Miljö

(69 program)

Avfall och återvinningEnergiförsörjningFöroreningar och miljögifterHållbar utvecklingKlimatförändringar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 2: ingen hunger

Avsnitt 2 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 2: ingen hunger. Matexperten Anna Richert på Världsnaturfonden WWF tipsar om hur vi ska undvika matsvinn.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 6: rent vatten och sanitet

Avsnitt 6 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 6: rent vatten och sanitet. I Sverige är vattentillgången relativt god men en utmaning är att förbättra vattenstatusen i sjöar och vattendrag samt att anpassa vattenförsörjning till låga grundvattennivåer. Meteorologen Helen Tronstad är bekymrad över torkan och grundvattnet i Sverige.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 1: ingen fattigdom

Avsnitt 1 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 1: ingen fattigdom. Vad är fattigdom? Hur ska fattigdom utrotas i världen och vad kan man själv göra?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 7: hållbar energi för alla

Avsnitt 7 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 7: hållbar energi för alla. Sverige står inför utmaningar i att långsiktigt skapa hållbar energiproduktion som är fossilfri och förnybar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 8: anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Avsnitt 8 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 8: anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Hur kan vi skapa sysselsättning för alla, tillväxt och arbetsvillkor? Det finns stora globala problem som påverkas av hur vi lever i Sverige, ett exempel är baksidan med vårt eldrivna samhälle och framtagning av kobolt och tungmetaller.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 12: hållbar konsumtion och produktion

Avsnitt 12 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 12: hållbar konsumtion och produktion. Sveriges rådande konsumtionsmönster har en negativ inverkan på människors hälsa, klimat och miljö, både i Sverige och globalt. Annika ingår i en grupp som kanske har en lösning på miljöproblemen. Här berättar hon hur.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 11: hållbara städer och samhällen

Avsnitt 11 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 11: hållbara städer och samhällen. Hur ska vi bo, jobba och leva? Kjell träffar Eva Källander som kallas höghusbonden och hon visar hur hydroponisk odling fungerar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 15: ekosystem och biologisk mångfald

Avsnitt 15 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 15: ekosystem och biologisk mångfald. Hur ska vi arbeta för att skapa en artrikedom så att djur och växtliv ska gynnas? Anneli tycker att vi översköter våra gräsmattor och att det skapar problem med den biologiska mångfalden. Artisten Stefan Sundström och Karin Lexén från Naturskyddsföreningen tipsar om biologisk mångfald hemma i trädgården.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 9: hållbar industri, innovationer och infrastruktur

Avsnitt 9 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 9: hållbar industri, innovationer och infrastruktur. En väl fungerande och hållbar infrastruktur genererar flera positiva effekter och främjar ekonomisk tillväxt och utveckling. Anders Wijkman berättar om cirkulär ekonomi för en hållbar framtid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 14: hav och marina resurser

Avsnitt 14 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 14: hav och marina resurser. Tillsammans med Håll Sverige rent träffar Kjell Eva Blidberg och Sandra Toivio och andra entusiaster som plockar skräp på Nordiska kusträddardagen. I Bohuslän flyter det i land en volym som motsvarar fem badkar med plast i timmen, året om.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 13: bekämpa klimatförändringarna

Avsnitt 13 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 13: bekämpa klimatförändringarna. Det handlar om att ställa om till fossilfritt, att minska konsumtionen samt att förändra hur vi reser. Meteorologerna Pererik Åberg och Helen Trondstad berättar om skillnaden mellan väder och klimat och klimatforskaren Beatrice Crona berättar om hur vi ska ställa om våra samhällen. Och hur allvarlig är klimatkrisen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoll

Mål 17: genomförande och globalt partnerskap

Avsnitt 17 av 17

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 17: genomförande och globalt partnerskap. Vi kan inte lyckas själva utan vi måste samarbeta för att kunna göra världen till en bättre plats. Eva Källander berättar om hur hon har blivit självförsörjande på frukt och grönt. Anders Wijkman reflekterar över problematiken tillväxt och hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Glas och tidningar

Avsnitt 1 av 10

Var och hur återvinner du ditt skräp? En tjej vet inte var hon ska slänga sin tidning och glasflaska och bestämmer sig för att slänga dem över axeln. Barr och Pinne lyckas fånga flaskan och tidningen innan de hamnar på marken. Men de vet inte heller var man egentligen ska slänga glas och tidningar. Tur att Stickan vet allt om sopor!

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Hav och kretslopp

Avsnitt 2 av 10

En pappa och hans två barn äter glass på en brygga. Pappan samlar ihop allt glasspapper och skräp - och slänger det sjön! Barr och Pinne lyckas fånga skräpet i sin håv innan det landar i vattnet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och familjen somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man egentligen ska göra med skräpet. Som tur är vet Stickan allt om skräp: "Vi ska vara rädda om vårt vatten. Skräpa inte ner, för katten!"

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Batterier

Avsnitt 3 av 10

När en mamma slänger ett batteri i papperskorgen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med batterier?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Kompost

Avsnitt 4 av 10

När en man slänger badbyxorna i komposten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i en kompost?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Toalettvett

Avsnitt 5 av 10

När en herre slänger ett plåster i toaletten rycker Barr och Pinne ut. Men vad får man egentligen slänga i toaletten?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

En sopas väg

Avsnitt 6 av 10

Vad händer med dina sopor när du slängt dem? En mamma slänger ett gosedjur i sopnedkastet för att det blivit smutsigt. Barr och Pinne lyckas inte fånga gosedjuret innan det faller ner i sopnedkastet! När Pinne kommer ner i soprummet är det tomt - sopbilen har just hämtat allt skräp. Pinne springer efter sopbilen ända till återvinningsstationen, där hon förtvivlat letar efter gosedjuret. Pinne vet inte hur en sopas väg fungerar. Som tur är vet Stickan allt om sopor: "En sopas väg är lång och inte kort, mycket skräp borde aldrig ha kastats bort."

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Återanvändning

Avsnitt 7 av 10

Ett barn har vuxit ifrån sina babyleksaker, så mamman slänger dem! Barr och Pinne lyckas fånga påsen med alla leksaker innan den landar bland skräpet. Hage i kontrollrummet trycker på den magiska knappen och mamman och barnet somnar, men varken Barr eller Pinne vet vad man ska göra med leksakerna. Som tur är vet Stickan allt: "Gör nya leksaker av gamla, eller skänk sådant du inte vill samla!"

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Farligt skräp i naturen

Avsnitt 8 av 10

När ett par lämnar skräp efter sig i naturen rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med skräpet?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Grovsopor

Avsnitt 9 av 10

När ett par försöker lämna sin gamla soffa på en parkering rycker Barr och Pinne ut. Men vad ska man egentligen göra med en gammal soffa?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarr och Pinne räddar världen

Allemansrätten

Avsnitt 10 av 10

En man är ute i skogen. Hans hund skrämmer djuren och själv försöker han bryta av en stor gren från ett träd. Barr och Pinne rycker ut.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKina om Kina

Sol och vind men inget vatten

Avsnitt 7 av 8

Om Kinas stora miljöproblem och satsningar för att lösa dem. Tillväxten har svåra konsekvenser för Kinas miljö. Mer än hälften av Kinas vattendrag är förorenade, jordbruk och matproduktion slås ut. Men många kineser kämpar för miljön. Samtal med miljöaktivister. Kinas regering har ambitiösa miljömål och i Dezhou, Kinas solstad, blomstrar solindustrin.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRädda världen

Bilar

Avsnitt 1 av 5

Robin vill gå istället för att åka bil. Han vill rädda världen och bilar smutsar ju ner. Men när bara är tre år är det jobbigt att rädda världen hela vägen till förskolan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRädda världen

Elektricitet

Avsnitt 4 av 5

Robin släcker lampan. Han ska rädda världen och spara el. Men det gör man väl inte om man busar och släcker och tänder igen tusen gånger?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRädda världen

Återvinning

Avsnitt 5 av 5

Sara ska rädda världen och sälja saker på loppis. Då kan andra barn köpa hennes begagnade grejer istället för nya - och så kan hon spara pengar. Men vad gör Sara med pengarna?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRädda världen

Vatten

Avsnitt 3 av 5

Robin vill inte bada. Han ska rädda världen och spara vatten. Men är en dusch i grannens vattenspridare det bästa sättet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRädda världen

Skräp

Avsnitt 2 av 5

Sara plockar skräp. Hon vill rädda världen och skräp i naturen kan vara farligt för djuren. Men Sara har visst en annan idé också.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta EU

Handel

Avsnitt 2 av 3

Handel och jakt på råvaror kan starta konflikter och krig, men också göra att freden bevaras. EU är ett exempel på det. Sedan EU grundades har antalet medlemsländer ökat och handelshinder tagits bort. Men när tillverkningen av varor ökar leder det till större miljöutsläpp. Så samtidigt som vi i EU samarbetar kring handel, vilket ökar utsläppen, finns det mål att utsläppen ska minska. Leila besöker ett stålverk och får veta hur det påverkas av handelsunionen och miljömålen. Jenny hjälper oss att förstå vad det innebär att vara med i en handelsunion, samt hur tullar och handelsavtal fungerar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta EU

Beslutsprocessen

Avsnitt 1 av 3

Plast är ett fantastiskt material, men också en stor miljöbov. Varje år hamnar flera miljoner ton plast i haven. Inom EU har man insett problemet och vill få till en lag som förbjuder vissa engångsartiklar. Men det är en lång process att stifta en EU-lag. Lagförslaget måste bollas fram och tillbaka mellan EU:s olika organ och länder. Och under tiden försöker organisationer och företag, lobbyister, påverka makthavarnas beslut. Leila besöker lobbyister och EU-parlamentariker och Jenny ger oss en lektion i hur en EU-lag blir till och en inblick i lobbyisternas arbete.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Jord

Avsnitt 4 av 5

För länge sedan var marken täckt med över tusen meter tjock is, inlandsisen. Än idag finns det många spår av den i vår natur. Ett sådant spår är jord. Jord består nämligen av söndermald sten, men också av mull, som bildas när döda växter och djur förmultnar. Nere i jorden brer växternas rötter ut sig. Genom rötterna kan växterna suga upp både vatten och näring. Men vi människor släpper ut gifter och farligheter i marken. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar, och barn i årskurs tre funderar och har egna idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Sagan om den röda fisken

Avsnitt 5 av 5

En traditionell folksaga i modern tappning, med kopplingar till klimatfrågor och konsumtionshetsens pris. Sagan har lös anknytning till avsnittet om vatten i serien.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Luft

Avsnitt 3 av 5

Det där som omger oss, som inte syns utan bara finns där, vad är det egentligen? Luften finns i atmosfären som ligger som ett täcke runt jorden. Det är det täcket som gör att vi kan bo på vår planet. Luften kan vara kall och torr som i fjällen eller varm och fuktig som i en tropisk regnskog. Föroreningar släpps ut i luften från industrier och bilar. Hur ska vi tillsammans hjälpas åt att göra luften renare? Pär, som är meteorolog och klimatexpert berättar, och barn i årskurs tre delar med sig av sina tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Vatten

Avsnitt 1 av 5

För länge sedan var hela jordklotet täckt av vatten, ett enda stort hav. Med tiden höjde sig marken och vi fick slätter, berg och dalar. Men fortfarande består mer än hälften av vår planet av hav. Utan vatten kan ingenting leva. Men hur står det till med jordens vatten? I haven finns mängder med skräp och i många delar av världen är det brist på rent vatten. Pär, som är klimatexpert och meteorolog, berättar om vilka problem och utmaningar vi står inför, och barn i årskurs tre medverkar med sina egna tankar och tips.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Eld

Avsnitt 2 av 5

Så länge det har funnits något som kan brinna har det funnits eld. Elden hade stor betydelse för de tidiga människorna. Den gav ljus och värme, och man kunde laga mat och skrämma bort farliga djur. Men elden är farlig om man inte har kontroll över den. Brandmannen Kenneth var med och släckte en stor skogsbrand. Han berättar om hur snabbt elden kan färdas om det är torrt i markerna. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar att hela jorden blir allt varmare, och barn i årskurs tre medverkar med sina egna tips och funderingar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 10

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaStora ord

Om ansvar med Helga

Avsnitt 3 av 5

Helga Hjerling bor på Dalarö i Stockholms skärgård. Hon har aldrig flugit, källsorterar och intresserar sig för miljön. Vad menar Helga med ordet ansvar? Vad skulle hända om alla verkligen tog sitt ansvar? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMänniskor för ändring

BT Kemi - väckarklocka

Avsnitt 8 av 8

I alla samhällen behövs människor som agerar väckarklockor. Monica Nilsson ifrågasatte utsläppen från en växtgiftfabrik i sin hemstad Teckomatorp, vilket blev början på att en av Sveriges största miljökatastrofer någonsin uppdagades.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Rost

Avsnitt 30 av 30

Vetenskapsreportern Agneta blir sentimental när hon ska skrota sin gamla bil. Beppe tittar närmare på vad rost är för något och testar vilket som är det effektivaste rostskyddet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pappersåtervinning

Avsnitt 28 av 30

Pappret på toaletten är slut och vetenskapsreportern Agneta hamnar i en pinsam situation. Beppe återvinner gamla tidningar och förvandlar dem till fina brevpapper.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bota det sura

Avsnitt 27 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är sur och vill inte göra något program eftersom någon har snott den sista tårtbiten mitt framför ögonen på henne! Beppe förklarar vad pH-värde är och botar surt vatten med hjälp av bikarbonat i ett kladdigt och färgglatt experiment.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - solenergi

Avsnitt 21 av 22

För att människan ska kunna fortsätta leva på jorden krävs utveckling av förnybara energikällor. I Indien satsas det stort på solenergi. Världens för närvarande största park med solpaneler ligger i den indiska staden Pavagada. Vad krävs för att solceller så småningom ska kunna ersätta icke förnybara energikällor?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - kampen för miljön

Avsnitt 2 av 22

Det finns flera sätt att kämpa för miljön. Vi träffar två unga personer som valt att engagera sig på olika sätt - den ena inomparlamentariskt genom Sveriges ungdomsorganisationer, den andra utomparlamentariskt genom Greenpeace.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - hotet mot miljön

Avsnitt 1 av 22

De flesta forskare är eniga om att människan ligger bakom den senaste tidens klimatförändringar. Men meningarna om hur vi ska göra för att rädda miljön går isär. Vissa länder sätter jobben före, medan andra vill gå i bräschen för att vi ska nå miljömålen, till exempel genom att stifta nya lagar mot utsläppen. I inslaget möter vi såväl svenska klimatförhandlare som den unge amerikanske miljödebattören Xiuhtezcatl Martinez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Omställning

Avsnitt 1 av 10

Patrik Olsson försöker ställa om till en mer hållbar livsstil. Han har anpassat maten, boendet, transporterna och sina inköp. Men påverkar hans val livskvaliteten? Vi träffar också Maria Wetterstrand, grön samhällsdebattör, som berättar om vikten av att skifta till en hållbar livsstil. Men när man ställer om bryter man också mot normen. Hur kan man skapa förändring och få med folk på nya idéer?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Matsvinn

Avsnitt 2 av 10

Krögaren Jens Dolk har drastiskt minskat matsvinnet på sin restaurang. Hur har han gjort? Och vilka tips har han för att få oss att slänga mindre mat? Om man räknar resurserna som går åt till att producera en matvara förstår man vilket slöseri det är att kasta maten, istället för att äta upp den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Prylar

Avsnitt 3 av 10

Vad händer om man tvingas skapa alla föremål som man behöver? Formgivaren Kristina Schultz tröttnade på att känna sig som en fånge i masskonsumtionen. Hon bestämde sig för att göra sig av med alla sina prylar. Vår konsumtion leder till stora växthusgasutsläpp, inte minst i låglöneländerna där många varor produceras.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning