusen mil till öknen

Avsnitt 3 av 10

Schacklin och Minus är på väg till Afrika. Schacklin tänker att de är framme och att tusen mil inte är så långt. Men Minus tycker att de bara har gått en kort bit. En mattförsäljare knackar på fabriksdörren. Han säljer allt möjligt. De resonerar om vad som är dyrt och vad som är billigt och försöker köpa flygbiljetter till Namibia. Men de har inte så mycket pengar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

En två många

Avsnitt 2 av 10

Timpani bjuder på kaffe och kakor. Den schackrutiga zebran Schacklin och den enpuckliga kamelen Minus ska fika och äta kakor. De har tre kakor att dela på och alla ska få varsin. Hur många kakor får var och en? Till slut reder det ut sig även om Schacklin tycker att det blir orättvist med bara en kaka. Timpani är duktig på att räkna och hjälper Minus att se om han verkligen bara har en puckel. Timpani sjunger "En kaka var".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

En puckel och massor med rutor

Avsnitt 1 av 10

Schacklin och Minus berättar sin historia för Timpani som visar sin gamla nedlagda fabrik. Den är stor och har en tom rymd ända upp till taket. Tillsammans sjunger de låten "Ett, två, tre fyra, fem" och får veta att Timpani kan räkna. De funderar också på när något är tomt. Kan det vara tomt tre gånger eller bara en gång? Hur stort är ett tomrum?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Pythagoras sats

Avsnitt 7 av 11

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket lång och mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Ekvation

Avsnitt 6 av 11

Hur många skateboardar behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer som står på varandra? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboardar och en grym skateboardåkare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

SVT-triangeln

Avsnitt 4 av 11

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet och motorexperten Fredrik Huldt ska åka från Stockholm till Västerås. Vem kommer först, och hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden

Strategier för matematik

Avsnitt 3

Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier. Vi följer Albin i klass 9 som tycker att ämnet är svårt. Lärare Martin ger honom utmaningar och berättar om strategier han kan använda sig av för att få kontroll över inlärningen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning