Samhällskunskap

(5 program)

Individer och gemenskaper

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Alphonsine i Elfenbenskusten

Avsnitt 10 av 25

Alphonsine vaknar klockan fyra för att hinna göra hushållssysslor på morgonen. Hon kokar ris och sopar golvet. Därefter väcker hon sin faster som ska gå till skolan för att sälja mat åt skolbarnen. Själv får Alphonsine inte längre gå i skolan.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Den vertikala byn

Avsnitt 18 av 25

Kooperativt boende utvecklas mer och mer i Frankrike. I kontrast till opersonliga höghuskomplex ses det som mer tillgängligt, miljövänligt och socialt. "Den vertikala byn" ligger i Lyon och är ett exempel på den här typen av boende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Trädgård på taket

Avsnitt 19 av 25

I Paris växer det urbana jordbruket och allt fler gemensamma trädgårdar skapas. Detta gynnar hela staden. Förutom de rent hållbarhetsmässiga aspekterna, skapas det sociala länkar mellan boende, föreningar och grannskap.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag skolväg

Perla på Island

Avsnitt 7 av 25

Perla är tolv år och bor i en liten stad på södra Island. Hon går till skolan tillsammans med sin lillasyster. Längs skolvägen funderar Perla över isländska förhållanden med vulkanutbrott, heta källor och vulkanisk sand. Hur kommer klimatet att se ut när hon blir stor? Varför kan mänskligheten inte ersätta olja och kärnkraft med vind och vatten?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning