2150 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - syntolkat

Förståelse, förväntan och familj

Hur lever man upp till höga förväntningar från omgivningen? Vi träffar Stephani som drömmer om en akademisk karriär men där dyslexi är "som en black runt foten". Vi träffar Ola Rosling, son till Hans Rosling, som berättar om både sin och sin fars dyslexi och hur Hans tack vare sin dyslexi kunde kommunicera med hela världen. Vi får också tillgång till en unik, aldrig tidigare publicerad, intervju med Hans där han berättar om sin dyslexi för sin son.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till fritid

Avsnitt 9 av 10

"Jag hamnade alltid på bänken när det var fotboll för jag var så dålig", berättar Jonas för eleverna på sin gamla grundskola i Borlänge. Det är rast och fotbollsplanen är full av elever, men får alla vara med och spela? Och hur är det på idrotten? Vad händer om man inte vill vara med? Jonas pratar med idrottsläraren som ger tips på hur man kan göra så att fler vill vara med. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Religionsfrihet

Avsnitt 8 av 10

Jonas har talkshow på skolan med temat religion. Han pratar med Azada som är muslim och Pirawan som är buddist. Jonas själv är inte troende alls. Tillsammans pratar dom om vad religionsfrihet betyder. Sedan träffar Jonas religionsläraren för att fråga vilken religion som är bäst. Om artikel 14 i barnkonventionen; barn har rätt att utöva vilken religion de vill, eller ingen alls.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till trygghet

Avsnitt 7 av 10

"Det var mycket mobbning förut, men nu är fler lärare ute på rasten". Rachel och Dilyar berättar för Jonas hur dom har gjort för att det ska blir mindre mobbning. Jonas berättar att han var en av dom som mobbade när han gick i skolan, och hur det känns idag. Sedan pratar Jonas med skolkuratorn om hur man kan få stopp på mobbning. Flera av artiklarna i FN:s barnkonvention handlar om barns trygghet, till exempel nummer 19; barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till utbildning

Avsnitt 6 av 10

Jonas är tillbaka på sin gamla skola i Borlänge. Där träffar han 10-åriga Janiar. De pratar om hur det är att gå i skolan. Måste man gå i skolan, och vad händer om någon inte vill gå dit? Jonas ringer rektorn för att få svar. Om artikel 28 i barnkonventionen; barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barnets bästa

Avsnitt 10 av 10

"Om jag bestämde skulle vi jämt få tacos eller pizza". 10-åriga Havin visar Jonas hur skolans matsal funkar. Varför får inte eleverna bestämma vad det ska bli för mat? Skulle det bli knasigt? De funderar också kring vad det egentligen betyder att barns bästa ska komma i första hand. Jonas avslutar sina veckor hemma hos mamma med att bjuda på mat. Om artikel 3 i barnkonventionen; vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Rosengårdsskolan öppnar högstadiet igen

Avsnitt 31 av 37

Efter år av stök och låga resultat valde Malmö stad att stänga ner Rosengårdsskolans högstadium våren 2013. Skolans 130 elever spreds då ut på andra skolor runtom i Malmö. Men från och med hösten 2019 har Rosengårdsskolan ett högstadium igen, om än i mindre skala. Varför väljer man att öppna på nytt? Och vad talar för att det ska gå bättre den här gången?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Betygssättning

Avsnitt 12 av 14

Högstadieläraren Lena funderar på hur hon ska göra - hon har tagit över en klass och märker att hennes elever tidigare har betygssatts betydligt högre än vad Lena kan se är motiverat. Hur kan hon tänka och agera? Eleverna är mycket oroade. Betygsexperten Pernilla Lundgren svarar på frågor och hjälper Lena genom att reflektera kring hur man ska, eller bör tänka, vid betygssättning. I studion finns även lärarcoachen Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Etiopien del ett - att vara elev

Avsnitt 11 av 15

Hur kommer det sig att den kristna läran är så djupt rotad i Etiopien, ett land omgivet av mestadels islamska grannar? Hana Tesema berättar om "grading", det system där varje elev samlar poäng efter prestation, och där läraren i slutet av läsåret sammanställer en rankinglista över klassens vinnare och förlorare. Tekeste Negash, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet och expert på etiopisk utbildningshistoria, berättar om kyrkans inflytande över det etiopiska skolsystemet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - syntolkat

Fördelar och styrkor

Finns det fördelar och styrkor med att ha dyslexi? Både experter och personer med dyslexi vittnar om det. Vi träffar Adam, en 19-årig filmskapare som delar med sig av sina dyslektiska erfarenheter. Adam åker även till London för att träffa den svenska Hollywood-regissören Daniel Espinosa, som menar att han tack vare, och inte trots, sin dyslexi har tagit sig dit han är idag. Vi träffar också Susanna Cederquist som jobbar med att utbilda och föreläsa kring de styrkor som kommer med en dyslexidiagnos.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Ett hem

Avsnitt 1 av 5

I Mirals tankar har hon tre hem: det första är ettan i Stockholm där hon bor med hela sin familj. Det andra är lägenheten i Damaskus, den de tvingades fly ifrån. Det tredje hemmet är drömhuset som hon ritar, ett hus någon helt annanstans med pool, och kanske en liten katt. Ett program som bygger på artikel 22 i barnkonventionen; barn på flykt har rätt till skydd och hjälp.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Kroppen

Avsnitt 2 av 5

David kan inte rusa fram, inte hoppa högt eller långt för han har astma. Nu har han hittat en idrott som passar honom. Han simmar konstsim. Det är nästan som balett, fast i vattnet. Ibland har han huvudet över vattenytan, ibland under. Han tränar på att hålla andan. Det går bättre och bättre. Programmet utgår från barnkonventionens artiklar 6, 24, och 31. Rätten till liv, rätten till sjukvård och rätten till fritid och lek.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Sápmi Sameland

Avsnitt 3 av 5

Nils Jovnna går i sexan. På vintern spelar han fotboll med sina kompisar, i snön utanför samiska skolan i Kiruna. När sommaren kommer flyttar han och hans familj upp på fjället tillsammans med renarna. Det har de gjort i alla tider - i alla fall hittills. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 30; barn som tillhör minoritets- eller ursprungsbefolkning har rätt till sitt språk, sin kultur och sin religion.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Hemligheter

Avsnitt 4 av 5

Sofia, Agnes och David sitter uppkrupna i sängen. De pratar om sånt de inte avslöjar för någon i hela världen. De pratar om saker de kanske lovat, på heder och samvete, att inte föra vidare. Men som de ändå berättat. Det är kul att berätta, men efteråt är det inte roligt längre. Hemligheten blir aldrig hemlig igen. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 16; varje barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att leka

Avsnitt 1 av 10

Jonas har åkt till sin hemstad Borlänge, där han funderar över skillnaden mellan att vara barn idag och när han var liten. 10-åriga Josef berättar vad han helst gör tillsammans med sina kompisar, "Vi spelar mycket fotboll och så cyklar vi runt en massa och trixar med cyklarna". Jonas som ofta hängde i skogen när han var liten försöker peppa Josef på en sväng ut i skogen. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till privatliv

Avsnitt 2 av 10

10-åriga Rachel som delar rum med sin bror berättar hur hon gör för att få vara ifred. Och Jonas pratar med sin mamma om vad som hände när hon överraskade med fika, när Jonas och kompisarna lekte indianer långt uppe i skogen. Om artikel 16 i barnkonventionen; barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att uttrycka sin mening

Avsnitt 3 av 10

Jonas pratar med 10-åriga Azada om hur mycket man har att säga till om hemma och i skolan när man är barn. Och hur var det när Jonas var liten? Fick han och brorsan verkligen bestämma om något? Jonas kollar med sin mamma. Om artikel 12 i barnkonventionen; barns rätt att uttrycka sin mening.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barns lika värde

Avsnitt 4 av 10

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras, så står det i barnkonventionens artikel nr 2. 10-åriga Janiar tipsar om hur man ska göra för alla ska få vara med när man spelar fotboll. Och Jonas frågar sin mamma om alla behandlades lika när hon var liten. Då berättar hon att på den tiden fanns det dom som kallades för "fint folk".

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Föräldrarnas ansvar

Avsnitt 5 av 10

"Dom lyssnar när jag är ledsen och undrar hur jag mår", 11-åriga Pirawan berättar om sina föräldrar och om hur hon tycker att en bra förälder ska vara. Jonas frågar sin mamma om hon känner sig nöjd med hur hon har varit som mamma. Om artikel 5 i barnkonventionen; barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Att bli sedd

Avsnitt 5 av 5

Tänk dig att du blundar. Det är ljust i rummet det ser du. Någon släcker i taket och det blir mörkt, det kan du också se. Så ser Blanka, bara ljust eller mörkt. Hon är blind. Blanka ser inte sina klasskamrater, men hon kan höra dem. Till exempel hör hon när de inte säger hej. Programmet handlar om barnkonventionens artikel 23; barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv samt hjälp att aktivt delta i samhället.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolan och adhd-diagnoserna

Avsnitt 30 av 37

Andelen barn som medicineras för adhd varierar stort mellan olika delar av landet. I Nynäshamn är det 13,3 procent av pojkarna som får adhd-medicin, vilket kan jämföras med bara 1,8 procent i Emmaboda. Vad beror de här skillnaderna på? Och vilken roll spelar skolan? Vi besöker Nynäshamn och Emmaboda för att höra vad skolpersonal där tänker om skillnaderna. Dessutom hör vi barn- och ungdomspsykiatern Sven Román och Socialstyrelsens utredare Peter Salmi.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Språkstörning i klassen

Avsnitt 11 av 14

SO-läraren Karin har fått en ny elev i klassen som har en språkstörning, vilket gör Karin rådvill. Hon tycker att hon saknar både tillräckliga resurser och tid för stöttning. Karin testar olika grepp, särskild pedagogik och tips hon fått vid överlämning från elevens förra skola - en skola med särskilda resurser - men oftast hjälper det inte. Karin vet inte hur hon ska göra för att både kunna nå och stötta eleven

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Iran del två - att vara lärare

Avsnitt 10 av 15

Vad var det för trumfkort unga Mahpareh Rihai hade som gjorde att hon lyckades komma in på lärarhögskolan, trots den svåra konkurrensen? Mahpareh berättar om svårigheterna att vara en tolerant lärare i ett förtryckande samhälle. Alireza Behtoui, professor i sociologi vid Södertörns högskola, berättar också om landets utbildningshistoria. Från en modern skola, inspirerad av Frankrike och Storbritannien, till ett utbildningsväsende präglat av islamiska sharialagar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Sofia + fiol = sant

Avsnitt 24 av 35

"Man kan liksom släppa loss när man spelar". 10-åriga Sofia berättar för Jonas om varför hon gillar att spela fiol. Hon bjuder honom till och med på en bit Avicii.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Varför är vi inte nöjda med skolmaten?

Avsnitt 29 av 37

När en gymnasieskola i Nyköping började att servera helvegetarisk mat på onsdagar hösten 2013, ledde det till protester i form av hamburgergrillning utanför skolan. Sedan dess har vegetarisk mat blivit vanligare, men förändringar i skolmaten väcker alltjämt starka känslor i de breda folkdjupen. Trots att Sverige är ett av få länder i världen där elever serveras varm mat avgiftsfritt, så kännetecknas vår inställning till skolmaten av individuella krav och allmänt missnöje. Varför är det så?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

PYS och stamning

Avsnitt 10 av 14

Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren som har en mångårig erfarenhet av bedömnings- och betygsfrågor. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Iran del ett - att vara elev

Avsnitt 9 av 15

Varför var Arash så rädd för att visa upp sitt rätta jag? Och hur förändrades skolan i Iran efter revolutionen 1979? Hör Arash berätta om att vara elev i en auktoritär skola präglad av ett repressivt samhälle. Hör också Alireza Behtoui, professor i sociologi vid Södertörns högskola, berätta om landets utbildningshistoria. Från en modern skola, inspirerad av Frankrike och Storbritannien, till ett utbildningsväsende präglat av islamiska sharialagar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Manne + skoter = sant

Avsnitt 23 av 35

Det bästa 6-åriga Manne från Kiruna vet är att köra skoter så snön yr. Snacka om att Jonas blir sugen på att testa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Uppfostringsresor

Avsnitt 28 av 37

Några år efter gymnasiet bestämde sig Waris för att åka på semester till sitt ursprungsland Somalia. Det hon inte visste då var att hon skulle bli kvar i två år. Att barn och unga skickas på så kallade uppfostringsresor till föräldrarnas ursprungsland för att uppfostras enligt kulturen där har blivit vanligare. Hur går en sådan uppfostringsresa till? Och vad är det som får föräldrar att skicka iväg sina barn?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Eritrea del två - att vara lärare

Avsnitt 8 av 15

Hur kommer det sig att lärare i Eritrea inte själva kan bestämma var det vill jobba någonstans? Och varför var byskolans elever så trötta? Hör Medhani Fesshaye, ung lärare i Eritrea, berätta om svårigheterna att undervisa 60 barn i ett klassrum när det nästan inte fanns några läromedel. Tekeste Negash, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet och expert på Eritrea, berättar även om landets utbildningshistoria som sargats svårt av krig och konflikter. Och den ofrihet som befolkningen lider av i en världens hårdaste diktaturer.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Nyanlända och litteratur

Avsnitt 9 av 14

Gymnasielärare Tina är svenska som andraspråkslärare. Hon undervisar på alla SVA-nivåer på sitt gymnasium, där hennes elever går på praktiska gymnasieprogram. När hon nu ska undervisa i litteratur från olika epoker, så upptäcker hon att väldigt få texter passar. Många texter upplever hon som stereotypiska enligt västerländsk tradition. Konsekvensen blir att eleverna blir mindre engagerade och mer okoncentrerade. Var kan hon hitta de rätta texterna och hur kan hon tänka?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Jacob + världsrekord = sant

Avsnitt 35 av 35

Vad har du superbra koll på? 6-årige Jacob i Malmö är grym på att komma ihåg olika världsrekord och berättar om några. Och så sätter han ett nytt rekord tillsammans med Jonas!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

De ofrivilliga digitalpedagogerna

Avsnitt 27 av 37

På waldorfförskolan Karlavagnen i Visby finns inga digitala prylar. Inom waldorfpedagogiken har man alltid arbetat skärmfritt och vill gärna fortsätta med det. Men sedan den 1 juli 2019 finns det ett nytt krav för waldorfpedagogerna Thomas Lundström och Jonna Bengtsson att förhålla sig till. Den nya reviderade läroplanen kräver nämligen att alla förskolor i Sverige använder sig av digitala verktyg i undervisningen. Hur ska man som förskola hantera det nya digitaliseringskravet om man inte tror att digitala verktyg är nyttiga för små barn?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur utmanar man särskilt begåvade elever?

Fem procent av alla elever kan räknas som särskilt begåvade. Och enligt skollagen ska elever som lätt når kunskapskraven ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Hur kan man då utmana de särskilt begåvade eleverna på bästa sätt? Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Differentierad undervisning för att utmana alla elever.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur ger man effektiv återkoppling?

Det finns många olika sätt för en lärare att ge återkoppling till en elev. Men hur vet man om ens feedback motiverar? Här kommer fyra kännetecken på effektiv återkoppling enligt en brittisk studie. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur ger man effektiv återkoppling till sina elever?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Vad har läxor för effekt?

Läxor debatteras ofta och kan skapa starka känslor. Men vad säger egentligen forskningen om effekten av läxor? Här presenteras bland annat vad John Hatties stora metastudie med över 100 000 elever dragit för slutsatser. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur ser en bra läxa ut?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Vad är ett bra grupparbete?

Vad är det egentligen som avgör om ett grupparbete blir lyckat? I en svensk studie slog man ihop vad elever ansåg känneteckna ett bra grupparbete med vad forskningen kommit fram till. Här anges fyra aspekter som är viktiga för lärare att tänka på. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur skapar man bra grupparbete som lärare?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Eritrea del ett - att vara elev

Avsnitt 7 av 15

Hur kommer det sig att skolelever i Eritrea undervisas på engelska från och med årskurs sex och inte vill gå det sista året i gymnasiet? Aron, 19 år, berättar om oron för att hamna i militärlägret SAWA och drömmen om att få utbilda sig till det han vill, och inte låta staten styra hans liv. Tekeste Negash, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet och expert på Eritrea, berättar om landets utbildningshistoria och om den ofrihet som befolkningen lider av i en världens hårdaste diktaturer.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Orosanmälan och juridik

Avsnitt 8 av 14

Vilka signaler ska lärare reagera på om man misstänker att en elev far illa? Grundskoleläraren Mikael och hans kollegor funderar ofta på hur en orosanmälan går till, De frågar sig vilka signaler de bör uppmärksamma och vad lärarens roll och ansvar är vid en anmälan. Jan Melander, jurist med erfarenhet av skolfrågor, berättar om tankesätt och procedur vid en anmälan och hur illa det kan gå om en anmälan inte följs upp av anmälaren. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Fysisk lärmiljö i klassrummet

Avsnitt 7 av 10

Att ha en bra arbetsmiljö i klassrummet kan vara avgörande för hur man lyckas i klassrummet. Så hur skapar man en god fysisk lärmiljö åt sina elever? Malin Valsö tar bland annat upp hur man kan minska det visuella bruset i klassrummet. Forskaren Peter Barrett har studerat hur man skapar smarta klassrum. Hans studie visar att 16 procent av elevernas studieresultat beror på klassrumsmiljön. Peter redogör för vad man som lärare kan göra för att förbättra den fysiska lärmiljön.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hur ger man effektiv återkoppling till sina elever?

Avsnitt 6 av 10

Hur ger man bra feedback till sina elever? Att ge bra återkoppling kan vara båda svårt och tidskrävande. Enligt aktuell forskning är den processorienterade återkopplingen - som fokuserar på styrkor, svagheter och råd - mycket mer användbar för eleverna än den återkoppling som består av betyg. Återkopplingen blir än mer effektiv om man jämför elevens aktuella kunskapsnivå med inlärningsmålet och sedan ger eleven strategier för hur de ska kunna uppnå målet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hur ser en bra läxa ut?

Avsnitt 8 av 10

Läxor är ett återkommande debattämne. Vissa lärare är för, andra emot. Men hur ser en bra läxa ut? Och vad är egentligen syftet med den? Cathy Vatterott, professor i pedagogik vid University of Missouri, går in på vilka egenskaper en bra läxa ska ha. Bland annat säger hon att läxan ska göra att eleven känner sig smartare, inte dummare. En läxa ska heller inte öka på frustrationen vid inlärning. Enligt John Hatties stora metastudie med över 100 000 elever har läxor en positiv, men begränsad effekt, på elevers lärande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hur skapar man bra grupparbete som lärare?

Avsnitt 9 av 10

Forskning visar att grupparbeten utvecklar viktiga förmågor, men de skapar ofta svårigheter när det gäller samarbete och bedömning. Karin Forslund Frykedal, professor i pedagogik, har ägnat sin forskning åt grupparbete. Hon menar att det är bra om det finns ett ömsesidigt positivt beroende i gruppen och att rollfördelningen i gruppen är viktig. Jennifer Langer-Osuna, biträdande lektor i matematikstudier vid Stanford University, menar att en gruppuppgift ska vara så komplex att den stimulerar till diskussion.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Differentierad undervisning för att utmana alla elever

Avsnitt 10 av 10

Många elever behöver mer utmaningar i undervisningen, enligt Skolinspektionen, annars går de miste om det lärande och den utveckling de har rätt till. Fem procent av alla elever kan räknas som särskilt begåvade. Simon Hjort är lektor vid didaktikcenter i Linköpings kommun. I sin bok "Effektiv undervisning, meningsfullt lärande" beskriver han hur man kan använda sig av differentierad undervisning för att utmana alla elever i en klass, oberoende av vilka förutsättningar de har.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Addis och Aiko + svamp = sant

Avsnitt 34 av 35

"Röksvampen blir jätteglad när man trampar på den!" Addis och Aiko är två fantastiska experter som har superkoll på svamp i alla dess former.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor

Om du skulle fråga Micha

Michas liv ställs på ända när det blir krig där han bor. Först måste han gömma sig tillsammans med sin familj, och sedan tar en lång flykt vid. I det nya landet är det inte alls likadant som hemma. Micha måste lära sig ett nytt språk och gå i skolan där ingen känner honom eller vet hur bra han är på matte och fotboll. Men som tur är fick familjen med sig en liten bit av en röd tapet ... En berättelse om hur det kan vara att lämna sitt land och fly till ett annat. Jarmo Mäkinen läser Viveka Sjögrens bok.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor

Tack, Jackson!

En dag orkar den gamla åsnan Jackson inte bära de tunga grönsakerna i uppförsbacken till marknaden. Han bara sätter sig ner. Bonden blir arg och tänker piska Jackson för att få honom att gå. Men pojken Goodwill ser vad som händer och rusar upp för backen för att försöka rädda åsnan. Rasmus Luthander läser Niki Dalys bok i översättning av Ulla Forsén.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Avrundning

Avsnitt 7 av 12

Del 7 av 12. Matematikrestaurangen ska bjuda på en show om avrundning. Konstnären Fembrandt får hjälp av Primus i Sifferverkstan med det senaste inom modern konst - avrundningar - och Kakan använder ett avrundningstecken för första gången. Polisen Inge Räknander blir misstänksam när han ertappar en tjuv med ett avrundningstecken, men fallet visar sig vara större än vad han först anar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Hälften - division med två

Avsnitt 8 av 12

Del 8 av 12. Äntligen är det divisionsdagen i Mattelandet, men Låtta, Uno, Elva och Kvartz kan inte komma överens om kvällens showtema - ska det vara "Hälften" eller "Delat med två"? En tyngdlyftare behöver en ny vikt från Sifferverkstan men frågan är om det räcker med att halvera tyngden. Två bästisar vill båda ha varsitt talet sexton i Räknebageriet, men det blir problem när Kakan upptäcker att det bara fanns ett kvar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Ental, tiotal, hundratal

Avsnitt 1 av 12

Del 1 av 12. Restaurangens nya medarbetare Låtta och Elva hjälper Kvartz och Uno att förbereda kvällens mat- och showtema: ental, tiotal och hundratal. In på Sifferverkstan rullar Lisa Långfinger ett kassaskåp som Primus och Deci gärna hjälper till att öppna. Bagaren Bullino blir lurad på muffins av Snövit när han visar principerna för en färsk och korrekt uträkning. Polisen Inge Räknander använder en avancerad polisiär teknik som kallas addition för att lösa ett fall.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning