220 sökträffar som matchar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Questions
Avsnitt 5 av 10
När använder man frågeorden: when, what, where, how, why, which, who och how? Britt-Inger kommer till kontoret i chocktillstånd. Patsy måste använda alla frågeorden för att få Britt-Inger att berätta vad som har hänt. Kort därefter irrar Mats bort sig på den irländska landsbygden. Som tur är kan Mats och kollegorna använda frågeorden för att hjälpa honom tillbaka till The grammar company.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
A or an?
Avsnitt 1 av 10
När använder man de olika engelska artiklarna "a" och "an"? På The Grammar Company har en låda med substantiv skakats om i frakten. Alla de engelska orden ligger huller om buller. Jimmy hjälper Mats att sortera orden med hjälp av artiklarna "a" och "an". Sedan överraskar de Patsy och Britt-Inger med en Masquerade Monday.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The birthday basher
Avsnitt 7 av 10
Del 7 av 10. Holly fyller år och får reda på att Piper ska ha sitt födelsedagskalas samma dag. Holly bestämmer sig då för att ha en ännu större fest och hoppas att alla ska välja hennes fest istället för Pipers. Det gör alla också - utom Amy och Piper. När Holly ska be Amy och Piper om ursäkt, råkar hon istället höra dem säga elaka saker om henne. När hon kommer tillbaka till sin fest är hon helt förstörd. Holly berättar för Tyler hur hon mår och han föreslår att de ska rymma till Chicago.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
2019-11-30
Avsnitt 16 av 17
Nyheter på medelsvår engelska från den engelskspråkiga världen. Hong Kong var tidigare en brittisk koloni. Nu har landet ett komplicerat förhållande till Kina, och våldsamma protester har brutit ut efter ett nytt lagförslag. Julen är en tid för gemenskap men också överdriven konsumtion. Vår reporter, Kate Holland, frågar Londonbor vad de gör för att skapa en mer ekologiskt hållbar jul. Alla pandor i världen tillhör Kina. Och när en panda ska transporteras från USA till Kina behöver den såklart en bra spellista.
- Svårighetsgrad:
- B2
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sydafrika
Avsnitt 1 av 3
Efter århundraden av förtryck beslutade Sydafrikas parlament att göra elva av landets språk till officiella språk. I ett mångkulturellt samhälle där många svåra frågor kring fattigdom, arbetslöshet och upprättelse dagligen måste lösas har rätten till det egna språket blivit en grundbult i att skapa en enad och hållbar nation.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Lärarfortbildning
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The Crane
Avsnitt 7 av 10
Det är någonting som agerar hotfullt utanför Craigs fönster i stormen. Men hans fönster ligger på sjätte våningen...
- Svårighetsgrad:
- A2
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
There is or there are?
Avsnitt 9 av 10
Vad är skillnaden mellan "there is" och "there are"? På kontoret leker Patsy och Britt-Inger "there are in my bag"-leken. Och på lagret förklarar Jimmy den viktiga skillnaden mellan "there is" och "there are" för Mats. Sedan dekorerar de lådor för att enkelt kunna skilja på "there is"-lådan och "there are"-lådan i lagerhyllan.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The tale of how the caliph became a stork
Avsnitt 1 av 6
En kalif blir förvandlad till en stork. Kalifen inser snart att det är hans giriga bror som ligger bakom förvandlingen. Han vill ta över kalifens plats i palatset. Med hjälp av en uggla försöker kalifen att ställa saker och ting till rätta. Animerad saga från Irak om farorna med girighet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Am I always responsible for my actions?
Avsnitt 5 av 5
Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
2019-04-20
Avsnitt 7 av 17
Nyheter på medelsvår engelska från den engelskspråkiga världen. Den mytomspunne journalisten Julian Assange har blivit arresterad efter att ha tillbringat sju år på ecuadorianska ambassaden i London. Vi berättar historien om mannen som startade Wikileaks. Luften i London är på vissa ställen så dålig att barn blir sjuka. Vår reporter, Layla May, diskuterar åtgärdsplaner med en representant för organisationen Friends of Earth. Virtual Reality utvecklas i syfte att motverka mobbning.
- Svårighetsgrad:
- B2
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The pickle princess
Avsnitt 4 av 10
Del 4 av 10. I Collinsville pågår gurkfestivalen och många vill bli årets "gurk-prinsessa". Holly, Amy och Piper vill alla göra sitt bästa. Hur långt ska man gå för att vinna en tävling? Robbie är orolig för att hans inblandning i den förstörda rekordgurkan ska komma ut. När tävlingsdomaren säger att Piper inte passar att vinna tävlingen blir Holly väldigt fundersam. Hon bestämmer sig för att stå upp för sin kompis!
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
No substitute for Life
Avsnitt 9 av 10
Davids klass är vanligtvis stökig, men när en ny vikarie tar över blir alla tysta. David anar en kuslig hemlighet.
- Svårighetsgrad:
- A2
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Broken
Avsnitt 8 av 10
Del 8 av 10. Det har strulat till sig rejält. Max mamma blir misstänkt för att ha förstört utrustning på sitt nya jobb, och mobbarna lägger beslag på Max docka.
- Svårighetsgrad:
- A2
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The final battle
Avsnitt 10 av 10
Del 10 av 10. Max inser att han måste bekämpa problemen själv och inte låta Tariq göra det i filmen. Mias pappa ställer dottern inför ett svårt dilemma, där det står mellan familjen och Max. Kommer Max jakt på rättvisa att löna sig?
- Svårighetsgrad:
- A2
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Stöd till pojkar med skrivsvårigheter
Dr Murray Gadd, gästforskare från Nya Zeeland, berättar om vikten av att entusiasmera den unga kämpande eleven. Oftast handlar det om pojkar med skriv- och lässvårigheter. Ett knep Dr Gadd införde bland sina elever för att få loss skrivandet är så kallad "speed-writing", då tävlar barnen om vem som skriver flest ord på en minut. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Elever och undervisning
Philippa Cordingley är vd för Center for the use of research and evidence in education (Curee). Här berättar hon om deras forskning och hur den kan användas praktiskt i undervisning. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Myter om lärande och utbildning
Pedro de Bruyckere, forskare och författare, menar att många saker som folk tror om utbildning stöds inte av vetenskapliga bevis. Här talar han om myter och vetenskap i utbildningsvärlden. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad säger forskningen oss om inlärning?
Medan de flesta lärare får ta del av mycket information om hur man undervisar, sätts det alltför liten vikt vid kunskaper om hur elever lär sig. Det menar David Didau, författare och bloggare om utbildning. Här talar han om vikten av att erkänna det vi inte vet. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan vi förbättra utbildning?
Jeremy Hodgen är professor i matematikundervisning vid University of Nottingham. Här berättar han om politiska beslut i Storbritannien gällande utbildningsstrategier och vad de kommit att ha för betydelse. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Om utbildningsdirektiv
Camilla Brørup Dyssegaard, professor vid Danish Clearinghouse, berättar om hur de arbetar med utbildningsvetenskaplig forskning, där man samlar in data i syfte av att göra forskningen tillgänglig för utbildare och beslutsfattare. Hon talar även ingående om vilka metoder som visat sig fungera. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Finland, Nordens Japan?
Vad är det som gör Finlands och Japans utbildningssystem så lyckade? Lucy Crehan, internationell utbildningsanalytiker, visar här med exempel varför Finland och Japan ligger så högt upp på Pisa-rankningen. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Berättelsen om Researched
Tom Bennett är lärare och grundare av Researched. Här berättar han om vad Researched är, varför den startades och hans tankar om framtidens skola. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Zacheo i Namibia
Avsnitt 16 av 25
Zacheo bor på ett vilddjurscenter i Namibia där hans föräldrar tar hand om skadade djur. Zacheos skolväg går genom natur där rovdjur som leoparder lever. Trots detta är han inte rädd. Tvärtom så önskar Zacheos att alla barn skulle få de djur- och naturupplevelser som han får i sin vardag.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
To i Laos
Avsnitt 14 av 25
Tolvåriga Tos skolresa varar i flera dagar. Skolan ligger så långt bort från Tos hem att han måste sova sover över där i veckorna. To klarar sig själv medan han bor på skolan men tycker inte om att vara borta från sina föräldrar fem dagar åt gången. Under veckorna på skolan drömmer To om att bli polis och bekämpa droghandeln.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Te Rau på Nya Zeeland
Avsnitt 18 av 25
Te Rau bor i Christchurch på Nya Zeeland. Hans föräldrar lever inte tillsammans så han alternerar mellan två hem och vägen till skolan varierar. Te Rau är maorier av Ngai Tahu-folket. På vägen till skolan talar Te Rau om vikten av att maoriernas kultur och språk respekteras och bevaras på Nya Zeeland.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sai i USA
Avsnitt 25 av 25
Sai kommer ursprungligen från Indien men går i en skola för särbegåvade barn på Manhattan i New York. Sais föräldrar valde att flytta till USA när hon var fem. Detta gav Sai möjlighet att leva ut sin fulla akademiska potential. Sai tänker att kanske kommer hon bli hjärnkirurg när hon blir stor.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Anish i Nepal
Avsnitt 17 av 25
Anish bor i högt uppe i Nepals berg. Vägen till skolan går över en flod och genom en djungel där det sägs leva vilda tigrar. På vägen till skolan berättar Anish att om han fick bestämma skulle alla ha rinnande vatten i sina hem.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sanjana i Indien
Avsnitt 8 av 25
Tolvåriga Sanjana bor i Forbesganjs bordellkvarter. Sanjana är lyckligt lottad som går i skolan. Många familjer tvingar sina döttrar till prostitution istället för att låta dem utbilda sig. På vägen till skolan berättar Sanjana om de svåra förhållandena i Forbesganj. Trots dessa har Sanjana stora framtidsdrömmar.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Koolee i Australien
Avsnitt 2 av 25
Koolee bor i Winton som ligger i Australien. Koolee cyklar ofta till skolan och funderar under cykelturen på Australiens ursprungsbefolkning och sitt eget ursprung. Koolee tänker även på världens klimatförändringar som resulterat i att Winton upplever en period av torka.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Luniko i Sydafrika
Avsnitt 22 av 25
Tolvåriga Luniko är hiv-positiv och börjar varje morgon med att ta medicin. Luniko bor i Khayelitsha och tar sig till skolan genom att först gå och sedan åka minibuss. På skolfärden berättar Luniko om rädslan för kriminaliteten i hemstaden och om framtidsdrömmen att bli doktor.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Do and does
Avsnitt 2 av 10
När ska man använda "do" och när ska man använda "does"? Britt-Inger ska intervjua Patsy, men Patsy reagerar starkt på Britt-Ingers frågor. Vad är det som inte stämmer? Jimmy försöker förklara skillnaden mellan "do" och "does" för Mats. Jimmy förstår inte varför Mats tycker att "does" är ett sådant lustigt ord.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Plural s
Avsnitt 3 av 10
Hur omvandlar man singular till plural? Britt-Inger blir hyssjad av sina engelsktalande kollegor så fort hon öppnar munnen. Talar Britt-Inger för högt eller försöker kollegorna bara hjälpa henne med engelskan? Som tur är kan Mats förklara situationen med hjälp av singular och plural.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The -ing form
Avsnitt 4 av 10
Vad är skillnaden på enkel presens och ing-form? Både Mats och Britt-Inger använder ing-form lite hur som helst när de pratar engelska. De har så gott som tömt hela grammatiklagret på ing-former. Katastrof! Nu gäller det för Patsy och Jimmy att styra upp användningen av ing-form utan att såra Mats och Britt-Ingers ömtåliga känslor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mine and yours
Avsnitt 6 av 10
Hur ska man använda possessiva pronomen? Patsy är engagerad i miljöfrågor. Med hjälp av possessiva pronomen tror Patsy att man kan rädda jordens klimat. Men för att få Britt-Inger att förstå måste Patsy först förklara vad possessiva pronomen är. Vid lunchtid ser alla lunchpåsar likadana ut. Men med hjälp av The Grammar Company´s pronomenbrickor kan Mats och Jimmy reda ut vem som beställt vad.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Connecting words
Avsnitt 10 av 10
Hur kan man använda ord som "unless", "therefore", "because", "then" och "even"? Jimmy ska gå på dejt men känner sig nervös. Vad ska han och dejten prata om? Mats coachar Jimmy med hjälp av "Chit-chatters". Med enkla småord som "but", "since", "even if" och "because" kommer Jimmy kunna prata med sin dejt utan problem.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The future
Avsnitt 7 av 10
Hur använder man futurumformerna "will", "be going to" och "won´t"? The Grammar Company´s ohederliga konkurrenter, Grammalamma, har slagit till igen; Futurum-lådorna på lagret är tömda. På kontoret visar Patsy sina mediala talanger och spår sina medarbetares framtid. Kommer hennes spådomar verkligen att slå in?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Third person s
Avsnitt 8 av 10
När sätter man "s" på verbet i tredje person singular? När man skvallrar såklart! Det kallas "skvaller-s", eftersom det används då man pratar om någon annan. Mats har ingen koll på "skvaller-s" men som tur är kan Patsy förklara hur det används. Det är dessutom Patsys födelsedag. Kommer kollegorna hinna få tag på både present och tårta till tre-fikat?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
(R)evolutionär skolutveckling
Per Kornhall är författare och skoldebattör och talar om att nyliberala förvaltningsidéer har påverkat de flesta skolsystemen i Europa. I Sverige har det lett till ett marknadsanpassat skolsystem. Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En students resa genom lärandet
Hur kan kognitiva psykologer bidra till att synliggöra inlärningsprocessen? Yana Weinstein är medgrundare till The learning scientists och har studerat elevers lärandeupplevelser från ett kognitivt psykologiskt perspektiv. Här talar hon om framstegen som gjorts och begränsningarna inom ämnesområdet. Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att pröva och ompröva undervisning
Hur vet vi vad som faktiskt ger effekt på elevers lärande och inte bara är "nytt" eller "nyskapande"? Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg och talar om kollegialt lärande och om vad som behöver förändras i undervisningen och varför. Vilka är svårigheterna och glädjeämnena i förändringar? Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En forskningsengagerad skola
Många skolledare har svårt att hantera all information som finns om utbildning och utnyttja den vid rätt tidpunkt för att minska gapet mellan forskning och praktik. Carl Hendrick är chef vid Wellington College i Storbritannien och ger praktiska råd till skolledare och lärare om hur de kan länka forskning till praktisk utbildning. Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad kan forskningsskolor göra?
Alex Quigley är chef vid forskarskolan vid Huntington School i York i Storbritannien. Han talar om forskningsskoleprojektet EEF/IEE och hur det syftar till att stödja skolor i dess utbyte, tolkning och användning av forskningsresultat för att förbättra elevers skolgång. Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Behövs språkstöd i klassrummet?
Språkförståelse är kärnan i allt lärande som sker i ett klassrum, säger Julie Dockrell som är professor vid London University Collage. Förmågan till språk och kommunikation är den vanligaste funktionsnedsättningen hos barn i skolåldern i Storbritannien - och troligtvis det minst uppmärksammade. Julie Dockrell berättar att det har blivit hennes mission att skapa en länk mellan den pedagogiska forskning och praktiken i klassrummet. Inspelat den 15 mars på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Framtiden ligger i förskolan
Professor Peter Moss lyfter fram den svenska förskolan som en stark förebild. Han gör en jämförelse med sitt hemland England som han menar har misslyckats med att hitta en nationell och integrerad förskola där alla barn är välkomna. Inspelat på Stockholms universitet den 14 juni 2017. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ett internationellt perspektiv på skolledning
Vilken betydelse har en rektors hälsa för elevernas chanser att få en så bra skola som möjligt? Stephan Huber är professor vid Pädagogische Hochschule Zug i Schweiz. Han delar med sig av internationella studier om utmaningar i pedagogiskt ledarskap och lärande, bland annat om hur stress uppkommer hos skolledare. Från rektorsprogrammets forskningskonferens 2017. Inspelat den 8 maj 2017 på Clarion Hotel i Stockholm. Arrangör: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Samarbete och kunskapsdelning för bättre resultat
George Berwick har utvecklat London Challenge, ett program där samarbete och kunskapsdelning mellan skolor kraftigt förbättrat resultaten för skolorna i London. Här berättar han hur man kan arbeta med kollegialt lärande och om hur skolor med sämre resultat kan samarbeta med skolor med bättre resultat och tillsammans nå en förbättring för alla inblandade. Inspelat 23 maj 2017 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Arrangör: Datorn i utbildningen.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
The dark room - easy
Är du mörkrädd? Inte? Men om du befann dig i ett rum utan ljuskälla, och ingen utväg? Tre ungdomar hamnar i denna skräckinjagande situation. Men är allt som det verkar vara?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
UR Samtiden - Koden till bättre lärande
Föreläsning med Dylan Wiliam som är professor vid University of London. Han menar att studenternas prestationsförmåga måste förändras och vill hjälpa alla lärare att förbereda sina elever för en värld som är i ständig förändring. Inspelat den 24 mars 2015. Arrangör: Lin education.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Perceptionens betydelse för lärande
Perception handlar om hjärnans förmåga att tolka både yttre och inre synintryck. När denna förmåga inte fungerar som den ska får eleven ofta problem med inlärningen, berättar psykologen Annika Flenninger. Inspelat den 16 september 2015 på Uppsala Konsert & Kongress. Arrangör: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 4
Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 4 av 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning